Genres / Soul, Funk en R&B / Maak kennis met Soul/Funk en beoordeel
zoeken in:
1
geplaatst: 13 januari 2019, 11:19 uur
Nu 2x geluisterd Reijersen en ik moet zeggen dat het album me toch tegenvalt, maar wel 3 hele lekkere nummers oplevert! Naast deze You care very little, Slow down, de overstuurde microfoon werkt hier goed en net als in mijn grote favoriet The Right Time komt er soms beetje James Brown naar boven. In andere (i.m.o. minder sterke) nummers hoor ik Otis.
Hier trouwens Slow down live:
Nu dat 2016 album waar Mb. mee kwam nog checken. Staat niet op MM trouwens. Die opener Pain (is the name of your came) is inderdaad al sterk.
Hier trouwens Slow down live:
Nu dat 2016 album waar Mb. mee kwam nog checken. Staat niet op MM trouwens. Die opener Pain (is the name of your came) is inderdaad al sterk.

0
Mb.
geplaatst: 13 januari 2019, 17:36 uur
Dan heeft hij 'm blijkbaar overgedaan, Minneapolis, want ik kende tot voorheen alleen de single uit 1967.
1
geplaatst: 26 januari 2019, 14:43 uur

Zo... die gasten blijven behoorlijk onder de radar.. Het album staat niet op Allmusic, en slechts 1 review op Amazon.
Hun album Everything here speelt nu via Spotify. Eerste indruk: lekker swingend, soms een flashback naar de Acid jazz tijden, met geregeld de focus op jazzy instrumentatie en gevarieerd. Titelnummer Everything here laat wat reggae/ dub klanken horen. Dat zijn i.i.g. ingrediënten die me aanspreken. Ik kom er op terug..
0
geplaatst: 26 januari 2019, 20:46 uur
Minneapolis schreef:
Keep 'em coming Reijersen
Zo... die gasten blijven behoorlijk onder de radar.. Het album staat niet op Allmusic, en slechts 1 review op Amazon.
Hun album Everything here speelt nu via Spotify. Eerste indruk: lekker swingend, soms een flashback naar de Acid jazz tijden, met geregeld de focus op jazzy instrumentatie en gevarieerd. Titelnummer Everything here laat wat reggae/ dub klanken horen. Dat zijn i.i.g. ingrediënten die me aanspreken. Ik kom er op terug..

Mooi dat het bevalt.
En Shirley Davis?

0
Mb.
geplaatst: 31 januari 2019, 20:14 uur
Het nummer van Shirley Davis vind ik niet zo goed om eerlijk te zijn. De instrumentatie is te behoudend en de zangeres is niet overtuigend. Het nummer van The Suffers vind ik daarentegen wel goed. Niet per se verheffend, maar 't swingt en de zangeres bevalt me hier een stuk beter. Leuke kennismaking in ieder geval!

0
geplaatst: 31 januari 2019, 23:06 uur
Shirley Davis valt me ook een beetje tegen, The Suffers vind ik lekkerder.
Ural Thomas ga ik zeker ook meer van opzoeken
Ural Thomas ga ik zeker ook meer van opzoeken

2
Mb.
geplaatst: 3 februari 2019, 12:25 uur
Misschien iets te retro en iets te weinig daadwerkelijke falsetto, maar geen verkeerde inzet vind ik.

Van datzelfde label kwam ik deze tegen: Kelly Finnigan - I Don't Wanna Wait. Misschien iets te retro, nog steeds, maar er zit wel een goede strot bovenop die instrumentatie. Bevalt me wel vooralsnog!

Van datzelfde label kwam ik deze tegen: Kelly Finnigan - I Don't Wanna Wait. Misschien iets te retro, nog steeds, maar er zit wel een goede strot bovenop die instrumentatie. Bevalt me wel vooralsnog!
1
geplaatst: 3 februari 2019, 14:30 uur
Ik schaar me bij de rest dat ik de Suffers leuker vond. Vooralsnog geen klik met Shirley of haar zang (beetje onrustig) maar het album staat nog in mijn lijstje voor een 2e kans. Die van The Suffers leverde 5 leuke nummers op, dus dank daarvoor.
En het volgende luistervoer staat al weer klaar. Lekker nieuw nummer Reijersen! Is dit echt uit 2018?

