menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / 1981 - Tipparade-, singles- en eigen lijsten/besprekingen

zoeken in:
Het had heel wat meer vrijheid/blijheid in die tijd dan vanaf de periode dat er een alarmschijf kwam.

Het was niet eens zozeer een tiplijst als wel een soort van bubbling under. Inclusief stijgers en dalers en dat was eigenlijk in het Tipparades-met-Alarmschijf tijdperk niet mogelijk.

Dit is inderdaad een voorloper daarvan en werd eigenlijk gebruikt als lijst voor de dj's, die de lijst gebruikten om er nummers uit te kunnen draaien tijdens hun uitzending.

Maar het heeft ontegenzeggelijk z'n charme en had zeker nog geen commerciële intenties.

Kaz realiseert het zich misschien niet, maar ik vind dat hij in principe het mooiste topic van het jaar is begonnen

Door te kiezen voor 1967 raakt hij het hart, de basis van de muziek die anno nu nog steeds zijn nakomelingen heeft. De tijd heeft het verdiend om nogmaals (en onbeperkt) onder de aandacht te worden gebracht bij nieuwe generaties. "Oudjes" blijven het schrijven er over gewoon leuk vinden, natuurlijk.

Ik ben helemaal in de stemming, de afgelopen dagen heb ik bijna 50 nummers gehoord uit de periode rond september 1967 en eigenlijk heeft het geen minuut verveeld. Natuurlijk heeft ook 1967 z'n eigen draakjes, maar grosso modo kan ik er bijna nergens ook over vallen.

Afgeluisterd met eigenlijk maar één doel: een eigen top 15. Aanvankelijk wilde ik het beperken tot een top 10, maar er is gewoon teveel goed werk uitgebracht in die tijd.

Vaak met smaak en met liefde voor de single gemaakt. Wat te denken van We love you/Dandelion van The Rolling stones die niet op een album uit die tijd is te vinden maar 'gewoon' alleen als single is uitgebracht? En niet zomaar als een afvaller, overgebleven van albumsessies. Nee, een dijk van een plaat.

Ik ga gewoon proefdraaien met een elke week te maken eigen top 15, gebaseerd op nummers uit die tijd.
Misschien willen meer mensen een eigen lijstje maken, dan kunnen we door ze allemaal op te tellen wekelijks een musicmeter top 10 (of 20) maken en uiteindelijk komen tot een mooie jaarlijst over 1968 (en verder, wat mij betreft).

Als wekelijks de Veronica Top 40 en Tipparade op dit topic wordt gelezen, is iedereen in staat een eigen lijstje te maken voor de week er op. En natuurlijk: ook veel muziek luisteren uit die tijd!

Mijn eerste lijst, jaargang 1, 23 september 1967:

01 We love you - Rolling stones
02 Light my fire - Doors
03 Burning of the midnight lamp - Jimi Hendrix
04 San Franciscan nights - Eric Burdon
05 Itchycoo park - Small faces
06 Excerpt from a teenage opera - Keith West
07 Brown eyed girl - Van Morrison
08 Death of a clown - Dave Davies
09 Pleasant valley sunday - Monkees
10 Heroes and villains - Beach boys
11 Timeseller - Spencer Davis Group
12 Massachussetts - Bee gees
13 12:30 - Mamas and Papas
14 All you need is love - Beatles
15 The sound of the screaming day - Golden earring

musician schreef:
Kaz realiseert het zich misschien niet, maar ik vind dat hij in principe het mooiste topic van het jaar is begonnen

My thoughts exactly. Ik ben weliswaar drie weken met vakantie geweest en net teruggekeerd, maar ik ontdek dit topic nu pas. Ik heb er misschien niet altijd tijd voor, maar ga toch proberen aan te haken. Ik ben in elk geval helemaal in de stemming voor swingende sixties-soulmuziek, want ik heb drie weken door Tennessee getoerd, waarvan ik me in elk geval twee weken heb kunnen onderdompelen in muziek. Want Memphis en Nashville ademen letterlijk muziek. In sommige districten (Beale Street in Memphis bijv.) hoor je letterlijk de hele dag door live-optredens vanaf podia en in kroegen.

