Muziek / Algemeen / Vrouwelijke artiesten ondervertegenwoordigd
zoeken in:
0
geplaatst: 19 december 2006, 22:03 uur
titan schreef:
Vrouwen zijn inderdaad ondervertegenwoordigd in de muziekbusiness, maar met gebrek aan creativiteit of kwaliteit heeft dat geen bal te maken. Muziek is nou eenmaal vooral een mannending, zoals sport dat bijvoorbeeld ook is. .
Vrouwen zijn inderdaad ondervertegenwoordigd in de muziekbusiness, maar met gebrek aan creativiteit of kwaliteit heeft dat geen bal te maken. Muziek is nou eenmaal vooral een mannending, zoals sport dat bijvoorbeeld ook is. .
En Politiek bedrijven, Televisie maken, Gamen, Cabaret en niet te vergeten oorlogje voeren...
Zijn vrouwen dan gewoon angsthazen of worden we zowiezo onder de voet gelopen door mannen...
Tori Amos
Tammy Wynette
Dolly Parton
Anouk
Beth Hart
Kate Bush
0
geplaatst: 13 februari 2008, 18:41 uur
Bij The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico (1967):
Laat de Opzij dit maar niet horen! Voor je het weet heb je hele hordes feministen achter je aan rennen, met Simone de Beauvoir voorop.
wcs schreef:
Als een vrouw zingt moet ze vrouwelijk klinken maar die nico jaagt me stuipen op het lijf met haar valse mannelijke stem
Als een vrouw zingt moet ze vrouwelijk klinken maar die nico jaagt me stuipen op het lijf met haar valse mannelijke stem
Laat de Opzij dit maar niet horen! Voor je het weet heb je hele hordes feministen achter je aan rennen, met Simone de Beauvoir voorop.

0
Harald
geplaatst: 13 februari 2008, 18:57 uur
En hoe moet ik me een vrouwelijke klang en stem voorstellen?

0
wcs
geplaatst: 13 februari 2008, 19:17 uur
Norah jones bijvoorbeeld of van alela diane ben ik momenteel compleet weg

0
Nicci
geplaatst: 13 februari 2008, 19:30 uur
Simone de Beauvoir, dat is knap! die is al een jaar of 20 dood . . . .

0
Harald
geplaatst: 13 februari 2008, 19:40 uur
Norah Jones heeft wel een mooie stem maar toch een beetje gladjes. Ik heb dan liever Janis Joplin, Patti Smith of Grace Slick en natuurlijk Nico ook als deze (misschien) niet vrouwelijk klinken.Voor mij trouwens wel...

0
wcs
geplaatst: 13 februari 2008, 19:44 uur
Op de namen die je net hebt genoemd, heb ik geen kritiek maar die nico, heeft naar mijn mening gewoon een verschrikkelijke stem waar ik echt niet kan naar luisteren. Smaken verschillen natuurlijk maar dan heb ik liever een vrouwenstem die me in vervoering kan brengen zoals diegene die ik eerder vernoemde

0
Harald
geplaatst: 13 februari 2008, 19:53 uur
Heb je naar The End van Nico beluisterd? Dat kan mij in vervoering brengen. Maar goed, iederen zijn eigen smaak natuurlijk.

0
wcs
geplaatst: 13 februari 2008, 19:57 uur
Ik heb geen solocd's van nico beluisterd tot nu toe maar of ik dat ga doen weet ik niet echt, deze cd heeft me niet echt nieuwsgierig gemaakt om eerlijk te zijn...
0
geplaatst: 28 mei 2008, 18:50 uur
In Muziek > Toplijsten en favorieten > Toplijsten (centraal topic):
Ik zat ff aan iets heel anders te denken. Waarom de top 250 voor de overgrote meerderheid uit mannen bestaat. Mannen zijn dus beter in goede muziek maken. Daar had ik nooit over nagedacht.
De reden(en)?
Ik zat ff aan iets heel anders te denken. Waarom de top 250 voor de overgrote meerderheid uit mannen bestaat. Mannen zijn dus beter in goede muziek maken. Daar had ik nooit over nagedacht.
De reden(en)?
0
geplaatst: 28 mei 2008, 19:33 uur
T.A. schreef:
De reden(en)?
De reden(en)?
Dat is hele goede opmerking, en daarom heb ik de lijst van de top 2000 van Radio 2 er bij gepakt om te kijken op welke 5 plaatsen ik een vrouw "alleen" tegen kom. Een act als Abba valt hierbij dus af.
24 Bette Midler - The Rose
40 Katie Melua - Nine Million Bicycles
90 Anouk - Nobody's Wife
101 Katie Melua - If You Were A Sailboat
111 Kate Bush - Wuthering Heights
Ook hier valt op dat er weinig vrouwen staan op echt hoge plaatsen. Waarom blijft dus de vraag, want vrouwen kunnen toch ook prima muziek maken. Of moeten we hier behoorlijk ver voor terug gaan, de tijd van Bach, om te constateren dat muziek maken een echte mannenzaak is en dat de dames nog een lange weg te gaan hebben.

