menu

Muziek / Algemeen / Platenzaken

zoeken in:
bij Radiohead - OK Computer (1997):

herman schreef:
Geven me ook vaak tips en als je zegt dat de muziek die op staat goed klinkt, maar geen geld hebt om nog meer te kopen, dan schrijven ze vaak de titel op een briefje (zodat ik het thuis kan d........n .

Dat is niet vriendelijk, dat is gewoon oerstom

herman schreef:
Welke nummers vind je saai en zeurderig?

Hill: welke Velvet was dat? Ik vind het personeel van de Velvet in Leiden ook erg vriendelijk altijd. Geven me ook vaak tips en als je zegt dat de muziek die op staat goed klinkt, maar geen geld hebt om nog meer te kopen, dan schrijven ze vaak de titel op een briefje (zodat ik het thuis kan d........n .

Velvet Delft is dat! Prima zaak met goed personeel, weten waar ze over praten. Geven eerlijk advies en goeie tips. Zijn niet commercieel ingesteld, dus niet de nieuwste van
50 cent in de etalage

Verder een nette winkel, leuke aanbiedingen en vaak prima voorraad.
Een praatje is daar altijd gemaakt in tegenstelling tot de gemiddelde Free Record Shop..waar vaak duffe, 'stoere' gasten staan, die alleen de namen, Nelly, 2Pac, Special D en Jay Z kennen..

hehe ben wat kort door de bocht misschien

Nee hoor: in Rotterdam precies zo. Daar kennen ze je tenminste ook. Veel persoonlijker.
Ik herken jouw Free record shop personeels beschrijving ook wel een beetje

Ik denk dat ze het personeel erop uit zoeken... Ik herken de FRS in Leiden er ook wel in (daar staan zelden echte muziekliefhebbers in de winkel). Bij Velvet voel ik me altijd het prettigste, een lichte winkel met toegankelijk personeel. Bij Plaatboef heb ik dat veel minder. Zeker de Plaatboef in Den Haag (die ene met heel veel tweedehands spul). Daar is het alsof ze je zo snel mogelijk de winkel uit willen hebben als je iets af komt rekenen (is mijn ervaring, maar heb het ook wel van anderen gehoord). Ook lijkt het wel alsof ze alles afkeuren wat je daar koopt. Ach ja...

herman schreef:

Ik denk dat ze het personeel erop uit zoeken... Ik herken de FRS in Leiden er ook wel in (daar staan zelden echte muziekliefhebbers in de winkel). Bij Velvet voel ik me altijd het prettigste, een lichte winkel met toegankelijk personeel. Bij Plaatboef heb ik dat veel minder. Zeker de Plaatboef in Den Haag (die ene met heel veel tweedehands spul). Daar is het alsof ze je zo snel mogelijk de winkel uit willen hebben als je iets af komt rekenen (is mijn ervaring, maar heb het ook wel van anderen gehoord). Ook lijkt het wel alsof ze alles afkeuren wat je daar koopt. Ach ja...

Tja Plaatboef Den Haag...wisselend. Je zou eigenlijk eens aan de overkant daar moeten kijken. Minder spul, wel een aardige gozer staat er. Een keer een praatje staan maken over rockmuziek. Ik over de Beatles..hij had een mooie groene Abbey Road plaat liggen... hij vertelde mooie verhalen erover. Bleek later een Iron Maiden fan te zijn...ach ja toch leuk!:)

Misschien ook leuk om hier tips te geven voor welke platenzaken goed zijn en om platenzaken af te raden?

In Rotterdam: Velvet en Sounds (die 2 hebben het meest vriendelijke personeel), Plato (wat afstandelijker personeel, maar verder wel kundig). Bij Plaatboef vind ik het personeel echt een stuk minder: onvriendelijk en ongeinteresseerd en het lijkt soms net of je een crimineel bent door cd's aan te bieden bij ze, nee daar voel ik me nooit zo prettig: frappant dat dat in Den Haag dus ook zo is. Op internet ga ik voor cd-wow (zeer goedkoop !) en soms ook wel Plato en heel enkele keer Bol.com

Ik moet zeggen dat ik bij Plaatboef Leiden wel een beter gevoel heb dan bij Plaatboef Rotterdam (waar ik overigens maar 2 keer geweest ben) en Plaatboef Den Haag (waar er dacht ik 2 zijn).

Ik ga meestal naar Velvet, omdat de sfeer daar het prettigst is. In Leiden is de Plato verder ook prima, maar idd. wat afstandelijker personeel (tenzij je echt iets heel obscuurs koopt wat de desbetreffende verkoper toevallig ook goed vindt, kan er iets enthousiasts vanaf). Verder heb je in Leiden ook Elpee. Een leuk winkeltje met een klein assortiment, maar ze zijn wel erg goedkoop. Voor de wat grotere namen (REM, U2, Coldplay) kun je het beste daarheen gaan. Je betaalt al snel een paar euro minder...

