menu

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar

zoeken in:
vigil schreef:

Voor u is het wellicht wel duidelijk, echter als ik naar de stand kijk twijfel ik toch enigszins aan deze observatie

Zeker. Er zitten nog 5 albums in de strijd die door (bijna) iedereen voorspeld zijn, en ook nog een zojuist genoemd album dat door ruim meer dan de helft voorspeld is.

vigil schreef:
(quote)

Kayleigh...

Leg uit...?

Verdraaid zeg! Arme Kayleigh!

Hm niet waar had ik ook wel verwacht, maar nu niet meer.
Nummers 3 en 4 zijn beslissend lijkt mij.

Haha, Kayleigh krijgt de winnaar van dit jaar in zijn rug.

Een jongen die Kayleigh heet wat voor toekomst moet zo iemand hebben

luigifort schreef:
Een jongen die Kayleigh heet wat voor toekomst moet zo iemand hebben

Kijk even op linkedin daar staan er vast verschillende

4. Burial - Untrue
https://www.musicmeter.nl/album/93370

Punten : 371
Nom. : 15 x
Nr. 1 van : bennerd, shinybeast, ArthurDZ, nico1616

Toch wat atypisch voor dit gemeleerde gezelschap, maar Burial deed het voortreffelijk. Begon rond de top 10-grens, steeg flink door, heel even een plasje op het podium gedaan en de 4e positie was stabiel de plek in week twee.

Burial werd pas na dit tweede album Untrue 'ontmaskerd' als oud-scholier William Emmanuel Bevan van de Zuid Londense Elliott School, waar ook Kieran Hebden (aka Four Tet) op zat, met wie Bevan heeft samengewerkt.

Van jongs af aan fan van old school jungle en garage en maakte door zijn oudere broers kennis met de UK rave scene. Hij ontdekte de Hyperdub website van Steve Goodman (a.k.a. Kode9 ) en begon hem brieven te sturen en CD-R's van zijn zelfgemaakte muziek, rond 2001.

In 2005 was Hyperdub inmiddels een label geworden en werd de relatie tussen Goodman en Bevan beklonken door de eerste release van het label: de EP South London Boroughs. Die bevatte tracks van Burial, gemaakt in de voorgaande jaren. In 2006 werd dit gevolgd door de eerste full album release, het gelijknamige debuutalbum van Burial.
Burial was toen nog anoniem, later verklarend dat "only five people know I make tunes"

Het werk aan zijn tweede, Untrue, was zwaar. Dagenlang zat hij te editen, songs te bouwen, kennis te maken met nieuwe tools wat leidde tot donkerder tracks, maar schrapte ze uiteindelijk omdat hij ze door er lange tijd mee bezig te zijn geweest, beu raakte.
Hij besloot het anders aan te pakken: door in het donker buiten rond te lopen, zijn ideeën te processen en zo 'in het moment' te komen, ging hij thuis direct aan de slag en maakte in een vlot tempo de nummers van a tot z, elke keer één.
Hij wilde nadrukkelijk ook vocalen in de nummers en waar een echte zanger niet voorhanden was liet hij vrienden over de telefoon stukjes zingen of gebruikte delen van acapellas en knipte en plakte de zinnen en zanglijnen aldus.
Het hele album is gemaakt met het programma Sound Forge.

Heel fijne plaat, fleurt deze top 10 goed op!

Holy shit, die had ik dus helemaal niet verwacht! Wel in m'n eigen lijstje, maar hier gaat dus m'n kop in de guillotine vrees ik.

Als Nico zegt dat hij zijn smaak ws heeft overgewaardeerd, mooie uitspraak ook, dan denk ik dat hij hem.... wel heeft.

En daar is dan de Vorentscheidung.
GrafGantz mist deze als enige en valt dus terug naar de tweede plek, nog wel als aanvoerder van het peloton.
nico1616 scoort juist de volle buit (al voor de derde keer!) en mag zich dus voorzichtig gaan opmaken voor de bloemen en de zoenen.

