menu

Overig / Algemeen / Laatst gelezen boek

zoeken in:
Weinig thuis in november dus ook weinig gelezen:

Frans Lopulalan - Onder de Sneeuw een Indisch Graf
Ilja Leonard Pfeijffer - Monterosso Mon Amour
Jonathan Franzen - Purity
Philip Pullman - Clockwork
Henk Nellen - Geen Vredestichter Is Zonder Tegensprekers

Die laatste, een biografie over Hugo de Groot, was best lastig om door te komen. Het leven van De Groot was absoluut interessant, maar pagina na pagina over inmiddels volstrekt irrelevante ruzies over godsdienstgeschillen waren niet echt boeiend.

Het sprookje van Pullman kan ik iedereen aanraden en dat geldt ook voor de roman van Franzen. Franzen neemt zijn tijd - het zelfde verhaal had met gemak in de helft van de pagina's gekund - maar het is een geweldige leeservaring.

Pfeijffer heeft een vlotte novelle geschreven - ideale treinliteratuur - en heeft zich voor zijn doen nog redelijk in weten te houden met bombast. Lopulalan ten slotte schreven een zeer leesbare roman over het opgroeien in een kamp voor gerepatrieerde indieveteranen. Jammer dat het tevens zijn enige echte roman was.

https://i.etsystatic.com/15606761/r/il/60c594/2169594083/il_570xN.2169594083_5o60.jpg
De eerste Cormac McCarthy die ik heb gelezen en dat gaat zeker niet de laatste zijn. Tips voor de volgende die ik van hem ga lezen zijn welkom!

itchy schreef:
(afbeelding)
De eerste Cormac McCarthy die ik heb gelezen en dat gaat zeker niet de laatste zijn. Tips voor de volgende die ik van hem ga lezen zijn welkom!

The Road!

The Crossing zou ik ook aanraden.

Afgelopen weken enkele non-fictie dingen:

https://www.internetboekhandel.nl/base/96/CBcover/groot/9493254496.jpg

Was zeer matig. Sander beticht anderen van onzuivere redenaties, maar doet het in zijn eigen boek zelf even zo vaak.

https://media.s-bol.com/4yVj09WnkMq7/qx2Ogxp/532x840.jpg

Tja, ik heb aardbevingsschade. En lijntjes met D66. Zelfs wat buitenissige economische ideetjes gepubliceerd. Gerommel in de marge. Heel goed dat Hans Vijlbrief dit deelt.

https://www.verdiwel.nl/wp-content/uploads/2022/05/MicrosoftTeams-image-9.jpg

Schitterend boek. Goede analyse en een afgewogen woordenkeuze. Ik zou bijna Adam Smith en Karl Marx weer gaan herlezen voor de dwarsverbanden van toen en nu.

https://www.boekmeter.nl/images/cover/0/43.jpg?cb=1565878281

Ooit de verfilming van Milos Forman gezien, en dat is al best lang geleden - ik word zoetjesaan oud, jawel.. Jack Nicholson is daarin natuurlijk onnavolgbaar, een troef in wel meer films, die gekke bekken trekkende karakteracteur. Toen ik dit boek in de bib zag staan, herinnerde ik me de film en sprong het me te binnen dat die dus gebaseerd was op het gelijknamige boek van Ken Kesey. Meteen meegenomen natuurlijk (een behoorlijk gehavend exemplaar wel, maar zo gaat dat soms met zaken die een openbare instelling in bewaring heeft).

Ik zou de film nog 'ns moeten kijken eigenlijk, dat zou wel 'ns één van die zeldzame verfilmingen kunnen zijn die het boek dat de basis vormt overtreffen.. Niet dat het boek niet veel voorstelt, hoor.

Het vergt wat meer verbeeldingsvermogen om in het naargeestige, beklemmende, dwangmatige wereldje te integreren. Het perspectief van de roman echter, dat bevalt me enorm. We krijgen het verhaal mee vanuit het standpunt van Chief Bromden, en waar ie in de film slechts een rol in de marge speelt (dacht ik), is de eigenlijke roman minstens evenveel het verhaal van Bromden als dat van R.P. McMurphy.

Bepaald geen pageturner, heb dit boekje met tussenpozen en in kleine dosissen tot mij genomen. En zowel genoten als gehuiverd.

