Genres / Overigen / Muziek uit Afrika
zoeken in:

0
Vento Vivimus
geplaatst: 15 mei 2015, 12:23 uur

Jawhar - Qibla Wa Qobla - Naff - World Music / Folk - 30-10-13
Soulful song-writing taking its roots in north-african chaabi and Nick Drake folk.

0
Vento Vivimus
geplaatst: 25 mei 2015, 13:31 uur
http://earthbeat.nl/wp-content/uploads/2014/01/Mbongwana-Star.jpg
Mbongwana Star - From Kinshasa - World Circuit / Nonesuch - Worldmusic / Electronic - 19-05-2015
Op de resten van de Congolese band Staff Benda Bilili -die we nog kennen van hun albums Très Très Fort uit 2009 en Boucher Le Monde uit 2012 - bouwden de oorspronkelijke bandleden Coco Ngambali en Theo Nsituvuidi hun nieuwe band Mbongwana Star.
Voor hun officiële debuut 'From Kinshasa' trokken ze naar Parijs waar ze de hulp inriepen van hiphop producer Doctor L enen samen met hem muziek opnamen die je het beste "Congotronic" kunt noemen.
... & The proof of the pudding is - as always - in the eating ...
Vernieuwender heb ik wereldmuziek nog niet vaak gehoord. Grote kans dat deze 'Congotronic' de JuJu Music wordt van 20nu.
Mbongwana Star - From Kinshasa - World Circuit / Nonesuch - Worldmusic / Electronic - 19-05-2015
Op de resten van de Congolese band Staff Benda Bilili -die we nog kennen van hun albums Très Très Fort uit 2009 en Boucher Le Monde uit 2012 - bouwden de oorspronkelijke bandleden Coco Ngambali en Theo Nsituvuidi hun nieuwe band Mbongwana Star.
Voor hun officiële debuut 'From Kinshasa' trokken ze naar Parijs waar ze de hulp inriepen van hiphop producer Doctor L enen samen met hem muziek opnamen die je het beste "Congotronic" kunt noemen.
... & The proof of the pudding is - as always - in the eating ...
Vernieuwender heb ik wereldmuziek nog niet vaak gehoord. Grote kans dat deze 'Congotronic' de JuJu Music wordt van 20nu.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 25 mei 2015, 13:55 uur
Ja vet album inderdaad, al een paar keer geluisterd op aanraden van Masimo!
0
geplaatst: 3 februari 2016, 10:29 uur
Heb een warm hart voor Afrika en haar muziek. Ben er veel geweest en m.n. Noord en West Afrika heeft een gave muziekcultuur. De Sahara is zo'n beetje de scheidslijn tussen de jazzy Noord Afrikaanse bands en de wat meer traditionele West Afrikaanse muziek. Veel bandjes live gezien. Het contrast met de muziekscene van Zuid Afrika is groot. Machtig continent met veel diversiteit. Maar dat zien we all over the World.
1
geplaatst: 17 augustus 2017, 19:54 uur
Mijn post bij Afrikaans album van de week (over Bella Bellow) kreeg geen reacties, dus ik vermoed dat men hier niet echt warm loopt voor Afrikaanse muziek, maar laat ik het toch hier ook eens proberen (met totaal iets anders).
Batsumi uit Soweto lijkt een vrij onbekende Afrikaanse jazz naam. Dat zal voor een groot deel met het apartheidsregime te maken hebben.
Hoewel het nogal vals klinkt aan het begin, is dit is mijn favoriete nummer van hun debuut, maar het hele album is mooi.
Batsumi uit Soweto lijkt een vrij onbekende Afrikaanse jazz naam. Dat zal voor een groot deel met het apartheidsregime te maken hebben.
Hoewel het nogal vals klinkt aan het begin, is dit is mijn favoriete nummer van hun debuut, maar het hele album is mooi.
