menu

Overig / Apparatuur / Het Grote Audio-topic

zoeken in:
Wellicht moet je je oude kabels weer even terug aankoppelen om te kijken of het aan die nieuwe kabels ligt?

Maar je hoogwaardige audio opstelling gaat nooit kunnen tippen aan je Sonos speakers als je op die eerste vinyl draait en op de laatste een digitale bron.

Wellicht is het handiger om te kijken wat er gebeurt als je Spotify over je opstelling afspeelt waar je normaal je vinyl op draait, die vergelijking is zinvoller om uit te kunnen vogelen of er iets mis is.

Het is een kwestie van de RIAA correctie van je voorversterker, de correctie die de voorversterker maakt met de ingebouwde equalizer. Onderdrukt het hoog en versterkt de lage tonen. Dit is in 1950 vastgelegd in het RIAA protocol. Sommige voorversterkers matchen niet goed met de versterker, heeft o.a. met impedantie-verschillen te maken. Kabels doen m.i. hierin niet zoveel.
Ik zou zeggen: probeer een andere ingang van je versterker.

Onweerwolf schreef:
Geluidskwaliteit van vinyl kan natuurlijk nooit tippen aan digitale kwaliteit. Vinyl draaien is puur een subjectieve ervaring.
Dat is ook weer waar. Maar niet waar het hier om gaat, denk ik.
Digitaal heeft een rechte frequentiecurve. Vinyl versterkt de hoge tonen ten koste van de lage. Dit moet in de voorversterker 're-equalised' worden tot de oorspronkelijke frequentiecurve. Daarin kan wel iets mis gaan. Het is een analoog proces.

Feiko schreef:
Beste audiokenners, sinds kort heb ik nieuwe kabels die van een phono preamp (Rega) naar een Arcam A19 versterker gaan (die ook een ingebouwde voorversterker heeft) en vervolgens naar Dynaudio speakers. De kabels waren prijzig (Hyper en Equator van Atlas), maar het geluid van mijn platenspeler (Thorens TD402 DD) is er duidelijk beter op geworden. Maarrr... nu begin ik toch te twijfelen. Als ik het nummer St Charles opzet van Jefferson Starship, klinken de zangpartijen schel, lelijk, als hinderlijk geruis. Stream ik datzelfde nummer nu via Spotify naar mijn Sonos speaker, dan klinken de vocalen van Grace Slick en Marty Balin stukken beter: hun stemmen komen prominent naar voren. Hoe is het mogelijk dat een doorsnee medium als Spotify en een eenvoudig Sonos speakertje beter klinken dan mijn hoogwaardige audio-opstelling? Wie o wie weet wat ik verkeerd doe?

Momenteel ben je aan het communiceren met twee verstokte digitalisten die een lp eerder tot fruitschaal zouden omvormen dan 'em draaien.

Geen idee hoe lang je die kabels hebt, maar kabels moeten eerst ook een tijdje inspelen - ik hoor al gelach, maar iedere hifi-leverancier kan je dat bevestigen. Na verloop van tijd gaan ze echt beter klinken. Als je kabels leent van een leverancier krijg je om die reden altijd Ingespeelde (gebruikte) kabels mee.

Misschien kan je die vraag beter hier stellen Het Grote Audio-topic - MusicMeter.nl

Voor de gelovigen onder ons:
Kabel Burn-In Service
Gaat het nog sneller.
Een meer effectieve methode is CableCooking of kabel conditionering. Dit vermindert de inspeeltijd aanzienlijk en prepareert de kabel volledig. De Cable Cooker doet dit met behulp van speciaal ontwikkelde technologie en genereert een reeks unieke lage frequenties die de kern van de geleider binnendringen en hoge frequenties om de geleider en het diëlektricum tussen de geleiders te behandelen.

Het diëlektricum, onthoud dat woord.

Feiko schreef:
In Overig > Apparatuur > Geluidskwaliteit vinyl minder dan digitaal, hoe kan dat:

Beste audiokenners, sinds kort heb ik nieuwe kabels die van een phono preamp (Rega) naar een Arcam A19 versterker gaan (die ook een ingebouwde voorversterker heeft) en vervolgens naar Dynaudio speakers. De kabels waren prijzig (Hyper en Equator van Atlas), maar het geluid van mijn platenspeler (Thorens TD402 DD) is er duidelijk beter op geworden. Maarrr... nu begin ik toch te twijfelen. Als ik het nummer St Charles opzet van Jefferson Starship, klinken de zangpartijen schel, lelijk, als hinderlijk geruis. Stream ik datzelfde nummer nu via Spotify naar mijn Sonos speaker, dan klinken de vocalen van Grace Slick en Marty Balin stukken beter: hun stemmen komen prominent naar voren. Hoe is het mogelijk dat een doorsnee medium als Spotify en een eenvoudig Sonos speakertje beter klinken dan mijn hoogwaardige audio-opstelling? Wie o wie weet wat ik verkeerd doe?

