Muziek / Algemeen / Vrouwelijke artiesten ondervertegenwoordigd
zoeken in:

0
tangmaster
geplaatst: 29 mei 2008, 17:51 uur
Spijtoptant schreef:
Over dat er in de toplijsten van muzikanten veel minder vrouwen dan mannen voorkomen.
Ja, maar dat geldt voor mannen ook, dus dat is niet onderscheidend.
(quote)
Over dat er in de toplijsten van muzikanten veel minder vrouwen dan mannen voorkomen.
(quote)
Ja, maar dat geldt voor mannen ook, dus dat is niet onderscheidend.
En dan nog, lekker belangrijk, laat vrouwen in hun eigenwaarde heb je meer aan dan ze te dwingen in de muziek, politiek aan de top in het bedrijfsleven te gaan, sorry maar ik kan hier eigenlijk niks mee. Persoonlijkheden en dat heb jij zelf aangegeven als de meerderheid van de vrouwen dat niet hebben in de muziek, dan is dat jammer je kunt het niet afdwingen. Ik zeg altijd maar vrouwen zijn geen machines die alles wat man kan ook maar moeten doen. Nee doe gewoon en blijf je zelf daar heb ik in het geval van vrouwen meer respect voor dan voor die geforceerde hoog klimmers. De uitzonderingen zal je altijd hebben, vrouwen zijn geen domme keukenprinsesjes maar gewoon mensen.

0
Spijtoptant
geplaatst: 29 mei 2008, 17:52 uur
tangmaster schreef:
En dan nog, lekker belangrijk, laat vrouwen in hun eigenwaarde heb je meer aan dan ze te dwingen in de muziek, politiek aan de top in het bedrijfsleven te gaan,
(quote)
En dan nog, lekker belangrijk, laat vrouwen in hun eigenwaarde heb je meer aan dan ze te dwingen in de muziek, politiek aan de top in het bedrijfsleven te gaan,
Stel je niet zo aan aub.
Ik heb hier nog geen post gezien die vrouwen niet in hun waarde laat of ze ergens toe dwingt.

0
tangmaster
geplaatst: 29 mei 2008, 17:56 uur
Spijtoptant schreef:
Stel je niet zo aan aub.
Ik heb hier nog geen post gezien die vrouwen niet in hun waarde laat of ze ergens toe dwingt.
(quote)
Stel je niet zo aan aub.
Ho ho, waar staat dat, geef puur mijn eigen mening los van de rest, heb geen quote bij mijn eerste post geplaatst en naar niemand gewezen, geen naam genoemd en dus mag ik in dit geval mijn mening geven. Zo denk ik er over of het je nu aanstaat of niet.

0
Spijtoptant
geplaatst: 29 mei 2008, 18:10 uur
Gerards Dream schreef:
Heren, Heren, gedraag je hier als heer, de dames lezen mee!!!
Heren, Heren, gedraag je hier als heer, de dames lezen mee!!!
en dat is nu precies waar het om gaat !
Als dames zich eens vaker als heer zouden gedragen, en als arrogante malloten zouden proberen om zichzelf in de top van de belangstelling te plaatsen, dan zouden ze vanzelf net zoveel succes in de door media geregeerde muziekwereld krijgen als mannen.
Nogmaals: Madonna besefte zich dat (en zij niet als enige natuurlijk, gelukkig maar).

0
Spijtoptant
geplaatst: 29 mei 2008, 18:30 uur
Gerards Dream schreef:
Daar zit best wel wat in, maar het woord "malloten" had voor mij niet gehoeven.
(quote)
Daar zit best wel wat in, maar het woord "malloten" had voor mij niet gehoeven.
Nou, David Bowie, Bono, Madonna, Marilyn Manson, Blixa B., Marco B. en Patty B.
Je kunt dat moeilijk geen malloten noemen, ondanks dat sommigen van hen ook nog iets muzikaals te melden hebben.

