menu

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Brunniepoo schreef:
(quote)

Ik ben benieuwd hoe je daar na deel zeven over denkt

Ik ben nu in deel twee bezig maar ik voorzie wel dat ik al dat geneuzel op dat bureau moet gaan afwisselen met andere boeken:)

Koenr schreef:
En Jane Eyre wellicht ook wat plekjes omhoog schuiven op de leeslijst. Is dat eigenlijk een goede Brontë om mee te beginnen? Ik las nog niks van de zussen.

Die moet ik zelf ook nog eens gaan lezen, maar ik kan me niet voorstellen dat die beter is dan Wuthering Heights. Aan de andere kant: als je daarmee begint, dan valt daarna dus alles tegen...

Zelf weer niet zo veel gelezen:

11. J.K. Rowling - The Tales of Beedle the Bard 3,75*
12. Olivie Blake - The Atlas Six 4*
13. Olivie Blake - The Atlas Paradox 3,5*
14. Olivie Blake - The Atlas Complex 3,25*
15. Safae el Khanoussi - Oroppa 4,5*

The Atlas Six las ik vorig jaar al een keer, alleen had ik toen niet door dat het het eerste deel van een trilogie was. Het was een boek dat een prima uitgangspunt had gekozen en dat de eerste tachtig procent prima wist te boeien. Toen het derde deel verscheen, wilde ik ze alle drie achter elkaar lezen, maar dat is me niet meegevallen. Hoe verder je in het boek komt, hoe meer je tot het besef komt dat het hele verhaal eigenlijk helemaal nergens heen gaan, en zonder al te veel plot worden de personages op den duur ook gewoon vermoeiend. Blake verantwoordt zich op zich wel goed voor de keuzes die ze gemaakt heeft, maar al met al voelt het allemaal toch een beetje als verspilde tijd.

Dat geldt zeker niet voor het al veel geprezen Oroppa. Interessante thematiek, goed geschreven en vooral een hele sterke opbouw, waardoor dit misschien wel het beste Nederlandse boek van de afgelopen jaren is.

https://uitgeverijpluim.nl/media/catalog/product/cache/6aac5bc8393c73881bbbe9615b0ff824/k/h/khannoussi_safae_el_-_oroppa_plat_omslag.jpg

De score van maart:

10. Virginia Woolf - Mrs Dalloway 3,5* (classic)
11. John Webster - The Duchess of Malfi 3,5* (toneelstuk, gelezen voor m'n opleiding)
12. Angeline Boulley - The Firekeeper's Daughter 5* (yafic)

Niet zo veel gelezen ivm drukte. Het doel voor april is dat ik eindelijk Shuggie Bain ga uitlezen. Vind het prachtig tot nu toe, maar het is minder geschikt als leesboek voor op m'n werk. Steeds max. een kwartiertje aan één stuk kunnen lezen is niet zo handig bij deze.

Maart 2025:

Drie Kameraden - Erich Maria Remarque (1936) 4,5*

Mijn derde Remarque alweer, en met deze heeft hij definitief een prominent plekje in mijn persoonlijke schrijfpantheon veroverd. Niet eens zo'n uitzonderlijk plot, maar door zijn geweldige schrijfstijl en groot talent voor het creëren van levensechte personages toch geweldig genoten hiervan. Het Duitsland van de late jaren 1920 kwam voor mijn geestesoog tot leven. Veel meer dan alleen All Quiet On The Western Front, deze meester!

De Muur - Jos Vandeloo (1958) 3*
Het Gevaar - Jos Vandeloo (1960) 4*

Vandeloo werd eind vorige eeuw nog gezien als één van de grote Belgische auteurs, maar is in deze steeds meer in de vergetelheid aan het raken. Toch wel jammer, want schrijven kon hij en Het Gevaar was op momenten zelfs indrukwekkend te noemen, een kernramp in Vlaanderen vijfentwintig jaar voor Tsjernobyl, toe maar! De Muur vond ik een heel stuk minder, wederom goed geschreven maar met een van de slechtste, meest teleurstellende anticlimaxen die ik ooit ben tegengekomen.

