menu

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
Wow deze verwachtte ik dan weer niet... Maar wel supervet, Forza le Roots!

zaaf schreef:
Hoop ik wel voor je dat je nr 1 klopt

Daar heb ik het volste vertrouwen in.

Casartelli (moderator)
De wie . Nee, uiteraard is de band wel bekend, maar bij die constatering kan ik het ook wel weer laten.

Ook geen moment in beeld geweest voor de voorspelling dus. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat, op de ongevaarlijke GrafGantz na, voor iedereen gold.

En het blijft onvoorspelbaar. Deze van The Roots stond zelfs niet in mijn initiele shortlist en werd door bijna iedereen over het hoofd gezien. Enkel onze GrafGantz zette de plaat in zijn top 10 en dan nog wel op de 2de plaats. Dix en jordi mogen zich stilaan gaan opmaken voor de eindstrijd.

Er zijn nog 6 platen die door 10 of meer deelnemers werden voorspeld en waarvan een aantal dus de top 10 niet gaan halen.

dix 71
jordidj1 53
Casartelli 38
herman 34
stardust_be 18
motel matches 18
vigil 18
chevy93 18
wibro 17
Johnny Marr 16
GrafGantz 16
EttaJamesBrown 15
Teunnis 14
nico1616 0

Ingehaald door de Graf, en wel door mijn eigen numero uno. Duveldeduvel.

Als je wordt ingehaald... door Graf.... die een album van The Roots..... op 2 voorspelde.......
Ik hoop dat je lekker slaapt straks Etta

Op zich kunnen verwachten na de puike prestatie van Undun, maar het verschil in stemmenaantal en bovenal gemiddelde heeft deze geen enkel moment in mijn vizier doen komen.

Nie Voe Kinders is waarschijnlijk al gesneuveld vanwege het minimale aantal stemmen dat ik ingevoerd heb bij de zoekfunctie...

5. Sun Kil Moon - Benji 
https://www.musicmeter.nl/album/412873

Punten : 215
Nom. : 10 x
Nr. 1 van : Renoir, Dwejkk_

En hier het folky album dat zeer laat in beeld komt en dan pardoes de top 10 in komt denderen.

Sun Kil Moon is een soort van vervolg op Red House Painters en ontstaan in 2002. Ruzie met label 4AD maakte dat Mark Kozelek nieuw materiaal ging opnemen met 'oud-bandgenoten' Anthony Koutsos (drums) en Jerry Vessel (bas), samen met Geoff Stanfield en Tim Mooney.
De naam van het project is afgeleid van de Koreaanse bokser Moon Sung-kil.

Het resultaat was het debuutalbum van Sun Kil Moon, Ghosts of the Great Highway. De opvolger Tiny Cities is gevuld met louter Modest Mouse cover songs.

Gaandeweg teerde de bezetting in tot in 2010, ten tijde van het 4e album Admiral Fell Promises, de groepsnaam een alias was geworden van Mark Kozelek solo. Dat gold ook voor de opvolger Among the Leaves (2012).

Voor het onderhavige album Benji namen gastmuzikanten deel, alsook twee 'vaste' leden: Casiotone for the Painfully Alone en Steve Shelley. Het album zorgde voor een soort van doorbraak voor de groep.

Ik heb een tijdje Sun Kil Moon aandachtig gevolgd, rond de 'solo'- albums en net toen ik er op uitgekeken was kwam Benji uit. Het is de enorme lap tekst die Kozelek nodig heeft (hoewel soms echt wel grappig) die me op een gegeven moment tegen gaat staan (en de manier van te berde brengen).

Weer een hoog geplaatste treffer, een best jaar.

zaaf schreef:
. Het is de enorme lap tekst die Kozelek nodig heeft (hoewel soms echt wel grappig) die me op een gegeven moment tegen gaat staan

I Watched the Film the Song Remains the Same ( Led Zep) ,ruim 10 minuten pracht

Jammer dat Perils From the Sea vorig jaar geen potten kon breken, maar deze is ook fijn.

