menu

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
dix
Iets met baarden?

Ik zie dat ik nu een belangrijk album over het hoofd gezien heb. Als het in de top 10 staat kan ik de hoofdprijs voor "Voorspel de top 10" opnieuw vergeten.

Teunnis schreef:
Ik heb hem gewoon op #1.

Wordt die niet gewoon 3e

10. The Gaslight Anthem - The '59 Sound 
https://www.musicmeter.nl/album/134662

Punten : 197
Nom. : 9
Nr. 1 van : niemand

Deed het in week 1 opvallend goed, ruim in de top 10. Zakte vervolgens totaal weg en stond woensdagmiddag niet meer in de top 20. Men stroopte de mouwen op en voilá….

Zanger/gitarist Brian Fallon - geen familie - speelde in diverse bands in New Jersey, meest recent (voor The Gaslight Anthem) in This Charming Man. Deze band onderging nogal wat personeelswisselingen, tot de band bestond uit Fallon, gitarist Mike Volpe, drummer Benny Horowitz en bassist Alex Levine.

De band veranderde haar naam in The Gaslight Anthem en na de laatste mutatie (Volpe weg, Alex Rosamilia erin) was de line-up begin 2006 klaar voor het grote werk.

Het debuut Sink Or Swim kwam snel tot stand en werd goed ontvangen. Een EP volgde (Señor and the Queen) en met wat meer budget gingen ze de studio in voor hun 2e, deze The '59 Sound. Het bevat bijdragen van Hot Water Music's Chris Wollard en de Mighty Mighty Bosstones' Dicky Barrett.

Voor de geïnteresseerden in literatuur met een L , de openingssong Great Expectations noemt Estella, een karakter uit dat boek van Dickens.

Spierballenrock. Eindelijk weer. Voor mij hoeft het niet.

Niet in mijn top 20. Ken het album ook verder niet. Wel voorspeld in de top 10. Op plek 7 wel te verstaan.

Vroeg erbij zaaf

Ah, literatuur met een L. Dit brengt mij bij een oud raadseltje:

Wat is het verschil tussen Literatuur en Lectuur? Literatuur lees je met twee handen.

Een goedemorgen

Met 21 genoemde albums vermoed ik dat er bij geen enkele positie 0 punten uitgedeeld zullen worden.
Al starten we bescheiden, deze spierballenrock werd slechts 3 keer in de top 10 verwacht.

wibro neemt alvast de leiding.

17 wibro
16 EttaJamesBrown
16 nico1616
0 GrafGantz
0 Johnny Marr
0 Joezer49263
0 vigil
0 motel matches
0 herman
0 Casartelli
0 dix
0 Gretz

Wim weer in een vroege kopgroep... Blijft hij nu uit de greep van het razende peloton?

Casartelli (moderator)
Ik zie dat ik het album eens beluisterd heb en er toen in een royale bui 3,5* aan uitgedeeld heb. Wellicht kan een integrale beluistering die score herbevestigen, maar de indruk van losse nummers ervan is sindsdien toch een lagere. Niet in mijn lijst.

Zag hem wel staan bij de kanshebbers voor de voorspelling, heb me nog even over de vrij hoge statistieken verbaasd, maar bleef uiteindelijk toch bij mijn eerste intuïtie dat dit toch te veel... tja... spierballenrock dan maar was voor dit topic. Ten onrechte dus.

The Gaslight Anthem - The '59 Sound had ik wel in het vizier, maar vind dat echt een vreselijke band. Het zal het hoge Bruce Springsteen-gehalte wel zijn. Helaas toch in de lijst, hopelijk is het geen voorbode van de rest van de top 10.

De lievelingetjes van The Boss... Uiteraard wel voorbij gekomen bij de potentiele Top 10 kandidaten en heel even over nagedacht om deze op te nemen maar dat was echt maar heel even.

Zeker niet in mijn eigen lijst.

Spierballenrock, hoog Bruce Springsteengehalte en ik lees bij het albumtopic dat er verwezen wordt naar teksten van Counting Crows. Ik zou het potentieel goed moeten kunnen vinden en toch is het er nooit van gekomen om te luisteren
Ik zet dus nu maar eens op (lees; ik druk op het playknopje van het YouTube filmpje met het hele album )

Wie zegt u?

Hoera wifi in de trein, nog geen nummer 9?

zaaf schreef:
Wim weer in een vroege kopgroep... Blijft hij nu uit de greep van het razende peloton?

Die apen doen niet mee dit jaar. Dus, het zou kunnen.

GrafGantz schreef:
Wie zegt u?