5 boeken gelezen dit jaar. De non-ficties boeiden me iets meer dan de ficties:

1. Christopher Wylie - Mindf*ck
2. Quentin Tarantino - Cinema Speculation
3. Lize Spit - De Eerlijke Vinder
4. Hugo Claus - Het Verdriet van België
5. Aster Berkhof - Veel Geluk, Professor

Vierde en laatste (?) deel, ligt hier ook klaar voor begin volgend jaar ergens.

Sir Spamalot (crew)
AOVV, iets minder typische Stephen Fry humor dan de drie voorgaande delen, maar goed, als oud-leerling Latijn-Grieks heel lang geleden kon ik dit niet laten liggen. Misschien wordt de Aeneis een volgend project van Mr. Fry?

Van volgende thriller die hier al twintig jaar ligt heb ik de voorbije twee dagen bijzonder genoten.
https://www.boekmeter.nl/book/2483

Ik heb dit jaar zo'n 50 boeken gelezen, in verschillende genres.

Dit is m'n top 5:

Louise Erdrich - The Sentence
Claire Keegan - Small Things Like These
Marjane Satrapi - Persepolis
Michael Magee - Close to Home
Richard Osman - The Thursday Murder Club

December 2024:

De Tech Coup: Hoe Tech Is Gaan Regeren en We de Macht Weer Terugwinnen - Marietje Schaake (2024) 3,5*
Ogen van een Blauwe Hond - Gabriel García Márquez (1974) 2,5*
The Time Machine - H.G. Wells (1895) 4*
Zwerm - Peter Verhelst (2005) 3*
De Schaduw van de Wind - Carlos Ruiz Zafón (2001) 3,5*

Deze laatste maand ook opnieuw vijf boeken weten uit te lezen, wederom eentje meer dan mijn streefdoel van vier. Toch ga ik de lat niet hoger leggen in 2025, het ziet ernaar uit dat het een wat drukker jaar gaat worden dus dit leestempo aanhouden zal al moeilijk genoeg zijn.

De Tech Coup vond ik erg interessant. Ze zijn inderdaad veel te machtig aan het worden, die big tech-bedrijven, goed dat iemand er eens iets over zegt op een inhoudelijke manier. Wel vond ik de argumenten van Schaake voor meer regulatie vanuit de politiek niet altijd even overtuigend, big tech is macht en macht corrumpeert, of je nu een CEO, een dictator of een democratisch gekozen leider bent. Schaake zet die eerst twee in de hoek en tekent een aureooltje boven de derde, ik deel dat vertrouwen niet helemaal. Maar blijft een aanrader!

Ik heb onlangs een zeer mooie uitgave op de kop getikt met alle kortverhalenbundels van Marquez in dezelfde band. Als eerste aan de beurt kwam, uiteraard, Ogen Van Een Blauwe Hond, een collectie met zijn eerste gepubliceerde kortverhalen. Hier nog vooral veel slecht uitgewerkte hoofdpersonages die thuis rondhangen en bovenmatig intens over de dood nadenken. Euhm ja, leuk voor een keertje zullen we maar zeggen. Marquez was mijn leeftijd toen hij deze verhalen schreef, dat is dan weer wel heel cool.

The Time Machine heb ik opgepakt omdat in het nawoord van Brave New World, die ik in november las, de vergelijking werd gemaakt tussen Huxley en Wells. Ik hou om een of andere reden wel van een streepje Victoriaanse literatuur op zijn tijd, dus enthousiast begonnen in The Time Machine en is me direct veel beter bevallen dan Brave New World. Beter geschreven, betere personages, betere plot, minder bronstig. Niet mijn laatste boek van deze auteur!

Peter Verhelst vind ik qua schrijfstijl een van de beste Vlaamse auteurs die ik ken, misschien wel dé beste, maar zijn plots spreken me meestal minder aan. Net daarom heb ik Zwerm opgepikt, ik was in de veronderstelling dat dit werk vooral heel erg op sfeer en losse beelden inspeelde, en diens reputatie van ambitieuze flop daarop gebaseerd was. Helaas een misinschatting van mijn kant, hier zit wel degelijk een stevige rode draad in, maar Verhelst lijkt er tegelijkertijd alles aan te doen om deze draad en alle hoogdravende thematieken errond zo onnavolgbaar mogelijk te maken voor de lezer. Dat werd doorbijten naar het einde toe.