Dit topic sluit daar qua sfeer in elk geval goed op aan. De hoes (en de muziek) van Soul Finger heb ik teruggezien in het Stax-museum, waar ze letterlijk alle hoezen en platen die ooit op het Stax-label zijn uitgebracht hebben tentoongesteld. Heerlijk plaatje, terwijl ik ook onder de indruk ben van wat ik daar (en hier in dit topic) hoorde van Eddie Floyd. Toch eens een verzamel-cd´tje aanschaffen van de beste man...

Ik ga niet meer op de individuele nummers reageren, want ik denk er over het algemeen hetzelfde over als jullie en heb er weinig aan toe te voegen. Maar vanavond zal ik eens gaan zitten voor een top 10 of 15. Vooropgesteld dat jullie het een goed idee vinden om eigen favorietenlijstjes aan dit topic toe te voegen.

Bedankt voor de bijval!

Leuk om te horen van je trip, Gaucho. Als wij naar Amerika gaan zullen we daar ook aan denken!

Morgen heb ik weer meer tijd om de Amerikaanse lijsten toe te voegen. Ik zit met ploegendienst, dus is het soms wat moeilijk; Het reilen en zeilen bij het getrouwde leven (en binnenkort hopelijk gezinsleven) is dan natuurlijk het belangrijkst.

De aanpak van de Hot 100-lijsten wil ik trouwens aanpassen. Teveel tijd zit er in het 'berekenen' van posities van de voorgaande week. Dat wil ik zoveel mogelijk omzeilen en ik wil het houden bij binnenkomers en voorheen onbesproken liedjes, net zoals bij de Tipparade-lijsten. Dat gaat gewoon een stuk sneller. Daarnaast hoop ik natuurlijk op meer lijstjes!

Overigens is dit topic minstens zo leerzaam als het 1980-topic. Dat Engelbert H. op één stond in Engeland, ongelofelijk. En dat Purple Haze in Jimi´s vaderland niet verder kwam dan nummer 65 klinkt al evenzeer onwaarschijnlijk. Maar zoals gezegd, zijn grote doorbraak moest toen kennelijk nog komen. Al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ´wij´ in Nederland (naast Engeland) zijn kwaliteiten eerder in de smiezen hadden.

gaucho schreef:
Overigens is dit topic minstens zo leerzaam als het 1980-topic.

Sterker nog, het is zowat hetzelfde, ©Musician uiteraard

Ik neem graag de handschoen aan die musician mij toewerpt, en hier volgt mijn eerste top 15 van 1967. Ik was toen één jaar oud, maar ken toch veel meer liedjes uit de hitparade dan tegenwoordig (terwijl ik toch echt wel bij probeer te blijven). Meer dan de helft van toen is nog steeds zeer de moeite waard, en moeiteloos kom ik aan 15 singles. Als ik nu hetzelfde zou doen met de top 40 en tipparade, houdt het na zo'n 5 titels wel op... Okee, genoeg ge-vroeger-was-alles-beter-d, hier is ie dan:

Top 15 23 september 1967
1 Itchycoo Park - The Small Faces
2 Light my fire - The Doors
3 We love you - The Rolling Stones
4 Excerpt from a teenage opera - Keith West
5 San Francisco - Scott McKenzie
6 Sound of a screaming day - The Golden Earrings
7 Death of a clown - Dave Davies
8 Ode to Billie Joe - Bobbie Gentry
9 There's a mountain - Donovan
10 San Franciscan nights - Eric Burdon & the Animals
11 12.30 - The Mamas & the Papas
12 Heroes and villains - The Beach Boys
13 Reflections - Diana Ross & the Supremes
14 To love somebody - The BeeGees
15 Massachusetts - The BeeGees

NB het is de eerste lijst dus geen stijgers, dalers, binnenkomers. Wel heb ik de nieuwste songs (bv Keith West, Bobbie Gentry) nog niet zo hoog gezet als ze nog zullen komen, om de illusie van een zich ontwikkelende lijst in stand te houden.

