Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2
zoeken in:
1
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:20 uur
Gretz schreef:
Ik hoop stiekem dat die derde Zweed ook nog komt, maar die wordt helaas wat onderschat hier.
4,08* is toch geen slecht gemiddelde?Ik hoop stiekem dat die derde Zweed ook nog komt, maar die wordt helaas wat onderschat hier.
2
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:20 uur
chevy93 schreef:
En dan te bedenken dat ik me vorig 'jaar' nog wel gewaarschuwd had over het aantal (onverwachte?!) vrouwen
En dan te bedenken dat ik me vorig 'jaar' nog wel gewaarschuwd had over het aantal (onverwachte?!) vrouwen
Je moet ze van je afslaan?

0
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:21 uur
Hij bedoelt mss Lekman. Die heeft wel een lager gemiddelde dan hij wat mij betreft verdient...
1
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:29 uur
Zozo!
Nee niet voorspeld, wel in mijn eigen lijst. Op 6 ook nog eens (krijg ik dan nog iets van een bonuspunt?), prachtplaat, de 1ste twee nummers
Nee niet voorspeld, wel in mijn eigen lijst. Op 6 ook nog eens (krijg ik dan nog iets van een bonuspunt?), prachtplaat, de 1ste twee nummers

0
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:29 uur
Anna had ik niet verwacht. Heb haar ooit live gezien tijdens het Haldern pop Festival. Ik vond deze plaat toen best goed en stond vooraan in een niet al te grote tent. Die tent was op een gegeven moment zo leeg dat ik me bezwaard voelde om ook weg te gaan (ik dacht dat ik haar zou teleurstellen). Het was het langste uur uit mijn leven. Muziek hoeft van mijn echt niet altijd vrolijk en opbeurend te zijn, maar zo loodzwaar is wel het andere uiterste. Heb haar daarna nooit meer gedraaid.
1
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:30 uur
zaaf schreef:
Hij bedoelt mss Lekman. Die heeft wel een lager gemiddelde dan hij wat mij betreft verdient...
Jep, dat album met die briljante titel.
1
geplaatst: 20 oktober 2017, 21:46 uur
Bij ons in het dorp noemen wij een hausswolff gewoon een hond.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 20 oktober 2017, 23:55 uur
Frank Ocean vind ik in zijn soort wel ok, maar dat is nog iets anders dan top-20-waardig. Anna von Hausswolff stond daar zeker wel in: op 11.
Een voltreffer in de voorspelling voor de oceaan, maar bij Anna was bij mij ook niet opgekomen dat wezenlijk meer mensen die in hun lijstje zouden opnemen.
Een voltreffer in de voorspelling voor de oceaan, maar bij Anna was bij mij ook niet opgekomen dat wezenlijk meer mensen die in hun lijstje zouden opnemen.
0
geplaatst: 21 oktober 2017, 08:51 uur
Anna von Hausswolff op plek 6. Had ik gezien het aantal stemmen totaal niet verwacht. Ik heb die dame trouwens nog zien optreden in Doornroosje vorig jaar. Dit album Ceremony vanmorgen nog maar eens beluisterd. Klinkt zeker niet slecht maar het heeft voor mij wel een aantal luisterbeurten nodig om het echt te kunnen waarderen.
Frank Ocean en Tame Impala uiteraard wél in de top 10 voorspeld.
Frank Ocean en Tame Impala uiteraard wél in de top 10 voorspeld.
0
geplaatst: 21 oktober 2017, 08:56 uur
Anna hier op 2, dus dat is nog eens een prettige verrassing. Twee keer live gezien (eerste keer als voorprogramma) en het album staat ook in de kast hier. Uiteraard niet in de voorspelling opgenomen, maar ik gok zo dat ik daar niet alleen in sta.
0
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:17 uur
5. Chromatics - Kill For Love
https://www.musicmeter.nl/album/232624
Punten : 279
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : GrafGantz
Goedemorgen. Voorspeld deze? Dit album stond er al snel goed bij, maar ook hier verslapte de aandacht wat, werd de top 10 verlaten en keerde men pas na een lijstje of 15 weer terug. Rustig werden de punten geïnd en Anna voorbijgestreefd.
Chromatics startte in 2001 als soloproject van Adam Miller, de bassist van The Vogue en Soiled Doves.
Hij maakte een 7-inch, Beach of Infants/Steps, gemaakt op een Tascam 4-track en uitgebracht door Hand Held Heart. Tegen de tijd dat het plaatje werd uitgebracht was Chromatics al een viermansbob, door het ‘aantrekken’ van de gitarist en de drummer van eerder genoemde bands, Devin Welch en Hannah Blilie, samen met nieuwkomer, bassiste Michelle Nolan. Miller ging zingen.