Op internet zoek ik meestal via www.elcheapo.nl[/url] en kom dan ook vaak bij cd-wow en bol.com terecht.

Verder vind ik in A'dam Concerto (veel tweedehands, zeer ruim assortiment), Get Records (zeer veel alternatieve dingen) en Boudisque (iets minder ruim assortiment, wat duurder) erg de moeite waard. Die eerste twee zitten in de Utrechtstestraat, de derde op de Nieuwe Binnendijk (zo heet het geloof ik), op twee steenworpen van het CS.

Verder zit er in Tilburg ook een Sounds die erg goed is en altijd wel leuke aanbiedingen heeft. Ook vriendelijk personeel. Er is daar ook nog een klein tweedehandszaakje (in een zijstraat van de grote winkelstraat, op de hoek zit Bakkerij Bart - althans, toen ik er nog studeerde wel) waarvan ik de naam vergeten ben. Ik heb daar menig leuk britpopsingletje voor heel weinig gekocht. En de man achter de balie is ook heel grappig. Praat met iedereen en zet soms bewust iets ontzettend slechts op (laatste keer wat random albumtracks van Rob de Nijs) om reacties van de bezoekers uit te lokken.

Yak
Ik mag 'm wel, die norse gast van Plaatboef Den Haag. Het leukste personeel hier in de stad vind je bij Plato, maar ik vind die zaak echt te duur. Creme de la creme qua platenzaken blijft Bullit Eindhoven.

Kent iemand het voormalige Perfect Sound Forever in Delft? Toen ik ervan hoorde waren ze net opgedoekt.

Yak
herman schreef:

Ik moet zeggen dat ik bij Plaatboef Leiden wel een beter gevoel heb dan bij Plaatboef Rotterdam (waar ik overigens maar 2 keer geweest ben) en Plaatboef Den Haag (waar er dacht ik 2 zijn).

Die in het winkelcentrum heet al een jaar of twee La La Land. Maar verder is het precies dezelfde winkel, met hetzelfde personeel.

Dustyfan
Verder zit er in Tilburg ook een Sounds die erg goed is en altijd wel leuke aanbiedingen heeft. Ook vriendelijk personeel. Er is daar ook nog een klein tweedehandszaakje (in een zijstraat van de grote winkelstraat, op de hoek zit Bakkerij Bart - althans, toen ik er nog studeerde wel) waarvan ik de naam vergeten ben. Ik heb daar menig leuk britpopsingletje voor heel weinig gekocht. En de man achter de balie is ook heel grappig. Praat met iedereen en zet soms bewust iets ontzettend slechts op (laatste keer wat random albumtracks van Rob de Nijs) om reacties van de bezoekers uit te lokken.

Dan ben je nog niet bij Tommy geweest, in de Nieuwlandstraat. Een echte smulwinkel voor de muziekliefhebber

Yak
Qua Amsterdam: Distortion. Pas verhuisd en nu kan ik ze niet meer vinden.

herman schreef:

Er is daar ook nog een klein tweedehandszaakje (in een zijstraat van de grote winkelstraat, op de hoek zit Bakkerij Bart - althans, toen ik er nog studeerde wel) waarvan ik de naam vergeten ben.

Is dat Aads Platenzaak?

Yak
Jake's in Eindhoven is trouwens ook oke. En de Elpee in Den Bosch, maar volgens mij is die weg.

Misschien een handig topic om even deze vraag te lanceren.

Ergens een winkeltje waar je iets diversere electronic releases kan krijgen in de buurt van Nijmegen ? Zoveel leuker dan internetbestellingen te plaatsen.

Even wat korte reactie:
Yak:
@Ik ben daar al een paar jaar niet meer geweest, maar ik had inderdaad wel 's gehoord dat ie nu La La Land heette.
@En ja, volgens mij is het Aads Platenzaak inderdaad. Maar er zit in een zijstraat een stukje verder op nog een platenzaak (met een trap naar beneden of naar boven voor het tweedehandsspul), maar die is het niet.
@En Bullit in Eindhoven is echt goed inderdaad! Maar daar ben ik maar 1 keer geweest (ueberhaupt maar 2 keer in Eindhoven)

Onderhond schreef:

Ergens een winkeltje waar je iets diversere electronic releases kan krijgen in de buurt van Nijmegen ? Zoveel leuker dan internetbestellingen te plaatsen.

Jij als kenner pur sang zou dat toch wel moeten weten inmiddels ? Wat is dat nou ???

Ik kom daar maar sporadisch, eens in de twee weken, dus vergeef mij

Maar uhm, in Antwerpen is niks te vinden, of je moet softere releases willen (house, techno ala L Garnier), ofwel wat ouwe Warp stuff. Amper dingen om warm van te lopen.