Week 38 - 1967
Top 40
Tipparade

De week van de grote schoonmaak, lijkt het.

Binnenkomers in de Tipparade:

#3: The Move - Flowers In The Rain
#4: De Heikrekels - Ik Wil Alleen Maar Van Je Houden
#5: The Box Tops - The Letter
#7: The Shoes - Farewell In The Rain
#8: De Stramouko's - De Man Met De Harmonika
#9: Sandy Coast - And Her Name Is...
#11: The Four Tops - You Keep Running Away
#14: Nancy Sinatra - Lightning's Girl
#16: Brenton Wood - Gimme A Little Sign
#18: The Hollies - King Midas In Reverse
#19: Dean Martin - Little Ole Wine Drinker, Me
#20: Vanilla Fudge - You Keep Hangin' On

(afbeelding)
Een coverband met ballen.

Binnenkomer in de Top 40:

#40: Traffic - A Hole In My Shoe

Misschien is het wat vergezocht, maar toch hoor je in die Move-liedjes al een soort van E.L.O.-geluid. Hoe het ook zei, het is duidelijk dat E.L.O. vanuit deze band is voortgekomen. Wij krijgen er hier in ieder geval hetzelfde gevoel bij. Dit is, net zoals E.L.O., een soort van ultieme popmuziek [8,5].

Dan is er ook nog een doelgroep waarbij tijd stil lijkt te staan en helaas komt hun soundtrack hier ook bij vlagen aan bod. Niet voor onze leeftijd, De Heikrekels, en zelfs tegen die tijd ook niet, ben ik bang... [1].

Soulmuziek was behoorlijk hot rond die tijd, in ieder geval in Amerika, dus probeerden onze Shoes het met een hoempapa-versie daarop. Die zang klinkt me ook iets te geforceerd, ik kan er in ieder geval geen woord van verstaan. Ben er niet van onder de indruk [4].

De Stramouko's heb ik nergens kunnen vinden.

Sandy Coast komen hier met een lief liedje, een beetje een kruising tussen de jaren '20 en The Kinks. Verder valt er niet veel over te zeggen, maar het is best aardig [7].

You Keep Runnin' Away vind ik eigenlijk klinken als een Temptations-liedje. Nu opereerden zij en The Four Tops wel in hetzelfde straatje, maar hier is het toch wel opvallend. Of heeft het te maken met een schrijversduo (toendertijd heel normaal bij Motown -of anderzijds soulartiesten)? Ik vind dat de muziek de wanhoop van de tekst heel goed treft. The Temptations zijn over het algemeen iets beter met het overbrengen van emoties waar The Four Tops iets sterieler overkomen, maar dit vind ik eigenlijk wel een uitzondering [8,5].

Zelden heb ik iets geforceerder gehoord dan Nancy Sinatra's Lightning's Girl. Vooral die kakofonie in het midden vind ik gewoon vreselijk. Nacy springt op de bandwagon en flikkert er aan de andere kant weer af [3].

Nee, dan toch veel liever oprechte popmuziek met een scheut soul erin dat vandaag de dag nog steeds z'n invloed uitoefent. Gimme A Little Sign zit slim in elkaar. Het grijpt je niet bij de strot, maar het swingt, klinkt een tikkeltje bezwerend en het klinkt zonnig. Heerlijk nummer [9,5].

The Hollies hebben betere dagen gekend. King Midas achterstevoren klinkt me als een te geforceerde poging The Beatles na te doen. Ze moeten gewone popmuziek maken, daar slagen ze het beste in [4,5].

Van Little Ole Winde Drinker, Me hadden we een paar weken geleden nog de Rpbert Mitchum-versie nog bij de Hot 100, nu dus de beurt aan Rat-Pack-acteur Dean Martin. Toch iets minder dan die andere versie [5].

