menu

Muziek / Muziekgames / De Arthur-recensies

zoeken in:
Van Vic heb ik een tijdje geleden eens wat losse nummers geluisterd. Klonk goed, maar er is verder niks van gekomen. Leuk dus dat er via dit topic een hernieuwde kennismaking zit aan te komen

Sterke plaat, en dus een goede tip. Niet erg metalig, though. Benieuwd wat Arthur ervan vinden gaat.

Je recensie heeft alvast gezelschap van een andere mooie, geschreven door Slowgaze

ArthurDZ schreef:
Allereerst, mijn excuses dat deze recensie zo lang op zich heeft laten wachten. Een tijdelijke combinatie van weinig tijd, zin en inspiratie zorgde ervoor dat ik dit topic even op z'n gat heb laten liggen. Maar nu ben ik er dus weer!
Geen excuses nodig hoor, fijn dat de tip in de smaak is gevallen. Bovendien laat mijn recensie voor de Stones ook nog even op zich wachten (al heb ik de plaat wel al meerdere keren beluisterd). Maar heb het nu nog te druk met het beschrijven van mijn muzikale reis in het 'Essentiële albums...'-topic en daarna een reisje naar Londen. Dus zal over een week of twee wel met mijn recensie komen.

Prima recensie trouwens, waar ik me nog eens 100% in kan vinden ook! Je hebt de geest van het album goed gevangen met je verhaal.

Wil je el camino van the black keys ook doen?

Waarschijnlijk wel als je achteraan de rij sluit.

Wat Arrie zegt

- chevy93: Dire Straits- Dire Straits (1978)
- niels94: Bonnie 'Prince' Billy- I See A Darkness (1999)
- kobe bryant fan: Sparklehorse- Vivadixiesubmarinetransmissionplot (1995)
- 2MY: Lou Reed- Metal Machine Music (1975)
- musician: Steve Miller Band- Sailor (1968)
- heicro: Us3- Schizophonic (2006)
- Snoeperd: The Tallest Man On Earth- The Wild Hunt (2010)
- tsjong: The Weeknd- House Of Balloons (2011)
- L_T_B: Sea Bell- Sea Bell (2011)
- kaztor: Simple Minds- Real To Real Cacophony (1979)
- DjFrankie: Adorable - Against Perfection (1993)
- deric raven: The Rolling Stones - Let It Bleed (1969)
- Fathead: Pink Floyd- The Division Bell (1994)
-dazzler: The Blue Aeroplanes- Swagger (1990)
- Pepino: Daft Punk- Discovery (2001)
- dumb_helicopter: The National- Boxer (2007)
- Arrie: Trentemøller - The Last Resort (2006)
- Ulfat-e-Zulmat: CYNE- Time Being (2003)
- Ernie: Grandaddy - The Sophtware Slump (2000)
- Shangri-la: Josh Ritter - The Animal Years (2006)
- Graf: Life Without Buildings - Any Other City (2001)
- Johnny Marr: Arcade Fire - The Suburbs (2010)
- jassn: The Black Angels - Passover (2006)
- Ward: Broken Social Scene - You Forgot It In People (2002)
- AOVV
- aERodynamIC
- dynamo d: The God Machine - One Last Laugh in a Place of Dying... (1994)
- Sunderland: Clock Opera - Ways to Forget (2012)
- TristanC: The Black Keys - El Camino (2011)

De Arthur-Recensies deel 25:

Ook zonder dat je Vic’s tragische achtergrondverhaal kent (rolstoelpatiënt die singersongwriter wil worden, het had zo een verhaallijn uit een middelmatige soapserie kunnen zijn) valt het al heel snel op dat hij met dit debuutalbum niet zomaar een folkplaatje gemaakt heeft. Het kale en ongepolijste geluid en de droge, gebroken stem van Chesnutt springen er meteen uit, en geven het geheel een spookachtig sfeertje mee. In de traditie van R.E.M.’s Fables Of The Reconstruction en vooral Bruce Springsteen’s Nebraska schildert songsmid Vic tien portretten van de dromen, teleurstellingen, hoop en wanhoop van tien verschillende mensen, diepgeworteld in de mystieke kant van het zuiden van de VS. Geen wonder dat de helft van de titels op deze plaat de naam van hun hoofdpersonage dragen.

