Muziek / Toplijsten en favorieten / De top 100 van... #2 (Kondoro0614)
zoeken in:
0
geplaatst: 18 augustus 2022, 08:22 uur
We kunnen hier verder met het topic; vervolg van De top 100 van... (Shaky) - MusicMeter.nl
2
geplaatst: 18 augustus 2022, 08:46 uur
Zo, al een heel topicje vol, netjes! Volgens mij is dit de meest actuele inschrijflijst dan:
* Gretz
* Brainpatient (niet ingelogd sinds juni)
* Shaky (geweest)
* AbleMable (teruggetrokken)
* Ponty Mython (Nog tijd nodig)
* VladTheImpaler (Zou in 1-2 weken kunnen starten, maar iemand anders zou ook eerst mogen)
* catdog
* Mat_
* ranja
* Omsk
* jordidj1
* panjoe
* EttaJamesBrown
* Johan de witt
* niels94
* exsxesven (ergens in januari ofzo?)
* ArthurDZ
Ik voeg mezelf maar eens toe ergens onderaan, tweede topic tweede poging
Mijn laatste passage hier dateert uit 2014 dus wil wel eens zien wat er allemaal veranderd is, en wat hetzelfde gebleven.
* Gretz
* Shaky (geweest)
* VladTheImpaler (Zou in 1-2 weken kunnen starten, maar iemand anders zou ook eerst mogen)
* catdog
* Mat_
* ranja
* Omsk
* jordidj1
* panjoe
* EttaJamesBrown
* Johan de witt
* niels94
* ArthurDZ
Ik voeg mezelf maar eens toe ergens onderaan, tweede topic tweede poging

0
geplaatst: 18 augustus 2022, 11:36 uur
3
geplaatst: 18 augustus 2022, 16:06 uur
Ik volg! Mijn laatste passage dateert uit 2017, en in de tussentijd kan er heel wat veranderen 
* Gretz
* Shaky (geweest)
* catdog
* Mat_
* ranja
* Omsk
* jordidj1
* panjoe
* EttaJamesBrown
* Johan de witt
* niels94
* ArthurDZ
* Pepino
Misschien wil esteban ook meedoen?

* Gretz
* Shaky (geweest)
* catdog
* Mat_
* ranja
* Omsk
* jordidj1
* panjoe
* EttaJamesBrown
* Johan de witt
* niels94
* ArthurDZ
* Pepino
Misschien wil esteban ook meedoen?
1
geplaatst: 18 augustus 2022, 23:57 uur
Willen wel, kunnen niet.
Ik volg de anderen hun lijstje wel.

0
geplaatst: 29 augustus 2022, 13:19 uur
VladTheImpaler schreef:
Gretz Kan jij aangeven of/wanneer je zou kunnen beginnen? Anders kan ik of Mat_ binnenkort beginnen.
Gretz Kan jij aangeven of/wanneer je zou kunnen beginnen? Anders kan ik of Mat_ binnenkort beginnen.
begin maar

3
geplaatst: 1 september 2022, 11:15 uur
Dan zal ik vanaf nu beginnen met het samenstellen van mijn lijst. Dan start ik denk ik over 2-3 weken. Mocht toch nog iemand al wel klaar zijn om direct te starten, dan mag die van harte voor mij beginnen.
0
geplaatst: 23 september 2022, 12:45 uur
Nog niet zo ver om te kunnen beginnen, afgelopen 1-2 weken had ik het wat druk.
2
panjoe (moderator)
geplaatst: 27 september 2022, 17:18 uur
Ik zal maar even de inschrijflijst updaten en gelijk wat tags uitdelen, zodat mensen evt. alvast kunnen beginnen met voorbereiden / selecteren... Ik zal er zelf binnenkort ook eens aan beginnen, zodat ik evt. in kan springen als er nog mensen uitvallen of er zo'n lange stilte blijft vallen.
* VladTheImpaler
* Gretz
* Brainpatient
* Ponty Mython
* catdog
* Mat_
* ranja
* Omsk
* jordidj1
* panjoe
* EttaJamesBrown
* Johan de witt
* niels94
* exsxesven
* ArthurDZ
* Pepino
* VladTheImpaler
* Gretz
* Brainpatient
* Ponty Mython
* catdog
* Mat_
* ranja
* Omsk
* jordidj1
* panjoe
* EttaJamesBrown
* Johan de witt
* niels94
* exsxesven
* ArthurDZ
* Pepino
1
geplaatst: 10 oktober 2022, 16:25 uur
VladTheImpaler schreef:
En nu?