Tenslotte een band die nooit serieus genomen werd. Een soort van opgeblazen coverband etc. Nou, laat ik dit zonder enige schroom zeggen: Deze versie van de Supremes-classic vind ik uitstekend. Ze waren er vroeg bij met dit soort volume. Het klinkt als iets uit 1970, of rond die tijd. Mag ook wel eens over ze gezegd worden, al valt niet makkelijk te bepalen wie er als eerste met een hardrock-geluid kwamen. Ikzelf zou The Who die accolade toedichten, maar daar denken anderen wellicht anders over. Deze versie gaat ook over The Supremes heen -lachje hier- en het toont aan dat artiesten toen tenminste met een creatieve geest konden coveren [10].

Tipparade: week 38 van 1967

#3: The Move - Flowers In The Rain
Typische degelijke sixtiespop die blijft hangen, ik kan er eigenlijk niets verkeerds over zeggen.
Cijfer: 8,5

#4: De Heikrekels - Ik Wil Alleen Maar Van Je Houden
Dit klinkt zelfs voor die tijd oubollig met allerhande clichés maar er was een duidelijke doelgroep daarvoor gezien hun hoge notering. Alleen hoor ik niet tot die doelgroep.
Cijfer: 2,5

#5: The Box Tops - The Letter
Duurt nauwelijks 2 minuten maar een klassieker van formaat, goede songs hoeven per definitie niet lang te duren. De melodie, de raspige stem en subtiele arrangementen maken dit een topsong.
Cijfer: 9

#7: The Shoes - Farewell In The Rain
Eén van hun minste nummers, het refrein vind ik nogal goedkoop en die soul en rauwheid in de zang komt mij ook wat geforceerd over.
Cijfer: 4,5

#8: De Stramouko's - De Man Met De Harmonika
Geen clip gevonden.

#9: Sandy Coast - And Her Name Is...
Dit lijkt inderdaad op the Kinks en klinkt ook wat retro, aardig nummer zonder meer.
Cijfer: 7

#11: The Four Tops - You Keep Running Away
Een minder bekend nummer van Four Tops dat inderdaad veeleer bij The Temptations hoort (die vind ik ook net iets beter) maar zeer degelijk gebracht.
Cijfer: 8

#14: Nancy Sinatra - Lightning's Girl
Dit nummer kende ik niet - het staat niet op mijn compilatie - en reden daarvoor is duidelijk na het horen van dit nummer. Een melodie nauwelijks die naam waardig en dat middenstuk lijkt nergens op.
Cijfer: 3

#16: Brenton Wood - Gimme A Little Sign
Van hem ken ik enkel dit nummer maar dat is mij altijd bijgebleven. Heel aanstekelijk refrein, een tikkeltje broeierig en opvallend orgel in dat middenstuk.
Cijfer: 9

#18: The Hollies - King Midas In Reverse
In tegenstelling tot kaztor vind ik dit wel geslaagd. De arrangementen vind ik er goed bij passen en de stemmen zijn zoals vanouds prima.
Cijfer: 8,5

#19: Dean Martin - Little Ole Wine Drinker, Me
Duidelijk zoeter dan de versie van Robert Michum die authentieker klinkt, dit neigt meer naar easy listening.
Cijfer: 5

#20: Vanilla Fudge - You Keep Hangin' On
Met hun pompeuze en opgeblazen sound heb ik het soms moeilijk maar deze cover vind ik wel geslaagd, het nummer past goed bij hen. Duidelijk de inspiratiebron voor Deep Purple.
Cijfer;: 8,5

Na het maken van de eerste eigen lijstjes voor 24 september 1967, hier ook de eerste musicmeter Top 15 voor 25 september 1967.

Nu dus alleen nog samengesteld door Ranboy en mij maar het is dus de bedoeling dat meer mensen een eigen lijstje maken zodat wekelijks een door een leuk aantal mensen een musicmeter Top 15 kan worden samengesteld.

Nummers kunnen o.a. worden geput uit de Veronica Top 40 en de Tipparade die door Kaztor worden gepubliceerd.
Maar volgers van dit Topic kunnen uiteraard ook inspiratie opdoen uit de Amerikaanse en Engelse Hitlijsten van die week, die ook worden geplaatst.

De eigen lijst kan de hele week (al dan niet met commentaar) aan het Topic worden toegevoegd. Op zondag wordt alles getotaliseerd (punten tussen haakjes) en komt er een musicmeter Top 15!