En zeer onverwacht.

Erg mooie plaat, mijn nummer 3.

En deze zag ik dan weer niet aankomen. Wie weet heeft mijn liefde voor de band aanwakkerend gewerkt, maar ik vreesde dat de ietwat lauwe ontvangst hier op de site in ons elitecorps gedeeld werd.

Ik probeer mijn muzieksmaak voortdurend te laten aanwakkeren. Zeker door mijn kameraden van dit corps.

Fijn album, hier op 4 maar was helaas wel een van de laatste afvallers voor m'n voorspelling. Wist niet dattie zo populair was. Maar goed, ik weet wel meer niet van jullie.

4. Beck - Morning Phase
https://www.musicmeter.nl/album/412620

Punten : 237
Nom. : 11 x
Nr. 1 van : LucM, herman

En hier dan het volgende folky album dat laat zien dat steady presteren ook kan als je deze muziek maakt. Steeds ruimschoots binnen boord, op het laatst moest dhr Hansen zijn 3e stekkie afstaan en viel het album net buiten de prijzen.

Beck is niet verwend door ons, gedurende zijn carrière. Slechts Odelay (nr 9) en Sea Change (nr 14) behaalden scores voor de eeuwigheid. Terwijl een van zijn beste werken nadien werd gemaakt…
Zo is de goede man, wispelturig, tegendraads; soms prevaleert de oude ziel, soms het jonge lichaam. En het succes is even grillig.

Bij Beck vond een kentering plaats bij het aflopen van zijn langdurige Geffen-contract. Een zaadje ten aanzien van Morning Phase was geplant na Sea Change, zoals u niet zult verbazen. Hij startte een serie opnames om een opvolger te maken, toen hij bevangen werd door het Guero-virus. Guero was een bevalling die moest plaatsvinden en het vorig materiaal werd, zoals vrij veel Beck-materiaal, op de plank gelegd.
Na het aflopen van zijn contract gaf Beck zijn eigen opgerichte label (dat inmiddels vele namen had gekregen) de focus en nam ook nu veel materiaal op, werkte als producer voor artiesten als Charlotte Gainsbourg, Thurston Moore en Stephen Malkmus, richtte Record Club op (een project om klassieke albums in 1 dag door een ander te laten vertolken) en leverde songs voor de film Scott Pilgrim vs. the World (2010)

Hij werkte 6 dagen per week en tobde intussen met de vraag wanneer en of hij zijn solocarrière weer een impuls moest geven.

Nog een zaadje: na Odelay ontstond bij hem de gedachte om composities op de markt te brengen als bladmuziek en de interpretatie over te laten aan de uitvoerende(n). Song Reader noemde hij het project. Toen hij iets dergelijks maakte van Odelay raakte hij geïnteresseerd in de verschillende sferen die arrangementen konden geven aan muziek. Aan de andere kant appelleerde dat aan zijn behoefte zeer sterke composities te genereren, a la American Songbook, die met verschillende arrangementen toch stevig overeind blijven.

In 2013 kwam een en ander bij elkaar, hij tekende voor Capitol, releaste een aantal singles om te zien wat in deze tijd werkte en wat niet en ging aan de slag voor Morning Phase. Met bekende muzikanten van eerdere platen of van tours: Justin Meldal-Johnsen, Joey Waronker, Roger Joseph Manning Jr. en Smokey Hormel nam hij in een paar maanden het materiaal op en werkte dat met pa David Campbell door qua arrangementen en productie.

Moeilijk album voor mij om te beoordelen. Ben er nooit geheel door gegrepen, itt eerder werk van onze held. Wat op het laatste album temeer geldt geldt hier ook al enigszins: de productie staat me tegen en creëert afstand. De songs daarentegen zijn intiem, op dit album dan. Dat geeft een rare spagaat, maar het muntje valt bij mij nog de goede kant op.

