menu

Muziek / Algemeen / Vrouwelijke artiesten ondervertegenwoordigd

zoeken in:
Het valt mij op dat het dramatisch gesteld is met de vrouwelijke artiesten hier op MusicMeter. In de top 250 staan slechts 5 (!) zangeressen. Zit me af te vragen hoe dit nou komt. Kate Bush en Tori Amos zijn veruit de populairste zangeressen hier. Is er zo weinig aanbod of is muziek toch echt een mannenwereld?

Persoonlijke favorieten:

-Marissa Nadler
-Linda Perhacs
-Kate Bush
-Heather Nova
-Joanna Newsom
-Sandy Denny
-Patti Smith
-Marianne Faithfull

Vrouwen maken nu eenmaal minder goede muziek. Heel af en toe mag er eentje bassist spelen in een goede band, maar voor de rest is muziek nu eenmaal een mannenaangelegenheid.

Gemaster stelt het een beetje bot, maar heeft in feite wel gewoon gelijk. Verder zijn er nu éénmaal een significant groter aantal mannelijke dan vrouwelijke artiesten.

Er zijn ook maar zeer weinig vrouwelijke artiesten die mij echt kunnen bekoren. Eigenlijk kan ik zo snel alleen Anneke van Giersbergen van The Gathering bedenken en misschien ook Melissa auf der Maur al valt die laatste eerder in de categorie aangenaam dan geniaal.

Zangeressen als Kate Bush, Heather Nova en Tori Amos zijn zeker vakvrouwen, maar weten slechts bij uitzondering een verpletterende indruk bij mij achter te laten.

Bij mijn eigen stemmen is het niet anders.. blijkbaar vind ik vrouwenstemmen gewoon minder (geen vooroordeel maar meer een constatering). Bij mijn hoge stemmen zie ik zo staan:

CocoRosie
Joanna Newsom
Islaja

en bands met vrouwelijke zanger
Low
My Bloody Valentine
(en Velvet Underground met af en toe Nico)

sq
4 vrouwen in mijn top 10 als ik Orion meetel (Raquel Gigot, Accordeon)

Favoriete zangeressen(of bands met (oa) een vrouwelijke zangers:

- Charlotte Gainsbourg
- Sonic Youth(Kim Gordon!)
- Yeah Yeah Yeahs(Karen O)
- Ane Brun
- Patti Smith
- Be Your Own PET(Jemina Pearl)
- Nico
- CSS(Lovefoxxx)

In dit ben ik behoorlijk seksistisch, er zijn slechts enkele zangeressen die ik goed vind (miss omdat ik mij daar niet goed mee kan identificeren)

Marianne Faithfull
Joni Mitchell
Carole King
Patti Smith
Nico

ik vrees dat dat alles is...

Raekwon the chef
ik vind op zich christina aguilera wel goed, maar voor de rest luister ik niet zo veel naar vrouwelijke artiesten

4 bangles en daarna alle 6 pussycatdolls, ziehier een top 10

aslan (crew)
in metal, punkrock, jazz, met name de genres waarin ik me het beste thuisvoel, zijn de dames jammer genoeg onderbezet... gelukkig zijn er genoeg talentvolle vrouwen die m'n cd-collectie toch nog kunnen opfleuren:

cristina martinez (boss hog)
isobel campbell (mark lanegan, belle & sebastian)
beth gibbons (portishead)
róisín murphy (moloko)
kaRIN (collide)
maria teresa de almeida salgueiro machado (madredeus)
jarboe (swans)
amy lee (evanescance)
gwen stefani (no doubt)
geike arnaert (hooverphonic)
lisa gerrard (dead can dance)
henriette sennenvaldt (under byen)
els pynnoo (vive la fête)
miranda sex garden
cocoRosie
pj harvey
alice russell
holly golightly
candan erçetin
kate bush
an pierlé
ana popovic
sezen aksu
björk
...

aslan schreef:
beth gibbons (portishead)
jarboe (swans)

Die ben ik helemaal vergeten te noemen.

Een mooie vrouwenstem vind ik zo ongeveer het beste wat er in muziek te vinden is. Met grote voorsprong op gitaar en speciale mannenstemmen. Mijn favoriet van het moment is definitief Nina Nastasia. Het gevoel dat zij met haar stem kan oproepen is gewoon formidastisch. Verder even een lijste van de vrouwenstemmen die mij het meeste raken:

- Nina Nastasia (nog eens vermelden moest men de tekst nie lezen )
- Tori Amos
- Laura Veirs
- Vashti Bunyan
- Maria McKee
- Sarah Bettens
- ...

Misschien dat vrouwen wat minder avontuurlijk en doortastend zijn dan mannen en daarom minder goed hun eventuele muzikale ambities kunnen nastreven? De man is van nature toch degene die erop uittrekt en op jacht gaat. In dit geval dus in een busje volgepropt met andere malloten. De vrouw bleef thuis en wellicht dat ze daardoor ook nu nog minder geneigd zijn om verre oorden te veroveren met hun muzikale talenten? En zonder te touren is het - ook nu nog - een stuk lastiger om enige bekendheid te krijgen. Dit alles is natuurlijk zwaar generaliserend, maar daar ontkom je toch niet aan in een dergelijke discussie.