Vic beschrijft het allemaal heel dromerig, spookachtig en los van de werkelijkheid. Hij vertelt ons over zijn droom waarin hij een avond danste en flirtte met Isadora Duncan, hij vertelt ons het verhaal van een oude, eenzame, op de dood wachtende man die besluit naar Bakersfield te gaan, en over het lichaam van een doodgevroren jonge vrouw in de smeltende sneeuw. In elke nummer op dit album zit wel een macaber element, wat het sfeertje heel vreemd en intrigerend maakt, als het muzikale equivalent van een goede Stephen King. Je verwacht constant dat er een lijk uit de kast valt, of een bloeddorstige spookclown. Maar tot zo’n uitbarsting komt het natuurlijk nooit, want boven alles is deze plaat heel subtiel. Alleen al door de luisteraar de indruk te geven dat er ieder moment wel iets nachtmerrieachtig kan gebeuren, wint het album nog extra aan kracht.

Echt een heel speciaal werkstukje, dit.

4*

Het einde komt in zicht. aERodynamIC is alweer de laatste wiens recensieopdracht mij nog onbekend is. Voorlopig althans, achteraan aansluiten kan nog steeds

- AOVV: Vic Chesnutt - Little (1990)
- aERodynamIC
- TristanC: The Black Keys - El Camino (2011)

Met een muzieksmaak die behoorlijk overeenkomt ga ik het Arthur toch niet makkelijk maken denk ik.

Het zal wellicht niet als een verrassing komen maar ik wil ook hem met het album Torment and Toreros van Marc and the Mambas laten kennismaken. Een ware tour de force die ondanks de lange zit bij veel users goed aankwam wat ik vooraf nooit had kunnen bedenken.

Een album dat je alle kanten op laat slingeren en een Marc Almond in topvorm laat horen maar dat zeker niet voor iedereen is weggelegd.
Benieuwd of Arthur zich bij het rijtje positieve users gaat voegen of dat hij net als user spoon (zie de discussie aldaar) hier niets positiefs over kan zeggen en het werkelijk afschuwelijk vindt. Een middenweg lijkt haast niet mogelijk.

(afbeelding)

Marc and the Mambas - Torment and Toreros (1983)

aERodynamIC schreef:
Dit album behoort tot het allerbeste dat Marc Almond heeft opgenomen

partyprincess schreef:
Muziek waar je letterlijk kippevel van krijgt en je je hart in je keel voelt kloppen, pffff....

shinybeast schreef:
mijn favoriete Almond plaat

Tupmeel schreef:
Veel meer heeft een mens niet nodig op een onbewoond eiland.

thebestfreaks schreef:
Ik vond het een een pittige plaat om te absorberen (en dat is nog zonder die extra tracks) en zoals Almond de grenzen van zijn stem nogal eens tegenkomt kwam ik mijn grens van verdraagzaamheid hiervoor tegen. Maar dat valt toch echt te plaatsen binnen een eerste reactie, want al snel wordt dit grensgebied spannend en inmiddels maak ik een diepe buiging voor de durf en overtuiging waarmee de nummers ten gehore gebracht worden

Ataloona schreef:
Na 2 luisterbeurten moet ik zeggen dat ik helemaal weg ben van dit album

Sandokan-veld schreef:
Het uiteindelijke resultaat is, op zijn zachtst gezegd, verontrustend en boeiend. Tijdens de hele wilde dans door het hoofd van Almond heb ik nooit kunnen besluiten of hij nou de onuitstaanbare diva, de waanzinnige dronken bedelaar of het eenzame jongetje is. Het is de vraag of er wel zo veel verschil zit tussen die drie persoonlijkheden.

keijzm73 schreef:
Wat ik sowieso erg knap vind is dat Almond steeds weer verschillende stijlen weet neer te zetten. In dit geval dus de Spaanse invloeden.

spoon schreef:
Nee, sorry, ik krijg het niet voor elkaar om hier iets positiefs over te zeggen. Ik heb zojuist 30 minuten van dit album (met open mond en gekrulde tenen) ondergaan en ik vind het werkelijk afschuwelijk!!

herman schreef:
Damn wat een goede plaat zeg.

