menu

Muziek / MusicMeter Live! / Simple Minds 5 x 5

zoeken in:
De volgende tournee van Simple Minds is voor de fans van het eerste uur heel speciaal: ze brengen uit hun eerste 5 albums 5 nummers in een show van 2 uur 30 minuten. Het zijn dus nummers uit 'Life in a Day', 'Real to Real', 'Empires and Dance', 'Sons & Fascination / Sister Feelings Call' en 'New Gold Dream'. Alleen Sons & Sister komt er samen wat beperkt uit, wat jammer is. Maar het goede is dat dit keer geen 'Don't You', 'Alive & Kicking', 'Sanctify Yourself' en 'Let There Be Love' gespeeld worden en er plaats is voor oudere en vooral betere pareltjes. Er komt ook een box uit onder de naam 5 x 5. Sons & Sister worden dan eindelijk apart uitgegeven, daarnaast ook speciale nummers (b-sides ...). Mijn ticketjes voor mij en het vrouwtje zijn voor 23 februari in Brussel mooi besteld!

Stel dat U2 zo'n tournee aankondigt, hoeveel pagina's zouden er dan al over geschreven zijn? Gewoon een kleine bedenking.

Ook eentje waarschijnlijk, net als hier. Bovendien staat er op de artiestenpagina al het een en ander.

Simple Minds

Simple Minds voor 1986 (incl. Don't You Forget About Me) wereldband, goldendream!
Maar zoals Herman memoreer..........genoeg berichtgeving over de band te vinden.

inderdaad, daar had ik niet gekeken.
Dank voor de link.

Wat! dat meen je niet, kom er nu net achter dat ze weer naar NL komen en alleen maar het goede spul gaan spelen, is het concert in paradiso nu al uitverkocht! lekker balen is dat.

"lekker balen", dat klinkt zo Hollands in Vlaamse oortjes

Hendrik68
Het is meer dan een gerucht dat de organisatie van Retropop in mijn eigen Emmen bezig is met Simple Minds op 9 juni. Men heeft echter een beperkt budget en aangezien het een festival van een dag is met meerdere bands (alleen De Dijk is al zeker) moeten ze schipperen met de diverse bedragen. Ik weet dat je in het geval Simple Minds liever hebt dat ik zwijg, maar ik denk ik laat het toch even weten. Er is dus nog hoop. Wel is het zo dat elke band maar 3 kwartier op het podium staat.

Ik greep naast een ticket, was niet thuis en kon op 't werk niét online..
Maar gelukkig had iemand nog een ticket over en kan ik naar Brussel...

Dit is mijn droom 5x5-setlist:
(mijn musicmeter-facebookvriendjes zagen dat natuurlijk al eerder)

1. Life In A Day
2. Peasantly Disturbed
3. Chelsea Girl
4. All For You
5. Wasteland
6. Factory
7. Premonition
8. Changeling
9. Calling Your Name
10. Scar
11. Today I Died Again
12. This Fear Of Gods
13. I Travel
14. Thirty Frames A Second
15. Celebrate
16. Theme For Great Cities
17. League Of Nations
18. Seeing Out The Angel
19. Sons And Fascination
20. Sweat In Bullet
21. New Gold Dream ('81 '82 '83 '84)
22. Colours Fly And Catherine Wheel
23. Big Sleep
24. Hunter And The Hunted
25. King Is White And In The Crowd

#Encore:
26. In Every Heaven
27. This Earth You Walk Upon
28. Love Song
29. Promised You A Miracle
30. Room

@Hendrik68 - ik ga 9 juni alvast in potlood in mijn agenda zetten

Wat!

9 juni Emmen: genoteerd!

Hendrik68
Op www.retropop.nl staat het laatste nieuws. 1 uur geleden werd gemeld dat deze week een nieuwe naam bekend wordt naast De Dijk. Andere naam die circuleert is Supertramp, maar die spelen vast al lang niet meer in de oude formatie.

5 nummers uit Sons & Sister is natuurlijk weinig.