Ik weet niet hoor, dit was gewoon het eerste wat in mij opkwam. Ik vind de waarom-vraag tamelijk interessanter dan simpelweg een lijstje te posten met daarin mijn favoriete vrouwelijke artiesten. Maar laat ik vooral wel benadrukken dat ik op geen enkele wijze de voorkeur geef aan mannelijke artiesten boven vrouwelijke artiesten. Ondanks mijn top-10.

Ik weet nog dat de eerste zangeres die mij raakte Sara Bettens was. Daarna kan ik alleen nog Alanis Morisette noemen. Beetje karig. Vrouwen hebben weliswaar doorsnee genomen een mooiere stem dan mannen maar persoonlijk vind ik vaak de muziek die ze daarbij maken niet echt wat.

bubbachups schreef:
Maar laat ik vooral wel benadrukken dat ik op geen enkele wijze de voorkeur geef aan mannelijke artiesten boven vrouwelijke artiesten. Ondanks mijn top-10.
Valt wel op dat een aantal van de zangers in je top10 redelijk hoog zingen (bij mij trouwens ook).

oh ja, iemand al van Diamanda Galas gehoord? Stem bereik groter dan van Mariah Carry, meer freaky dan Cave en Captain Beefheart bij elkaar en een levelsloop om U tegen te zeggen...

grovonion schreef:
oh ja, iemand al van Diamanda Galas gehoord? Stem bereik groter dan van Mariah Carry, meer freaky dan Cave en Captain Beefheart bij elkaar en een levelsloop om U tegen te zeggen...

Uiteraard. Eén van de beste zangeressen ooit! Wat een duivelse herrie komt er uit die mevrouw, vooral haar vroege werk!

Hier trouwens wat artiestes die hier wel eens wat meer aandacht zouden mogen krijgen:

60's:
Laura Nyro
Nico

70's:
Annette Peacock
Lydia Lunch

80's:
Jane Siberry
Virginia Astley
Pandoras

90's:
Lisa Germano
Edith Frost
Mary Margaret O'Hara
Lida Husik
Tara Jane O'Neil
Robin Holcomb
Miss Murgatroid
Kristin Hersh
Hannah Marcus
Juliana Hatfield
Heather Duby
Azalia Snail
Ani DiFranco

00's:
Blectum from Blechdom (& solowerk)
Carla Bozulich
Christina Carter
Hope Sandoval
Jessica Bailiff
Neko Case
Rosie Thomas
Shannon Wright

Stuk voor stuk zéér de moeite waard!

Paalhaas schreef:
Hope Sandoval

Hoe kon ik haar vergeten

Mijn muze...

Mazzy Star (wel niet jaren 00...)

Solo wel.

Nog niet gezien in dit topic:

- Lucinda Williams
- Aimee Mann
- Mary Chapin Carpenter
- Judee Sill

Valt nog veel voor mij te ontdekken op dit gebied. Heb pas een aantal nummers gehoord van Sharron Kraus, en dat klonk niet onaardig.

Maar van de vrouwelijke artiesten behoort alleen Joni Mitchell tot mijn absolute favorieten, voor de rest is het inderdaad een mannenwereld.

Patti Smith mag er ook wel tussen.

Verder leuk topic om tips op te doen, en ik trek het me verder maar niet te persoonlijk aan

fems schreef:
Patti Smith mag er ook wel tussen.

Is dan ook al 3x genoemd.

hmm.. jullie missen deze sista's nog...

50/60/70
- Aretha Franklin
- Mahalia Jackson
- Nina Simone
- Etta James
- Glayds Knight
- Roberta Flack
- Tina Turner
- Diana Ross & The Supremes

80/90/00
- Mariah Carey
- Whitney Houston
- Christina Aguilera
- India Arie
- Angie Stone
- Lauryn Hill
- Mary J Blige
- Alicia Keys
- Beyoncé

maar solo vind ik ze niet zo goed, wat dan misschien weer sommige van de theorie-en hierbeneden staaft

monarc schreef:

80/90/00
- Mariah Carey
- Whitney Houston
- Christina Aguilera
- Mary J Blige
- Alicia Keys
- Beyoncé
deze schaar ik onder de categorie: gemiste kans. Veelal prachtige stemmen maar ze doen er zo weinig mee

Sade
Sam Brown
Eva Cassidy
Skin
Cristina Branco

Verder kom ik niet zo uit mijn hoofd...

Carla Bley
Lora Logic
Lisa Herman
Annette Peacock
Lydia Lunch

Niemand noemt 'onze eigen' Anouk....

Ze heeft een paar zeer sterke nummers(, maar voor de rest...)

Check m'n top 10 maar .

Mojo Pin
Je doelt op John Legend?

Gast
geplaatst: vandaag om 17:42 uur

geplaatst: vandaag om 17:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.