0
[Roel]
geplaatst: 28 mei 2008, 20:39 uur
de meisjes van radio candip die nu bij zita swoon en arsenal zingen zingen als engelen
0
geplaatst: 28 mei 2008, 21:03 uur
T.A. schreef:
De reden(en)?
De reden(en)?
Het overgrote gedeelte van de Mume'rs is ook man; een vorm van mannelijk chauvinisme misschien? Bovendien is deze site qua leden niet bepaald representatief voor de rest van de bevolking. Daarin worden zangeressen, al zijn het soms niets meer dan pin-up girls van de grote platenbobo's, veel meer gewaardeerd. Niet alleen binnen een groep maar vooral ook solo.
0
geplaatst: 28 mei 2008, 21:31 uur
T.A. schreef:
Waarom de top 250 voor de overgrote meerderheid uit mannen bestaat. Mannen zijn dus beter in goede muziek maken.
Waarom de top 250 voor de overgrote meerderheid uit mannen bestaat. Mannen zijn dus beter in goede muziek maken.
Dat is iets te kort door de bocht. Het kan ook zijn dat er nu eenmaal veel meer mannen dan vrouwen muziek maken...
0
geplaatst: 28 mei 2008, 21:47 uur
Hoe langer ik hier over nadenk zou je ook buiten de muziek kunnen gaan kijken. De grote kunstschilders zijn mannen en op dit moment schiet hier geen naam van een vrouw te binnen. Je zou dus grof kunnen stellen dat mannen creatiever zijn dan vrouwen. Zou dit er met de jaren zijn ingesleten door de jacht naar prooi bijvoorbeeld? Dat strategie en kunst met elkaar verbonden zijn. En dat daardoor bepaalde zaken al cultureel bepaald zijn en dat veranderingen hierin "traag" verlopen voordat hier sprake is van emancipatie.

0
Sheplays
geplaatst: 28 mei 2008, 22:30 uur
Of zou het komen dat vrouwen niet geacht werden zich te ontplooien en druk doende waren een leger kinderen te werpen en groot te brengen?
Wel eens gehoord van Judith Leyster, Frida Kahlo, Charlie Toorop, Berthe Morisot?
Wel eens gehoord van Judith Leyster, Frida Kahlo, Charlie Toorop, Berthe Morisot?
0
geplaatst: 28 mei 2008, 22:46 uur
Sheplays schreef:
Of zou het komen dat vrouwen niet geacht werden zich te ontplooien en druk doende waren een leger kinderen te werpen en groot te brengen?
Ja, dat zou kunnen. Mijn overgrootmoeder baardde 20 kinderen, waarvan er 16 bleven leven. Dat is alvast punt 1. De namen van de genoemde dames zeiden mij niet. veel, maar naar een korte ronde op internet iets meer en daarmee materiaal om me daarin meer te verdiepen. Dat is punt 2.

0
Sheplays
geplaatst: 28 mei 2008, 22:57 uur
Ik denk ook dat het komt omdat mannen altijd in andere mannen geïnteresseerd zijn. Of het nu is met voetbal, muziek of andere kunst.
TV programma's over voetbal alleen al. Mannen die praten over andere mannen, week in, week uit.
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets onder vrouwen ook kan onstaan.
TV programma's over voetbal alleen al. Mannen die praten over andere mannen, week in, week uit.
0
geplaatst: 28 mei 2008, 23:17 uur
Sheplays schreef:
Ik denk ook dat het komt omdat mannen altijd in andere mannen geïnteresseerd zijn. Of het nu is met voetbal, muziek of andere kunst.
Nu ik dit zo lees zit daar wel een kern van waarheid in. Als ik door mijn cd-collectie ploeter zie ik man, man, man, vrouw, man, man man, man, vrouw. enzovoort. Daardoor ga ik bijna twijfelen of er bij mannen geen schroefje los zit, dat we zulk gedrag vertonen. Waar komt dit gedrag vandaan? Is dat cultureel bepaald? Het maakt het er niet makkelijker op. Wel merk ik op mijn werk dat vrouwen onderling veel sneller contact maken dan dat mannen dit doen. Of zie ik dit zo omdat ik man ben?

