Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar
zoeken in:
2
geplaatst: 14 juli 2017, 11:20 uur
Dat is geen instrument Luigi....

Dat is nou een muziekgenre....

Dat is nou een muziekgenre....

0
geplaatst: 14 juli 2017, 12:08 uur
9. Archive - Lights
https://www.musicmeter.nl/album/50517
Punten : 268
Nom. : 12
Nr. 1 van : vigil
Archive begon deze jaargang kalm, zette na een lijstje of 10 een sprintje in en belandde in het 9-koppige peloton. Men lostte niet meer, maar bleef wat achteraan plakken.
Belangrijkste mannen in Archive zijn toetsenist Darius Keeler en gitarist Danny Griffiths. Met zangeres Roya Arab en rapper Rosko John werkten ze aan materiaal dat uiteindelijk op hun debuut Londinium verscheen. De band zette zich hierop neer als triphop act en kreeg wat ondersteuning van Karl Hyde.
Conflicten, die er al snel waren, rezen de pan uit en de formatie ontbond zich.
Keeler en Griffiths kwamen weer samen en vervolgden Archive met zangeres Suzanne Wooder om een veel melodischer opvolger Take My Head uit te brengen. Deze plaat omgeeft zich nog meer dan het debuut met onenigheden, vooral met de diverse producers die zich met de plaat inlieten.
Op basis van een nieuwe song die Keeler had geschreven, Again, werd een nieuwe zanger aangetrokken, Craig Walker en werd nieuw werk gemaakt waarmee de band zich enigszins losmaakte van de triphop invloeden en qua stijl opschoof in de richting van bands als Pink Floyd en Mogwai. Psychedelischer en progressiever.
Met Walker als frontman werden drie platen uitgebracht, You All Look The Same To Me (2002), soundtrack Michel Vaillant (2003) en Noise (2004), tot 'persoonlijke verschillen' een eind maakten aan deze samenwerking.
Men had tijdens de laatste toer zanger Pollard Berrier van Bauchklang ontmoet en deze had Keeler een demootje gegeven van zijn eigen materiaal met de intentie een separaat projectje te doen. Door de ontstane omstandigheden spanden de drie samen en gelijkwaardig, als collectief, werd het materiaal voor Lights gemaakt en opgenomen.
Ik vind het wel een lekkere plaat. Niet goed genoeg voor mijn lijst, maar zeker het titelnummer komt hier nog wel eens langs.
https://www.musicmeter.nl/album/50517
Punten : 268
Nom. : 12
Nr. 1 van : vigil
Archive begon deze jaargang kalm, zette na een lijstje of 10 een sprintje in en belandde in het 9-koppige peloton. Men lostte niet meer, maar bleef wat achteraan plakken.
Belangrijkste mannen in Archive zijn toetsenist Darius Keeler en gitarist Danny Griffiths. Met zangeres Roya Arab en rapper Rosko John werkten ze aan materiaal dat uiteindelijk op hun debuut Londinium verscheen. De band zette zich hierop neer als triphop act en kreeg wat ondersteuning van Karl Hyde.
Conflicten, die er al snel waren, rezen de pan uit en de formatie ontbond zich.
Keeler en Griffiths kwamen weer samen en vervolgden Archive met zangeres Suzanne Wooder om een veel melodischer opvolger Take My Head uit te brengen. Deze plaat omgeeft zich nog meer dan het debuut met onenigheden, vooral met de diverse producers die zich met de plaat inlieten.
Op basis van een nieuwe song die Keeler had geschreven, Again, werd een nieuwe zanger aangetrokken, Craig Walker en werd nieuw werk gemaakt waarmee de band zich enigszins losmaakte van de triphop invloeden en qua stijl opschoof in de richting van bands als Pink Floyd en Mogwai. Psychedelischer en progressiever.
Met Walker als frontman werden drie platen uitgebracht, You All Look The Same To Me (2002), soundtrack Michel Vaillant (2003) en Noise (2004), tot 'persoonlijke verschillen' een eind maakten aan deze samenwerking.
Men had tijdens de laatste toer zanger Pollard Berrier van Bauchklang ontmoet en deze had Keeler een demootje gegeven van zijn eigen materiaal met de intentie een separaat projectje te doen. Door de ontstane omstandigheden spanden de drie samen en gelijkwaardig, als collectief, werd het materiaal voor Lights gemaakt en opgenomen.
Ik vind het wel een lekkere plaat. Niet goed genoeg voor mijn lijst, maar zeker het titelnummer komt hier nog wel eens langs.
0
geplaatst: 14 juli 2017, 12:27 uur
Kijk, deze ken ik wel. Stond zelfs in mijn lijstje, een plek lager. Een fijne plaat, maar er komen nog jaren dat ze nog hoger in mijn top 10 zullen staan.
0
geplaatst: 14 juli 2017, 13:02 uur
Archive op het laatst uit m'n top 10 gehaald omdat een populairder album van hen uit 2002 niet verder kwam dan de 16e plaats. Een aantal hoge noteringen had ik wel verwacht, niet dat 12 (!) mensen hem op zouden nemen.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 juli 2017, 13:10 uur
Mijn nummer 2. Mijn nummer 1-tag verwachtte ik pas bij het "de volgende nummers 1 vielen buiten de top 25"-lijstje, maar aangezien die toch ruim het dubbele aantal stemmen van Lights heeft (en een gemiddelde wat er niet al te ver onder ligt), is nu kennelijk alles mogelijk. A propos: geweldig album van een band op de toppen van hun kunnen. Titelnummer is het beste wat ze gemaakt hebben en is sowieso een tout court hoogtepunt. De vijf voorgaande nummers zijn eveneens tamelijk magistraal, de vijf volgende wat minder.
Om de reden die Johan hierboven al aangeeft, maar ook om de reden die Geert hierboven al aangeeft, geen moment overwogen deze plaat in mijn voorspelling op te nemen. Een zeer aangename verrassing derhalve. Zou me niet heel erg verbazen als het scorebord nog ongewijzigd is.
Om de reden die Johan hierboven al aangeeft, maar ook om de reden die Geert hierboven al aangeeft, geen moment overwogen deze plaat in mijn voorspelling op te nemen. Een zeer aangename verrassing derhalve. Zou me niet heel erg verbazen als het scorebord nog ongewijzigd is.
1
geplaatst: 14 juli 2017, 13:18 uur
Casartelli schreef:
Mijn nummer 1-tag verwachtte ik pas bij het "de volgende nummers 1 vielen buiten de top 25"-lijstje, maar aangezien die toch ruim het dubbele aantal stemmen van Lights heeft (en een gemiddelde wat er niet al te ver onder ligt), is nu kennelijk alles mogelijk.
Mijn nummer 1-tag verwachtte ik pas bij het "de volgende nummers 1 vielen buiten de top 25"-lijstje, maar aangezien die toch ruim het dubbele aantal stemmen van Lights heeft (en een gemiddelde wat er niet al te ver onder ligt), is nu kennelijk alles mogelijk.
Mijn nummer 1 heeft 15 stemmen, daar begin ik nu toch ook wel stiekem een beetje op te hopen

