menu

Muziek / Muziekgames / Album Top 10 Per Jaar #2

zoeken in:
Ik zit qua albums vaak wel goed, maar vooral qua positie er hopeloos naast. Gezien de punten van de meesten sta ik daar niet alleen in.

JoaMuse schreef:
Voorspellingscompetitie: mijn nummers 1-3 komen zeker nog, (...) (buiten de usual suspects in de top 3) die nog moet komen is van Jamie XX, maar ik begin wat te hopen op een verrassing van Grimes.
Ben benieuwd wie die 3e usual suspect is. Mijn top 3 had ik ook heel snel klaar, maar één daarvan (Steven Wilson) is al langs geweest. Ik verwacht ook dat mijn #7 en #8 komen, maar die had ik geen van beide zo hoog als top 4 verwacht (duh...)

Casartelli (moderator)
Rudi S schreef:
Nee hoor prima, ik was gewoon vergeten dat de beste mannelijke en vrouwelijke singersongwriters van de afgelopen 20 jaar in 2015 ook albums uitgebracht hadden
Ironie kan zo mooi zijn

Heb deze inmiddels-mevrouw dus vier plaatsen te laag voorspeld.

chevy93 schreef:
(quote)
Ben benieuwd wie die 3e usual suspect is. Mijn top 3 had ik ook heel snel klaar, maar één daarvan (Steven Wilson) is al langs geweest. Ik verwacht ook dat mijn #7 en #8 komen, maar die had ik geen van beide zo hoog als top 4 verwacht (duh...)
Gewoon de top 3 van de eindejaarslijst van 2015 hier.

Casartelli (moderator)
JoaMuse schreef:
Gewoon de top 3 van de eindejaarslijst van 2015 hier.
Ah, die lijst waar Chvrches maar liefst op 41 stond.

Tja, ik heb Grimes voorspeld en Jamie xx niet, de 2015 lijst geeft me dik ongelijk...

4. Grimes - Art Angels
https://www.musicmeter.nl/album/514027

Punten : 313
Nom. : 14 x
Nr. 1 van : Superbitch, Gretz

Nou zeg, laat het album met pontificaal No. 4 erop 4e worden… Niet steeds in de top 10, bij de bestendiging ervan wel en aan het eind nog even flinker in het zadel geholpen.

Claire Elise Boucher ('87) is Canadees, geboren in Vancouver en verhuisde naar Montreal om aan McGill University te studeren, maar wierp zich op de muziek zonder af te studeren.
Ze is op muzikaal gebied autodidact en ging in 2007 muziek opnemen onder de naam Grimes na het ontdekken van grime als genre op Myspace.

Haar debuutalbum bracht ze in redelijke stilte uit als cassette, na het uitbrengen van haar 2e, Halfaxa, ging ze zich op de promotie storten en toerde door een deel van Canada. Naar aanleiding daarvan mocht ze voor Lykke Li openen tijdens haar Noord-Amerikaanse toer.
Ook maakte ze met landgenoot d'Eon een gezamelijk album met ieder een eigen plaatzijde. Deze activiteiten leidden tot haar contract met 4AD vanaf 2012.

Voor het label maakte ze het geprezen album Visions, bij ons op 1 punt strandend op nr 11 in 2012.
Ze trad veel op en vertoonde eind 2013 tekenen van oververmoeidheid. Naar eigen zeggen had dat vooral te maken met het vechten tegen stigmatisering en seksisme.
"I don't want my words to be taken out of context. I don't want to be infantilized because I refuse to be sexualized. I'm tired of the weird insistence that I need a band or I need to work with outside producers. I'm a producer and I spend all day looking at fucking graphs and EQs and doing really technical work"

Haar frustratie ging zo ver dat het voortbestaan van Grimes gevaar liep en ze overwoog om alleen nummers te schrijven voor anderen. Maar terugkijkend op haar ervaringen raakte ze meer overtuigd dat ze een taak te vervullen had.

Ze ging in haar thuisstudiootje aan de slag met Ableton Live (Visions was gemaakt met GarageBand), leerde de instrumenten beheersen die ze nodig had om een nieuwe richting in te slaan. Na het vervaardigen van "hundreds of songs", voornamelijk sombere tracks werd haar voorgesteld Go op te nemen en als single uit te brengen, een nummer dat Rihanna had afgewezen.

De single scoorde maar leverde haar ook de kritiek op dat ze haar oren te luisteren legde bij de radio. Strijdvaardig als ze is, gaf dat de impuls voor hoe ze Art Angels wilde laten klinken. Het gemaakte materiaal ging op de plank en met minimale hulp van derden werd het poppy Art Angels vervaardigd.

Best leuk album (voor een meisje ) met goeie nummers, maar als totaal een beetje too much. Dat deed ze eerder beter.

catchup
Wat een vrouwvriendelijk lijstje dit keer , meisje Grimes heeft het inderdaad eerder beter gedaan, evengoed hoog in mijn illegale inzending.

dix
Ah, de grote klassementsshuffle.

Grimes. Op het allerlaatste moment nog toegevoegd in de voorspel top 10. Wel op plek 10. Maar ja, het levert in ieder geval wel punten op.

Casartelli (moderator)
O. Geen Jamie XX dus?

Enfin, fijn dat ik een keer in een popquiz kon scoren door als enige in het team Genesis van Grimes te herkennen, maar dan zijn Grimes' verdiensten voor mij wel ongeveer benoemd.

Geen moment in beeld geweest voor de voorspellingen. Ik moet geloof ik nog steeds wennen aan het idee dat Gretz hier inmiddels meedoet.

