menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #7: Miles Davis

zoeken in:
geplaatst:
12. I've Been Walking*

38 punten
5x genoemd
Hoogste positie Prog Ladder: -
#1 van aERodynamIC, dynamo d

Four horsemen in the night
Riding in the shallow light
Having sworn to carry fire
In a lithograph with hands alight

I've Been Walking komt in de juiste volgorde voorbij in onze eindlijst, te beginnen met het eerste deel waarmee het album Demon (2014) wordt afgetrapt.

Het verhaal van dit album draait om een dagboek-achtig manuscript van een man die door de geschiedenis heen een demon heeft gevolgd. Een verhaal dat de vader van toetsenist Andersen in de jaren '70 hoorde in Praag en later doorvertelde aan zijn zoon. Verschillende vormen van 'het kwaad' worden op het album onder de loep genomen, inclusief onze innerlijke demonen.

geplaatst:
11. Desert Flight*

38 punten
8x genoemd

We can be the first
Tie a ribbon all 'round the world
We'll make it a gift to us
From the start with a wind-flapped officer's scarf
Like a ghost in the wind

Even veel punten als I've Been Walking, maar Desert Flight verscheen vaker op de ingediende lijstjes.

Het album Tick Tock is gebaseerd op een hachelijk avontuur van de Franse piloot en schrijver Antoine de Saint-Exupéry, die beroemd werd met het boekje 'Le Petit Prince'. In 1935 probeerde hij een vlucht te maken van Parijs naar Saigon, in een poging het snelheidsrecord op die afstand te verbreken. Zijn toestel stortte na een vlucht van 20 uur neer in de Sahara woestijn. Saint-Exupéry en zijn navigator hadden niet veel meer dan wat wijn, een thermoskan koffie en wat fruit bij zich. Ze konden zichzelf ternauwernood vier dagen in leven houden, totdat ze eindelijk gered werden.

In Desert Flight neemt Gazpacho ons op onnavolgbare wijze mee op deze fatale vlucht. Vooral het einde, waar de crash wordt 'verteld' door middel van gejaagd gitaarspel en tromgeroffel, blijf ik indrukwekkend vinden.

geplaatst:
10. Splendid Isolation

44 punten
9x genoemd
Hoogste positie Prog Ladder: #159 (2018)

Welded in the signs, carved in bone
Written in the frozen mountain
Pouring from the sky, clawing at the earth
Everywhere I looked I could see them

Thomas Andersen schat in dat luisteraars zo'n 10 tot 15 luisterbeurten nodig hebben om een Gazpacho album volledig te ontdekken en 'begrijpen'. Als er kort na een albumrelease direct getourd wordt, houdt de band het aantal nieuwe nummers om die reden beperkt.

Klopt, ik laat de naam van Andersen regelmatig vallen, maar hij is dan ook de officieuze woordvoerder van de band en dus de meest geïnterviewde van het stel

geplaatst:
9. Winter Is Never*

48 punten
9x genoemd
#1 van motel matches

Comic book heroes, hula hoop girls
Pedal to metal, language of birds
Fire the rocket, your chemistry set
Holding on tight while winning a bet
Winter is never

Een aantal van jullie gaf aan dat Winter Is Never typisch een nummer is dat live echt tot bloei komt. Volgens setlist.fm is dat tot nu toe al 95 keer gebeurd en daarmee staat het nummer daar op een 2e plaats achter een track van Night die straks nog voorbij komt.

geplaatst:
8. Black Lily*

48 punten
11x genoemd

In that deep hollow dungeon
A glorious sleepwalk
A pilgrim of valium
It's cold on this cloud

Even veel punten als Winter Is Never, maar Black Lily werd vaker genoemd. Het nummer gaat over iemand die zich van de buitenwereld heeft afgesloten en dus als het ware als een geest door het leven gaat. Het personage waarvanuit het nummer gezongen wordt, probeert tevergeefs tot die persoon door te dringen.

In 2011 vond Gazpacho een (tot nu toe) definitief thuis bij het post-progressieve label Kscope, waar de band zich sindsdien altijd lovend over heeft uitgelaten. Het label neemt hen veel 'vervelend' werk uit handen, zowel rondom albumreleases als tours, en stelt de band in staat zich volledig op hun artistieke proces te richten. March of Ghosts (2012), waar Black Lily op staat, was hun eerste release via Kscope.

