menu

Genres / Overigen / Dub

zoeken in:
Zijn hier mensen met verstand van dub?

Of in ieder geval mensen die mij wat tips kunnen geven in deze? Ik was gisteren bij the Thievery Corporation en dat klonk vaak best dubby. Vanuit een popperspectief kan ik me alleen wat dingen van Primal Scream voor de geest halen.

je moet maar 'ns een paar platen proberen van King Tubby

JonnieBrasco
Eerlijk gezegd geen idee wat dub inhoudt vanuit popperspectief. Vanuit electronisch perspectief (ambient dub) kan ik je wel eentje aanraden: Higher Intelligence Agency - Freefloater. Toevallig juist deze week mee kennisgemaakt. Sampletjes zijn op briljante wijze geladen met alle mogelijke effecten (is volgens mij wat de term dub betekent, maar de onderhonden zullen zo'n definitie vast beter weten te formuleren.) Het album wat ik je tip schijnt in ieder geval een "schoolvoorbeeld dub" te zijn, met ijzersterke gelaagde patronen.

Ik weet er eigenlijk niets van, Jonnie, dus alle tips zijn meer dan van harte welkom. Ik ben zeker benieuwd naar Freefloater.

En Zach, King Tubby dubt beetje bij beetje mijn harde schijf op...

Is dub ook een beetje reggae achtig?

herman schreef:

En Zach, King Tubby dubt beetje bij beetje mijn harde schijf op...

Je moet maar eens een halfuurtje je volume duchtig opschroeven bij King Tubby. Psychedelische effecten zijn verzekerd ... en gratis

Probeer misschien ook een keer iets van Lee "Scratch" Perry

Bloompje schreef:

Is dub ook een beetje reggae achtig?

Dub is stukken muzikaal agressiever dan reggae. Als reggae een kat is, dan is Dub een tijger

Bloompje: ik vind van wel, maar ik heb geen idee waar de scheidslijn ligt.

En de naam Lee "Scratch" Perry ken ik ook wel. Ga ik ook maar 's naar luisteren dan.

Oke, ik denk dat het wel duidelijk is...dankzij kat en tijger .

Zachary Glass schreef:
(quote)

Dub is stukken muzikaal agressiever dan reggae. Als reggae een kat is, dan is Dub een tijger

Dub komt voort uit reggea, was een beetje jammen en improviseren onder reggea muzikanten.
Ging, en gaat, veel verder als de standaard reggea (voor zover dat bestaat ), al was het alleen maar om dat de muzikanten elkaar muzikaal staan uit te dagen.

Bekende namen:

Lee 'Scratch' Perry
King Tubby
Mad Professor
Dub Syndicate

Denk qua dance ook aan bijvoorbeeld Leftfield, Basic Channel en Rhythm&Sound

Sly & Robbie

verder het label ~scape brengt leuke dub albums uit bijvoorbeeld:
Deadbeat

blabla schreef:

Dub komt voort uit reggea, was een beetje jammen en improviseren onder reggea muzikanten.
Ging, en gaat, veel verder als de standaard reggea (voor zover dat bestaat ), al was het alleen maar om dat de muzikanten elkaar muzikaal staan uit te dagen.

Het belangrijkste aan dub zijn toch juist de studio-effecten? Echo's, gunshots, piepjes, dik aangezette bassen etc. ?

T.O. schreef:

Het belangrijkste aan dub zijn toch juist de studio-effecten? Echo's, gunshots, piepjes, dik aangezette bassen etc. ?

Of het het belangrijkste is weet ik niet, wel dat de mensen achter het mengpaneel meestal meedoen, dus vandaar de piepen, knarsen en effekten.
Iemand die hier heel erg goed in is, is Adrian Sherwood, doet het zelfs bij live optredens.

blabla schreef:

Iemand die hier heel erg goed in is, is Adrian Sherwood, doet het zelfs bij live optredens.

Klopt, dat hele On-U Sound label is erg aardig. Dub gemengd met allerhande stijlen: punk, rock, dance etc.

In de electro-dance scene is Dub toch gewoon een mix zonder/of minder vocalen dan in het origineel?

Ja. In Dub als genre komen ook minder vocalen voor dan in 'gewone reggae'.

Ott, met "Blumenkraft" vind ik meesterlijk.

Dubs waren de Instrumentale versies van reggae songs. Deze stonden als b-kant op de singles. Deze instrumentale versies ('versions' genaamd) waren voor de DJ's in de Jamaicaanse dancehalls. Zij konden dan over die muziek 'toasten' (soort van rappen).

Onder andere Lee 'Scratch' Perry en King Tubby hebben van deze 'versions' een kunst gemaakt. Met hun echo's, zware bassen en ander psychedelische effecten verknipte ze versions tot heerlijke nummers .