Diepe Wildernis: De Wegen - João Guimarães Rosa (1956) 3,5*

Het grootste deel van de maand ging op aan deze baksteen. Toch raakte ik hier nooit echt in, zonder dat ik hem slecht of overroepen vond overigens, maar slechts bij vlagen voelde ik de sprankel die anderen kennelijk op iedere pagina om de oren vliegt. Ik las hem ook in het Nederlands, wellicht heeft het daarmee te maken want dit zou een notoir moeilijk naar andere talen over te hevelen boek zijn.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/1000/1323.jpg

Leuk, maar al die passages in het Duits had voor mij niet gehoeven. Ik kan het best volgen maar mijn kennis van de taal is niet zodanig dat ik daar nou soepel doorheen lees. Naarmate ik verder kwam in het boek begon ik al weer tegen een volgend hoofdstuk op te zien als er gesproken werd over weer een congres in Duitsland...

ArthurDZ schreef:
Maart 2025:

De Muur - Jos Vandeloo (1958) 3*
Het Gevaar - Jos Vandeloo (1960) 4*

Vandeloo werd eind vorige eeuw nog gezien als één van de grote Belgische auteurs, maar is in deze steeds meer in de vergetelheid aan het raken. Toch wel jammer, want schrijven kon hij en Het Gevaar was op momenten zelfs indrukwekkend te noemen, een kernramp in Vlaanderen vijfentwintig jaar voor Tsjernobyl, toe maar! De Muur vond ik een heel stuk minder, wederom goed geschreven maar met een van de slechtste, meest teleurstellende anticlimaxen die ik ooit ben tegengekomen.

Aan het begin van de eeuw heb ik behoorlijk veel van Vandeloo gelezen, vooral ook omdat ze voor weinig bij De Slegte verkrijgbaar waren. Ik kende toen eigenlijk al niemand die zijn boeken nog las...

Ik kon zijn werk in de regel wel waarderen, maar vond hem vooral goed in de korte verhalen. Zijn verhaal over de muggen is me altijd bijgebleven.

De hele Septologie in één bundel in het Engels aan het lezen, maar deel I en II heb ik toch maar mooi uit. Schitterend, droomachtig, tegelijk straightforward en verwarrend, meeslepend. Nu gelijk door met deel III!
https://www.boekmeter.nl/images/cover/84000/84304.jpg?cb=1570616592

Weer eens aan het herlezen, uit den ouden doosch:

https://i.imgur.com/0wDu2Jy.jpeg

Eerste druk, 1948.

shinybeast schreef:
(afbeelding)

Een van mijn grote favorieten! Een van de leukste vriendengroepen die ik in de literatuur al ben tegengekomen.

MarkS73 schreef:
(afbeelding)

Leuk, maar al die passages in het Duits had voor mij niet gehoeven. Ik kan het best volgen maar mijn kennis van de taal is niet zodanig dat ik daar nou soepel doorheen lees. Naarmate ik verder kwam in het boek begon ik al weer tegen een volgend hoofdstuk op te zien als er gesproken werd over weer een congres in Duitsland...

Even terugkomen op Voskuil - geneuzel was, dacht ik, hier een van de commentaren. Overigens schreef het Zweedse Expressen in december 2024: arets-basta-bok-ar-800--sidor-av-banala-samta - (het beste boek van het jaar omvat 800 pagina's met banale gesprekken)

ERIK HÖGSTRÖM: Årets bästa bok är 800 sidor av banala samtal - expressen.se

Heb destijds (vanaf 2012) de hele reeks als een soort 'stilteproject' afgewerkt en ik heb even "de basis aangetoetst" met mijn ALW-maat die me destijds hierover inseinde (dat inseinen gebeurt over en weer trouwens; Bruce Chatwin was een van mijn tips voor hem).

Gezamenlijke bevinding was dat het m.n. interessant is vanwege het tijdsbeeld (en de beschreven omgeving; een van de 'figuranten' was een real-life-bekende van ons); dingen waren heel herkenbaar beschreven en daarin schuilt een groot deel van de charme. Reeks heeft wel meerdere herdrukken beleefd.