0
Sheplays
geplaatst: 28 mei 2008, 23:52 uur
Mijn CD collectie ziet er hetzelfde uit maar dat komt doordat het aanbod aan mannen groter is. Al er al vrouwen tussen staan zijn het meestal zangeressen in een band, weinig solo artiesten.
Vrouwen maken misschien wel snel contact op de werkvloer omdat ze daar meestal niet in competitie met elkaar zijn. Dit in tegenstelling tot de heren, die elkaar, al dan niet met de ellebogen, moeten proberen af te troeven in de race naar de top.
Vrouwen maken misschien wel snel contact op de werkvloer omdat ze daar meestal niet in competitie met elkaar zijn. Dit in tegenstelling tot de heren, die elkaar, al dan niet met de ellebogen, moeten proberen af te troeven in de race naar de top.

0
geplaatst: 29 mei 2008, 00:15 uur
Misschien doen sommigen zich ook niet genoeg moeite om goede vrouwelijke artiesten te vinden? Ik ken er goede zat:
Amy McDonald, Laura Marling, Nina Nastasia, Marissa Nadler, Mariee Sioux, St. Vincent, Aimee Mann, Cat Power, CocoRosie, Corinne Ray Bailey, Duffy, Eleni Mandell, Adele, Emiliana Torrini, Emma Pollock, Feist, Fiona Apple, FranÇoise Hardy, Georgia Anna; Marketa Irglova, Feist, Grey Delisle, Isobell Campbell, Jenny Lewis, Joan Wasser, Joanna Newsom, Judee Sill, Kaki King, Kate Bush, de Zussen McCarrigle, Kate Nash, Kate Rusby, Kathleen Edwards, Keren Ann, Laura Veirs, Linda Draper, Lucinda Williams, Maria Mena, Mary Gauthier, Mavis Staples, Meg Baird, Neko Case, Laïs, Pipettes, Puppini Sisters, Regina Spektor, Sibylle Baier, Sleater-Kinney, Solex, Suzanne Vega, Tara Jane O'neill, Tegan & Sara, Tori Amos, Vashti Bunyan...bijna allemaal dames die de laatste jaren redelijk actief zijn geweest, en dan tel ik inderdaad de bands met vrouwelijke zangeres nog niet eens mee.
Ze eindigen ook steevast hoog in mijn lijstjes. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de mannen in de meerderheid zijn maar ik wil maar zeggen dat als men zich wat moeite getroost zijn er (voor mij nooit genoeg) goede vrouwelijke artiesten te vinden.
Amy McDonald, Laura Marling, Nina Nastasia, Marissa Nadler, Mariee Sioux, St. Vincent, Aimee Mann, Cat Power, CocoRosie, Corinne Ray Bailey, Duffy, Eleni Mandell, Adele, Emiliana Torrini, Emma Pollock, Feist, Fiona Apple, FranÇoise Hardy, Georgia Anna; Marketa Irglova, Feist, Grey Delisle, Isobell Campbell, Jenny Lewis, Joan Wasser, Joanna Newsom, Judee Sill, Kaki King, Kate Bush, de Zussen McCarrigle, Kate Nash, Kate Rusby, Kathleen Edwards, Keren Ann, Laura Veirs, Linda Draper, Lucinda Williams, Maria Mena, Mary Gauthier, Mavis Staples, Meg Baird, Neko Case, Laïs, Pipettes, Puppini Sisters, Regina Spektor, Sibylle Baier, Sleater-Kinney, Solex, Suzanne Vega, Tara Jane O'neill, Tegan & Sara, Tori Amos, Vashti Bunyan...bijna allemaal dames die de laatste jaren redelijk actief zijn geweest, en dan tel ik inderdaad de bands met vrouwelijke zangeres nog niet eens mee.
Ze eindigen ook steevast hoog in mijn lijstjes. Dit neemt natuurlijk niet weg dat de mannen in de meerderheid zijn maar ik wil maar zeggen dat als men zich wat moeite getroost zijn er (voor mij nooit genoeg) goede vrouwelijke artiesten te vinden.