14
geplaatst: 18 oktober 2022, 10:10 uur
Hoi iedereen, ik ben onlangs voorzichtjes mijn top 100 beginnen samenstellen en het gaat eigenlijk zodanig vlot dat ik op zich dit weekend of begin volgende week wel kan beginnen presenteren. Ik steek zo natuurlijk wel een heleboel mensen voor in de wachtrij, dus als er bezwaar tegen is of als er users zijn die hoger op de lijst staan dan ik met reeds afgewerkte lijstjes, laat zeker weten! Maar nu ligt dit topic ook alweer even stil en da’s ook jammer.
Ik zou denk ik wel een goeie maand nodig hebben voor mijn lijst, op die manier krijgen Vlad en de rest ook weer wat respijt. Tenzij ie bijna klaar is met zijn top 100, ook meer dan goed natuurlijk!
Laat maar weten wat jullie ervan vinden!
Ik zou denk ik wel een goeie maand nodig hebben voor mijn lijst, op die manier krijgen Vlad en de rest ook weer wat respijt. Tenzij ie bijna klaar is met zijn top 100, ook meer dan goed natuurlijk!
Laat maar weten wat jullie ervan vinden!
1
geplaatst: 18 oktober 2022, 10:18 uur
Je mag van mij gerust voor gaan, ik heb wat meer moeite om mijn top 100 deze keer samen te stellen haha.
1
geplaatst: 18 oktober 2022, 13:34 uur
Tof Arthur! Ik denk dat ik mijn lijst pas over een maandje volledig heb dus tegen die tijd kunnen Vlad of ik (of iemand anders die nog boven mij staat en m toevallig af heeft tegen die tijd) hem van je overnemen! 

16
geplaatst: 20 oktober 2022, 12:10 uur
Weten jullie wat, fuck it, ik begin nu al.
Zo, mijn top 100 favoriete nummers aller tijden. Het is de tweede keer in mijn leven dat ik me hieraan waag, en de tweede keer dat mijn onderzoek direct in dit topic mag verschijnen.
Ik wens iedereen alvast veel leesplezier toe, en hou jullie zeker niet in om af en toe ook eens te reageren, dat maakt het topic alleen maar leuker!
Waar ik bij het samenstellen van mijn eerste top 100 in 2014 (mijn hemel wat vliegt de tijd) ervoor gekozen had een maximumregel van 3 nummers per artiest in te stellen, daar ben ik deze keer lekker hardcore gegaan en is de welbekende ‘1 nummer per artiest’-regel van toepassing. Of ja, 1 nummer per hoofdartiest. Jullie merken het vanzelf wel
Is mijn smaak veel veranderd in de afgelopen acht jaar? Ja en nee. Langs de ene kant zijn er bar weinig oude favorieten van toen waar ik nu niks meer mee heb (ik ben op muziekvlak altijd een trouwe geweest, zelfs een album van 5* direct naar 4* verlagen heb ik volgens mij nog nooit gedaan). Maar langs de andere kant, er zijn ook ontzettend veel nieuwe gunstelingen aan de feestdis komen zitten. Het fundament van mijn smaak was zelfs in 2014 wel al zo’n beetje gelegd, maar een groot verschil met toen is dat ik nu veel meer dan vroeger geneigd ben om mijn hengel in andere muzikale vijvertjes uit te gooien en te zien of er iets bijt. Dat zie je wel aan deze top 100, althans, dat hoop ik!
Oh hemel, wat een lang verhaal weer. Ik kan niet beloven dat het tijdens mijn passage niet vaker zo lang wordt trouwens, maar vooruit, het is hier wel lang genoeg stil geweest zeker? Snel door naar mijn nummer 100 dan maar, ironisch genoeg meteen ook het kortste nummer uit de lijst
Zo, mijn top 100 favoriete nummers aller tijden. Het is de tweede keer in mijn leven dat ik me hieraan waag, en de tweede keer dat mijn onderzoek direct in dit topic mag verschijnen.