Musicmeter Top 15, 25 september 1967. Aflevering 1!

01 We love you/Dandelion - Rolling stones (28)
02 Light my fire - The Doors (28)
03 Itchycoo park - The Small faces (26)
04 Excerpts from a teenage opera - Keith West (22)
05 San Franciscan nights - Eric Burdon (18)
06 Death of a clown - Dave Davies (17)
07 Burning down of the midnight lamp - Jimi Hendriks (13)
08 San Francisco - Scott McKenzie (11)
09 Sound of the screaming day - Golden earring (11)
10 Heroes and villains - Beach boys (10)
11 Brown eyed girl - Van Morrison (9)
12 Ode to Billie Joe - Bobby Gentry (8)
13 12:30 - Mamas and Papas (8)
14 There's a mountain - Donovan (7)
15 Pleasant valley sunday - The Monkees (7)

Nog even over de statistieken: bij een gelijk aantal punten telt de hoogste positie gehaald in één van de lijstjes.

Dat is direct al een mooie lijst! Volgende week toch wat meer samenstellers?

Mijn top-15 tot nu toe van de tipparades van 1967.

1. The Doors - Light My Fire
2. The Bee Gees - Massachusetts
3. The Beach Boys - Heroes And Villains
4. Pink Floyd - See Emily Play
5. The Jimi Hendrix Experience - Burning Of The Midnight Lamp
6. Diana Ross & The Supremes - Reflections
7. The Box Tops - The Letter
8. The Rolling Stones - We Love You / Dandelion
9. Keith West - Excerpt From A Teenage Opera
10. The Byrds - Lady Friend
11. Van Morrison - Brown-Eyed Girl
12. The Mama's & The Papa's - 12:30
13. Boudewijn De Groot - Picknick
14. Aretha Franklin - Baby, I Love You
15. Brenton Wood - Gimme A Little Sign

Haha, met enige uitleg erbij wil ik er ook aan meewerken. Inderdaad een leuke en representatieve lijst!

Intussen even een Amerikaanse inhaal-slag.

Vanaf nu verander ik een paar zaken zodat het me minder tijd kost. De Top 10-lijsten blijf ik posten, ik vind zoiets wel relevant in een topic als deze die een bepaalde tijdsgeest aanwakkert.
Maar die lijstjes van de plaatsen #91-#100, daarvan post ik alleen nog de binnenkomers, simpelweg omdat het bijhouden van stijgingen/dalingen in die contreien me wat nutteloos lijkt.
Helaas kan ik nergens online aan hele lijsten komen en ik heb die fantastische boeken van Joel Withburn ook niet (ze kosten een vermogen, maar ooit... ).
Dus: Top 10 + binnenkomers en daarnaast de binnenkomers in de laagste regionen, uiteraard voorzien van clips!

Hot 100 - Week of September 16, 1967

Top 10:

#1 - #1 Bobby Gentry - Ode To Billy Joe
#2 - #2 Diana Ross & The Supremes - Reflections
#3 - #3 Bobby Vee - Come Back When You Grow Up
#4 - #5 The Box Tops - The Letter
#5 - #4 Aretha Franklin - Baby, I Love You
#6 - #7 The Temptations - You're My Everything
#7 - #9 Jay & The Techniques - Apples, Peaches, Pumpkin Pie
#8 - #6 The Beatles - All You Need Is Love
#9 - #10 The Animals - San Franciscan Nights
#10 - ? Wilson Pickett - Funky Broadway

Weinig bijzondere gebeurtenissen aan de top. Wilson Pickett is begin augustus al besproken.

---------

Binnenkomers bij de onderste 10:

#100: The Spencer Davis Group - Time Seller
#99: Tom & Jerrio - Karate-Boo-Ga-Loo
#98: Pozo-Seco Singers - Louisiana Man
#95: The Hombres - Let It Out (Let It All Hang Out)

(afbeelding)

Hoogtepuntje in een wat magere Amerikaanse week.