Het leuke toeval is.. het volgende nummertje dat Youtube mij aanbood moet ik even delen hier:
0
geplaatst: 4 februari 2019, 00:19 uur
The Suffers is mij te funky en Ben Pirani te eendimensionaal zoetsappig. 'Te retro' bestaat niet voor mij. Het nummer van Kelly Finnigan beviel me wel: goede beleving en aanwezigheid in de vocalen, aardige instrumentatie. De track van Kansas City Express is ook zoet, maar op een doorvoeldere manier. Daardoor kan ik het wel waarderen. Het heeft ook een fijnere groove dan Pirani's nummer. Het heeft zo'n geborgen, warme oldies-sfeer. De falsetto van de man vind ik wel vrij matig.
Op YouTube heb ik een ellenlange afspeellijst genaamd 'Excellent Not Overly Well-Know Soul Music' (uurtje of zes). Veel van de nummers zijn bij doorgewinterde liefhebbers wel degelijk goed bekend, maar een deel ook niet. Ik hou zelf erg van deep soul / southern soul, wat daar dan ook goed vertegenwoordigd is. Sensitieve of temperamentvolle soul met sterke gospel- en of blueselementen dus. Funk is één van m'n minst favoriete genres. Disco vind ik ronduit verschrikkelijk. Dit terwijl soul één van m'n favoriete genres is en ik muziek uit nagenoeg alle hoeken kan waarderen. Met andere woorden: het is behoorlijk ironisch. Hoe dan ook, ik zou van alles uit de desbetreffende afspeellijst hier kunnen plaatsen, deels om wat tegenwicht te bieden tegen de meer funky nummers. Ik twijfel alleen aan hoe zeldzaam de tracks in kwestie moeten zijn. Vermoedelijk verschilt dat nogal tussen jullie?
Testgeval: The East St. Louis Gospellettes - Have Mercy On Me
Naar mijn mening een niets minder dan briljante gospelsong.
Op YouTube heb ik een ellenlange afspeellijst genaamd 'Excellent Not Overly Well-Know Soul Music' (uurtje of zes). Veel van de nummers zijn bij doorgewinterde liefhebbers wel degelijk goed bekend, maar een deel ook niet. Ik hou zelf erg van deep soul / southern soul, wat daar dan ook goed vertegenwoordigd is. Sensitieve of temperamentvolle soul met sterke gospel- en of blueselementen dus. Funk is één van m'n minst favoriete genres. Disco vind ik ronduit verschrikkelijk. Dit terwijl soul één van m'n favoriete genres is en ik muziek uit nagenoeg alle hoeken kan waarderen. Met andere woorden: het is behoorlijk ironisch. Hoe dan ook, ik zou van alles uit de desbetreffende afspeellijst hier kunnen plaatsen, deels om wat tegenwicht te bieden tegen de meer funky nummers. Ik twijfel alleen aan hoe zeldzaam de tracks in kwestie moeten zijn. Vermoedelijk verschilt dat nogal tussen jullie?
Testgeval: The East St. Louis Gospellettes - Have Mercy On Me
Naar mijn mening een niets minder dan briljante gospelsong.
1
geplaatst: 4 februari 2019, 10:33 uur
Mooie afspeellijst Sjaakspeare
.
Van de geposte nummers bevalt die van Kelly Finnigan me het meeste, iemand om in de gaten te houden.

Van de geposte nummers bevalt die van Kelly Finnigan me het meeste, iemand om in de gaten te houden.
1
geplaatst: 4 februari 2019, 19:14 uur
Leuk Sjaakspeare!
Veel van de nummers in je afspeellijst ken ik wel maar ik zal hem zeker eens aanzetten, wie weet wat ik nog voor moois tref. Zelf hou ik ook erg van deep - en southern soul dus leuk om een gelijkgestemde tegen te komen. Ben je bekend met de cd-box Take Me to the River? Wat mij betreft een van de beste boxsets die ooit is uitgebracht. Ook opvolger Back to the River en The Fame Studios Story 1961-1973 kan ik je van harte aanbevelen. En een echte deep soul tip is de Deep Soul Treasures serie van Dave Godin. De serie bestaat uit vier delen.
Veel van de nummers in je afspeellijst ken ik wel maar ik zal hem zeker eens aanzetten, wie weet wat ik nog voor moois tref. Zelf hou ik ook erg van deep - en southern soul dus leuk om een gelijkgestemde tegen te komen. Ben je bekend met de cd-box Take Me to the River? Wat mij betreft een van de beste boxsets die ooit is uitgebracht. Ook opvolger Back to the River en The Fame Studios Story 1961-1973 kan ik je van harte aanbevelen. En een echte deep soul tip is de Deep Soul Treasures serie van Dave Godin. De serie bestaat uit vier delen.