Waar ik bij het samenstellen van mijn eerste top 100 in 2014 (mijn hemel wat vliegt de tijd) ervoor gekozen had een maximumregel van 3 nummers per artiest in te stellen, daar ben ik deze keer lekker hardcore gegaan en is de welbekende ‘1 nummer per artiest’-regel van toepassing. Of ja, 1 nummer per hoofdartiest. Jullie merken het vanzelf wel

Is mijn smaak veel veranderd in de afgelopen acht jaar? Ja en nee. Langs de ene kant zijn er bar weinig oude favorieten van toen waar ik nu niks meer mee heb (ik ben op muziekvlak altijd een trouwe geweest, zelfs een album van 5* direct naar 4* verlagen heb ik volgens mij nog nooit gedaan). Maar langs de andere kant, er zijn ook ontzettend veel nieuwe gunstelingen aan de feestdis komen zitten. Het fundament van mijn smaak was zelfs in 2014 wel al zo’n beetje gelegd, maar een groot verschil met toen is dat ik nu veel meer dan vroeger geneigd ben om mijn hengel in andere muzikale vijvertjes uit te gooien en te zien of er iets bijt. Dat zie je wel aan deze top 100, althans, dat hoop ik!
Oh hemel, wat een lang verhaal weer. Ik kan niet beloven dat het tijdens mijn passage niet vaker zo lang wordt trouwens, maar vooruit, het is hier wel lang genoeg stil geweest zeker? Snel door naar mijn nummer 100 dan maar, ironisch genoeg meteen ook het kortste nummer uit de lijst

8
geplaatst: 20 oktober 2022, 12:13 uur
100. Descendents - Descendents
Album: I Don't Want To Grow Up (1985)
Vorige keer (2014): had ik volgens mij nog nooit van deze band gehoord
https://www.musicmeter.nl/images/covers/3000/3844.jpg
“Attitude is a must on our endless quest”
Punk was voor mij lang voornamelijk de Sex Pistols, The Clash en Buzzcocks, maar ergens in de tweede helft van afgelopen decennium ontstond bij mij een nieuwsgierigheid naar meer. Via een punk top 100-topic op deze site verkreeg ik mijn eerste rijtje tips, waarvan Descendents het openingsschot meteen recht in de roos mikte. Deze hardcore punkband uit, waar anders, Californië is dan ook wel een ideale instapper voor iedereen die de Amerikaanse kant van de (hardcore) punk wil verkennen, want naast snel en snotneuzig zijn hun songs ook heel geraffineerd, catchy en, dare I say it, zelfs wat poppy.
Hun klassieker Milo Goes To College blijft mijn favoriet van hen, maar mijn favoriete Descendents-song is hun gelijknamige openingsnummer op opvolger I Don’t Want To Grow Up. Een prachtige, energieke beginselverklaring die ik de laatste jaren ook steeds meer gekaapt heb als mijn eigen filosofie als muziekliefhebber. Ik zie mijn eigen reis door muziekland ook een beetje als een ‘endless quest’ naar meer en meer schoonheid. En op die reis vind ik attiude ook wel een must, kritsch blijven maar jezelf alsnog openstellen voor verschillende stijlen, invloeden, culturen en generaties vergt soms wat inspanning, maar in mijn beleving loont het vrijwel altijd de moeite.
Auwauwauw, weer een lang stuk! Zal ik het ooit leren? Ik denk dat ik straks wel tijd heb voor nog een stukje, we zullen het dan merken!
Album: I Don't Want To Grow Up (1985)
Vorige keer (2014): had ik volgens mij nog nooit van deze band gehoord
https://www.musicmeter.nl/images/covers/3000/3844.jpg
“Attitude is a must on our endless quest”
Punk was voor mij lang voornamelijk de Sex Pistols, The Clash en Buzzcocks, maar ergens in de tweede helft van afgelopen decennium ontstond bij mij een nieuwsgierigheid naar meer. Via een punk top 100-topic op deze site verkreeg ik mijn eerste rijtje tips, waarvan Descendents het openingsschot meteen recht in de roos mikte. Deze hardcore punkband uit, waar anders, Californië is dan ook wel een ideale instapper voor iedereen die de Amerikaanse kant van de (hardcore) punk wil verkennen, want naast snel en snotneuzig zijn hun songs ook heel geraffineerd, catchy en, dare I say it, zelfs wat poppy.
Hun klassieker Milo Goes To College blijft mijn favoriet van hen, maar mijn favoriete Descendents-song is hun gelijknamige openingsnummer op opvolger I Don’t Want To Grow Up. Een prachtige, energieke beginselverklaring die ik de laatste jaren ook steeds meer gekaapt heb als mijn eigen filosofie als muziekliefhebber. Ik zie mijn eigen reis door muziekland ook een beetje als een ‘endless quest’ naar meer en meer schoonheid. En op die reis vind ik attiude ook wel een must, kritsch blijven maar jezelf alsnog openstellen voor verschillende stijlen, invloeden, culturen en generaties vergt soms wat inspanning, maar in mijn beleving loont het vrijwel altijd de moeite.
Auwauwauw, weer een lang stuk! Zal ik het ooit leren? Ik denk dat ik straks wel tijd heb voor nog een stukje, we zullen het dan merken!
3
geplaatst: 20 oktober 2022, 12:17 uur
Me wanneer Arthur begint aan zijn top 100:
https://media.tenor.com/n8DB4bmpduIAAAAM/yeah-bwoi-grin.gif
https://media.tenor.com/n8DB4bmpduIAAAAM/yeah-bwoi-grin.gif
1
geplaatst: 20 oktober 2022, 12:19 uur
Yessssssssssssssssssssssssssssssssssss.
Ga je ook een spotify lijstje bijhouden?
Ga je ook een spotify lijstje bijhouden?