Tijdens het schrijven van dit album had de band overigens duidelijk geen gebrek aan inspiratie: volgens gitarist Jon-Arne Vilbo is het grotendeels in één dag geschreven!

geplaatst:
7. Upside Down*

63 punten
11x genoemd
Hoogste positie Prog Ladder: #74 (2022)

So go on now sweet prince and let me lead you on
Close your eyes to blindly look at the sun
You fall below the silver screen of knowledge
It's a perfect dream

Upside Down verkent volgens de band de logica van dromen. Hoe eenvoudig het is om je allerlei mogelijke realiteiten voor te stellen, zoals ondersteboven op het plafond lopen en de hoofdprijs in een loterij winnen.

Op setlist.fm staat dit nummer ruim bovenaan qua aantal keren live gespeeld (111x). Daarna komt zoals eerder genoemd Winter Is Never (95x). De nummer 3 van meeste live vertolkingen heeft de eliminatie-ronde niet overleefd: Bravo (87x).

geplaatst:
6. Chequered Light Buildings*

64 punten
11x genoemd
#1 van legian

Can he see me?
At night and all alone
When I raise my hand to wave
The face is gone
Gone

De hoogste notering van het tiental dat via de nominatieronde in de lijst is gekomen.

Dit nummer van Night (2007) gaat volgens Thomas Andersen over iemand die in een grote stad bovenop een wolkenkrabber staat en alle verlichte ramen van de andere wolkenkrabbers ziet. Vanuit zijn eigen eenzame bubbel voelt hij de immense afstand tussen zichzelf en al die andere mensen.

Zoals eerder gezegd was Night het eerste conceptalbum van de band. Het bestaat eigenlijk uit één lang nummer van 50 minuten, dat vijf verschillende delen kent. Tijdens het schrijfproces kwam de band definitief tot de conclusie dat hun kracht ligt in het maken van atmosferische muziek.

Het album had overigens een bijzondere werktitel: 'Groovy'...

geplaatst:
5. I've Been Walking Part 2

77 punten
10x genoemd
Hoogste positie Prog Ladder: #44 (2023)
#1 van Brunniepoo en mijzelf

There's no Altai Mountain
No eternal chord
No El Dorado
There is no reward

Voor mij is dit hét meesterwerk van de band tot nu toe. Om in 2014 beide delen van I've Been Walking live te hebben mogen ervaren (met daartussenin The Wizard, net als op het album) staat hoog op mijn lijstje van meest memorabele concertervaringen.

In het nummer is een oude opname op een 78 toerenplaat te horen, het oudste type grammofoonplaat. Een vrouw zingt het nummer 'Have you news of my boy Jack?', dat is gebaseerd op een gedicht van Rudyard Kipling en gaat over zijn zoon die vermist raakte tijdens de eerste wereldoorlog. Het succesvol integreren van deze opname in het nummer, was voor Gazpacho één van de grootste uitdagingen tijdens het opnameproces van Demon.

geplaatst:
4. Massive Illusion

79 punten
12x genoemd
Hoogste positie Prog Ladder: #95 (2018)
#1 van musicborst

And your love is a graveyard, where the grasses grow low
And the people that lie here, knew just what you know
Now your shovel's a shot glass and you drink your own toast
You're living your life as a ghost

In dit vijfde en laatste deel van Night, keren zowel op piano als viool thema's uit opener Dream of Stone terug, waarmee de cirkel rond wordt gemaakt. Aan het eind horen we ruis en verkeersgeluiden, die symboliseren hoe de hoofdpersoon (en luisteraar) wakker is geworden na een lange reis.

geplaatst:
3. Dream of Stone

94 punten
14x genoemd
Hoogste positie Prog Ladder: #33 (2018)
#1 van jetstreamer, Hedser

Detest me when I'm running late
It's a kiss of endings, kiss of hate
So what becomes of all of those who run away from home
Your world keeps getting bigger and you're on your own

En dan zijn we alweer aanbeland bij de podiumplaatsen. Time flies when you're having fun.

Dream of Stone is de opener van Night en Thomas Andersens favoriete nummer van dat album. Hij noemt het uitermate geschikt om zittend bij een haardvuur met een glas wijn tot je te nemen (maar goed, dat geldt eigenlijk voor het hele oeuvre van de band). Het nummer beschrijft een man die in bed ligt, zich afvragend of hij wakker is of slaapt, en of er eigenlijk wel een verschil tussen die twee bestaat.