2
Mb.
geplaatst: 4 februari 2019, 20:22 uur
Ik heb ook een voorliefde voor deep- en southern soul, maar Edgar18 en ik verschillen toch vaak van mening dus dat is niet een garantie dat we elkaar treffen. Maar de eerste ontmoeting is wel positief. Heerlijk stukje gospel. Zulk werk mag je vaker plaatsen, Sjaakspeare. 
Ik draaide gisteren het volgende plaatje nog eens. Niet per se deep- of southern, maar wel een stukje sensitief gospel-light, om het een naam te geven dan maar. Wellicht vind jij dit ook mooi?
Overigens houd ik wel van de funk. Minneapolis kan dat ook wel waarderen volgens mij? Nu ga ik This Is The Place niet onder funk plaatsen, absoluut niet, maar toch ook zeker een fijn nummer. Ik kende hem toevallig al. De falsetto is inderdaad niet heel overtuigend, maar het stoort niet. Gewoon een fijne sfeer.

Ik draaide gisteren het volgende plaatje nog eens. Niet per se deep- of southern, maar wel een stukje sensitief gospel-light, om het een naam te geven dan maar. Wellicht vind jij dit ook mooi?
Overigens houd ik wel van de funk. Minneapolis kan dat ook wel waarderen volgens mij? Nu ga ik This Is The Place niet onder funk plaatsen, absoluut niet, maar toch ook zeker een fijn nummer. Ik kende hem toevallig al. De falsetto is inderdaad niet heel overtuigend, maar het stoort niet. Gewoon een fijne sfeer.
0
geplaatst: 6 februari 2019, 09:59 uur
Bedankt voor de compilatietips Edgar18! Ik ken wel aardig wat van de artiesten op die platen, maar de meeste niet, en qua specifieke nummers ken ik al helemaal weinig. Daar moet ik dus zeker achteraan!
'It'll all be over' vind ik wel mooi ja, hoewel ik het qua song, wat de compositie en melodielijnen betreft, niet al te bijzonder vind. Maar heerlijke sfeer en goeie groove.
Ik lees net trouwens dat Kelly Finnigan de leadzanger is van Monophonics. Geweldige band is dat. Wel meer northern soul, maar toch bevalt het me ontzettend. Zeker live.
Mb. schreef:
Wellicht vind jij dit ook mooi?
Ik ben blij dat het beviel. Wellicht vind jij dit ook mooi?

Ik lees net trouwens dat Kelly Finnigan de leadzanger is van Monophonics. Geweldige band is dat. Wel meer northern soul, maar toch bevalt het me ontzettend. Zeker live.
0
geplaatst: 6 februari 2019, 12:56 uur
Ik zal ook eens achter Monophonics aan gaan, lijkt me een leuke band.
1
geplaatst: 6 februari 2019, 19:28 uur
Mb. schreef:
(embed)
Toch maar weer eens kijken hier. En ik val meteen met de neus in de boter. Dit is weer een erg fraaie ontdekking. Of het nou deep- of southern soul is, of niet Ik draaide gisteren het volgende plaatje nog eens. Niet per se deep- of southern, maar wel een stukje sensitief gospel-light, om het een naam te geven dan maar. Wellicht vind jij dit ook mooi?
(embed)