Eigenaardig soms, die foutjes bij de Hot 100-site. Volgens mij moeten we er van uit gaan dat de uitvoerder gewoon Jerry-O is, net als bij het clipje. Ik ben het eens met mijn lieve vrouw: Ze zegt dat het twijfelt tussen een instrumental en een vocaal nummer en dat dat het nummer parten speelt. Ik heb het ook niet erg op chants die het gebrek aan een extra melodie moeten verhullen. Het schiet gewoon wat te kort, al is het niet echt slecht [5,5].

Louisiana Man heb ik moeten downen. Een weinig bijzonder country-riedeltje [5].

Het liedje van The Hombres moet het vooral hebben van attitude. Compositie-gewijs stelt het eigenlijk weinig voor. Erg simpel gemaakt, beetje soulvol, dus komen we uit bij de vocale voordracht en daarmee wordt het een voldoende [7].

Hot 100 - Week of September 23, 1967

Top 10:

#1 - #4 The Box Tops - The Letter
#2 - #1 Bobby Gentry - Ode To Billy Joe
#3 - #3 Bobby Vee - Come Back When You Grow Up
#4 - #2 Diana Ross & The Supremes - Reflections
#5 - ? The Association - Never My Love
#6 - #7 Jay & The Techniques - Apples, Peaches, Pumpkin Pie
#7 - ? Jackie Wilson - (Your Love Is Lifting Me) Higher And Higher

(afbeelding)

Jackie Wilson in hogere sferen

#8 - #6 The Temptations - You're My Everything
#9 - ? Peter, Paul & Mary - I Dig Rock And Roll Music
#10 - #10 Wilson Pickett - Funky Broadway

Eindelijk weer een beetje schot in de zaak en ook nogal wat binnenkomers. Ik had niet verwacht dat het succes voor The Box Tops nog zo groots uit zou pakken.

The Association kunnen wel beschouwd worden als meesters van melodieuze popmuziek. Alhier wat onderschat, maar in Amerika was het succes een stuk groter. Deze song heeft een stille kracht en doet vaag aan The Bee Gees denken [7].

Over Higher And Higher kunnen we kort zijn: Soulklassiekertje met een gospel-inslag (de achtergrondvocalen). Wel een beetje passend bij het mooie nazomer-weer van vandaag [8,5].

Peter, Paul & Mary's contributie komt vooral sympathiek en professioneel op me over, al is het wel een tikkeltje gemakkelijk met al die directe verwijzingen. De muzikale begeleiding is gelukkig wat spaarzaam zodat de vocale harmonieën wat beter overkomen [7,5].

------

Binnenkomers bij de onderste 10:

#100: James Carr - I'm A Fool For You
#99: Joe Simon - Nine Pound Steel
#96: Pretty Purdie - Funky Donkey
#93: Laura Lee - Dirty Man
#92: Ramsey Lewis - Dancing In The Street

(afbeelding)

...wat de klok slaat:

Met mijn enthousiaste reacties zou je bijna denken dat alle soul toendertijd het beluisteren waard was, maar het liedje van James Carr is een van de uitzonderingen. Dit klinkt mij te tam en anoniem [4,5]. Ook Joe Simon moet betere exponenten van het soulballad-type zoals Otis Redding en Percy Sledge voor zich laten gaan [5].

Dan is er deze week ook weer de onvermijdelijke soul-instrumental, wat heet: Twee zelfs en daarvan haalt Pretty Purdie een nette voldoende. Het klinkt me iets te onspecifiek om te vergelijken met de echt grote instrumentals uit die tijd, maar slecht is het allerminst [7,5]. Ramsey Lewis' adaptie van Dancing In The Streets klinkt een beetje laid-back en daarmee klinkt het prettig, maar ook niet echt opzienbarend [7,5].

Vervolgens zijn daar ook weer de hartekreten van de soulzangeres. Ook weer een gevalletje niet echt speciaal, maar zeker een voldoende [7,5].

ranboy schreef:
Dat is direct al een mooie lijst! Volgende week toch wat meer samenstellers?

Count me in

Kent iemand trouwens nog enkele goede database-sites waar ik gemakkelijk oude hitlijsten uit o.a Nederland, Engeland en de VS kan vinden? En mogen nummers meedoen die de hitlijsten niet gehaald hebben?

