Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2
zoeken in:
1
geplaatst: 17 november 2017, 16:13 uur
nico1616 schreef:
Ik ken echt wel veel muziek uit 2014, maar van wat nu al voorbijgekomen is, ken ik nog geen noot.
Precies van een andere planeet ?
Je hebt ook teveel hippe muziek beluisterd!Ik ken echt wel veel muziek uit 2014, maar van wat nu al voorbijgekomen is, ken ik nog geen noot.
Precies van een andere planeet ?
1
geplaatst: 17 november 2017, 18:15 uur
7. Het Zesde Metaal - Nie Voe Kinders
https://www.musicmeter.nl/album/463197
Punten : 197
Nom. : 9
Nr. 1 van : niemand
En daar zijn onze zuiderburen weer! Iets minder kras dan in '12 maar toch… Niet onverwacht, want geprezen op deze site, maar na een belabberde 1e week moest ik het nog zien. Deze week trad een goed herstel in en geheel koortsvrij werd uiteindelijk hun hoogste positie gevonden.
Na het uitbrengen van Ploegsteert ging Het Zesde Metaal weer op tournee, met strijkers en zangeres Roos Rebergen van Roosbeef. Op het album Live in Brugge werden enkele opnames van deze tournee uitgebracht. Cappelle ging opnieuw solo op tijdens de Zonder Niemand-tournee en bundelde tussendoor oud en nieuw werk op de EP Ip min knieën. Het gelijknamige nummer werd als single uitgebracht.
De bezetting (Filip Wauters, Tom Pintens, Robin Aerts en Tim Van Oosten) is ongewijzigd gebleven en wanneer de tijd in 2014 rijp is voor een derde album, beslissen Cappelle en deze kompanen om het over een andere boeg te gooien. Op de nieuwe maken de autobiografische verhalen grotendeels plaats voor zelfrelativering. De songs hebben wat meer vlees rond het bot en de productie van Jo Francken (Admiral Freebee, Triggerfinger) is ook wat voller.
Wel leuk voor een keertje.
https://www.musicmeter.nl/album/463197
Punten : 197
Nr. 1 van : niemand
En daar zijn onze zuiderburen weer! Iets minder kras dan in '12 maar toch… Niet onverwacht, want geprezen op deze site, maar na een belabberde 1e week moest ik het nog zien. Deze week trad een goed herstel in en geheel koortsvrij werd uiteindelijk hun hoogste positie gevonden.
Na het uitbrengen van Ploegsteert ging Het Zesde Metaal weer op tournee, met strijkers en zangeres Roos Rebergen van Roosbeef. Op het album Live in Brugge werden enkele opnames van deze tournee uitgebracht. Cappelle ging opnieuw solo op tijdens de Zonder Niemand-tournee en bundelde tussendoor oud en nieuw werk op de EP Ip min knieën. Het gelijknamige nummer werd als single uitgebracht.
De bezetting (Filip Wauters, Tom Pintens, Robin Aerts en Tim Van Oosten) is ongewijzigd gebleven en wanneer de tijd in 2014 rijp is voor een derde album, beslissen Cappelle en deze kompanen om het over een andere boeg te gooien. Op de nieuwe maken de autobiografische verhalen grotendeels plaats voor zelfrelativering. De songs hebben wat meer vlees rond het bot en de productie van Jo Francken (Admiral Freebee, Triggerfinger) is ook wat voller.
Wel leuk voor een keertje.
0
geplaatst: 17 november 2017, 18:29 uur
Jup, voorspeld deze, dacht dat ie zelfs de top 3 ging halen (ik had 'm op 3 en in mijn eigen lijst op 6). Prachtplaat, al bijna even mooi als Ploegsteert.
0
geplaatst: 17 november 2017, 18:55 uur
Voorspeld, en op 7
Niet in mijn lijst, nog nooit geluisterd ook. Moet toch een keer, aangezien ik momenteel in Antwerpen woon ?

Niet in mijn lijst, nog nooit geluisterd ook. Moet toch een keer, aangezien ik momenteel in Antwerpen woon ?
2
geplaatst: 17 november 2017, 18:57 uur
Je vroeg nog veel meer maar dat kan ik hier echt niet plaatsen
0
geplaatst: 17 november 2017, 18:58 uur
Johnny Marr schreef:
Jup, voorspeld deze, dacht dat ie zelfs de top 3 ging halen (ik had 'm op 3 en in mijn eigen lijst op 6). Prachtplaat, al bijna even mooi als Ploegsteert.
Derde plek voor een album dat nog niet eens 100 stemmen heeft, dat zou wel heel kras zijn...