9
geplaatst: 20 oktober 2022, 15:07 uur
Poek schreef:
Goed begin! #under2minutes
Goed begin! #under2minutes
Het gaat wel nog even duren totdat we weer een nummer van onder de twee minuten tegenkomen vrees ik. Maar deze is onder de drie minuten, blijf je nog even plakken?

99. Le Grand Kallé Et L'African Jazz - Jamais Kolonga
Album: geen idee eerlijk gezegd (hoesje is van de bekendste verzamelaar van de man)
Vorige keer (2014): ook hier had ik song noch artiest op mijn radar
https://www.musicmeter.nl/images/covers/782000/782485.jpg?cb=1586763314
Muziektips komen soms aanwaaien uit de meest onverwachte hoeken. Ik kocht eind 2019 op de Antwerpse boekenbeurs (RIP) ‘Congo: Een Geschiedenis’ van David Van Reybroeck, wat naast een dikke aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in de tragische (voor en na de koloniale tijd, helaas) geschiedenis van dit fascinerende land, op gezette tijden ook een mooie inkijk biedt in het Congolese culturele leven door de jaren heen.
Zo kwam ik op Le Grand Kallé uit, die eind jaren ’50, begin jaren ’60 (dus vlak voor en vlak na de onafhankelijkheid), samen met zijn orkest L’African Jazz de populairste artiest van het land was. De koning van de Congolese Rumba, werd hij genoemd. Hun populariteit was zo groot dat ze zelfs aanwezig mochten zijn op de onafhankelijkheidsonderhandelingen, als enige niet-politici. Le Grand Kallé schreef er zijn grootste hit Independence Cha Cha over, wat mag gelden als de eerste post-koloniale, pan-Afrikaanse hit en de soundtrack van het ‘Afrikaanse jaar’ 1960.
Heel diep ben ik helaas nog altijd niet in zijn werk gedoken, maar van wat ik ken, heeft deze Jamais Kolonga het meeste indruk gemaakt (anders zou ik ‘m hier niet bespreken, natuurlijk!). De melodie is zo chill en zorgeloos dat ik er altijd heerlijk rustig van wordt, vooral het instrumentaal stukje dat rond 1:30 begint doet me altijd een beetje smelten.
Het nummer gedenkt naar verluidt een zekere Jean Lema, die in de laatste jaren van het koloniaal bewind op het trouwfeest van de dochter van zijn ‘patron’ als waarschijnlijk eerste inheemse Congolese man ooit met een blanke vrouw mocht dansen. L’African Jazz speelde op dit huwelijksfeest, en schreven later dit prachtige nummer als eerbetoon aan de veranderende tijden, en een toekomst die er heel eventjes zo rooskleurig uitzag voor het land en diens inwoners. Helaas... maar dat is een ander verhaal.
4
geplaatst: 20 oktober 2022, 15:10 uur
1
geplaatst: 20 oktober 2022, 15:21 uur
Ieuw, jazz! https://www.vegatopia.com/smf/Smileys/classic/scaredblue.gif
Maar soit, dit klinkt best aardig.
Maar soit, dit klinkt best aardig.
3
geplaatst: 20 oktober 2022, 15:22 uur
Ik wil al zo lang Congo lezen, ik heb 'm direct aan mijn kobo toegevoegd en ga 'm lezen als ik mijn Black Metal boek uit heb (bijna). Dit liedje is in ieder geval erg tof.
* denotes required fields.