0
Spijtoptant
geplaatst: 29 mei 2008, 18:34 uur
By the way: bovenstaande namen zijn allen namen die zichzelf heel goed via de media weten te verkopen. Niet zomaar wat namen dus.
0
geplaatst: 29 mei 2008, 19:03 uur
Yeahz schreef:
Het overgrote gedeelte van de Mume'rs is ook man; een vorm van mannelijk chauvinisme misschien?
(quote)
Het overgrote gedeelte van de Mume'rs is ook man; een vorm van mannelijk chauvinisme misschien?
In de top 2000 staan ook maar 5 vrouwen. Dat is dus 0,0025 procent. Verder ken ik wel meer mannen die van muziek houden, dan dat vrouwen dat doen.
Vrouwen luisteren misschien anders naar muziek. Kwaliteit is voor hun iets anders als voor ons mannen denk ik. Ik zie bijvoorbeeld hierboven 2 mensen een aantal artiesten opnoemen. 80%, nog nooit van gehoord. De rest vindt ik dan niet echt top 250 waardig. Tina Turner, duffy etc.. Amy Winehouse vind ik dan wel goed, maar ze gaat me irriteren.
Sheplays schreef:
Wel eens gehoord van Judith Leyster, Frida Kahlo, Charlie Toorop, Berthe Morisot?
Wel eens gehoord van Judith Leyster, Frida Kahlo, Charlie Toorop, Berthe Morisot?
Frida Kahlo heeft iets te maken met de titel van het nieuwe album van Coldplay. En Toorop is een mannelijke schilder, wat dan weer heel veel raakvlakken heeft met Kahlo. En ook met Winehouse. Die maakt ook schilderijen in de vorm van kots op strakgetrokken textiel.

0
Spijtoptant
geplaatst: 29 mei 2008, 19:13 uur
T.A. schreef:
Frida Kahlo heeft iets te maken met de titel van het nieuwe album van Coldplay. En Toorop is een mannelijke schilder, wat dan weer heel veel raakvlakken heeft met
Frida Kahlo heeft iets te maken met de titel van het nieuwe album van Coldplay. En Toorop is een mannelijke schilder, wat dan weer heel veel raakvlakken heeft met
Heeft met jouw gebrek aan kennis.
Charley Toorop:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Charley_Toorop
0
geplaatst: 29 mei 2008, 20:12 uur
Spijtoptant schreef:
't Is niet zozeer dat vrouwen minder goede muziek zouden kunnen maken, maar meer algemener dat vrouwen veel minder uitgesproken persoonlijkheden zijn dan mannen. Extreme mensen, dus ook succesvolle muzikanten, zijn daardoor vanzelf vaker mannen.
Om iets te bereiken in deze wereld is behalve talent ook zeker persoonlijkheid nodig.
Kijk, uitzonderingen zijn er ook, met Madonna misschien wel als grootste.
't Is niet zozeer dat vrouwen minder goede muziek zouden kunnen maken, maar meer algemener dat vrouwen veel minder uitgesproken persoonlijkheden zijn dan mannen. Extreme mensen, dus ook succesvolle muzikanten, zijn daardoor vanzelf vaker mannen.
Om iets te bereiken in deze wereld is behalve talent ook zeker persoonlijkheid nodig.
Kijk, uitzonderingen zijn er ook, met Madonna misschien wel als grootste.
Madonna gooit het inderdaad over die éne boeg waarvan ik vind dat toch al teveel vrouwen het over gooien om bekend te worden (sex). Beetje jammer. Verder vind ik haar muzikaal volstrekt oninteressant, ze kan nog amper zingen ook.