Wat mij betreft zeker. Het maakt het allemaal nog interessanter.

Hier is in ieder geval een link naar de Amerikaanse lijsten en hier is een link naar de Top 40-site.

Veel plezier ermee!

Bedankt, kaztor

LucM schreef:
Mijn top-10 tot nu toe van de tipparades van 1967.

Verzin er nog 5 bij Luc, dan kan ik je punten evenwichtig verdelen!

Mijn eerste top 15, die voor de musicmeterhitparade van 2 oktober 1967. Erg opzienbarend is het allemaal niet volgens mij, allemaal min of meer psychedelische pop/rock. Als het niet uit San Fran komt, dan komt het toch uit Amerika, en zelfs als het niet uit Amerika komt, is het toch psychedelisch.

1. The Doors- Light My Fire
2. The Box Tops- The Letter
3. Van Morrison- Brown Eyed Girl
4. The Beach Boys- Heroes And Villains
5. The Doors- People Are Strange
6. Boudewijn De Groot- Picknick
7. The Rolling Stones- We Love You/Dandelion
8. The Jimi Hendrix Experience- Burning Of The Midnight Lamp
9. Scott McKenzie- San Francisco
10. Johnny Cash & June Carter Cash- Jackson
11. The Small Faces- Itchycoo Park
12. The Move - Flowers In The Rain
13. The Animals- San Franciscan Nights
14. The Byrds- Lady Friend
15. Diana Ross & The Supremes- Reflections

Mooi, die keuze ook voor Johnny Cash. Ik had die plaat nog niet gezien, ik moet voor mezelf even alle tips voor de komende week vergaren. Ik plaats nog even de Engelse Top 20 van 27 september 1967 en de lagere nieuwe binnenkomers:

(afbeelding)

01 01 The Last waltz - Engelbert Humperdinck
02 02 Excerpt from a teenage opera - Keith West
03 08 Flowers in the rain - The Move
04 03 Itchycoo park - The Small Faces
05 07 Reflections - Diana Ross
06 04 Let's go to San Francisco - The Flowerpot men
07 10 Hole in my shoe - Traffic
08 05 I'll never fall in love again - Tom Jones
09 08 San Francisco - Scott McKenzie
10 15 The day I met Marie - Cliff Richard
11 13 There must be a way - Frankie Vaughn
12 11 Even the bad times are good - Tremmeloes
13 12 Heroes and villains - Beach boys
14 --- The Letter - Box tops
15 09 We love you/ Dandelion - Rolling stones
16 14 Just loving you - Anita Harris
17 --- Massachusetts - Bee gees
18 18 Black velvet band - Dubliners
19 16 I was made to love her - Stevie Wonder
20 19 Burning of the midnight lamp - Jimi Hendrix

Verder nieuwe entrees:
- When will the good apples fall - Seekers (29)
- Thinkin' ain't for me - Paul Jones (32)
- Somewhere my love - Mike Sammes singers (37)
- Try my world - Georgie Fame (38)

Top-10 uitgebreid naar top-15 (op vraag van musician). Tot nu toe al 17 nummers met 9 of meer en dat in slechts 11 weken, 1967 was inderdaad een topjaar qua hitparade.

Nu pas gevonden en meteen mijn favoriete topic.
De muziek van de jaren zestig heeft bij mij een onuitwisbare indruk achtergelaten.
Vooral 1967 (naar middelbare school, eerste vriendinnetje, hormonen fluctuaties) is een jaar om nooit meer te vergeten. Veel nummers hebben zelfs na 1000 keer gehoord te hebben nog steeds niets aan kracht ingeboet. Leuk ook om clips te zien en te horen van vergeten en zelfs onbekende artiesten.
Ik kijk al uit naar jullie nieuwe bijdragen.
Kaztor en LucM, bedankt voor jullie inzet.