Interessante case. De twijfel over jouw audio kan al jouw waarnemingen ‘kleuren’, je hoort wat je wilt horen.
Uit nieuwsgierigheid even gekeken naar die Arcam, Whathifi (niet altijd even betrouwbaar) schrijft over de Arcam A19 naast de pluspunten,
Cons
-Requires careful system matching
-Its strengths might not be immediately apparent.
Dus dit kan al een dingetje zijn, de matching, de synergie tussen alle apparatuur.
Verder de kabels is hier al wat over gezegd. Alpha Audio heeft hier ook al uitgebreid onderzoek naar gedaan, wat zijn ‘goede’ kabels??. Anderen steken weer de draak met kabels en het zgn. inbranden.
Tenslotte de vergelijking met de opstelling via streaming/digitaal of de analoge weg met platenspeler. Analoog versus digitaal is m.i. deels onvergelijkbaar. Het heeft ook de te maken met gewenning, eenmaal verknocht aan streaming of analoog…. zie verder ook Mjuman.

Dank jullie wel, ik lees interessante opties. Aangezien ik de kabels nieuw heb, kan het zijn dat ze nog moeten worden ingespeeld (of ingebrand), wellicht ligt het ook aan de connectie tussen preamp en versterker... een bevriende audiofiel adviseerde al een Schiit Mani, die zou meer power geven aan het mid-hoog, maar ik geef hem even de tijd. Ik merk al: goed geluid is een kwestie van trial and error

Feiko schreef:
goed geluid is een kwestie van trial and error

Of een digitale bron nemen dan kun je de trials en errors overslaan.

Feiko schreef:
Dank jullie wel, ik lees interessante opties. Aangezien ik de kabels nieuw heb, kan het zijn dat ze nog moeten worden ingespeeld (of ingebrand), wellicht ligt het ook aan de connectie tussen preamp en versterker... een bevriende audiofiel adviseerde al een Schiit Mani, die zou meer power geven aan het mid-hoog, maar ik geef hem even de tijd. Ik merk al: goed geluid is een kwestie van trial and error

Google ook eens op vinylengine (UK); daar vind je allerlei info over phono-trap i.c.m versterker (in jouw geval die Arcam A19).

Bedenk dat er in de situatie die je beschrijft er meerdere variabelen zijn:

* element in je platenspeler: MM of MC
* kabel tussen platenspeler (Thorens)en phono-trap (Rega)
* kabel tussen phono-trap en versterker
* kabels naar de speakers

Het verhaal van de impedantie is in zoverre relevant als je met een MC-element draait: die leveren minder output dan een MM; en dan kan je vaak met 'jumpers' op de phono-trap de juiste weerstand instellen. Ben niet bekend met het merk kabels dat je noemt, maar je kunt je altijd wenden tot de leverancier en daar je verhaal doen.

Spotify levert lo-res bestanden aan en i.c.m. met Sonos kan je waarschijnlijk zelf wel het sommetje maken.
Gebruik zelf kabels van M.I.T en toen ik nieuwe speaker-kabels ging gebruiken, ging het na 3-4 weken beter klinken. Je zult ongetwijfeld mensen tegen komen die dat onzin vinden en je weg zullen zetten als een gelovige die gemakkelijk te beïnvloeden is, welnu neem de proef op de som - je oren bedonderen je niet.

Wat een gedoe dat audiofiel zijn.

trebremmit schreef:
Wat een gedoe dat audiofiel zijn.

Alsof boer zijn in de huidige tijd geen gedoe is of geeft

Feiko schreef:

Tenslotte, heel eenvoudig, kan het ook nog liggen aan de kwaliteit van de persing van het album Spitfire van Jefferson Starship (1976). Het zal waarschijnlijk om een herpersing gaan en dan is de vraag: welke matrix is gebruikt en hoeveel exemplaren werden daar al mee geperst ...

Feiko schreef:
In Overig > Apparatuur > Geluidskwaliteit vinyl minder dan digitaal, hoe kan dat:

naaldje of element vervangen, zou ik zeggen

Gast
geplaatst: vandaag om 07:55 uur

geplaatst: vandaag om 07:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.