0
Spijtoptant
geplaatst: 29 mei 2008, 20:22 uur
orbit schreef:
Madonna gooit het inderdaad over die éne boeg waarvan ik vind dat toch al teveel vrouwen het over gooien om bekend te worden (sex). Beetje jammer. Verder vind ik haar muzikaal volstrekt oninteressant, ze kan nog amper zingen ook.
(quote)
Madonna gooit het niet zozeer over de 'sex'-boeg, danwel over de 'vrouwisdebaas'-boeg. of 'vrouwteltookmee'-boeg.
Sex is een boeg waarover al decennialang alles gegooid wordt.
Ik probeer niet in te gaan op persoonlijke smaak overigens, dat lijkt me in dit topic niet vruchtbaar.
0
geplaatst: 29 mei 2008, 20:28 uur
Iemand die steeds handigt meesurft op iets dat goed in de markt ligt en de juiste producers die hip en trendy zijn aantrekt om haar het juiste hippe gelikte geluid te bezorgen.. ik vind dat muzikaal oninteressant, los van wat ik van het uiteindelijke resultaat van deze pogingen tot hip blijven vind.
En sex was natuurlijk wel haar main selling point, dat heeft haar de aanvankelijke status bezorgt van waaruit ze nu de zgn. moderne vrouw uithangt. Het is hierbij inderdaad maar waar je voorkeur ligt, ik zou het leuk vinden eens een artieste te zien die het niet van een lekker smoeltje moet hebben of het schudden van haar kont maar een artieste die ook daadwerkelijk wat kan op muzikaal gebied. Kate Bush vind ik zo iemand, of Björk. Ze zullen vast gehaat worden door legio mensen, maar tenminste maken ze het op basis van oorspronkelijke muziek en een geheel eigen imago dat niet op grote tieten of korte rokjes is gestoeld.
En sex was natuurlijk wel haar main selling point, dat heeft haar de aanvankelijke status bezorgt van waaruit ze nu de zgn. moderne vrouw uithangt. Het is hierbij inderdaad maar waar je voorkeur ligt, ik zou het leuk vinden eens een artieste te zien die het niet van een lekker smoeltje moet hebben of het schudden van haar kont maar een artieste die ook daadwerkelijk wat kan op muzikaal gebied. Kate Bush vind ik zo iemand, of Björk. Ze zullen vast gehaat worden door legio mensen, maar tenminste maken ze het op basis van oorspronkelijke muziek en een geheel eigen imago dat niet op grote tieten of korte rokjes is gestoeld.

0
Spijtoptant
geplaatst: 29 mei 2008, 20:38 uur
orbit schreef:
Iemand die steeds handigt meesurft op iets dat goed in de markt ligt en de juiste producers die hip en trendy zijn aantrekt om haar het juiste hippe gelikte geluid te bezorgen.. ik vind dat muzikaal oninteressant, los van wat ik van het uiteindelijke resultaat van deze pogingen tot hip blijven vind.
Probeer eens Nynke Laverman. Geweldige zangeres.
Verder: Madonna gooide de boeg dan misschien zover over 'sex' dat het begrip loskwam van de alledaagse betekenis en meer een statement op zich werd.
Ik vermoed dat het merk Madonna nog immer meer uitstraalt 'Krachtige Vrouwelijkheid' dan 'Neuken'. Maar het kan ook zijn dat ik dat helemaal mis heb, ik ben ook maar enkel mezelf.
Hoeveel mannelijke muzikanten hebben al niet op sex gezinspeeld in hun muziek, uiterlijk of imago ?
0
geplaatst: 29 mei 2008, 20:44 uur
Tuurlijk, maar ook lang niet allemaal.. het is niet per definitie een "selling point" bij mannelijke artiesten. Bij vrouwen vind ik het altijd veel meer op de voorgrond treden, eerst een lekker wijf en dan maar eens proberen gaan zingen 
In de filmwereld is het niet veel anders, maar dat is dan ook een visueel medium, daar kan ik me iets meer bij voorstellen.

In de filmwereld is het niet veel anders, maar dat is dan ook een visueel medium, daar kan ik me iets meer bij voorstellen.

0
Spijtoptant
geplaatst: 29 mei 2008, 21:03 uur
orbit schreef:
Tuurlijk, maar ook lang niet allemaal.. het is niet per definitie een "selling point" bij mannelijke artiesten. Bij vrouwen vind ik het altijd veel meer op de voorgrond treden, eerst een lekker wijf en dan maar eens proberen gaan zingen

Gezien het overgrote deel aan vrouwelijkheid onder de 'groupies' kan ik me niet voorstellen dat mannelijke artiesten minder sexualiteit uitstralen dan vrouwelijk artiesten.
0
geplaatst: 29 mei 2008, 21:21 uur
Vrouwen vallen nu eenmaal op bekendheid en status.. het lijkt me niet dat bands als Pink Floyd of Radiohead het nu zozeer om de sex appeal te doen is.. laat staan Slayer of Metallica 
Die groupies is meer iets wat in het verwarde hoofd van de vrouw speelt dan dat de heren in kwestie daar nu zo op zinspelen.. (niet dat er veel zullen zijn die het erg vinden)
Andersom zie je overigens vrijwel nooit mannelijke groupies rondom vrouwelijke artiesten. Blijkbaar hebben mannen niet zoveel met status of bekendheid, behalve die van zichzelf..