Gewoon een winkeltje waar al eens een Hymen release in de schappen ligt, het klinkt als een droom

Onderhond schreef:

Probeer de Waaghals eens. Electronic CD's hebben ze er niet zoveel, alhoewel ik er pas wel Doll Doll Doll heb gekocht. Geloof dat ze erg veel op vinyl hebben maar dat koop ik niet.
Ook een leuke zaak voor underground hiphop trouwens, is alleen allemaal wel wat duur.

OH: misschien eens vragen bij Extrapool? Daar hebben ze wel 's obscure electronische muziek. Ik heb Bullit ook ontdekt doordat ik (overdag) bij de Effenaar ging vragen of er nog leuke platenzaken in de buurt waren.

BoordAppel schreef:
(quote)

Is dat Aads Platenzaak?

Klinkt als aad's platenzaak. Ga daar vooral niet met een boodschappenlijstje naar toe. Dat heeft hij vast niet. Maar de rest heeft hij wel ...is het niet in de telefoonstraat....ben er jaren niet meer geweest....de studententijd daar is voorbij!

Maar Aads Platenzaak is toch niet alleen 2ehands?

Yak
Als je Eindhoven 'in de buurt van Nijmegen' vindt? Rare Records. Dit hebben ze qua Hymen (tenzij ze gewoon de hele Hymen-backcatalogue hebben overgenomen zonder ze daadwerkelijk in de winkel te hebben liggen).

[edit] En ze hebben een heel leuke hond! [/edit]

BoordAppel schreef:

Maar Aads Platenzaak is toch niet alleen 2ehands?

Nee volgens mij niet....maar hij heeft zeker niet de hele top zoveel staan. Maar misschien heeft hij in de afgelopen jaren het roer opgegooid. Volgens mij is hij echt een mannetje voor partijtjes, die hij tegen een mooi prijsje kan verkopen.

Ik dacht dat Aads Platenzaak wel alleen tweedehands was, maar ik ben er al zolang niet geweest... Het is in ieder geval een klein winkeltje in de buurt van Bakkerij Bart (als die nog op dezelfde plek zit, ik ben er sinds januari 2003 niet meer geweest). Het is 1 ruimte, rechthoekig. Als je binnenkomt recht voor je neus wat bakken met singles, rechts CDs en linksvinyl. Linksachterin de kassa.

Dat klinkt inderdaad als Aads platenzaak. Alleen verkoopt hij tegenwoordig ook DVD's.

In Delft zijn Velvet en Sounds toch wel de prettigste platenzaken.
Op internet koop ik eigenlijk alleen bij Music Safe, zeer ruim aanbod en vaak aantrekkelijk geprijst.

Sietse
BoordAppel schreef:
(quote)

Is dat Aads Platenzaak?

Ja, weet ik wel zeker. Ben er al ongeveer 4 jaar niet meer geweest, maar kwam er toen ik nog in Tilburg bij mijn ouders woonde (7 jaar terug) vrijwel iedere week. Hij wist precies waarvoor ik kwam, heb er in die tijd gemiddeld per maand toch wel 4 cd's gekocht ofzo (en dat voor iemand die nog niet echt veel werkt)

Tommy in Tilburg is (of beter gezegd, was) ook heel erg goed.

Nu ik in Amsterdam woon, is het met name Get Records waar ik dingen koop. Voorheen ook nog Staaplaat, maar die zit tergenwoordig in Berlijn. Heel soms kom ik nog in Concerto (zelfde eigenaar als Get) maar alleen om te kijken of er leuke 2e hands vinyl is. Andere winkels vermijd ik (boudisque) of weet ik gewoon niet te zitten (platenboef)

Plaatboef zit volgens mij op de Rozengracht. Is heel makkelijk te vinden, je moet alleen de goede tram hebben. Feitelijk is het vanaf de NZVoorburgwal rechtsaf bij de dam en dan een stuk rechtdoor (Als ik het goed onthouden heb, ik ben er maar 1 keer geweest).

Ook grappig in A'dam vond ik Phantasio, dat enigszins in dezelfde buurt zit. Een klein winkeltje, maar de mooiste luisterhoek die ik totnogtoe ben tegen gekomen: een fraaie grote leestafel vol met kranten en tijdschriften en fijne stoelen, waar je lekker CD's kan luisteren en tegelijkertijd een lekkere bak koffie kan drinken.

Yak: zal eens kijken of het te bereiken valt, maar ze hebben er een aardige collectie lijkt me (en de backcatalogue van Hymen is 'iets' groter ). Bedankt voor de tips

Gast
geplaatst: vandaag om 11:20 uur

geplaatst: vandaag om 11:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.