Mjuman schreef:
(quote)

Even terugkomen op Voskuil - geneuzel was, dacht ik, hier een van de commentaren. Overigens schreef het Zweedse Expressen in december 2024: arets-basta-bok-ar-800--sidor-av-banala-samta - (het beste boek van het jaar omvat 800 pagina's met banale gesprekken)

.

Dat kwam van mij maar dat bedoel ik niet negatief, meer in de zin dat ik na twee boeken achterelkaar even een pauze van het Bureau nodig heb in de vorm van een ander boek. Ik vind het geweldige boeken. De situaties op het Bureau zijn vaak herkenbaar en het tijdsbeeld maakt het inderdaad extra interessant.

De angsten en sociale ongemakkelijkheid van hoofdpersoon Maarten zijn ook interessant om te volgen en ook enigszins herkenbaar. het zijn karaktereigenschappen die je behoorlijk in de weg kunnen zitten op een werkvloer, vooral als je dan ook nog naar congressen moet, maar die je dan toch enigszins op pauze moet zetten in de tijd dat je daar bent. Ik ben benieuwd hoe dat zich allemaal gaat ontwikkelen in de resterende vijf delen...

MarkS73 schreef:

Dat (geneuzel) kwam van mij maar dat bedoel ik niet negatief, meer in de zin dat ik na twee boeken achterelkaar even een pauze van het Bureau nodig heb in de vorm van een ander boek. Ik vind het geweldige boeken. De situaties op het Bureau zijn vaak herkenbaar en het tijdsbeeld maakt het inderdaad extra interessant. .

Dat woord heb ik even geleend in onze discussie (me and me mate) over het boek - de impliciete vraag was daarbij in hoeverre de reeks (echt) literatuur is - een onmogelijke vraag natuurlijk bij een gesprek tussen mensen met verschillende focus op literatuur (me: interbellum; him: 19e eeuw, m.n. gothic novel).

M.b.t. "pauze" dat herken ik en onderschrijf ik meestal ook. Er zijn mensen die - wanneer ze een schrijver hebben leren kennen - z.s.m. zijn hele oeuvre afwerken; ik 'spaar' (doseer) liever. Overigens zou je bijv in het geval van Marcel Proust en August Strindberg een aardige kluif hebben, Jan Wolkers trouwens ook; en zou je het geval van die twee laatsten op aardig wat minder geslaagde werken stuiten.

Best veel gelezen voor mijn doen sinds laatste update.

BOEKEN - FICTIE:
Cormac McCarthy - The Road / 5*
Michael Crichton - The Lost World / 4*
Ayn Rand - The Fountainhead / 4*
Stephen King - Duistere zaken / 4*
J.K. Rowling - Harry Potter en de Steen Der Wijzen / 4*
Agatha Christie - Moord in de pastorie / 3*
Agatha Christie - Doem der verdenking / 3*
J.K. Rowling - Harry Potter en de Geheime Kamer / 3*

BOEKEN - NON FICTIE:
Yuval Noah Harari - Sapiens: A Brief History of Humankind / 3*
Leon Verdonschot - Vos. Het leven van Luc De Vos / 3*
Pascal Anquetil - Portraits mythiques du jazz / 2*

GRAPHIC NOVELS:
Alan Moore - Watchmen / 5*
Art Spiegelman - Maus / 5*
Joe Sacco - Palestine / 4*
Joe Sacco - Gaza 1956 / 4*
Willy Linthout - Years of the Elephant / 4*
Aimée de Jongh - Lord of the Flies / 4*
Joe Sacco - Fikser: Een verhaal uit Sarajevo / 3*
Marjane Satrapi - Persepolis / 3*
Manu Larcenet - The Road: A Graphic Novel Adaptation / 3*
Mark Miller - Kick Ass / 3*
Reinhard Kleist - Elvis de getekende biografie / 2*

remcodurez schreef:
Best veel gelezen voor mijn doen sinds laatste update.
Joe Sacco - Palestine / 4*
Joe Sacco - Gaza 1956 / 4*