Benji is de eerste plaat die ook in mijn lijstje stond, ook mijn nr 5.
Helaas niet opgenomen in de voorspelling.
Drie deden dat wel: motel matches, dix en nico, waarmee de laatste nul van het scorebord verwijnt.
Dix lijkt de absolute kampioen van deze ronde te worden met 5/6 voorlopig, straf!

dix 88
jordidj1* 53
Casartelli 38
herman 34
motel matches 33
stardust_be 18
vigil 18
chevy93 18
wibro 17
Johnny Marr 16
GrafGantz 16
EttaJamesBrown 15
nico1616 15
Teunnis 14

Oei, net geen sterretje. Die eerste plek van Herman kijk ik wel van op eigenlijk, prima album dit maar bij mij niet eens in zicht voor de top 20.

Wel Morning Phase die de top 10 haalt en niet Sea Change, bizar.
Vind dit eigenlijk een mindere versie daarvan.

Casartelli (moderator)
En weer twee mij onbekende albums verder.

Sun Kil Moon is ook niet in beeld geweest voor de voorspelling. Beck leek me, ook in zijn nadagen(?), ruimschoots MuMe-fähig genoeg en ik zie dat ik hem - meer geluk dan wijsheid - zelfs op de juiste plek voorspeld heb.

Ironisch genoeg zijn de twee platen die ik juist voorspeld heb (Gazpacho en Beck) juist de platen die ik als laatste toegevoegd (waren mijn 9 en 10) had en meer uit willekeur dan dat ik ze daadwerkelijk verwachtte.

Ondanks dat er nog maar 3 platen komen, verwacht ik nog Ben Howard, Elbow, Damien Rice, Swans én Damon Albarn. En dan ook nog eens de gedoodverfde nummer 1.

Ik hoop op een spontane top-4 notering van RTJ ??

In tegenstelling tot de vorige platen zagen de meesten Beck wel hoog in de top 10 eindigen, hij kreeg 10 keer een vermelding.
Casartelli en de onvermijdelijke Dix voorspelden hem exact correct en krijgen allebei een ster.
Jordi moet afhaken waardoor Dix zich mag gaan klaarmaken om de Nostradamusbeker in ontvangst te nemen.

dix* 108
Casartelli* 58
jordidj1* 53
herman 52
motel matches 52
vigil 36
Johnny Marr 35
GrafGantz 35
nico1616 34
chevy93 33
Teunnis 30
stardust_be 18
wibro 17
EttaJamesBrown 15

50 punten voor... dix is een basi

Lobi op 3 dus?

chevy93 schreef:

Ondanks dat er nog maar 3 platen komen, verwacht ik nog Ben Howard, Elbow, Damien Rice, Swans én Damon Albarn. En dan ook nog eens de gedoodverfde nummer 1.

En daarnaast Fink ook nog, dat gaat nooit passen! Hoe lost zaaf dit probleem op?

Wacht even hoor ik noteer: Fink, Albarn, Swans, Rice, Elbow en Howard... En de doodgeverfde 1...
Ik overleg even met dix

dix
Riep er iemand?

chevy93 schreef:

Ja kijk, die heb ik dus wel allemaal in de voorspelling!

luigifort schreef:
Lobi op 3 dus?

Die heeft twee noteringen? Of mis ik hier een geweldige grap?

GrafGantz schreef:
Oei, net geen sterretje. Die eerste plek van Herman kijk ik wel van op eigenlijk, prima album dit maar bij mij niet eens in zicht voor de top 20.

Altijd wel een prima album gevonden, maar heb hem een keer een ochtend op repeat gehad toen ik met griep in bed lag en toen kwam ie heel hard binnen. Sindsdien vind ik het een topper.

Sea Change is bij mij dan weer nooit helemaal geland, vind ik met Golden Feelings eigenlijk zijn minste tot dan toe.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:50 uur

geplaatst: vandaag om 17:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.