menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / De Audiofiele 15: wat zijn de best klinkende albums?

zoeken in:
Volgens mij gaan we wat off topic hier haha.
Metal is een moeilijk genre vanwege de luide masterings de laatste jaren. Ik focus me dan ook meer in goede scheiding en definitie van de instrumenten dan op diepe bas. Dat laatste kan ik nog anders oplossen eventueel, dat eerste niet
Luistertips (ook voor niet metal heads) de avant garde electronic symphonic "metal" van Aesma Daeva - Here Lies One Whose Name Was Written in Water (1999)
en het dik georkestreerde Therion - Vovin (1998) , beide van voor 2000 dus nog met dynamisch bereik.
Als ze goed klinken dan heb je het grootste spectrum* van instrumenten van de populaire muziek wel onder de knie in slechts 2 albums. Daarna is Dire Straits nog maar een peulenschil , so to speak haha
*elektronische spectrum sans les cuivres

Snowflakes are Dancing van Tomita heb ik op CD als high performance audiophile recording, produced with the dolby surround encoding system. Moet haast wel mijn best klinkende geluidsdrager zijn, ook geschikt om stereo af te spelen. Gelukkig maar want vijf jaar geleden ben ik heel bewust met een update van de geluidsinstallatie teruggegaan van dolby surround naar stereo en het bevalt me best. Ruimtelijke besparing van twee boxen en een sub woover minder, met behoud van mogelijkheid alsnog vier boxen aan te sluiten.

Een aantal aanvullingen van recent goed klinkend werk:

Bon Iver - i, i
Lana del Rey - Norman Fucking Rockwell
Ilse DeLange - Gravel & dust
Nick Cave - Ghosteen

P.S. De eerder genoemde Joni Mitchell - Both sides now vervang ik door Travelogue, ik zet 1 joker in, stop de tijd.

O, en Thom Yorke - Anima niet te vergeten. Leuke luidsprekertest ook, de sound effects vliegen je in alle 3D’s om de oren, al kan ik me voorstellen dat het niet ieders muzikale cup of tea is.

Mssr Renard
Uit mijn hoofd:

Marillion - Clutching at Straws
Al Stewart - Year of the Cat
Tears for Fears - Seeds of Love
Camel - Snow Goose
Death - Human
Return to Forever - Romantic Warrior
Stanley Clarke - School Days
Gov't Mule - Dose
Gov't Mule - Life Before Insanity

Mijn lijstje van best klinkende LP's /CD's (opnames/hifi kwaliteit):

1. Touch - Yello
2. WYWH - Pink Floyd
3. Amused to death - Roger Waters
4. Cafe Blue - Patricia Barber
5. Blue Mind - Anne Bisson
6. Closer - Joy Division
7. Random Access Memories - Daft Punk
8. Black star - David Bowie
9. Unplugged - Neil Young
10. Nightclubbing - Grace Jones

Ponty Mython
Metallica - Death Magnetic

ohmusica
Er is zoveel dat ‘goed klinkt’, dit heeft het ‘in’ zich, naar eigen smaakvoorkeur

Ryuichi Sakamoto - Async
Talk Talk - spirit of eden
Kacey Musgraves - golden hour
Rymden - Live in Umeā
Prefab Sprout - Steve Mcqueen
Air - Moon Safari
Adrianne Lenker - songs/instrumentals
Jan Garbarek - In Praise of Dreams
Melani de Biasio - No Deal
Nits -

Gevaarlijk topic. Denk dat ik uitkom bij soundtracks.

ohmusica
Michiel Cohen schreef:
Gevaarlijk topic. Denk dat ik uitkom bij soundtracks.

Als de vraag was geweest, noem een aantal albums die jij goed, mij part audiofiel vindt klinken dan is daar wel een antwoord op te vinden. Maar het vragen naar 'de best klinkende' vind ik typisch musicmeter. Het is mij te absoluut.

De eerste die in mij opkomt is The Seeds of Love van Tears for Fears, en dat gaat dan puur om de productie/mix van de plaat.

Voor een rockplaat het debuutalbum van Rage Against the Machine.

De eerste die in mij opkomt bij metal (die vind ik moeilijker, aangezien daar vaak productiekeuzes worden gemaakt waar de audiofiel misschien met afgrijzen naar luistert) is Colored Sands van Gorguts, een progressieve/complexe deathmetalplaat. Die plaat bevat waanzinnig veel informatie, maar je kunt ieder element en detail er feilloos uitpikken, en belangrijker nog: het ademt echt. Complimenten aan Colin Marston, die naast producer ook bassist is op die plaat.

dix schreef:
1. Yello - Stella
2. Girls - Father, Son, Holy Ghost
3. Swans - The Burning World
4. Gavin Friday - Each Man Kills...
5. Ben Frost - By The Throat
6. wordt
7. wellicht
8. later
9. nog
10. uitgebreid

Allicht ook niet. Heb trouwens Stella gekocht

LP
Jonathan Richman - Back in Your Life.

Waag maar eens een poging.

1) Hans Zimmer-Interstellar
2) Joseph Trapanese -Oblivion
3) Daf Punk- Trone Legacy soundtrack
4) Steve Jablonsky- transformers last Knight
5 ) Stellardrone
6) JosephTrapanese- Only the brave
7) Daniel Pemberton- Mollys theme

geplaatst:
Fading Sun - terje isungset
Why so serious - Hans Zimmer
Limit to your love - James Blake
Beginnings are such delicate times - Hans Zimmer

Deze 4 tracks in mijn playlistt hebben de laagste of moeilijkste bastonen. Die eerste track blijft niet lang en ik zoek een vervanging. Iemand tips? (Billie Eilish is wel baszwaar maar nog net niet laag genoeg) Ik ben maar wat aan 't speulen met de sub, vandaar.

geplaatst:
Het is zeer subjectief. Tegenwoordig klinkt door het gebruik van allerlei technische hoogstandjes ‘hét’ vaak erg goed en indrukwekkend, zelfs AI wordt ervoor ingezet.
Maar neem het album Mt. Mundane van Stephen Emmer, het lijkt me een perfect opgenomen album, ondanks of dankzij de tinnitus bij de maker. De liefde voor goed geluid, zonder effectbejag, zelfs via Spotify klinkt het erg goed. Het is subtiliteit en ‘lichtheid’ en toch complex instrumentarium, zonder bombast, maar ook de compositie en uitvoering. Het album kreeg ook enkele awards.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:42 uur

geplaatst: vandaag om 17:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.