Hendrik68
Zojuist in Dagblad van het Noorden gelezen dat het geen Simple MInds wordt in Emmen. Ze zijn er wel mee bezig geweest, maar ze hebben laten weten niet alleen de hits te willen spelen. Dat was voor Retropop reden er van af te zien. HIervoor in de plaats sluit UB40 de avond af. Dat is me toch een teleurstelling zeg. Ik heb UB40 ooit live gezien en dat was geen pretje kan ik je melden. Ik vrees dat velen vroegtijdig huiswaarts keren. Ook in Emmen op 9 juni de heren Kershaw en Hodgson (ex Supertramp). Aangezien het in mijn achtertuin is zal ik zeker heen gaan, maar van de artiesten (behalve De Dijk) word ik bepaald nog niet vrolijk. Ik zie net dat de site van Retropop ook geupdate is. Er komt nog een grote naam, laten we hopen dat het een echte grote naam is en dat we niet weer met een dooi mus blijgemaakt worden.

De setlist van Paradiso liegt er niet om: was erg blij met 6 nummers van Empires And Dance!!
Simple Minds Concert Setlist at Paradiso, Amsterdam on February 18, 2012 | setlist.fm

Ik was zeer aangenaam verrast door het optreden gisteravond. Niet alleen de setlist was prima, ook de uitvoering was boven mijn verwachting. Geen uitgesponnen uitvoeringen en "clap your hands" en wat al niet meer waar we de laatste 20 jaren mee zijn belast. Nee, uitvoeringen dicht bij het origineel en een Kerr die weer wat weg had van de balletdanser van begin jaren tachtig (hoewel dat niet meeviel met de extra kilo's en dat ging mis tijdens Love Song, hij gleed uit en lachte daar zelf het hardst om...).
Groot compliment aan nieuwe bassist Chad Grimes, hij deed bijna Derek Forbes vergeten en had er zichtbaar plezier in om met name de nummers van Empires and Dance te spelen. Dat waren ook de hoogtepunten van het concert, de zes nummers van EaD, met een hypnotiserende uitvoering van This Fear of Gods als uitschieter!
Klein minpuntje waren de uitvoeringen van de New Gold Dream nummers (behalve Hunter and Hunted, die was magistraal), daar kwam helaas het eind jaren tachtig gedrag van Kerr naar boven, maar dat is hem vergeven, het was een prachtige nostalgische avond!

Inderdaad erg goed concert gisteren.
Publiek was erg enthousiastwat de sfeer zeker ten goede kwam.
Setlist erg leuk en inderdaad kwamen de nummers van NGD niet goed uit de verf. Maar wat gelijk opviel was dat Derek Forbes destijds een wel heel grote invloed op het geluid van SM had want hoe goed bassist Chad zijn best ook deed, je mist het spel van Derek.
Ga een keer kijken en vooral luisteren bij een optreden van XSM en hoor hoe de oude nummers op bas moeten klinken (rest van XSM is niet de moeite waard).
Hoogtepunt gisteren voor mij "Premonition", wat een power.

Geweldig concert, zeker!
En heerlijk dat in PARADISO mee te maken, stuk warmer, intiemer dan bv HMH/ Kuip/ Ahoy. 40 euro is ook prima prijsje voor 2 uur en een kwartier muziek. Maar wellicht dat de velen die geen ticket konden bemachtigen daar ander over denken...

Ik was al tevreden geweest als de live uitvoeringen bijna zo goed waren als de studioversies, maar ze waren vaak beter!!! Hunter + Hunted bijvoorbeeld.

Sommige nummers die ik voorheen saai vond kon ik waarderen, bv Glittering prize. Waarschijnlijk omdat je ZIET wat de muzikanten doen: een bezwerende baslijn en een cheesy keyboardloopje. Niet meer saai, intrigerend.
Wel suf dat na t concert er geen after-DJ was die wat leuke wave draaide (wat ie voor t concert prima deed: Roxy Music, Echo+Bunneymen...)