Na het gezamenlijke album, het langspeeldebuut van Chromatics, Chrome Rats vs. Basement Rutz in 2003 vertrok iedereen, behalve Miller om Shoplifting te vormen.
De jaren erna waren personele wisselingen aan de orde van de dag en er werd naast een volgende langspeler ook nogal wat CD-R’s in omloop gebracht. Alles nog in de trashy, punky stijl waar de groep mee was gestart. Het eerste teken van stijlwijziging kwam in 2004 toen de drummer werd vervangen door een drummachine. De CD-R’s gaven vervolgens een hint richting elektronica.
Het aantrekken van zangeres/gitariste Ruth Radelet en een tour met labelgenoten Glass Candy waar Johnny Jewel in zat die even eerder Chromatics was komen versterken, gaf een harde impuls in de nieuwe richting.
Het derde studioalbum Night Drive was de vastlegging van deze schijnbaar moeiteloze stijlwijziging. De plaat werd geprezen en diverse nummers en fragmenten werden gebruikt voor films (Drive) en commercials.
Hierdoor ontstond een situatie van relatieve luxe en rust van waaruit gewerkt werd aan een opvolger. Er werden 36 tracks opgenomen, ingedikt tot uiteindelijk 16 stuks op de originele release.
Fijne plaat. Ook hiervoor geldt: niet altijd in de stemming, want lang en met minder aandacht lijkt het te 'kabbelen'. Met aandacht is het allemaal erg mooi.
https://www.musicmeter.nl/album/232624
Punten : 279
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : GrafGantz
Goedemorgen. Voorspeld deze? Dit album stond er al snel goed bij, maar ook hier verslapte de aandacht wat, werd de top 10 verlaten en keerde men pas na een lijstje of 15 weer terug. Rustig werden de punten geïnd en Anna voorbijgestreefd.
Chromatics startte in 2001 als soloproject van Adam Miller, de bassist van The Vogue en Soiled Doves.
Hij maakte een 7-inch, Beach of Infants/Steps, gemaakt op een Tascam 4-track en uitgebracht door Hand Held Heart. Tegen de tijd dat het plaatje werd uitgebracht was Chromatics al een viermansbob, door het ‘aantrekken’ van de gitarist en de drummer van eerder genoemde bands, Devin Welch en Hannah Blilie, samen met nieuwkomer, bassiste Michelle Nolan. Miller ging zingen.
Na het gezamenlijke album, het langspeeldebuut van Chromatics, Chrome Rats vs. Basement Rutz in 2003 vertrok iedereen, behalve Miller om Shoplifting te vormen.
De jaren erna waren personele wisselingen aan de orde van de dag en er werd naast een volgende langspeler ook nogal wat CD-R’s in omloop gebracht. Alles nog in de trashy, punky stijl waar de groep mee was gestart. Het eerste teken van stijlwijziging kwam in 2004 toen de drummer werd vervangen door een drummachine. De CD-R’s gaven vervolgens een hint richting elektronica.
Het aantrekken van zangeres/gitariste Ruth Radelet en een tour met labelgenoten Glass Candy waar Johnny Jewel in zat die even eerder Chromatics was komen versterken, gaf een harde impuls in de nieuwe richting.
Het derde studioalbum Night Drive was de vastlegging van deze schijnbaar moeiteloze stijlwijziging. De plaat werd geprezen en diverse nummers en fragmenten werden gebruikt voor films (Drive) en commercials.
Hierdoor ontstond een situatie van relatieve luxe en rust van waaruit gewerkt werd aan een opvolger. Er werden 36 tracks opgenomen, ingedikt tot uiteindelijk 16 stuks op de originele release.
Fijne plaat. Ook hiervoor geldt: niet altijd in de stemming, want lang en met minder aandacht lijkt het te 'kabbelen'. Met aandacht is het allemaal erg mooi.
2
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:24 uur
Het is verbazingwekkend hoeveel albums ik niet ken van 2012. Het huiswolfje begeleidt nu mijn ontbijt.
Straks laat ik the Chromatics voor het eerst naar binnen glijden. Daarna aan the First Aid Kit.
Ik leer veel van jullie dit weekend.
Straks laat ik the Chromatics voor het eerst naar binnen glijden. Daarna aan the First Aid Kit.
Ik leer veel van jullie dit weekend.
1
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:29 uur
Ha, mijn nummer 1 maar niet in de voorspelling opgenomen. Had geen idee dat deze zo populair was, dacht dat die zo rond plek 15 zou eindigen. Volgens mij gaat dit jaar m'n laagste score tot nog toe worden 
Ik vind het overigens verbazingwekkend hoe weinig Etta eigenlijk kent, dus zo hebben we allemaal wel wat