0
geplaatst: 14 juli 2017, 13:21 uur
GrafGantz schreef:
Mijn nummer 1 heeft 15 stemmen, daar begin ik nu toch ook wel stiekem een beetje op te hopen
(quote)

Ik heb hem deze week eindelijk geluisterd, maar meer dan een 4* zat er op het eerste gehoor niet in.
0
geplaatst: 14 juli 2017, 13:22 uur
"Lights" (4.5*) bij mij op nummer 5. Niet voorspeld in de top 10, dit vanwege het lage aantal (66) stemmen.
0
geplaatst: 14 juli 2017, 13:23 uur
Gretz schreef:
Ik heb hem deze week eindelijk geluisterd, maar meer dan een 4* zat er op het eerste gehoor niet in.
(quote)
Lijkt me niks mis mee met die score. Is voor mij een album dat niet alleen perfect in m'n straatje past, maar er hangen ook nog heel veel (positieve) herinneringen aan vast.
1
geplaatst: 14 juli 2017, 13:54 uur
In mijn lijstje dankzij die prachtige "greatest hits" die Casartelli enkele maanden geleden gedaan heeft.

0
Joezer49263
geplaatst: 14 juli 2017, 13:56 uur
Casartelli schreef:
Een zeer aangename verrassing derhalve.
Een zeer aangename verrassing derhalve.
Ja, voor mij wel, en dus... :
Zou me niet heel erg verbazen als het scorebord nog ongewijzigd is.
... is dit 100 % !
Aan de 2e tussenstand hoef ik verder ook niets meer toe te voegen

0 ArthurDZ +0
0 Casartelli +0
0 chevy93 +0
0 dix +0
0 EttaJamesBrown +0
0 Gretz +0
0 Joezer49263 +0
0 johan de witt +0
0 Johnny Marr +0
0 motel matches +0
0 wibro +0
Iedereen is nog in de race voor plek 1...

5
geplaatst: 14 juli 2017, 14:09 uur
Oei, ik had weer mee moeten doen met de voorspelling dit keer, had ik nu gedeeld eerste gestaan.
0
geplaatst: 14 juli 2017, 14:29 uur
Ik heb een poging gedaan om de top 10 te voorspellen, maar kwam maar aan 7 of 8 kanshebbers.
Ik ben niet de enige blijkbaar
Liars pas leren kennen, en bij mij op 14. Ik hou wel van dat soort donkere alternatieve rock.
Archive is dan weer niets voor mij...
Ik ben niet de enige blijkbaar

Liars pas leren kennen, en bij mij op 14. Ik hou wel van dat soort donkere alternatieve rock.
Archive is dan weer niets voor mij...
0
geplaatst: 14 juli 2017, 15:23 uur
8. The Decemberists - The Crane Wife
https://www.musicmeter.nl/album/53977
Punten : 295
Nom. : 14
Nr. 1 van : LucM, Bonk
Een indentiek verloop als de voorganger, Archive. Slow start, tempoversnelling, achteraan peloton en steeds stuivertje wisselen met Archive dus.
The Decemberists werd in 2000 gevormd toen voormalig Tarkio-lid Colin Meloy verhuisde van Montana naar Portland, Oregon, waar hij Nate Query ontmoette die hem ook liet kennismaken met Jenny Conlee - want samen een bandverleden.
Meloy had toen ook Chris Funk al ontmoet na een solo-optreden - Chris was fan van Tarkio en ging enige tijd later in de ontstaansgeschiedenis van The Decemberists eerst freelance pedal steel bij hen spelen, later als vast bandlid.
De positie van drummer is in de eerste jaren nogal aan verandering onderhevig geweest.
De band speelde in 2001 uren in een McMenamins hotel om een demo van hun setje van 5 songs te bekostigen. Dus na deze lange sessie werd de volgende dag een studio gehuurd en de songs binnen twee uur ingespeeld op wat hun debuut EP werd.
Hush Records raakte geinteresseerd en voor dat label maakte The Decemberists hun 1e album. Een verbeterd contract deed hen naar Kill Rock Stars verkassen en na de re-release van hun debuut werd de follow-up uitgebracht.
In 2004 bracht men een 18-en-een-halve minuut lange single uit, The Tain, gebaseerd op de Ierse mythe Táin Bó Cúailnge, gevolgd door hun derde plaat, Picaresque.