1
geplaatst: 6 februari 2019, 23:26 uur
Gevalletje geslaagde test Sjaakspeare! En ik heb je lijstje (een aantal nummers/ artiesten herkende ik, maar veel ook niet) ook opgeslagen. Die gaat eens geluisterd worden tijdens computerwerkzaamheden.
Grappig dat je zo'n duidelijke scheiding hebt in waardering tussen soul enerzijds en funk en disco. Persoonlijk vind ik weinig lekkerder dan funky en groovy muziek (Mb. gokte het goed). Niet enkel pure funk dus (kan ook afrobeat zijn of een mix van disco en funk). Hoewel soul het wel wint in titels de platenkast.
Op enige afstand komen jazz, wat reggae en aanverwanten als rocksteady, hiphop (veelal weer met jazzy en funky samples) en elektronische muziek kan ik enkel waarderen als het (wederom) funky is, of op z'n minst een groove heeft. Bas is sowieso de base voor mij. Zelfs vaak in de rock muziek die ik waardeer.
Lange aanloop om te zeggen: ik lust een hoop, en het is alleen maar leuk als je met nummers komt hier (ook als het alleen deep soul / southern soul betreft).
Mb.: It'll all be over vind ik ook erg geslaagd. Onbekende band voor mij, en ik zie het hele album gelukkig op Spotify (uit 1979 ipv de de rare jaartallen die Spotify aanhoudt) staan. Nummer 2 bevalt ook (fijne stem en mooie warme productie).
Grappig dat je zo'n duidelijke scheiding hebt in waardering tussen soul enerzijds en funk en disco. Persoonlijk vind ik weinig lekkerder dan funky en groovy muziek (Mb. gokte het goed). Niet enkel pure funk dus (kan ook afrobeat zijn of een mix van disco en funk). Hoewel soul het wel wint in titels de platenkast.
Op enige afstand komen jazz, wat reggae en aanverwanten als rocksteady, hiphop (veelal weer met jazzy en funky samples) en elektronische muziek kan ik enkel waarderen als het (wederom) funky is, of op z'n minst een groove heeft. Bas is sowieso de base voor mij. Zelfs vaak in de rock muziek die ik waardeer.
Lange aanloop om te zeggen: ik lust een hoop, en het is alleen maar leuk als je met nummers komt hier (ook als het alleen deep soul / southern soul betreft).
Mb.: It'll all be over vind ik ook erg geslaagd. Onbekende band voor mij, en ik zie het hele album gelukkig op Spotify (uit 1979 ipv de de rare jaartallen die Spotify aanhoudt) staan. Nummer 2 bevalt ook (fijne stem en mooie warme productie).
1
geplaatst: 2 maart 2019, 03:41 uur
Omdat ik Eddie & Ernie fantastisch vind, heb ik een wat onbekender nummer van hen uitgezocht:
Eddie & Ernie - In These Very Tender Moments
Eddie & Ernie - In These Very Tender Moments
2
geplaatst: 6 maart 2019, 15:37 uur
Zonet naar aanleiding van de laatste plaatsing van Reijersen even achter de muziek van J.P. Binemi & The Black Belts aan gegaan. Niet te versmaden zeg! Deze gepijnigde ballad is mijn favoriet:
J.P. Binemi & The Black Belts - I Miss You (Radio Edit)
Magnifieke foto ook.
J.P. Binemi & The Black Belts - I Miss You (Radio Edit)
Magnifieke foto ook.
2
geplaatst: 8 maart 2019, 20:19 uur
Nog wat formidabele gospel:
Pastor T.L. Barrett and The Youth for Christ Choir - Nobody Knows
Pastor T.L. Barrett and The Youth for Christ Choir - Nobody Knows

0
Moffel
geplaatst: 9 mei 2019, 06:11 uur
Soul.
Mijn favo aan soul gelieerde artiesten:
The Delines & Michael Kiwanuka.
Mijn favo aan soul gelieerde artiesten:
The Delines & Michael Kiwanuka.
1
geplaatst: 26 juni 2019, 03:03 uur
The Sentiments - She Won't Be Gone Long
Noot: dit is een single uit 2018.
Uitermate de moeite waard, als je het mij vraagt. Heerlijk, die sterk aangezette mineurtonen en contrastwerking tussen voorgrond- en achtergrondzang.
Noot: dit is een single uit 2018.
Uitermate de moeite waard, als je het mij vraagt. Heerlijk, die sterk aangezette mineurtonen en contrastwerking tussen voorgrond- en achtergrondzang.
* denotes required fields.