0
geplaatst: 18 augustus 2017, 13:43 uur
Ben nog niet aan Bella Bellow toegekomen maar haar bijdrage op verzamelaar Togo Soul 70, Dasi Ko, is erg fijn. Volgens mij ook een nr. dat nog niet door jou werd vermeld. Sowieso vind ik de wat meer bluesy downtempo muziek uit m.n. Togo en Benin erg fijn, muziek die soms nogal overschaduwd wordt door de eveneens fijne vodoun-klanken uit die regio. Roger Damawuzan et les A's du Benin is in dat kader niet te missen. Album vorig jaar heruitgebracht op Hot Casa.
0
geplaatst: 18 augustus 2017, 14:04 uur
Bedankt voor de tip Venceremos. Die ga ik luisteren. Opener Wait for me ken ik al.
Als het ook funky mag zijn, staan er hier in mijn laatste post misschien ook nog wat leuke Afrikaanse nummers: Maak kennis met Soul/Funk
(van Brand New Wayo - Funk, Fast Times & Nigerian Boogie Badness 1979-1983)
Als het ook funky mag zijn, staan er hier in mijn laatste post misschien ook nog wat leuke Afrikaanse nummers: Maak kennis met Soul/Funk
(van Brand New Wayo - Funk, Fast Times & Nigerian Boogie Badness 1979-1983)
0
geplaatst: 27 augustus 2017, 16:34 uur
Gisteren toegevoegd.
Ebo Taylor - Twer Nyame (1978)
Net zo sterk als "Ebo Taylor" uit 1977.
Van die plaat het nummer "Ntsir A":
Maar ik had ook alle 3 de nummers van Twer Nyame kunnen kiezen.
Ebo Taylor - Twer Nyame (1978)
Net zo sterk als "Ebo Taylor" uit 1977.
Van die plaat het nummer "Ntsir A":
Maar ik had ook alle 3 de nummers van Twer Nyame kunnen kiezen.
0
geplaatst: 30 augustus 2017, 20:23 uur
Erg aangenaam nummer, dank voor het delen.
Wat favorieten van dit jaar:
Amadou et Mariam - Bofou Safou (Lyric Video) - YouTube
Oumou Sangaré - Kamelemba (Official Video) - YouTube
Tony Allen - Wolf eats wolf - YouTube
Songhoy Blues - Bamako - YouTube
Wat favorieten van dit jaar:
Amadou et Mariam - Bofou Safou (Lyric Video) - YouTube
Oumou Sangaré - Kamelemba (Official Video) - YouTube
Tony Allen - Wolf eats wolf - YouTube
Songhoy Blues - Bamako - YouTube
1
geplaatst: 3 september 2017, 14:01 uur
Leuke post herman.
Allemaal prima nummers waarbij ik van de laatste het meest genoot (ook door de energieke clip en het gitaarwerk).
Allemaal prima nummers waarbij ik van de laatste het meest genoot (ook door de energieke clip en het gitaarwerk).
0
geplaatst: 8 september 2017, 17:59 uur
Minneapolis, Bella Bellow laatst bij mijn ouders thuis gedraaid, en dat beviel goed (het nummer dat je al deelde) goed, vnl. het nummer Senye door de toffe achtergrondvocalen. M'n moeder was er trouwens weg van, met als bewijs een plekje op haar persoonlijke Spotify-playlist
herman, Die van Amadou en Mariam is inderdaad erg goed, ben zeer benieuwd naar hun optreden binnenkort. Het nieuwe nummer van Songhoy Blues vind ik helaas minder. Wat meer richting rock (en disco), maar daardoor in mijn oren ook meer rechttoe-rechtaan. Tony Allen moet ik nog achteraan, en Oumou zal goed beluisterd worden voorafgaand aan LGW?! Goed idee om wat tips te droppen in dit topic, ik voeg ze graag aan mijn luisterlijst toe. Bij dezen mijn bijdrage:
Kondi Band - Titi Dem Too Service
Ifriqiyya Electrique - Stombali
Kasai Allstars - Quick as White