0
Sheplays
geplaatst: 29 mei 2008, 00:22 uur
Blondie, Siouxsie Sioux, KD Lang, Alison Moyet, Dusty Springfield, Aretha Franklin, Tina Turner, Shirley Bassey, Never The Bride, Anne Clark, Marianne Faithful, Amy Winehouse, Adele, .........
0
geplaatst: 29 mei 2008, 00:32 uur
Ik heb meestal niet zoveel op met vrouwelijke zangers, maar uitzonderingen moeten er altijd zijn natuurlijk:
Jarboe in The Swans!
Lisa Gerrard in Dead Can Dance.
Siouxsie in Siouxsie
The Shirts.
Blondie.
Qntal.
Jefferson Airplane.
Nico.
Cocteau Twins.
Even uit het blote hoofd. Ik vergeet er ongetwijfeld nog wel een paar. Bij mij is het gewoon dat een te schrille of juist teveel uithalende stem me van de muziek afleid.. en de muziek vind ik iha belangrijker dan de stem. Bij vrouwelijke artiesten valt me op dat het vaker de stem is en de muziek op een tweede plan (nogmaals, uitzonderingen daargelaten). Daar doe ik het niet voor.
Jarboe in The Swans!
Lisa Gerrard in Dead Can Dance.
Siouxsie in Siouxsie

The Shirts.
Blondie.
Qntal.
Jefferson Airplane.
Nico.
Cocteau Twins.
Even uit het blote hoofd. Ik vergeet er ongetwijfeld nog wel een paar. Bij mij is het gewoon dat een te schrille of juist teveel uithalende stem me van de muziek afleid.. en de muziek vind ik iha belangrijker dan de stem. Bij vrouwelijke artiesten valt me op dat het vaker de stem is en de muziek op een tweede plan (nogmaals, uitzonderingen daargelaten). Daar doe ik het niet voor.

0
Sheplays
geplaatst: 29 mei 2008, 00:43 uur
Anne Clark, ook niet te versmaden, Orbit!
Zelf heb ik ook meer met de mannelijke stem.
Tijdens mijn vakanties in Frankrijk word ik altijd knettergek van die terrasmuzak met franse vrouwenfluisterstemmetjes.
*edit: hoera! Dit jaar EK, dus geen muzak maar voetbal
Zelf heb ik ook meer met de mannelijke stem.
Tijdens mijn vakanties in Frankrijk word ik altijd knettergek van die terrasmuzak met franse vrouwenfluisterstemmetjes.
*edit: hoera! Dit jaar EK, dus geen muzak maar voetbal

0
geplaatst: 29 mei 2008, 16:18 uur
Zangeressen prima, maar in de harde metal zijn ze wel erg ondervertegenwoordigd.
Hou zelf van rockers zoals PJ Harvey, Anouk en Beth Hart.
Hou zelf van rockers zoals PJ Harvey, Anouk en Beth Hart.

0
Spijtoptant
geplaatst: 29 mei 2008, 16:44 uur
't Is niet zozeer dat vrouwen minder goede muziek zouden kunnen maken, maar meer algemener dat vrouwen veel minder uitgesproken persoonlijkheden zijn dan mannen. Extreme mensen, dus ook succesvolle muzikanten, zijn daardoor vanzelf vaker mannen.
Om iets te bereiken in deze wereld is behalve talent ook zeker persoonlijkheid nodig.
Kijk, uitzonderingen zijn er ook, met Madonna misschien wel als grootste.
Om iets te bereiken in deze wereld is behalve talent ook zeker persoonlijkheid nodig.
Kijk, uitzonderingen zijn er ook, met Madonna misschien wel als grootste.
0
geplaatst: 29 mei 2008, 16:46 uur
Zelf denk ik dat vrouwen wel in elk genre voorkomen, maar niet in de mate als mannen. Zelf zit ik qua muziek voorkeur in de laat maar zeggen New Age tot Electo hoek. Daarvan heb ik albums van Suzanne Ciani en Enya en in de meer heavy hoek Björk en Kate Bush. Daarmee heb ik het wel gehad bnnen een toch een behoorlijke collectie. En kan dan maar één ding constateren dat Sheplays het behoorlijk bij het rechte eind heeft.

0
tangmaster
geplaatst: 29 mei 2008, 17:40 uur
Waar gaat dit over. Dit is over de top. Wat maakt mij het nou uit of er minder vrouwen muziek maken. Zolang ze maar goede muziek maken dan kan ik er tenminste van genieten. Liever minder vrouwen in de muziek maar dan wel goede albums enzo.

0
Spijtoptant
geplaatst: 29 mei 2008, 17:45 uur
tangmaster schreef:
Waar gaat dit over.
Waar gaat dit over.
Over dat er in de toplijsten van muzikanten veel minder vrouwen dan mannen voorkomen.
tangmaster schreef:
Liever minder vrouwen in de muziek maar dan wel goede albums enzo.
Liever minder vrouwen in de muziek maar dan wel goede albums enzo.
Ja, maar dat geldt voor mannen ook, dus dat is niet onderscheidend.
* denotes required fields.