Dat is gewoon een album met kleine Rebellion Lies liedjes, jij zult vast snel fan zijn

Wel fan van The Boss, maar dit vind ik wel heel erg The Boss-light. Lang niet even sterk, ondanks de duidelijke invloeden, referenties (ze zingen ook over auto's) etc. Beetje een rip-off, al is het wel een aardig plaatje verder.

Ja leuke plaat, ik had 'm op 5. Vooral het titelnummer is extreem fantastisch. Tof dat ie het gehaald heeft!

Ataloona schreef:
Wel fan van The Boss, maar dit vind ik wel heel erg The Boss-light.

Muziek waar je niet dik van wordt, maar eens luisteren
Ik mag na bonk.

De echte Bruce was onlangs bij de Italiaan aan het eten in Eindhoven, zie fotoboek

Rudi S schreef:
(quote)

Muziek waar je niet dik van wordt, maar eens luisteren
Ik mag na bonk.

Ik ben klaar, jij kan!
Best aardig plaatje (niet meer, niet minder) in mijn optiek, maar had mijn top 20 niet gehaald.

Rudi S schreef:
De echte Bruce was onlangs bij de Italiaan aan het eten in Eindhoven, zie fotoboek

Hopelijk zit ie vanavond bij de Italiaan in Zeewolde!

Meh, The Gaslight Anthem. Moest er absoluut niet in van mij. Ik heb ooit eens een ander album van hen beluisterd (Handwritten), en dat vond ik maar matige zooi.

Johnny Marr schreef:
Meh, The Gaslight Anthem. Moest er absoluut niet in van mij. Ik heb ooit eens een ander album van hen beluisterd (Handwritten), en dat vond ik maar matige zooi.

De eerste twee albums van de band zijn dan ook beduidend beter dan Handwritten.

Finidi schreef:
(quote)

De eerste twee albums van de band zijn dan ook beduidend beter dan Handwritten.

Okéh. Zal deze dan es een draai geven. Toch blijf ik iets afstotelijks vinden aan deze band.

dix
GrafGantz schreef:
Wie zegt u?

The Gaslamp Killer of zoiets.

Ataloona schreef:
(quote)

Hopelijk zit ie vanavond bij de Italiaan in Zeewolde!

grote kans, het is zijn favoriete Nederlandse plaats zegt hij altijd... Of was dat nou de Amsterdamse Zeedijk. Nou ja net zo levendig in ieder geval

9. TV On The Radio - Dear Science
https://www.musicmeter.nl/album/134595

Punten : 206
Nom. : 12
Nr. 1 van : niemand

TV On The Radio begon deze jaargang voorzichtig, zette na een lijstje of 10 een sprintje in en belandde bijna op het podium. Dat hielden ze niet helemaal vast, maar de toon was gezet.

Aanvankelijk een duo van aankomend acteur (speelt in de 2001 indie film, Jump Tomorrow) en zanger Tunde Adebimpe en gitarist/toetsenist David Sitek, brachten ze een zelfgebakken demo-cd uit 'OK Calculator' - of althans, deze werd verspreid bij optredens en later online gezet.
Adebimpe hierover: "We made this disc OK Calculator and left it in cafes and just different places. Just 24 tracks of four-track stuff. And that's on-line now. We sold a few of them on our first tour, a couple, but then the CD burner broke, etc. That's on-line and someone wrote about it as "the extremely rare but superb OK Calculator" and I’m sitting there going, "Are you kidding me?" Rare, yeah, rare because we're making them ourselves, and superb, that's not up to us, but it's not superb. (laughs) I’d be the first person to tell you. There's more hiss on some of those songs than there are songs. And it's fun, and I love it, but I wouldn't call it superb."

Gitarist/bassist Kyp Malone vergezelde hen vanaf 2003 en hun eerste studioproduct, EP Young Liars werd een feit. En hun geluid, een gretige en soms onstuimige mix van velerlei stijlen inclusief wat avant-garde kristalliseerde zich.

Het drietal, eenmalig met saxofonist Martin Perna, bracht hun eerste studio langspeler uit en deze werd wederom door critici bejubeld.

Drummer Jaleel Bunton en bassist, wijlen Gerard Smith voegden zich bij het gezelschap, laatstgenoemde werd door Adebimpe uit een Brookyn metrostation 'getrokken' waar hij stond te busken.

Het derde album, wat hier prima scoort, is dus getiteld Dear Science - een titel afgeleid van een post-it van de hand van Sitek dat in de studio was opgeplakt: "Dear Science, please start solving problems and curing diseases or shut the fuck up."

Geweldige plaat met verrassende elementen, zoals het TV On The Radio betaamt. Ruimschoots in mijn lijst.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:48 uur

geplaatst: vandaag om 17:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.