Ik vind het overigens verbazingwekkend hoe weinig Etta eigenlijk kent, dus zo hebben we allemaal wel wat

1
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:32 uur
GrafGantz schreef:
Etta kent niet weinig, Etta kent andere dingen Ik vind het overigens verbazingwekkend hoe weinig Etta eigenlijk kent, dus zo hebben we allemaal wel wat

0
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:33 uur
Zo hé twee leuke verrassingen (al is dat wel slecht nieuws voor Burial en/of Het Zesde Metaal). Anna von Hausswolff is leuk genoeg voor een plek in de staart van mijn top-50. Chromatics staat nog een heel stuk hoger, op #11. Naar de opvolger Dear Tommy kijk ik al jaren reikhalzend uit, maar het schijnt dat ie nu toch echt snel gaat komen.
1
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:34 uur
Etta kent Ramones en Buffalo Tom, meer is eigenlijk niet nodig.
0
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:34 uur
Teunnis schreef:
Naar de opvolger Dear Tommy kijk ik al jaren reikhalzend uit, maar het schijnt dat ie nu toch echt snel gaat komen.
Naar de opvolger Dear Tommy kijk ik al jaren reikhalzend uit, maar het schijnt dat ie nu toch echt snel gaat komen.
Ik heb de hoop eigenlijk al opgegeven.
1
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:38 uur
Bonk schreef:
Ik verbaas me toch geregeld over dit soort uitspraken en dat je zo'n spel zo anders kunt beleven. Het geniale van dit spel vind ik dat je juist nieuwe platen ontdekt buiten je bekende en favoriete genres. Juist ook platen die hoog scoren in genres die ik gewoonlijk tot buiten mijn smaak reken, vind ik leuk om uit te proberen. Zo ben ik er ooit achter gekomen dat er hele mooie countryplaten en danceplaten gemaakt zijn.
Maar blijkbaar is de afkeer van prog zo groot bij sommigen en zien sommigen toch het liefst hun eigen top 10 hier terug.
(quote)
Ik verbaas me toch geregeld over dit soort uitspraken en dat je zo'n spel zo anders kunt beleven. Het geniale van dit spel vind ik dat je juist nieuwe platen ontdekt buiten je bekende en favoriete genres. Juist ook platen die hoog scoren in genres die ik gewoonlijk tot buiten mijn smaak reken, vind ik leuk om uit te proberen. Zo ben ik er ooit achter gekomen dat er hele mooie countryplaten en danceplaten gemaakt zijn.
Maar blijkbaar is de afkeer van prog zo groot bij sommigen en zien sommigen toch het liefst hun eigen top 10 hier terug.
Ik heb geen afkeer tegen prog, genoeg progalbums tussen mijn 5*- en 4,5*-albums. Het is de specifieke artiest die ik verwachtte (maar nu niet meer) waar ik minder mee heb. Daarnaast moet je dit soort opmerkingen van mij met een flinke korrel zout nemen.