Joe Sacco ❤️

itchy schreef:
(quote)

Joe Sacco ❤️

Ja, weet een moeilijke problematiek op een eerlijke en ludieke manier over te brengen. Kwa thematiek vergelijkbaar met het meer geprezen Persepolis van Satrapi, vermoedelijk owv het persoonlijk verhaal en de zwart-wit artistieke insteek, maar Joe Sacco slaagt er wat mij betreft, beter in de juiste sfeer te scheppen.

https://m.media-amazon.com/images/I/81k-201odNL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg
Sindsdien nog wat andere boeken gelezen, maar ik wilde deze roman graphique zeker nog even noemen hier. Carbone & Sillicium, ook van Bablet, las ik een paar jaar geleden in Nederlandse vertaling en ging daar behoorlijk goed op, ondanks dat het verhaal na een tijdje wat stuurloos werd. Daar heeft Shangri-La ook wat last van, en Bablet is niet echt goed in gezichten tekenen waardoor je personages moeilijk van elkaar kunt onderscheiden, maar al met al was dit een heel tof boek. In elk geval fijn om na twee Tintins en Batman: Sombre Reflet weer een Franstalige strip te lezen.

remcodurez schreef:
(quote)

Ja, weet een moeilijke problematiek op een eerlijke en ludieke manier over te brengen. Kwa thematiek vergelijkbaar met het meer geprezen Persepolis van Satrapi, vermoedelijk owv het persoonlijk verhaal en de zwart-wit artistieke insteek, maar Joe Sacco slaagt er wat mij betreft, beter in de juiste sfeer te scheppen.

Klopt... Journalistieke graphic novel, zo goed gedaan! Ken je zijn boek over Bosnië/Gorazde? Ook al zo goed.

itchy schreef:

Klopt... Journalistieke graphic novel, zo goed gedaan! Ken je zijn boek over Bosnië/Gorazde? Ook al zo goed.

Nee, nog niet tegengekomen. Eens achter zoeken waar ik die kan vinden. Bedankt voor de tip.

MarkS73 schreef:
(afbeelding)

Als voorbereiding op het Delines-concert, was ik reeds begonnen met The Motel Life (fijn begin, doet qua opzet wat aan The Sisters Brothers denken).

Deze heb ik na afloop gekocht bij de merch-stand. Vlautin schrijft altijd zeer medemenselijk en dat stemt optimistisch, ongeacht de vaak tragische inhoud.

Venceremos schreef:
(quote)

Als voorbereiding op het Delines-concert, was ik reeds begonnen met The Motel Life (fijn begin, doet qua opzet wat aan The Sisters Brothers denken).

Deze heb ik na afloop gekocht bij de meech-stand. Vlautin schrijft altijd zeer medemenselijk en dat stemt optimistisch, ongeacht de vaak tragische inhoud.

Ik vond het een erg mooi boek. Ik leefde ook zo mee met de hoofdpersoon en hoopte zo erg op een goede afloop voor hem dat ik het in twee dagen uit had.

https://www.boekmeter.nl/book/77727

Alweer m'n vierde Bryndza, het personage Erika Foster blijft boeien maar ditmaal een antagonist van iets lager allooi.

panjoe (moderator)
Op ongeveer éénderde van het jaar zit ik op 12 boeken:

8. Herman Hesse - Siddharta (1922)
Hoewel ik een bekend hater ben van boeken ouder dan 1950, vind ik het prima om af en toe een klassieker te lezen als die zo verteerbaar (en kort) is als Siddharta. Voor de verandering heb ik deze in het Nederlands gelezen trouwens, aangezien ik niet vloeiend ben in Duits was dat een prima alternatief, en waarschijnlijk dichter bij het origineel dan in het Engels. 6/10

9. Terry Pratchett - Equal Rites (1987)
Schijnbaar worden de Discworld boeken later in de serie een stuk beter, en bij dit derde deel stoorde ik me al minder aan de af en toe wel erg melige stijl van Pratchett - en naar mijn idee kwam dat meer omdat hij de humor wat minder forceerde, niet omdat ik er meer aan gewend was. Bovendien werkte de fantasy hier prima als een vehikel voor de maatschappijkritiek waar Pratchett zo bekend om stond. 6,5/10