In 2005 werd ook hun trailer met instrumenten gejat. Funds en collega's (Lee Kruger, the Shins, The Dandy Warhols, C.F. Martin & Company en anderen) hielpen hen met instrumenten en/of geld zodat ze verder konden spelen en toeren. De trailer is later leeg teruggevonden.
Eind van dat jaar kon men voor Capitol tekenen en hun eerste leg voor deze major was The Crane Wife, opgenomen met producers Tucker Martine en Chris Walla (van Death Cab for Cutie).
Ik heb m maar draai m nooit. Verder dan 'wel leuk' komt ie hier niet.
https://www.musicmeter.nl/album/53977
Punten : 295
Nom. : 14
Nr. 1 van : LucM, Bonk
Een indentiek verloop als de voorganger, Archive. Slow start, tempoversnelling, achteraan peloton en steeds stuivertje wisselen met Archive dus.
The Decemberists werd in 2000 gevormd toen voormalig Tarkio-lid Colin Meloy verhuisde van Montana naar Portland, Oregon, waar hij Nate Query ontmoette die hem ook liet kennismaken met Jenny Conlee - want samen een bandverleden.
Meloy had toen ook Chris Funk al ontmoet na een solo-optreden - Chris was fan van Tarkio en ging enige tijd later in de ontstaansgeschiedenis van The Decemberists eerst freelance pedal steel bij hen spelen, later als vast bandlid.
De positie van drummer is in de eerste jaren nogal aan verandering onderhevig geweest.
De band speelde in 2001 uren in een McMenamins hotel om een demo van hun setje van 5 songs te bekostigen. Dus na deze lange sessie werd de volgende dag een studio gehuurd en de songs binnen twee uur ingespeeld op wat hun debuut EP werd.
Hush Records raakte geinteresseerd en voor dat label maakte The Decemberists hun 1e album. Een verbeterd contract deed hen naar Kill Rock Stars verkassen en na de re-release van hun debuut werd de follow-up uitgebracht.
In 2004 bracht men een 18-en-een-halve minuut lange single uit, The Tain, gebaseerd op de Ierse mythe Táin Bó Cúailnge, gevolgd door hun derde plaat, Picaresque.
In 2005 werd ook hun trailer met instrumenten gejat. Funds en collega's (Lee Kruger, the Shins, The Dandy Warhols, C.F. Martin & Company en anderen) hielpen hen met instrumenten en/of geld zodat ze verder konden spelen en toeren. De trailer is later leeg teruggevonden.
Eind van dat jaar kon men voor Capitol tekenen en hun eerste leg voor deze major was The Crane Wife, opgenomen met producers Tucker Martine en Chris Walla (van Death Cab for Cutie).
Ik heb m maar draai m nooit. Verder dan 'wel leuk' komt ie hier niet.
0
geplaatst: 14 juli 2017, 15:28 uur
Bij mij op nummer 15 en voorspeld op plek 6. De 0 op het scorebord is in ieder geval weg.
0
geplaatst: 14 juli 2017, 15:29 uur
zaaf schreef:
Altijd vervelend, exploderende drummers
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 14 juli 2017, 15:49 uur
En nog zo'n fijn album. Bij mij op 4. Met ontdekkingsbonus vooralsnog ook mijn favoriete album van ze. Toen de band eigenlijk voor mij wat uit beeld geraakt was, heb ik ze nog een keer live gezien. The Island was een verwacht hoogtepunt in het optreden, maar het was al met al sowieso een behoorlijk feestje.
Niet in mijn voorspelling opgenomen. Met 3,98 uit 378 valt hij net buiten de sleepnetparameters en het kijk-nog-even-in-mijn-eigen-lijstje-of-ik-niet-nog-iets-belangrijks-vergeet heeft op een of andere manier ook niet gewerkt.
Niet in mijn voorspelling opgenomen. Met 3,98 uit 378 valt hij net buiten de sleepnetparameters en het kijk-nog-even-in-mijn-eigen-lijstje-of-ik-niet-nog-iets-belangrijks-vergeet heeft op een of andere manier ook niet gewerkt.