Die groupies is meer iets wat in het verwarde hoofd van de vrouw speelt dan dat de heren in kwestie daar nu zo op zinspelen.. (niet dat er veel zullen zijn die het erg vinden)
Andersom zie je overigens vrijwel nooit mannelijke groupies rondom vrouwelijke artiesten. Blijkbaar hebben mannen niet zoveel met status of bekendheid, behalve die van zichzelf..

0
Spijtoptant
geplaatst: 29 mei 2008, 21:31 uur
orbit schreef:
Vrouwen vallen nu eenmaal op bekendheid en status.. het lijkt me niet dat bands als Pink Floyd of Radiohead het nu zozeer om de sex appeal te doen is.. laat staan Slayer of Metallica

Ik denk dat dat zeker in de presentatie wel meespeelt.
Mannelijke artiesten zijn dus eigenlijk wel erg sexbelust ?
Misschien willen vrouwelijke artiesten niet van die sexventjes rond zich, en vinden ze dat de nadruk op hun muziek moet liggen ?
0
geplaatst: 30 mei 2008, 12:15 uur
Eh hehe ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar dat klopt dus voor geen meter. Ik kan zo dit lijstje samenstellen en dat zijn ze nog lang niet allemaal.
Madonna 7x
Bette Midler 4x
Aretha franklin 5x
Norah Jones 2x
Katie Melua 2x
Kate bush 6x
Anouk 4x
Blondie 3x
Anastacia 1x
Tina turner 4x
Dolly parton 5x
Celine Dion 6x
Willeke alberti 3x
Kim Wilde 2x
Maar het feit blijft wel dat er nog altijd meer mannen in staan.
0
geplaatst: 30 mei 2008, 12:19 uur
orbit schreef:
ik zou het leuk vinden eens een artieste te zien die het niet van een lekker smoeltje moet hebben of het schudden van haar kont maar een artieste die ook daadwerkelijk wat kan op muzikaal gebied.
ik zou het leuk vinden eens een artieste te zien die het niet van een lekker smoeltje moet hebben of het schudden van haar kont maar een artieste die ook daadwerkelijk wat kan op muzikaal gebied.
Toch maar aan de folk dan

0
geplaatst: 30 mei 2008, 13:43 uur
Lukas schreef:
(quote)

Dat zal een flinke overgang worden..