ArthurDZ schreef:
..............

Hopelijk veel luisterplezier: we gaan zien wat er op de stippellijn komt te staan

Ik heb helaas geen leuke quote bij het album staan, maar mijn goedkeuring krijgt 'ie ook

Goed dat Vic is bevallen, trouwens!

Ik gooi 'm ook op mijn nog luisteren stapel.

Ah, Marc Almond. Ik achtte de kans al groot dat je mij een album van hem ging aanraden

Ik had eerst anders heel wat andere artiesten in gedachten

Waarom geen Sign "o" the times, louder than bombs of siamese dream/mellon collie, Aero?
Nu gaat het weer een maand duren

aERodynamIC schreef:
Ik had eerst anders heel wat andere artiesten in gedachten

Ongetwijfeld, maar toch heb je mijn vermoedens bevestigd en voor Marc gekozen. Helemaal niet erg natuurlijk, want ik wilde al langer eens een album van hem beluisteren, en door de vele quotes ben ik echt wel heel benieuwd geworden.

Johnny Marr schreef:
Waarom geen Sign "o" the times, louder than bombs of siamese dream/mellon collie, Aero?

Mooie beschrijving van Chesnutt's debuut, Arthur. Nu is het uitkijken naar je bespreking van 'Torment and Toreros', waar ik ook nog steeds iets nuttigs moet neerpennen.. Veel plezier!

DjFrankie (moderator)
Het einde komt in zicht. aERodynamIC is alweer de laatste wiens recensieopdracht mij nog onbekend is. Voorlopig althans, achteraan aansluiten kan nog steeds

- aERodynamIC
- TristanC: The Black Keys - El Camino (20110
- DjFrankie: Dragons - Here Are the Roses (2007)

- aERodynamIC
- remcodulac

Het einde is niet meer in zicht!

Johnny Marr schreef:

Langer. Ik vrees dat mijn keuze toch niet een juiste is geweest

aERodynamIC schreef:
(quote)

Langer. Ik vrees dat mijn keuze toch niet een juiste is geweest
Mijn tip deed hij ook best een tijdje over en die viel uiteindelijk ook gewoon in de smaak, dus ik zou er nog geen conclusies aan verbinden. Het is ook een plaat die je wel even moet verwerken.

En mocht Arthur het niks vinden ben ik door die tip wel een liefhebber geworden. Dus een zieltje is sowieso al gewonnen met je tip.

Ah, dat is mooi te horen. Benieuwd naar je schrijfsel (mocht je dat van plan zijn).

Heb ik al geschreven en heb je al gelezen (en op gereageerd)

Ward schreef:
Heb ik al geschreven en heb je al gelezen (en op gereageerd)

Ik geef de schuld aan Arthur.... jij pikte het wat later op en staat er al lang met een recensie waardoor ik even helemaal van slag was

Ik bedoelde met geen juiste keuze eerder de lengte van het album.

Een dezer dagen mag je mijn recensie verwachten, aERo. Wegens vakantie en enkele onvoorziene omstandigheden ben ik er nog niet helemaal aan toegekomen. Maar het is zeker nog voor deze week!

Bovendien, door het rustig aan te doen met dit topic vermijd ik dat het hier als een 'werk' begint aan te voelen. Tot nu toe moet ik zeggen dat de meeste tips mij uitzonderlijk goed zijn bevallen.