De beste uitvoeringen voor mij (willekeurige volgorde)
Calling Your Name
Pleasantly Disturbed
Hunter + Hunted
Theme for great Cities

Twee livenummers van 18-02-2012 in Paradiso: Hunter and the Hunted en Celebrate

In afwachting van morgenavond in Het Koninklijk Circus in Brussel heb ik vandaag een aantal oude beelden bekeken: live in 82 (Rockpalast) en live in 84 (Dortmunder Westfalenhalle). En weer kom ik tot dezelfde trieste conclusie: waren McNeil en Forbes maar nooit weggegaan. Gaynor heb ik altijd als een volwaardig lid beschouwd, maar het gemis van de oorspronkelijke toetsenist en bassist zijn ze nooit helemaal te boven gekomen. Wat hadden ze toen toch een prachtige bezetting!

Intussen vind ik het ook wat jammer dat ik zo de setlist van de huidige tournee gevolgd heb en beelden bekeken heb. Ze doen verlangen, maar tegelijk is er een stukje verrassing af.

Laatste klaagpuntje, of eerder bedenking: ze hadden beter 'New Gold Dream' weggelaten en zich beperkt tot de albums ervoor. Dan was er ruimte geweest voor 'Destiny', 'Real to Real', 'In Trance As Mission', 'Seeing Out The Angels' en 'League Of Nations'. Volgend jaar hadden ze dan een tournee kunnen doen waarin 'New Gold Dream' en 'Sparkle In The Rain' integraal gespeeld worden.

Maar nu genoeg mijn pessimistische natuur de bovenhand laten halen, optismisme is het kenmerk van 'New Gold Dream'!

Morgen in het Koninklijk Circus inderdaad! Kijk er alvast heel erg naar uit.

Ik was ook in Paradiso en wat geweldig om al mijn favoriete nummers te horen, en dan inderdaad in goede, krachtige uitvoeringen. Wat heb ik me geërgerd tijdens al die concerten die ik van 1985 tot 1995 heb gezien... Lange intro's, tussenstukken, outtro's; vreselijk. Nu was het fantastisch en wat een mooie setlist.

Gisteren in 'Cirque Royale' ...

Sta me toe enkele bedenkingen te formuleren, velen zijn zeker niet nieuw, maar ik vind ze belangrijk.

- Als ik naar een optreden ga, wil ik van de muziek genieten. Ik wil luisteren. Kleine details horen. Het intieme slot van 'Someone Somewhere in Summertime' bij voorbeeld. De dreigende opbouw van 'Premonition'. Ik wil ook kijken. De artiesten op het podium in actie zien. Wat ik niet wil, is drinken en zuipen. Wat ik ook niet wil, is rechtstaan als je betaald hebt voor een zitplaats. Tot mijn ontgoocheling stel ik vast dat sommigen het helemaal anders zien. Ik zat op de 3de rij. Niet slim gezien. Die pipo's op rij 1 en 2 moesten constant opstaan. Met constant bedoel ik dan niet bij één of twee nummers, of tijdens de bisnummers, maar wel van de eerste tot de laatste noot. Noodgedwongen ging ik dus ook maar rechtstaan, ik wil immers ook iets zien. Gelukkig zat ik aan de zijkant, zodat ik op de trappen kon staan. Kwestie van mensen achter me niet te storen. Constant een por in de rug. Weer één die achter drinken gaat. En dan komt die terug, met 5 bekers bier voor de vrienden. Mag je weer aan de kant schuiven. Tijdens 'Pleasantly Disturbed' zo constant heen-en-weergeloop en aan de kant gaan staan, opschuiven voor de leutige drinkers, het nummer de mist in. En zo ging dat maar door in het eerste deel, tot ik in de pauze op zoek ging naar een betere plaats, hogerop. Het zal wel aan mij liggen, maar als de band een nummer zoals 'Room' speelt, wat ze haast nooit doen, is dat nummer op dat moment voor mij het enige wat telt. 'Cirque Royale' is echt geen biertent. Wil je drinken en zuipen, ga dan op café. Op die manier stoor je de mensen niet die komen voor de muziek. Aanvankelijk vond ik het spijtig geen balkonplaats te hebben, in de idee dat je dan de band goed ziet en de zuipers beneden kan negeren. Al gauw had ik door dat dit niet klopt. Daar stonden bij voorbeeld twee vrouwen op de eerste rij te dansen alsof ze voor een millennium ver stoned waren. Ik zag de mensen erachter geïrriteerd kijken. Vooral die blonde was zo belachelijk bezig, denkend dat ze interessant was. De gedachte speelde door mijn hoofd dat de man erachter haar best een onopvallend duwtje mocht geven, balkonnetje-over.