De riff die in een continue loop op de achtergrond van het volledige album te horen is, soms op de voorgrond en soms heel diep verstopt, komt van de hand van violist Mikael Krømer.

geplaatst:
2. The Walk

100 punten
15x genoemd
Hoogste positie Prog Ladder: #17 (2022)
#1 van Finidi

The long haul back, in no direction
And no one knows we're ok
And the curve of the horizon, a masterpiece
Survival on adrenaline it's over soon
Doesn't everyone have their own walk to walk

De vliegtuigcrash die we eerder beleefden in Desert Flight krijgt hier een vervolg met een wanhopige wandeling door de bloedhete Sahara. Copiloot Prevot beschikt over een pistool dat verlossing kan bieden voor de twee mannen, maar het bevat slechts één kogel...

Een live uitvoering van Part 2 uit 2009, van de eerste dvd opname van de band:

geplaatst:
1. Tick Tock

128 punten
17x genoemd
Hoogste positie Prog Ladder: #18 (2023)
#1 van Noordpool, Outlaw104, Jorick, Casartelli, Papartis, vigil, 50tracks, Bonk

The will was read out loud, a nursery rhyme
When you were gone I stayed on
With this hole inside of me
Watching the house from the sea

Ik had persoonlijk vooraf mijn geld gezet op The Walk, maar het werd al snel duidelijk dat deze titeltrack van het album uit 2009 aan het langste eind zou gaan trekken (al maakte The Walk ergens halverwege een veelbelovende comeback). Het nummer staat bij maar liefst 17 van de 18 deelnemers in hun top 10!

Jon-Arne Vilbo vertelde dat de band bij het schrijven van Tick Tock het succesvolle proces van Night herhaalde. De bandleden speelden dit keer met een loop van een tikkende klok op de achtergrond en de rest ging bijna vanzelf, tijdens wat de gitarist een zeer creatieve periode voor de band noemt. Voor het verder inkleuren van de muziek doken de Noren onder andere in Russische mannenkoren en Arabische thema's.

geplaatst:
Ter afronding hierbij de volledige uitslag en overige feitjes:

1. Tick Tock - Tick Tock (2009) - 128 punten - 17 stemmen
2. The Walk - Tick Tock (2009) - 100 punten - 15 stemmen
3. Dream of Stone - Night (2007) - 94 punten - 14 stemmen
4. Massive Illusion - Night (2007) - 79 punten - 12 stemmen
5. I've Been Walking Part 2 - Demon (2014) - 77 punten - 10 stemmen
6. Chequered Light Buildings* - Night (2007) - 64 punten - 11 stemmen
7. Upside Down* - Night (2007) - 63 punten - 11 stemmen
8. Black Lily* - March of Ghosts (2012) - 48 punten - 11 stemmen
9. Winter Is Never* - Tick Tock (2009) - 48 punten - 9 stemmen
10. Splendid Isolation - Missa Atropos (2010) - 44 punten - 9 stemmen
11. Desert Flight* - Tick Tock (2009) - 38 punten - 8 stemmen
12. I've Been Walking* - Demon (2014) - 38 punten - 5 stemmen
13. Vera* - Missa Atropos (2010) - 36 punten - 8 stemmen
14. Death Room - Demon (2014) - 30 punten - 7 stemmen
15. The Wizard of Altai Mountains* - Demon (2014) - 26 punten - 7 stemmen
16. Defense Mechanism* - Missa Atropos (2010) - 20 punten - 8 stemmen
17. Emperor Bespoke* - Soyuz (2018) - 19 punten - 7 stemmen
18. Missa Atropos - Missa Atropos (2010) - 16 punten - 4 stemmen
19. Space Cowboy - Fireworker (2020) - 14 punten - 4 stemmen
20. Sapien - Fireworker (2020) - 8 punten - 3 stemmen
21. Soyuz Out - Soyuz (2018) - 0 punten - 0 stemmen

De 21 songs zijn als volgt verdeeld over de albums:

Demon (2014) 4 nummers (19%)
Missa Atropos (2010) 4 nummers (19%)
Night (2007) 4 nummers (19%)
Tick Tock (2009) 4 nummers (19%)
Fireworker (2020) 2 nummers (10%)
Soyuz (2018) 2 nummers (10%)
March of Ghosts (2012) 1 nummer (5%)

Op basis van de punten totalen zijn dit onze drie favoriete Gazpacho albums:

Tick Tock (2009) 314 punten
Night (2007) 300 punten
Demon (2014) 171 punten

geplaatst:
Bedankt allemaal voor het meespelen en/of -lezen deze week!

Ik ben benieuwd of Gazpacho door deze GH nog een kleine boost gaat krijgen in de Prog Ladder. Zou leuk zijn als ze dit jaar met bijvoorbeeld Tick Tock of The Walk voor het eerst eens kunnen doorstoten naar de top 10, toch?