Oei ik ben weer breedsprakerig vandaag. Mijn De Schaduw Van De Wind-stukje kan ik vast wel kort houden, want die kennen we allemaal wel of niet? Mijn vriendin en haar moeder zijn fan, dus ik was ook wel eens benieuwd. En ja hoor, super vlot boek met intrigerende plot, verre van top of the bill door wat stijl- en vertelperspectiefslordigheidjes en een wat te snel afgeraffeld einde, maar heb me ermee geamuseerd.

Tot volgend jaar!

The Island of Dr. Moreau van H.G. Wells vond ik ook tof, ArthurDZ. Gelezen omdat er onlangs een hervertelling van dit verhaal is geschreven, maar die kon bij lange na niet tippen aan het origineel van H.G. Wells.

Ik verwacht nog 1 of 2 boeken uit te lezen deze laatste dagen van het jaar, maar de terugblik op mijn leesjaar is al wel terug te vinden.

Even de verkorte versie: heel fijn leesjaar. Ondanks allerlei ontwikkelingen toch 77 boeken kunnen lezen (worden er misschien 79). 4 van die 77 beoordeelde ik met 4,5*. Dat waren de volgende:

* Thomas Ligotti - Teatro Grottesco (2006)
* Ben Schomakers - Het Moment: Over Heraclitus en Aanwezigheid (2024)
* Jean M. Auel - De Stam van de Holebeer (1980)
* Jean M. Auel - De Mammoetjagers (1985)

Gemiddeld scoorden de boeken die ik las 3,53* dus dat is ook helemaal niet slecht. Voor volgend jaar wil ik boeken van Stephen King lezen, wil ik wat series waar ik aan begonnen ben aflezen en wil ik proberen om net zo divers te lezen als dit jaar, want qua genres en categorieën zag mijn leesjaar er als volgt uit (en dat is me uitstekend bevallen):

Literaire fictie: 15
Science-Fiction: 23
Fantasy: 12
Horror: 4
Filosofie: 12
Non-Fictie: 11

Lekker jaartje, over een paar dagen zal ik nog mijn boeken van december hier posten.

Dit jaar, aan mijn bescheiden leestempo, toch aan 12 titels geraakt. Geen hele hoge scores, maar 7/12 toch een fraaie 4 sterren.

Het jaar begon met een tweeklapper van Paul Auster, namelijk The Book of Illusions en Oracle Night. Bijzonder intrigerende schrijver met een stijl die heel naturel overkomt en vooral ontzettend boeiende verhalen. Helaas dit jaar overleden, op 30 april.

Ook de Lage Landen waren aanwezig, met het brandend actuele Het Hout van Jeroen Brouwers. En ook eindelijk dé klassieker van Claus, Het Verdriet van België, tot mij genomen, zij het in twee delen (waarvan deel 2 me het meest wist aan te spreken). Behoorlijk wat mensen hadden me ervoor gewaarschuwd, dat het een hele pil is en een taaie brok om door te komen.. Nou, dat viel erg mee.

Verder ook thrillerauteur Robert Bryndza ontdekt, een Engelsman met Slowaakse roots - net zoals zijn hoofdpersonage Erika Foster. Altijd fijn om af en toe een thriller te lezen, ter verpozing tussen het échte werk door, zou ik durven zeggen.. Al klinkt dat wat pompeus natuurlijk. Hoe dan ook, heb me voorgenomen bij tijd en wijle een nieuwe Foster-episode te consumeren.

De laatste maanden ook nog de boeiende bestseller Sapiens: Een Kleine Geschiedenis van de Mensheid van Harari gelezen (interessante inzichten, hoewel ik 'm zeker niet in alles volg), en op de valreep One Flew over the Cuckoo's Nest van Ken Kesey. De filmklassieker kende ik al, de roman mag zich eveneens met recht en reden een klassieker noemen.

Momenteel bezig in Holly van Stephen King, die zal de komende weken nog wel wat van mijn tijd opeisen..

Gast
geplaatst: vandaag om 12:50 uur

geplaatst: vandaag om 12:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.