- Nu over Simple Minds. Vreemde bedenking dat U2 in België alleen op de Heizel optreedt voor duizenden en duizenden mensen, terwijl Simple Minds in een kleine zaal als 'Cirque Royale' optreedt. Ik herinner me de jaren '80, twee bands aan de top, en nu ... Wijsneuzen beweren dan dat U2 gewoon beter is en natuurlijk is 'Achtung Baby' veel sterker dan 'Real Life' (beiden uit '91), maar na 'Achtung Baby' ging U2 kwalitatief de dieperik in. Simple Minds keerden ijzersterk terug met 'Black & White', maar in België gind dat onopgemerkt voorbij. Is dat erg? Neen. Wel vreemd. Een beetje oneer aandoend.

- Tot slot over het concert: prachtige setlist, strakke uitvoeringen, geen 'Let me see your hands'. Wat heb ik me al geërgerd aan dit zinnetje. 'Sweat in Bullet' verdween (snif), 'In Trance As Mission' kwam in de plaats (hoera). Nooit gedacht dat ze nog zo energiek konden zijn. Veel beter dan de wat vermoeide indruk die ze me nalieten in Vorst Nationaal tijdens de tournee van 'Graffiti Soul'. Of was de band het toen zelf beu weer eens 'Don't You' en 'Alive & Kicking' op te voeren? Wat klonk 'This Fear of Gods' wondermooi en dreigend. WAW! Andere persoonlijke hoogtepunten: 'Theme for Great Cities', 'Scar', 'Someone', eigenlijk gewoon alles. Toch heb ik één opmerking: waarom moet het zo immens luid? Er gaat zoveel verloren in het oorverdovende geluid, bij momenten gewoon scherp en schel. Ben ik de rare of zijn er nog die dit vinden?

- Allerlaatste (beloofd): deze tournee moet gewoon op dvd verschijnen!

Aan het luide volume heb ik me ook geregeld geërgerd. Daarnaast was het ook jammer dat Seeing Out the Angel ontbrak, toch wel een van mijn absolute favorieten.
Maar daarmee is het negatieve gezegd. Een twee uur durende raketaanval van wereldnummers. De songs van NGD en S&F moesten niets aan kwaliteit inboeten, terwijl de nummers van de eerste twee albums, die ik in de studioversie beduidend lager inschat, live plots helemaal tot hun recht kwamen.

golden dream, ik herken veel in je klacht over drinkende en (daardoor) heen en weer lopende mensen. ook gebeurt het me regelmatig (gelukkig niet bij dit concert in paradiso)dat mensen om me heen aan t kletsen zijn tijdens het concert.
ik zeg er dan vaak iets van en meestal helpt dat voor eventjes wel, maar het is niet het leukste klusje dat te vragen.
je mag niet roken in de zaal, vanwege overlast. heel goed. maar laten we dan overlast in het algemeen aanpakken. "NIET PRATEN TIJDENS HET CONCERT". En de bar alleen open voor en na en in de pauze.
golden dream, goede ideeen?

Schitterende ideeën! Het gaat trouwens niet om eens iets zeggen, dat is begrijpelijk, maar gewoon constant anderen storen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:45 uur

geplaatst: vandaag om 17:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.