Dan geef ik nu het stokje door aan aERodynamIC voor een weekje Prince covers, songs & satellite bands!

https://www.progwereld.org/wp-content/uploads/2011/02/Gazpacho1.jpg

geplaatst:
Ik heb de hele week Gazpacho gedraaid en dat was beslist geen straf.

Bedankt voor het organiseren All Day Watcher!

geplaatst:
Goed bezig, fijne presentatie en zeer fraaie liner notes. Bedankt voor een prachtige week Gazpacho All Day Watcher!

geplaatst:
Toch een soort zwart gat waar je in valt na het laatste bericht van een GH presentatie. Om het leed wat te verzachten schrijf ik me direct weer in

Ik kan nog niet kiezen tussen twee (totaal verschillende) bands die nog nooit aan bod zijn geweest: Aerosmith en The Jayhawks. De definitieve keuze zal ik binnenkort maken. Mocht je deze willen beïnvloeden, dan is een privéberichtje altijd welkom!

28 maart - aERodynamIC (Prince covers, songs & satellite bands)
4 april - Outlaw104 (Doves)
11 april - Edgar18 (90's Girl Groups)
18 april - Brunniepoo (Miles Davis)
25 april - Teunnis (John Coltrane)
2 mei - EvilDrSmith (Palm Desert Scene: Masters Of Reality, Kyuss, Queens Of The Stone Age, Hermano e.a.)
9 mei - Hedser (Robbie Williams)
16 mei - Titmeister (Godspeed You! Black Emperor)
23 mei - herman (Bob Dylan 1962-1969)
30 mei - 123poetertjes (JPEGMAFIA)
6 juni - voskat (Current 93 & Death In June)
13 juni - Bonk (Foo Fighters)
20 juni - motel matches (Morphine & Soul Coughing)
27 juni - hoi123 (Ichiko Aoba)
4 juli - cosmic kid (Oasis)
11 juli - dynamo d (Rob de Nijs)
18 juli - All Day Watcher (Aerosmith of The Jayhawks)

Lijst van Greatest Hits of...-edities - MusicMeterWiki

Greatest Hits of - MusicMeterWiki

geplaatst:
Laat ik dan maar gelijk doorgaan.

Ik ga er vanuit dat DjFrankie, panjoe of Casartelli de titel wel zullen aanpassen

https://postimages.org/

GREATEST HITS OF PRINCE COVERS, SONGS & SATELLITE ACTS

Mijn eerste bijdrage als organisator van dit spel is er eentje rondom Prince. Hoe kan het ook anders zou je zeggen.

Toch gaan we de komende week niet aan de slag met nummers die door hem zelf op één van zijn vele albums zijn gezet, maar we doen het met Prince covers en nummers van Prince geschreven voor andere artiesten waarvan we een aantal kunnen scharen onder zijn satelliet bandjes / artiesten.

De startlijst is enigszins willekeurig, maar ik heb geprobeerd de toch wel wat bekendere eruit te filteren.
Wat mag genomineerd worden en wat niet?

Elk nummer geschreven door Prince en opgenomen door willekeurig welke artiest, en dat zijn er veel kan ik wel zeggen. Daarnaast mogen het nummers zijn die hij zelf niet heeft opgenomen (of officieel uitgebracht) maar geschreven voor een artiest waar hij waardering voor had. En daarbij zitten dus ook de zogenaamde satelliet bandjes.

Let wel op: Wendy & Lisa bijvoorbeeld horen zeker tot de Prince entourage, maar hun hit Waterfall is niet door Prince geschreven en doet dus niet mee.
Stevie Nicks is een apart verhaal. Haar Stand Back wordt regelmatig als Prince nummer bestempeld, maar is het eigenlijk niet. Dat is een verhaal wat ik hier maar even achterwege laat.
Ik kijk wel wat er genomineerd gaat worden en dan zien we wel. Ik ga zeker niet al te streng lopen doen

RONDE 1

De startlijst van 20 nummers:

Alicia Keys - How Come You Don't Call Me Anymore
Apollonia 6 - Sex Shooter
Bangles - Manic Monday
Chaka Khan - I Feel For You
Cyndi Lauper - When You Were Mine
D'Angelo - She's Always in My Hair
Kenny Rogers - You're My Love
Kid Creole & The Coconuts - The Sex of It
Loïs Lane - Sex
Martika - Love... Thy Will Be Done
Patti Labelle - Yo Mister
Patti Smith - When Doves Cry
Sheena Easton - Sugar Walls
Sheila E. - The Glamorous Life
Simple Minds - Sign O' the Times
Sinéad O'Connor - Nothing Compares 2 U
TLC - If I Was Your Girlfriend
The Time - Jungle Love
Tom Jones with Art of Noise - Kiss
Vanity 6 - Nasty Girl

Aan jullie de taak om 10 nummers te nomineren die deze 20 zeker moeten aanvullen.