Er staan wel een paar mooie liedjes op.
0
geplaatst: 17 november 2017, 18:59 uur
Wel overwogen qua voorspelling maar nee dat zou toch niet...
Dan zal nu Opeth wel komen
Dan zal nu Opeth wel komen
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 17 november 2017, 19:04 uur
Dit album ken ik evenmin als de voorganger (erg pindakaasbaar is de band ook niet) en er staan zo op het eerste gezicht ook wat minder aansprekende nummers op.
Met wat mindere statistieken dan Ploegsteert maar nog steeds een loyale fanschare leek een 8e plek me wel aardig voor de voorspelling. Eentje ernaast dus.
Met wat mindere statistieken dan Ploegsteert maar nog steeds een loyale fanschare leek een 8e plek me wel aardig voor de voorspelling. Eentje ernaast dus.
0
geplaatst: 17 november 2017, 19:05 uur
Wat minder dan zijn vorige 2, maar nog steeds een erg fijne plaat. Kwam iets te kort voor mijn top 20
Leuk lijstje tot nu toe.
Leuk lijstje tot nu toe.
0
geplaatst: 17 november 2017, 19:23 uur
Ondanks het goede resultaat van Ploegsteert waren er maar 5 die de opvolger in de top 10 voorspelden. Dat dit album nog geen 100 stemmen heeft zal daar wel iets mee te maken hebben. jordidj1 voorspelde hem precies correct en krijgt de eerste ster, proficiat! Arme Nico en Graf hebben nog altijd geen punten.
dix 71
jordidj1 53 *
Casartelli 38
herman 34
stardust_be 18
motel matches 18
vigil 18
chevy93 18
wibro 17
Johnny Marr 16
EttaJamesBrown 15
Teunnis 14
nico1616 0
GrafGantz 0
dix 71
jordidj1 53 *
Casartelli 38
herman 34
stardust_be 18
motel matches 18
vigil 18
chevy93 18
wibro 17
Johnny Marr 16
EttaJamesBrown 15
Teunnis 14
nico1616 0
GrafGantz 0
1
geplaatst: 17 november 2017, 19:46 uur
Twee hele fijne albums achter elkaar. Maar ook allebei niet de beste van de betreffende bands. Neemt niet weg dat ze erg genietbaar zijn.
Demon staat hier op 1, maar de eerste vijf platen in mijn lijstje zaten dicht bij elkaar (wat ook zegt dat er geen plaat dit jaar duidelijk bovenuit stak) en Het Zesde Metaal op nummer 7.
En dat album van Thurston Moore is hier volledig onbekend, maar daar ga ik serieus werk van maken gezien het verhaal van zaaf.
Demon staat hier op 1, maar de eerste vijf platen in mijn lijstje zaten dicht bij elkaar (wat ook zegt dat er geen plaat dit jaar duidelijk bovenuit stak) en Het Zesde Metaal op nummer 7.
En dat album van Thurston Moore is hier volledig onbekend, maar daar ga ik serieus werk van maken gezien het verhaal van zaaf.
1
geplaatst: 17 november 2017, 20:11 uur
Ik was Thurston na SY wat uit het oog verloren, maar de plaat staat nu op. Klinkt erg goed, had in dit matige jaar zeker mijn top 10 gehaald. Maar ja, dat is nu te laat
0
geplaatst: 17 november 2017, 20:16 uur
zaaf schreef:
Graf is een laatbloeier
Graf is een laatbloeier
?
Lijkt er op dat zelfs m'n voorspellijstje beter is dan de daadwerkelijke eindlijst.
1
geplaatst: 17 november 2017, 20:36 uur
Zo, koffie is op en m'n haartjes zijn droog. Was je al begonnen, Zaaf?
0
geplaatst: 17 november 2017, 21:04 uur
Zekers. Westmalle erbij: noord Groningen is solidair met zesde metaal. Doe es iets van Blur.
0
geplaatst: 17 november 2017, 21:09 uur
Blur? Nah... volgend jaar misschien.
Nu deze: (speciaal voor jou)
Nu deze: (speciaal voor jou)
0
geplaatst: 17 november 2017, 21:10 uur
6. The Roots - ...And Then You Shoot Your Cousin
https://www.musicmeter.nl/album/432625
Punten : 203
Nr. 1 van : zaaf, EttaJamesBrown
En deze zag ik dan weer niet aankomen. Wie weet heeft mijn liefde voor de band aanwakkerend gewerkt, maar ik vreesde dat de ietwat lauwe ontvangst hier op de site in ons elitecorps gedeeld werd. Altoos in de top van de top. Startte op 1 (
) en gaf slechts zeer schoorvoetend iets aan terrein prijs.