Mijn lijstje tot nu toe wijkt niet veel af van de andere, behalve mijn nummer 1.
Vanilla Fudge met de ultieme versie van "You Keep Hangin' On" was met dit nummer zijn tijd ver vooruit. Kijk eens naar de clip. In 1967 zag je zelden een band met zoveel power spelen.

01. Vanilla Fudge - You Keep Hangin' On
02. We love you - Rolling stones
03. Light my fire - Doors
04. San Franciscan nights - Eric Burdon
05. Itchycoo park - Small faces
06. Heroes and villains - Beach boys
07. Death of a clown - Dave Davies
08. Timeseller - Spencer Davis Group
09. San Francisco - Scott McKenzie
10. The Box Tops - The Letter
11. Reflections - Diana Ross & the Supremes
12. Brown eyed girl - Van Morrison
13. Excerpt from a teenage opera - Keith West
14. The Doors- People Are Strange
15. Boudewijn De Groot- Picknick

Mijn Verrukkelijke 15 van 13 juli tot 25 september, uitgaande van de lijstjes hier:

#1. Procol Harum - A Whiter Shade Of Pale
#2. Traffic - Paper Sun
#3. Vanilla Fudge - You Keep Me Hangin' On
#4. The Jimi Hendrix Experience - Purple Haze
#5. The Doors - Light My Fire
#6. Bobby Gentry - Ode To Billy Joe
#7. The Bar-Kays - Soulfinger
#8. Charles Wright & The Watts 103rd St. Band - Spreadin' Honey
#9. Brenton Wood - Gimme A Little Sign
#10. Amen Corner - Gin House Blues
#11. The Jimi Hendrix Experience - Burning Of The Midnight Lamp
#12. Diana Ross & The Supremes - Reflections
#13. The Rolling Stones - We Love You
#14. The Byrds - Lady Friend
#15. Stevie Wonder - I Was Made To Love Her

Dan was ik eerder nog vergeten het volgende liedje te noemen die in Week 38 meteen de Top 40 binnenkwam:

#40: Traffic - A Hole In My Shoe

Hoewel ik Paper Sun als geheel sterker vind is A Hole In My Shoe natuurlijk ook een stukje 'prime' psychedelica van de hoogste plank. Echte hippie-muziek, maar dan wel op een goede manier gemaakt [9].

Ik ben nu alle tips die ik kon vinden aan het draaien, daarna de top 15 van de vorige keer en dan pas kan ik een nieuwe top 15 maken.....

Dank nog even voor de versie van Traffic...

Volgens mij gaan The Doors The Rolling Stones voorbij op 2 oktober. Tenminste, zoals het er nu voor staat

@Musician: Weet jij meer over de chart-prestaties van The Warm Sounds - Birds And Bees?
Volgens mij scoorde het alleen in Engeland, maar ik ben ook benieuwd of dat nummer nog in de lijsten opduikt...

Ik was in de verontstelling dat er alleen maar nummers uit de tipparade gekozen mochten worden.
Hier dan mijn verbeterde versie van de Top 40 en tipparade vanaf 13 juli 1967:

01. You Keep Hangin' On - Vanilla Fudge
02. We love you - Rolling stones
03. Light my fire - Doors
04. A Whiter Shade Of Pale - Procol Harum
05. Waterloo Sunset - The Kinks
06. Paper Sun - Traffic
07. San Franciscan nights - Eric Burdon
08. Itchycoo park - Small faces
09. Heroes and Villains - Beach boys
10. Death of a Clown - Dave Davies
11. The Wind Cries Mary - Jimi Hendrix
12. Timeseller - Spencer Davis Group
13. Groovin' - The Young Rascals
14. The Box Tops - The Letter
15. When I was Young - Eric Burdon and the Animals

Ik hou het zelf bij de Tipparades en Hot 100-lijsten, maar volg ongetwijfeld ook de Engelse lijst.
Verder heb ik eigenlijk niet veel albums uit dat jaar, dus zijn die charts mijn gemakkelijkste referentiekader.

Mij benieuwen hoe de eindlijst eruit gaat zien. Toch wel een beetje The Best Of MusicMeter - 1967...

Gast
geplaatst: vandaag om 12:49 uur

geplaatst: vandaag om 12:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.