0
geplaatst: 30 mei 2008, 14:00 uur
Nou, hup, geitenwollen sokken en sandalen aan en naar de platenzaak!
- Marissa Nadler
- Meg Baird/Espers
- Vashti Bunyan
- Joni Mitchell
- Alela Diane
0
geplaatst: 30 mei 2008, 14:15 uur
Ik vind het jammer dat zangeressen vaak wat minder avontuurlijker zijn ingesteld, want van de vrouwelijke stem kan ik meer genieten dan van de mannelijke, het heeft meer iets mysterieus...
Als dat gebeurt komen er mooie dingen uit, kijk naar Lisa Gerrard,Elizabeth Fraser, of het album Popol Vuh - Hosianna Mantra.
Zoals Orbit is muziek veel belangrijker voor me, en een hoop vrouwen verkiezen toch om op minder avontuurlijker muziek te zingen, wat meer behoudend.
Ik heb een paar zangeressen uitgeprobeerd hier die hoog gewaardeerd werden zoals Adele maar dan is het toch weer wat te poppy voor me,en gaat meestal weer over eenzelfde onderwerp:liefde, hartstikke mooi natuurlijk maar onderwerpen mogen wel wat uiteenlopen.Maar misschien heb ik dan ook nog niet goed gezocht aangezien er nog zoveel muziek in de wereld is.
Maar dat is die ding ook, je moet dan wel heel goed zoeken en dat vind ik jammer.
Wil niet chauvinistisch overkomen ofzo maar er word gezegd dat vrouwen meer openminded zijn en mannen meer narrowminded?
Kijk naar de muziek en je krijgt een heel ander verhaal...
Als dat gebeurt komen er mooie dingen uit, kijk naar Lisa Gerrard,Elizabeth Fraser, of het album Popol Vuh - Hosianna Mantra.
Zoals Orbit is muziek veel belangrijker voor me, en een hoop vrouwen verkiezen toch om op minder avontuurlijker muziek te zingen, wat meer behoudend.
Ik heb een paar zangeressen uitgeprobeerd hier die hoog gewaardeerd werden zoals Adele maar dan is het toch weer wat te poppy voor me,en gaat meestal weer over eenzelfde onderwerp:liefde, hartstikke mooi natuurlijk maar onderwerpen mogen wel wat uiteenlopen.Maar misschien heb ik dan ook nog niet goed gezocht aangezien er nog zoveel muziek in de wereld is.
Maar dat is die ding ook, je moet dan wel heel goed zoeken en dat vind ik jammer.
Wil niet chauvinistisch overkomen ofzo maar er word gezegd dat vrouwen meer openminded zijn en mannen meer narrowminded?
Kijk naar de muziek en je krijgt een heel ander verhaal...
0
geplaatst: 30 mei 2008, 15:17 uur
Inderdaad. Alleen La Aguilera weet mij echt te bekoren (zowel qua artistieke experimenten als stemkracht en heerlijk stemgeluid, die wist zich zelfs op te werken als mijn most favorite artist of all time). Ze heeft helaas een poppy image (onterecht imo). Maar als je daar doorheen kan prikken hou je toch wel een geniale zangeres over (al mogen een deel van de credits ook wel naar Primo en The Roots natuurlijk). Maar die eigenschappen mis ik bij andere vrouwelijke artiesten.
Zeker een interessant discussiepunt. Bij mij zijn de vrouwelijke artiesten dus ook zeer marginaal vertegenwoordigd; door één artiest?! Opmerkelijk opvallend.
Zeker een interessant discussiepunt. Bij mij zijn de vrouwelijke artiesten dus ook zeer marginaal vertegenwoordigd; door één artiest?! Opmerkelijk opvallend.
0
geplaatst: 30 mei 2008, 19:43 uur
Nou ja als je naar die clip van Dirty kijkt vind ik het niet zo gek dat ze een poppy image heeft. In het eerste deel van haar carriere heeft ze toch wel vooral haar looks gebruikt om in de spotlight te komen imo. Maar nu is ze idd een andere imago aan het krijgen. Wat wel goed is want ze kan echt goed zingen ja.
0
geplaatst: 30 mei 2008, 20:05 uur
Ze kan misschien wel goed zingen, het is vreselijk vermoeiend om naar te luisteren. De hele tijd dat veranderen van toonhoogte, bah. Nog erger wordt het als je er naar moet kijken en ze probeert dan met haar handen te illustreren hoe hoog de toon is. Vreselijk.
0
geplaatst: 2 juni 2008, 19:37 uur
Spijtoptant schreef:
Charley Toorop:
Charley Toorop:
Ja, ik leef dus niet uit wikipedia. Dat is het.
FeNDeR schreef:
Eh hehe ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar dat klopt dus voor geen meter.
Eh hehe ik weet niet waar je dat vandaan hebt maar dat klopt dus voor geen meter.
Die 5, dat had een andere harry hierboven onderzocht.
0
geplaatst: 3 juni 2008, 20:46 uur
Ik denk niet dat de vrouwen ondervertegenwoordigd zijn in de muziekwereld, integendeel !!
Hoeveel one hit wonders of zelfs dat nog niet zijn er wel: Sophie Monk, Emma Bunton, Lisa Scott Lee, Betty Boo, Daniell Bollinger, Li-Ann......allemaal vrouwen.
Hoeveel one hit wonders of zelfs dat nog niet zijn er wel: Sophie Monk, Emma Bunton, Lisa Scott Lee, Betty Boo, Daniell Bollinger, Li-Ann......allemaal vrouwen.
0
geplaatst: 3 juni 2008, 23:51 uur
gemaster schreef:
We hebben het hier over échte muziek.
We hebben het hier over échte muziek.
Dacht ik echt even gelezen te hebben "échte vrouwen".

* denotes required fields.