The Roots, na hun succesvolle album undun (3e bij ons in '11), richtte zich op hun job bij Jimmy Fallon, maar intussen werd natuurlijk serieus gemusiceerd. Met Elvis Costello werd een samenwerkingsplaat gemaakt in 2013 (53e bij ons
) en er werden weer heel veel tracks opgenomen die op hun elfde album zouden kunnen verschijnen. Intussen verliet bassist Owen Biddle de band om plaats te maken voor Mark Kelley.
Uit het vele materiaal werden opvallende keuzes gemaakt waardoor het nieuwe album, naar de opvatting van frontman Black Thought, opnieuw een conceptalbum werd, maar itt undun is gekozen voor de kijk van verschillende kanten en vanuit verschillende personages op geweld en everyday life in 'the hood'. Wederom is gekozen voor een 'logische' tracklist waardoor het verhaal verteld word.
Er wordt een aantal verhalen losgelaten op de luisteraar culminerend in de korte instrumentale track Dies Irae om de waanzin aan te geven die door de verschillende invalshoeken wordt opgeroepen. Er volgen een paar sombere tracks en men eindigt upbeat. Met een beperkte lengte van ruim 33 minuten wordt de luisteraar flink door elkaar geschud.
Dat gebeurt ook muzikaal. De grenzen van 'wat hiphop is' worden wederom getest. Dit album kent invloeden uit de moderne klassieke muziek, atonaal bij momenten, jazz en prog.
Best moeilijke plaat. Dreunde bij mij goed binnen na release, ebde wat weg maar kent een 2e, 3e en nog meer jeugden.
https://www.musicmeter.nl/album/432625
Punten : 203
Nr. 1 van : zaaf, EttaJamesBrown
En deze zag ik dan weer niet aankomen. Wie weet heeft mijn liefde voor de band aanwakkerend gewerkt, maar ik vreesde dat de ietwat lauwe ontvangst hier op de site in ons elitecorps gedeeld werd. Altoos in de top van de top. Startte op 1 (

The Roots, na hun succesvolle album undun (3e bij ons in '11), richtte zich op hun job bij Jimmy Fallon, maar intussen werd natuurlijk serieus gemusiceerd. Met Elvis Costello werd een samenwerkingsplaat gemaakt in 2013 (53e bij ons

Uit het vele materiaal werden opvallende keuzes gemaakt waardoor het nieuwe album, naar de opvatting van frontman Black Thought, opnieuw een conceptalbum werd, maar itt undun is gekozen voor de kijk van verschillende kanten en vanuit verschillende personages op geweld en everyday life in 'the hood'. Wederom is gekozen voor een 'logische' tracklist waardoor het verhaal verteld word.
Er wordt een aantal verhalen losgelaten op de luisteraar culminerend in de korte instrumentale track Dies Irae om de waanzin aan te geven die door de verschillende invalshoeken wordt opgeroepen. Er volgen een paar sombere tracks en men eindigt upbeat. Met een beperkte lengte van ruim 33 minuten wordt de luisteraar flink door elkaar geschud.
Dat gebeurt ook muzikaal. De grenzen van 'wat hiphop is' worden wederom getest. Dit album kent invloeden uit de moderne klassieke muziek, atonaal bij momenten, jazz en prog.
Best moeilijke plaat. Dreunde bij mij goed binnen na release, ebde wat weg maar kent een 2e, 3e en nog meer jeugden.
0
geplaatst: 17 november 2017, 21:30 uur
Hoera, eentje die ik wel voorspeld heb! Maar wel op plek 2, dus ik snap jullie nog steeds niet.
0
geplaatst: 17 november 2017, 21:33 uur
Wij vinden jou ook wat lastig te volgen in je keuzes, maar no hard feelings 

0
geplaatst: 17 november 2017, 21:48 uur
GrafGantz schreef:
Hoera, eentje die ik wel voorspeld heb! Maar wel op plek 2, dus ik snap jullie nog steeds niet.
Hoe voorspel je deze op plek 2? Vul je gewoon random wat in?
Bizarre uitslag tot dusver... Maar best leuk wel. Nie Voe Kinders doet niet veel onder voor Ploegsteert. Deze van The Roots afgelopen weken ontdekt: aardig maar wel een mindere van de groep.
0
geplaatst: 17 november 2017, 21:54 uur
Alleen de nummer 1 stond vast voor dit jaar, voor de rest had ik absoluut geen enkel idee (niet voor het eerst overigens).
* denotes required fields.