Dit was de plaat waarvan ik minst zeker was of het de top 10 ging halen, vandaar op een voorzichtige 10de plaats voorspeld, ook op 10 in mijn eigen lijst. Verbaasd dat deze zoveel beter scoort dan Visions maar wel blij voor Grimes.

dix
Door de helft van de deelnemers genoemd en nooit hoger dan de achtste plek. Grimes schudt het klassement iets op, waardoor Graf inmiddels dix ingehaald heeft. Dan past slechts nederigheid.

Johnny Marr 107*
nico1616 106**
wibro 105
JoaMuse 102
Gretz 101
stardust _be 101
Casartelli 86
Graf 86
dix 85
Chevy93 85
EttaJamesBrown 84
Jordidj1 81
motel matches 74 **
herman 73
vigil 72
Hacker 70
Teunnis 64

wibro schreef:
Grimes. Op het allerlaatste moment nog toegevoegd in de voorspel top 10. Wel op plek 10. Maar ja, het levert in ieder geval wel punten op.

Precies hetzelfde hier. Had gegokt op een kleine verrassing, dit zag denk ik niemand aankomen.

Grimes erin gezet in plaats van Jamie xx omdat ik er vanuit ging dat de eerste vaker bovenin een lijstje te vinden zou zijn. In Colours wordt hier ook wel goed gewaardeerd denk ik, maar zal het meer moeten doen met posities in de middenmoot.

3. Tame Impala - Currents 
https://www.musicmeter.nl/album/491317

Punten : 375
Nom. : 18 x
Nr. 1 van : wibro

Streed aanvankelijk om de koppositie met de runnerup van dit jaar, tot de derde hond er met het bot vandoor ging.

Na het succes van Lonerism (werd namelijk 8e in 2012 bij ons) begon Kevin Parker na een glaasje champagne te werken aan de opvolger. Die moest anders klinken en na de psychedelica van Lonerism werkte hij aan meer dance-georiënteerde muziek met nadruk op synths ipv op gitaar.

In mei 2014 sprak hij: "I'm getting more and more sucked into the world of making an album. It's weird how it happens naturally, it's almost feels like a seasonal thing. I've started to think about tracklistings and all the things that come with an album. The only rule is to make an attempt to abandon the rules that I've set up in the past."
Dat hield ook in dat hij nu van zichzelf mocht klooien met zaken waarvan hij eerst vond dat dat 'niet kon', wegens 'cheesy' of bijvoorbeeld het gebruiken van drummachines.

Parker neemt zichzelf als componist en artiest zeer serieus dus er werd door hem nauwkeurig en langdurig gewerkt aan iedere track, daarmee de door het label gestelde deadline ruim overschrijdend.

Thematisch behandelt het album persoonlijke veranderingen en men vermoedt dat dit ingegeven is door een relationele break-up.

Gladjes deze zeg! Ik zet liever Staying Alive op.

En daar is hij. Mijn nummer 1 én ook nog eens voorspeld op plek 3.

Casartelli (moderator)
Leuke plaat wel, ik had hem op 15.

En op 4 voorspeld, want de gedoodverfde nummer 3 was natuurlijk Steven Wilson. Enfin. 19 punten, maar ik neem aan dat de beslissing in het klassement bij Grimes gevallen is.

Jeej wat een mooie nummer 3 en 4! ?

Jeej, Currents op #3. Dat betekent dat ik er straks nog 3 sterren bij krijg van dix

dix
Casartelli schreef:
...maar ik neem aan dat de beslissing in het klassement bij Grimes gevallen is.

In retrospectief blijkt dat de beslissing al bij Divers is gevallen. U kunt uw nieuwe koning Johnny Marr gerust op het schild hijsen.

Johnny Marr 127**
wibro 125*
nico1616 122**
JoaMuse 121
Gretz 121*
stardust _be 119
Casartelli 105
Graf 101
dix 100
Chevy93 100
Jordidj1 97
motel matches 93 **
herman 92
vigil 90
Hacker 88
EttaJamesBrown 84
Teunnis 83

Prima plaat. Haalde op een haar na mijn top 20. Dat zegt iets over de sterkte in de breedte in het jaar 2015.

Hoogste positie ooit voor Graf in de ATT Voorspelcompetitie?

Wat een mooi lijstje is het geworden zeg Buiten The Slow Show zowat alleen maar toppers.

Johnny Marr schreef:
Wat een mooi lijstje is het geworden zeg Buiten The Slow Show zowat alleen maar toppers.
hahaha jij hebt wel heeel lekker geslapen

Twee plaatsen te laag voorspeld. Ik vind Currents buiten drie geniale singles een veel te gladde zwakke plaat maar daar zijn de meesten hier het dus niet mee eens.

Hé wacht even. Ik word wakker: Tame Impale heb ik, op 17. De rest niet, waarvan ik Grimes niet ken.

Maar ik denk dat mijn nummer 1 nog volgt. Kom maar op zaaf!

Nee, geen moeite met dit album.
Gladjes ok, maar in deze setting heb ik daar geen probleem mee.
Eindelijk weer eens eentje die ook in mijn top 10 staat.

west schreef:
De rest niet, waarvan ik Grimes niet ken.

Nou dan wordt het hoog tijd voor een kennismaking.

(afbeelding)
https://media.giphy.com/media/Cx143D2EVpaRW/giphy.gif

(afbeelding)

Haar beste nummer staat niet op dit album, of althans niet in de juiste versie.

Mocht Grimes je bevallen kun je ook nog op haar stemmen in de Witte Trui-finale.

bikkel2 schreef:
Nee, geen moeite met dit album.
Gladjes ok, maar in deze setting heb ik daar geen probleem mee.
Eindelijk weer eens eentje die ook in mijn top 10 staat.
Een top 20 helpt wellicht

Gast
geplaatst: vandaag om 17:42 uur

geplaatst: vandaag om 17:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.