0
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:45 uur
Met slechts 68 stemmen is Ceremony een album dat niemand enige kans op de top-10 toedichtte. De stand veranderd dus niet. Kill for Love is wel zeer belangrijk in de tussenstand, want die is vier keer genoemd. ArthurDZ plaatste hem in zijn prognose zelfs op #4. Ook stardust_be had hem verwacht en slaat daarmee een belangrijke slag om de eindzege.
1. stardust_be - 69 *
2. Teunnis - 56 *
3. Gretz - 56
4. ArthurDZ - 55
5. dix - 51
6. EttaJamesBrown - 37 *
7. Casartelli - 35 *
7. Johnny Marr - 35 *
7. nico1616 - 35 *
10. wibro - 35
11. herman - 34 *
12. JoaMuse - 34
13. motel matches - 33
14. vigil - 19
15. chevy93 - 18
16. GrafGantz - 13
1. stardust_be - 69 *
2. Teunnis - 56 *
3. Gretz - 56
4. ArthurDZ - 55
5. dix - 51
6. EttaJamesBrown - 37 *
7. Casartelli - 35 *
7. Johnny Marr - 35 *
7. nico1616 - 35 *
10. wibro - 35
11. herman - 34 *
12. JoaMuse - 34
13. motel matches - 33
14. vigil - 19
15. chevy93 - 18
16. GrafGantz - 13
0
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:46 uur
Teunnis schreef:
Als er hierna een album komt wat ik nog niet ken vind ik dat stiekem echt wel leuker dan mijn #1 in de top-10.
Als er hierna een album komt wat ik nog niet ken vind ik dat stiekem echt wel leuker dan mijn #1 in de top-10.
Ja leuk, laten wij er hier maar meteen een spelletje van maken

0
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:47 uur
Ah, eindelijk een plaat die ik ken in deze top 10.
Kill for Love, mijn nummer 6.
3
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:50 uur
Ik ken in ieder geval de uitdrukking 'nederigheid tonen maakt lieve tongen los'
1
johan de witt schreef:
Ah, eindelijk een plaat die ik ken in deze top 10.
Ken je wel Ramones en Buffalo Tom?Ah, eindelijk een plaat die ik ken in deze top 10.
2
Maar Johnny Jewel heeft gezegd "100%" zeker dat hij uitkomt. Waarom zouden we Johnny Jewel niet geloven? Het is niet dat het een impulsieve man is die ineens al het materiaal gaat vernietigen...
0
geplaatst: 21 oktober 2017, 09:52 uur
Kill for Love staat bij mij op nummer 17, ondanks de 4.5* die ik voor dit album gaf. Maar ja, 2012 is dan ook een ijzersterk jaar. Ik was altijd al blij als ik 20 albums kon benoemen voor mijn top 20 met een waardering van minimaal 4.0*. Maar dit jaar zijn het er al 46 met een minimum van dat cijfer. Moet niet gekker worden. 
Helaas niet voorspeld in de top 10 hoewel ik het wel heb overwogen.

Helaas niet voorspeld in de top 10 hoewel ik het wel heb overwogen.
0
geplaatst: 21 oktober 2017, 10:00 uur
Teunnis schreef:
Waarom zouden we Johnny Jewel niet geloven? Het is niet dat het een impulsieve man is die ineens al het materiaal gaat vernietigen...
Waarom zouden we Johnny Jewel niet geloven? Het is niet dat het een impulsieve man is die ineens al het materiaal gaat vernietigen...
Daar heb jij een punt.
Johnny Jewel destroyed all copies of Dear Tommy after "near-death experience" - factmag.com
0
geplaatst: 21 oktober 2017, 10:10 uur
Kill For Love vind ik een fantastisch nummer. Maar omdat de andere nummers die ik van Chromatics hoorde me minder aanspraken en ik zag dat de plaat nogal lang duurde, heb ik het album nooit beluisterd. Misschien toch maar eens een kans geven.
0
geplaatst: 21 oktober 2017, 10:13 uur
JoaMuse schreef:
Kill For Love vind ik een fantastisch nummer. Maar omdat de andere nummers die ik van Chromatics hoorde me minder aanspraken en ik zag dat de plaat nogal lang duurde, heb ik het album nooit beluisterd. Misschien toch maar eens een kans geven.
Misschien beter om Chromatics - Night Drive (2007) eerst te proberen. Die is wat korter en in mijn optiek zowaar nog sterker.
0
geplaatst: 21 oktober 2017, 10:21 uur
Hm, ik heb van dat album enkel ooit die cover van Hey, Hey, My, My en Bird of paradise (geen cover) gehoord, dit weekend het album maar eens proberen.
* denotes required fields.