2
Joezer49263
geplaatst: 14 juli 2017, 16:21 uur
Voor nr. 8 The Decemberists, publiceer ik alleen de nieuwe tussenstand, en daar kan één ieder zijn of haar conclusies uit trekken...
2006 is tot nu toe wel de meest onvoorspelbare voortgang bij de voorspelcompetitie bij ATTPJ, lijkt mij zo...
18 wibro +18
0 ArthurDZ +0
0 Casartelli +0
0 chevy93 +0
0 dix +0
0 EttaJamesBrown +0
0 Gretz +0
0 Joezer49263 +0
0 johan de witt +0
0 Johnny Marr +0
0 motel matches +0
2006 is tot nu toe wel de meest onvoorspelbare voortgang bij de voorspelcompetitie bij ATTPJ, lijkt mij zo...

18 wibro +18
0 ArthurDZ +0
0 Casartelli +0
0 chevy93 +0
0 dix +0
0 EttaJamesBrown +0
0 Gretz +0
0 Joezer49263 +0
0 johan de witt +0
0 Johnny Marr +0
0 motel matches +0
1
geplaatst: 14 juli 2017, 16:22 uur
Hahaha, dit is nu al mijn favoriete voorspellingscompetitie tot nu toe
go wibro, maak ons trots!

0
geplaatst: 14 juli 2017, 16:36 uur

Ben toch wel reuze benieuwd welke die andere 10 deelnemers in het lijstje hebben staan. Voorlopig sta ik fier bovenaan.
0
geplaatst: 14 juli 2017, 16:37 uur
Ik moet zo een flinke ruk werken. Dus de nr 7 komt vervroegd en de nr 6 verlaat.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.