En hier is ie dan eindelijk. aERo, ik hoop niet dat je nu zoiets hebt van 'heb ik daar verdorie twee maanden op zitten wachten', maar hij is me niet echt goed bevallen. Ik blijf echter openstaan voor andere Marc Almond-releases. Naar ik begrepen heb heeft hij een behoorlijk veelzijdig oeuvre, dus de kans is groot dat er ook albums zijn die me wel gaan bevallen. Enfin, we zien wel

De Arthur-Recensies deel 26:

Als Musicmeter nooit bestaan had, dan had ik wellicht nooit geweten dat Marc Almond, die ene gast van Soft Cell, ook nog een vrij succesvolle solocarrière heeft opgebouwd. Ik had er gewoon nooit bij stilgestaan. Dat de man van Tainted Love, Torch en Say Hello Wave Goodbye ook Jacques Brel kon coveren of liedjes schreef zonder synthesizer, ik zag het niet meteen aankomen. Maar het toeval wil dat de president van de Marc Almond-fanclub (of het scheelt toch niet veel ) ook vaak op deze site rondhangt. En dus nam ik op zijn advies een kijkje in de wondere wereld van Torment And Toreros.

Dit gezegd zijnde, ik vrees dat ik toch iets minder positief ben dan de illustere users die al eerder een recensie bij deze bijzondere plaat schreven. Want bijzonder is Torment And Toreros wel, dit is zeker geen album waarvan je vergeet dat je ‘m ooit beluisterd hebt. Alleen: dat betekent nog niet dat het een aangename luisterervaring is gebleken…

De basisingrediënten zijn zo’n beetje altijd hetzelfde: Spaanse gitaren, melodramatische strijkers, opera-invloeden en een gepassioneerd zingende Marc. Er wordt nooit echt van die formule afgeweken, en dat is een beetje mijn probleem met deze plaat. Want Torment And Toreros duurt anderhalf uur, en hoewel ik wel een liefhebber ben van lange platen (The River, Sandinista, Mellon Collie & The Infinite Sadness,…), stoort het gebrek aan variatie me hier wel. Daar komt nog bij dat sommige liedjes ook veel te lang duren en dat Marc soms echt gewoon over het randje gaat met zijn stemgebruik. Het zorgt er voor dat bij liedjes als In My Room en (Your Love Is A) Lesion mijn tenen krulden.

En dat terwijl Torment And Toreros ook mooie liedjes in de aanbieding heeft, waarop de basisingrediënten wel zorgen voor een lekker gerechtje. Torment had zo op de soundtrack van een klassieke Disneyfilm kunnen staan, en dat geldt ook voor Vision. Ook A Million Manias en de Jacques Brel-cover The Bulls zijn sterk. Maar dat de mooie nummers gewoonweg in de minderheid zijn naar mijn mening, is eigenlijk ook het enige argument dat ik nodig heb om dit album van slechts 2 sterren te voorzien. Al ben ik zo’n beetje de enige blijkbaar. Helaas, aERo!

2*

Mijn volgende vraag is of dynamo d nog altijd bij zijn originele keuze is gebleven. Even navragen...

- aERodynamIC: Marc & The Mambas - Torment And Toreros (1983)
- remcodulac

Ik had het vooraf al een beetje verwacht dus daarom zei ik al dat mijn keuze voor Marc juist helemaal niet zo vanzelfsprekend was. Het is muziek die je ligt of waar je van gruwt. Een middenweg is er blijkbaar niet.

Het waren alle andere users die ik ooit getipt had die ervoor zorgde het deze keer ook te doen want ok zij wisten me telkens enorm te verbazen waar ik het niet verwacht had.

Het is jammer maar ook niet echt een verrassing. Af en toe niet op safe spelen moet ook kunnen hier

Dat laatste is zeker waar!

En ik geef toe: ik had andere albums in gedachten waarvan ik wist dat ze zouden scoren maar ik vind dat toch best veel users ervoor kiezen jou iets te laten horen wat helemaal in je straatje past (sterker: er zitten albums tussen die je al lang kent) en dat vond ik niet zo boeiend voor dit topic.
Volgens mij heb ik de slechtste tip tot nu toe gegeven

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:48 uur

geplaatst: vandaag om 17:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.