herman, Die van Amadou en Mariam is inderdaad erg goed, ben zeer benieuwd naar hun optreden binnenkort. Het nieuwe nummer van Songhoy Blues vind ik helaas minder. Wat meer richting rock (en disco), maar daardoor in mijn oren ook meer rechttoe-rechtaan. Tony Allen moet ik nog achteraan, en Oumou zal goed beluisterd worden voorafgaand aan LGW?! Goed idee om wat tips te droppen in dit topic, ik voeg ze graag aan mijn luisterlijst toe. Bij dezen mijn bijdrage:
Kondi Band - Titi Dem Too Service
Ifriqiyya Electrique - Stombali
Kasai Allstars - Quick as White
0
geplaatst: 8 september 2017, 18:47 uur
Dat zijn leuke berichten Masimo. 
Ik kom later terug op jouw nummers als ik ze geluisterd heb.
Hebben jullie trouwens geen interesse in de soul ladder?

Ik kom later terug op jouw nummers als ik ze geluisterd heb.
Hebben jullie trouwens geen interesse in de soul ladder?
0
geplaatst: 8 september 2017, 21:05 uur
Leuk de berichten hier. Net op weg naar huis dacht ik eraan dat ik mijn nieuwe ontdekkingen hier wilde posten. Daar zit ook een nieuwe Amadou en Mariam bij:
Amadou & Mariam - Filaou Bessame (Lyric Video) - YouTube
Msafiri Ziwose - Chibitenyi - YouTube
Die laatste is Tanzaniaanse gogo. Was ik niet bekend mee voordat ik van deze artiest hoorde, maar ik vind het wel fijne dansbare, opzwepende muziek.
Oumou heb ik trouwens een paar maanden terug in Lantaren/Venster gezien, was erg leuk!
Kondi Band klinkt heel tof. Youtube speelt erna deze af en dan zit ik er ineens helemaal in:
Kondi Band - Belle Wahallah - YouTube
Ben liefhebber van oude soul, maar ladders/games doe ik niet meer zo actief aan mee.
Amadou & Mariam - Filaou Bessame (Lyric Video) - YouTube
Msafiri Ziwose - Chibitenyi - YouTube
Die laatste is Tanzaniaanse gogo. Was ik niet bekend mee voordat ik van deze artiest hoorde, maar ik vind het wel fijne dansbare, opzwepende muziek.
Oumou heb ik trouwens een paar maanden terug in Lantaren/Venster gezien, was erg leuk!
Kondi Band klinkt heel tof. Youtube speelt erna deze af en dan zit ik er ineens helemaal in:
Kondi Band - Belle Wahallah - YouTube
Ben liefhebber van oude soul, maar ladders/games doe ik niet meer zo actief aan mee.
0
geplaatst: 19 mei 2019, 16:33 uur
Misschien tijd voor een "Afrika Injectie"
Vraag me soms af hoe populair Afrikaanse muziek eigenlijk is. Als men het sucses van labels als o.a. "Analog Africa" of "Awesome Tapes From Africa" ziet, en de steeds grotere présence van Afrikaanse muzikanten op Europese Podiums & Festivals, denk je dat Afrikaanse, en andere wereld muziek, erg populair is.
Maar als je echter het stemmenaantal op Afrikaanse plaatjes ziet het er onmiddellijk wat soberder uit. Massa's fantastische plaatjes met minder dan 5 stemmen.
Hier volgen enkele luistertips, van traditioneel tot elektronisch.
Vraag me soms af hoe populair Afrikaanse muziek eigenlijk is. Als men het sucses van labels als o.a. "Analog Africa" of "Awesome Tapes From Africa" ziet, en de steeds grotere présence van Afrikaanse muzikanten op Europese Podiums & Festivals, denk je dat Afrikaanse, en andere wereld muziek, erg populair is.
Maar als je echter het stemmenaantal op Afrikaanse plaatjes ziet het er onmiddellijk wat soberder uit. Massa's fantastische plaatjes met minder dan 5 stemmen.
Hier volgen enkele luistertips, van traditioneel tot elektronisch.
1
geplaatst: 19 mei 2019, 16:45 uur
Ik ga wel eens naar concerten van Afrikaanse artiesten, dit jaar o.a. in Grounds (Rotterdam) en de X (Leiden). Niet de grootste zalen, maar er komt toch best wat volk op af. In Grounds Bassekou Kouyate gezien voor plusminus 200 mensen, terwijl zijn nieuwe album hier ook maar 2 stemmen heeft.
0
geplaatst: 19 mei 2019, 16:57 uur
https://f4.bcbits.com/img/a0134447073_10.jpg
De zoon van de legendarisse Marokaanse zanger Maalem Mahmoud Gania (die ik nog niet ken) brengt ons heerlijke ceremonieele/spiriteele Gwana trance.
Luister op Bandcamp
Houssam Gania - Mosawi Swiri (2019) MusicMeter
De zoon van de legendarisse Marokaanse zanger Maalem Mahmoud Gania (die ik nog niet ken) brengt ons heerlijke ceremonieele/spiriteele Gwana trance.
Luister op Bandcamp
Houssam Gania - Mosawi Swiri (2019) MusicMeter
0
geplaatst: 19 mei 2019, 17:12 uur
https://f4.bcbits.com/img/a4014386142_10.jpg
Funky Afro-beat uit Togo, waar vooral het orgel centaal staat.
Luister op Bandcamp
Orchestre Abass - De Bassari Togo (2018) MusicMeter
Funky Afro-beat uit Togo, waar vooral het orgel centaal staat.
Luister op Bandcamp
Orchestre Abass - De Bassari Togo (2018) MusicMeter
1
geplaatst: 19 mei 2019, 17:32 uur
https://f4.bcbits.com/img/a3643370945_10.jpg
Dit Nigeriaans/Brussels trio brengt een stevige portie Tuareg-Rock met Funky vibes.
Luister op Bandcamp
Kel Assouf - Black Tenere (2019) MusicMeter
Dit Nigeriaans/Brussels trio brengt een stevige portie Tuareg-Rock met Funky vibes.
Luister op Bandcamp
Kel Assouf - Black Tenere (2019) MusicMeter
0
geplaatst: 19 mei 2019, 20:07 uur
Leuke thread! Ik ontdek graag wereldse muziek, dat is hier wel aan de orde zo. 