Inspiratie nodig? Ik heb helaas geen Spotify dus kan jullie geen link voorschotelen (misschien dat straks iemand anders dat alsnog wil doen), maar dit kan helpen bij de eerste ronde:

Albums: Related Artists - Prince Vault - princevault.com

Dearly Beloved (2024) - MusicMeter.nl

Controversy (2008) - MusicMeter.nl

https://open.spotify.com/playlist/1b6bpzZXsJGHyfYBVWFevu

https://open.spotify.com/playlist/7Hpg8juPH6klYrtVpF6Pzq

https://open.spotify.com/playlist/57lINdECr4OVpvBCjVYXbH

Als je een duimpje hebt gekregen zijn je nominaties genoteerd. Verander je daarna alsnog, laat dat dan even weten.

Deadline ronde : maandag 31 maart om 20:00 uur

geplaatst:
En laat ik dan maar gelijk het goede voorbeeld geven met 10 eigen nominaties:

André Cymone - The Dance Electric
Jill Jones - Mia Bocca
Living Colour - 17 Days
Mavis Staples - Time Waits for No One
Sheila E. - A Love Bizarre
Stef Kamil Carlens - The Future
Taja Sevelle - If I Could Get Your Attention
Tina Turner - Let's Pretend We're Married
The Time - The Bird
Wendy & Lisa - Lolly Lolly (according to Prince)

geplaatst:
All Day Watcher dank voor deze heerlijke editie. Geweldig om me weer eens helemaal onder te dompelen in de muziek van Gazpacho.

Het is zeker een mooie lijst geworden. En ook hard tijd dat ze weer eens met wat nieuws komen. Het zorgt er hier namelijk voor dat ik ze steeds minder beluister realiseerde ik me deze week. Dus dit was ook daarvoor wel een goeie.

Nogmaals dank voor het werk, de organisatie en presentatie

geplaatst:
Nou, nou, All D. Watcher, geen half werk deze Gazpacho presentatie! Heb echt zin gekregen in hun optreden!
Het was me een weekje wel, super gedaan, dank je wel!

geplaatst:
Hier zijn mijn 10 nominaties

101 - Sheena Easton
8 - Madhouse
Drive me wild - Vanity 6 (dan wel de 12 inch versie die is zoveel beter dan de album versie)
Bang Bang - Brownmark
KooKoo - Sheila E
Lolly Lolly (according to Prince) - Wendy & Lisa
100 mph - Mazarati
Mutiny - the Family
779311 - the Time
Baby you're a trip -Jill Jones

Dit lijstje geeft meteen het probleem weer van Spotify, want het meerdendeel is er niet op te vinden.
Lang leve de fysieke drager.

geplaatst:
lennon schreef:
Dit lijstje geeft meteen het probleem weer van Spotify.

Ik besef dat er nog wel een probleem kan gaan optreden met die enorme hoeveelheid aan nummers. Als iedereen tien unieke nominaties instuurt wordt het ook lastig om aan de 20 nummers uit de startlijst er 10 toe te voegen

Zien we dan wel weer

geplaatst:
Bedankt All Day Watcher, was fijn om deze week een voor mij nieuwe band te ontdekken. Erg fraai allemaal. En voor je volgende GH, Jayhawks!

geplaatst:
Hartstikke bedankt All Day Watcher voor deze mooie koude soepweek!

Mooie lijst en een zeer mooie presentatie zeker ook met die weetjes tussendoor eerder deze week

geplaatst:
Hallo Venray - Controversy
The Family - Nothing Compares 2 U
André Cymone - The Dance Electric
Jill Jones - Mia Bocca
Sheila E. - A Love Bizarre
The Time - 777-9311
Jill Jones - G Spot
Madhouse - One
George Clinton & P Funk Allstars - Paradigm
Nona Hendryx - Baby Go-Go

geplaatst:
Bedankt voor het organiseren van afgelopen week All Day Watcher , leuk gedaan!

geplaatst:
Met veel plezier je presentatie terug gelezen All Day Watcher! Hartelijk dank voor de verdiende aandacht en het uitbreiden van mijn kennis over Gazpacho. En voor de volgende Jayhawks natuurlijk!

geplaatst:
All Day Watcher
Bonk schreef:
En voor de volgende Jayhawks natuurlijk!
+1

Gast
geplaatst: vandaag om 12:47 uur

geplaatst: vandaag om 12:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.