113 Nico 1616*** 20
93 GrafGantz 0
92 Arthur DZ* 19
92 Herman 19
92 Rudi S** 20
91 Gretz** 20
90 Joezer 49263** 14
90 Vigil** 15
90 Johnny Marr** 16
89 Motel Matches 17
88 Chevy93 19
86 EttaJamesBrown 15
84 Luigifort 15
74 Wibro* 19
69 Dix 14

#mindere-dag

Ik heb een minder jaar geloof ik

GrafGantz schreef:
Ik heb een minder jaar geloof ik
Minder dan welk jaar?

Elk jaar.

Burial in mijn lijst op 10, mooi album.

Bij mij ook hoog, al vind ik de vorige iets beter.

dix
Op 4? Dan staat er een andere plaat niet op 4

johan de witt schreef:
nico1616 scoort juist de volle buit (al voor de derde keer!) en mag zich dus voorzichtig gaan opmaken voor de bloemen en de zoenen.
En de topscore nog binnen bereik!

dix schreef:
Op 4? Dan staat er een andere plaat niet op 4

Sterker nog, er staan heel veel andere platen niet op 4.

zaaf schreef:
En de topscore nog binnen bereik!

Goede observatie. Al moet ik dat nuanceren tot 'evenaring van'

dix
GrafGantz schreef:
(quote)

Sterker nog, er staan heel veel andere platen niet op 4.

Dat kan niet waar zijn.

Laten we niet vergeten dat Joezer49263 hier wellicht zijn podiumkansen vergooid heeft.

The Shins waren voor mij een gokje (je moet toch een tiende plaat kiezen), maar Editors leken toch wel een zekerheidje voor mij (nota bene op plek 6 gezet).

Oooh, wat fijn

Mijn nummer 1 geeft me de koppositie, de plaat waar ik al zoveel keer mee gewandeld heb door Leuven.
Flarden van muziek en gesprekken lijken dan wel uit de cafés te komen in plaats van uit mijn koptelefoon

chevy93 schreef:
(...)Editors leken toch wel een zekerheidje voor mij (nota bene op plek 6 gezet).

Daar dachten 13 van de 15 voorspellers ook zo over. Maar dat zegt dus niet alles

Ik neem aan dat ik graf nog wel inhaal

Ik denk dat jij eerder achter je moet kijken dan voor je
Maar je debuteert verdienstelijk

johan de witt schreef:
Ik denk eerder dat jij achter je moet kijken dan voor je )

Huh, wat is er in de keuken aan de hand dan

3. The National - Boxer 
https://www.musicmeter.nl/album/72593

Punten : 407
Nom. : 19 x
Nr. 1 van : Gretz

Dit album had een rustige start nodig om zich halverwege de eerste week in het geweld te mengen. Steeds een plekkie opschuivend. Het podium werd ruimschoots gehaald.

Na de 6e plek in 2005 voor voorganger Alligator overtreft Boxer deze prestatie.
Het doorbraakalbum van de groep dus, voor het grote publiek dan .

Boxer werd met vaste producer Peter Katis, op wiens bruiloft ze spelen op de cover van de plaat, gebakken. Zanger Matt Berninger:
We recorded a lot of it at home. Probably half and half of home recording and recording with Peter in the studio. We always kind of work that way, going in and out of studios and then back home. We have little home set-ups. He has been a big part of the band for awhile, at least in the recording of the records. He kind of jumps in as a seventh member.

Singersongwriter/multi-instrumentalist Sufjan Stevens draagt bij op de tracks Racing Like a Pro en Ada.
Berninger hierover: "Bryce has played a lot with his touring band, so Bryce knows him really well. And he lives in the same neighborhood that Bryce and Aaron live in. They just called him and he came over for a day. It was a one-day collaboration. Him, Bryce and Aaron hang out a lot and make little songs together, so it was really a kind of casual type of collaboration."

Het nummer Slow Show bevat tekst van de song 29 Years, van hun debuutalbum, en, even een linkje naar onze nummer 5 van dit jaar, met als linking pin de schrijver Bret Easton Ellis: deze gebruikt tekst van het nummer Racing Like A Pro in zijn 2010 roman Imperial Bedrooms (vernoemd naar het 1982 Costello album).

In bezit, best een mooie plaat, maar haalt mijn lijst niet. Deel de jubel dan ook niet. Onderstaande clip is het televisiedebuut van de band.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:49 uur

geplaatst: vandaag om 17:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.