0
geplaatst: 19 mei 2019, 20:45 uur
Evt hier polsen: hoeveel interesse is er om vanaf de zomer weer te beginnen met het Afrikaans album v/d week? (Of liever: maand), zie het gelijknamige topic. Misschien weer leuk om op te starten bij hernieuwde interesse.
0
geplaatst: 19 mei 2019, 21:40 uur
Masimo schreef:
Evt hier polsen: hoeveel interesse is er om vanaf de zomer weer te beginnen met het Afrikaans album v/d week? (Of liever: maand), zie het gelijknamige topic. Misschien weer leuk om op te starten bij hernieuwde interesse.
Lijkt me idd wel leuk, maar per 2 weken of maand lijkt me een realistischere termijn idd.
0
geplaatst: 19 mei 2019, 21:54 uur
Dan wil ik ook wel inhaken. Ben altijd wel te porren voor een portie wereldmuziek.
Denk inderdaad dat per 2 weken, of per maand het handigst is.
Denk inderdaad dat per 2 weken, of per maand het handigst is.
1
geplaatst: 19 mei 2019, 22:22 uur
0
geplaatst: 19 mei 2019, 22:49 uur
0
geplaatst: 19 mei 2019, 23:18 uur
https://i0.wp.com/www.awesometapes.com/wp-content/uploads/2016/12/MusiliuHarunaIshola.jpg?w=600&ssl=1
Een update van het percussieve "Apala" genre van de Yarubu uit Nigeria, dat onstond in de laate 1930s, met als doel om de gelovigen te wekken tijdens de Ramadan.

Musiliu Haruna Ishola - Soyoyo (Niger, 2000) ATFA
Een update van het percussieve "Apala" genre van de Yarubu uit Nigeria, dat onstond in de laate 1930s, met als doel om de gelovigen te wekken tijdens de Ramadan.

Musiliu Haruna Ishola - Soyoyo (Niger, 2000) ATFA
5
geplaatst: 12 februari 2020, 19:50 uur
Ben de laatste dagen weer volop aan't zwerven op het "Awesome Tapes From Africa" label.
De meesten onder ons die deze pagina bezoeken zullen het label wel kennen, maar wisten julie ook dat de labeleigenaar ook een website heeft die reeds bestond, als blog, voordat hij met het label begon. Het staat er vol met een prachtige collectie van oude cassetjes (die je kan downloaden). Iedereen kan er wel iets vinden. Of het nu dans, trance, rock of chill is maakt niet uit, Afrika is groot en gevarieerd.
Dus allen daarheen, ATFA.
De meesten onder ons die deze pagina bezoeken zullen het label wel kennen, maar wisten julie ook dat de labeleigenaar ook een website heeft die reeds bestond, als blog, voordat hij met het label begon. Het staat er vol met een prachtige collectie van oude cassetjes (die je kan downloaden). Iedereen kan er wel iets vinden. Of het nu dans, trance, rock of chill is maakt niet uit, Afrika is groot en gevarieerd.
Dus allen daarheen, ATFA.

0
BrotherJohn
geplaatst: 5 maart 2021, 10:39 uur
Aan het eind van de vorige eeuw had ik de Microsoft Encarta 98 encyclopedie op cd-rom. Daar stonden tientallen muziekfragmenten op, van klassieke muziek tot popmuziek. Ik luisterde echter altijd het graagst naar die paar opzwepende unplugged Afrikaanse traditionele folknummers die er op stonden, waar dan bij stond dat het folkmuziek uit Namibië en Zimbabwe was. Het is niet meer terug te vinden welke artiesten dat waren. Toen in 1998 is wel een zaadje gelegd voor mijn interesse in Afrikaanse al traditionele muziek, maar verder dan enkele bekende artiesten uit Mali (waaronder Tinariwen en Habib Koité, die ik beide wel eens live heb gezien in NL) en een enkele Putumayo-release ben ik tot nu toe nog niet gekomen. Laat ik nu eens in Zimbabwe en Namibië beginnen, iemand suggesties? Ik zoek niet te moderne muziek, liever wat naturel met een goede balans tussen snaarinstrumenten en percussie.
* denotes required fields.