10. Michel Nieva - Dengue Boy (2023)
Absurdistische novelle die zich afspeelt op de Argentijnse pampas - één van de weinig overgebleven leefbare plekken in een extreem opgewarmde 23e-eeuwse aarde - waar een gemuteerd mug/kind achter diens ware aard komt. Lekker bizar, smerig, gewelddadig, en over de top, al deed dat af en toe een beetje afbreuk aan de interessante ideeën, zoals een wereldeconomie die volledig draait om het creëren en bestrijden van virusepidemieën. Desalniettemin heb ik me er kostelijk mee vermaakt. 7,8/10

11. Olga Tokarczuk - Drive Your Plow Over the Bones of the Dead (2009)
Boeiende karakterschets / mystery over een zonderlinge astrologe die het ecosysteem van het Poolse bergplateau waar ze op woont wilt beschermen, terwijl rondom haar kleine gemeenschap steeds meer doden vallen. Het boek werd voor mij vooral gedragen door de subtiele humor, die vaak voortkomt uit de gedachtengang van het hoofdpersonage, waarbij ik niet altijd zeker wist of het wel de bedoeling van de schrijfster was dat we hier om zouden lachen, maar dat terzijde. 8,3/10

12. Karl Ove Knausgård - The Third Realm (2022)
Het derde deel in zijn Morgenstjernen serie, waarvan het eerste deel één van mijn favoriete boeken is, en na het lichtelijk teleurstellende tweede deel was dit toch een kleine return to form. De kosmische gebeurtenissen van het eerste deel worden vaak nog eens dunnetjes over gedaan, maar dan bezien vanuit andere personages, en hoewel ik nog steeds amper duidelijkheid heb over het mysterie van de morgenster vind ik het ook juist leuk om een mozaïekvertelling als een grote puzzel te zien waarbij je stukje bij beetje het grotere plaatje ziet. En ik vind de unieke toepassing van zo'n mozaïekvertelling om een kosmisch, existentieel horrorverhaal te vertellen, en dan geschreven in Knausgårds kenmerkende stijl, gewoon een erg treffende combinatie. Er zijn alweer twee nieuwe delen uit in het Noors, dus ik zal die zeker ook aanpakken als die in het Engels uitkomen. 8,5/10

Over kosmische horror gesproken, momenteel ben ik bezig in Jeff VanderMeers Annihilation, en ik heb ook een beginnetje gemaakt aan Aldo Leopolds klassieke eco-essay A Sand County Almanac.

panjoe schreef:

12. Karl Ove Knausgård - The Third Realm (2022)
Het derde deel in zijn Morgenstjernen serie, waarvan het eerste deel één van mijn favoriete boeken is, en na het lichtelijk teleurstellende tweede deel was dit toch een kleine return to form. De kosmische gebeurtenissen van het eerste deel worden vaak nog eens dunnetjes over gedaan, maar dan bezien vanuit andere personages, en hoewel ik nog steeds amper duidelijkheid heb over het mysterie van de morgenster vind ik het ook juist leuk om een mozaïekvertelling als een grote puzzel te zien waarbij je stukje bij beetje het grotere plaatje ziet. En ik vind de unieke toepassing van zo'n mozaïekvertelling om een kosmisch, existentieel horrorverhaal te vertellen, en dan geschreven in Knausgårds kenmerkende stijl, gewoon een erg treffende combinatie. Er zijn alweer twee nieuwe delen uit in het Noors, dus ik zal die zeker ook aanpakken als die in het Engels uitkomen. 8,5/10

Over kosmische horror gesproken, momenteel ben ik bezig in Jeff VanderMeers Annihilation, en ik heb ook een beginnetje gemaakt aan Aldo Leopolds klassieke eco-essay A Sand County Almanac.

Ik zie net dat de NL vertaling van het derde deel ook uit is, dat is snel na het tweede deel...

Gast
geplaatst: vandaag om 07:59 uur

geplaatst: vandaag om 07:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.