Beste dub albums voor mij:

Super Ape - Lee "Scratch" Perry & The Upsetters
Heart of the Congos - The Congos (gepruduceerd door Lee Perry)
King Tubby - Dub Gone Crazy: The Evolution of Dub at King Tubby's 1975-1977
Augustus Pablo - King Tubbys Meets Rockers Uptown

Een goeie verzamelaar van Lee 'Scratch' Perry dub-periode is Arkology. Hierop staat het beste werk uit de Black Ark. De Black Ark was de legendarische studio waar Lee Perry de dub uitvondt. Hier verknipte hij tapes, maakte hij geluidseffecten met oa flessen en als het geluid wat minder was blies hij wat ganja rook over de rollende tapes.
In deze studio maakte hij als een magier van 1974 tot 1979 in een wolk van zoet geurende ganja de meest fantastische producties. Perry toch al een beetje gek wordt onder invloed van coke meer en meer parnoide ook in Kingston zijn er spanningen van bendes en geweld. Uiteindelijk steekt hij zijn eigen studio in de fik. Einde van een mooie periode.

De Black Ark

(afbeelding)

Ben zelf al 20 jaar dub aan het volgen.
Het is niet agressiever, juist meer mellow, weinig of geen zang, samples, echo's, lekkere zware bassen maar niet snel.

Sommige Roots bands hebben ook dub stukken in hun songs, dan gaan ze gewoon even een paar minuten instrumentaal zoals bv Black Uhuru.

Beste dub tot nu toe althans mijn mening:
Augustus Pablo
Mad Professor
King Tubby
Lee Perry

Deze gasten maken ook veel troep trouwens maar ook veel juweeltjes, mocht je een album willen kopen dan kan ik je wel wat tips geven.

Mooie platen trouwens dudehere!
Heb ze ook..

Mad Professor - Dub me crazy kan ook in dat rijtje
&
Return of the super ape van Perry ook wel

Joy
ik hoorde vannacht Jamrock van Damien Marley

ouderwetse dub, niks commercieel, al heb ik de rest van zijn plaat nog niet beluisterd

wat dub betrefd kan het mij niet bombastisch en echo genoeg zijn

joy

dub invasion van tubby ook niet misselijk

Yanina
hm, mis op dit oude topic Asian Dub Foundation!

Dat is niet echt dub (ondanks de naam), maar meer een etnische variant op Rage Against The Machine.

Yanina
herman schreef:
Dat is niet echt dub (ondanks de naam), maar meer een etnische variant op Rage Against The Machine.

ic! maar 'dub' is feitelijk een term uit de 1950's, uitgevonden door Les Paul (van de gitaren) de eerste die multitracking ging gebruiken.

sq
In dit topic zie ik inderdaad vooral Dub-reggae, en zelf denk ik ook als eerste aan reggae als ik ´dub´ zie zonder nadere aanduiding. Ik heb er ook wel een en ander van (stuk of 10 albums). Maar de techniek is zeker niet exclusief reggae-gebonden, dat spreekt.

iemand die Radical dance fraction(rip) kent.
Goede engelse dub

Hoe komt het dat als ik een Dub versie van een jamaicaans Reggaenummer beluister dat deze vaak veel mooier is dan het orgineel?
Echte heavy Dub is vaak minutenlang alleen maar Drums & Bass en af en toe een paar Reggaeslagen op de gitaar, losse blazertoontjes en soms een korte orginele vervormde zang die gelukkig gauw weer hevig echoend uit fade.
Soms probeer ik wel eens te analyseren waarom Dub zo’n impact heeft op mij, want eigenlijk objectief verstandelijk stelt het geen fuck voor. Meestal ben ik dan een tikje stoned, wat het natuurlijke niet gemakkelijker maakt, maar wel een stuk leuker.
Ik ben Dub pas gaan ontdekken nadat ik zo’n beetje tegelijkertijd de extended versions van Plastic Smile……….Black Uhuru en Soon Forward………….Gregory Isaacs op mijn draaitafel legde. (Ja, de vinyl versie van Soon Forward is beter dan die je op de CD tegenkomt.)
Ik kon toen niet en nog steeds niet begrijpen dat de muziek naarmate er steeds meer verdwijnt, steeds mooier wordt.
Trouwens Soon Forward is niet alleen een persoonlijk markeerpunt, maar ook een mijlpaal in de Reggae history.
Was de eerste produktie van het Taxi label van de Riddim Twins Sly & Robby.
Deze twee zijn het beroemdste Reggae ritme duo van Jamaica, spelen al heel lang samen.
In ieder geval wil je Dub leren kennen, doe een lekkere blow en luister languit liggend met je headphones op je oren en je ogen dicht naar de extended versions van je favourite artiesten.
Zoals Horace Andy, Johnny Clark, Cornell Campbell, Burning Spear en mijn favoriet Linval Thompson.
En de pure Dub van King Tubby, sommige Lee Perry’s, Roots Radics.
En natuurlijk ook Augusto Pablo en Prince Far I.
Ben je ook Dubminded?
Mag je mij eens uitleggen waarom?

er is hier bijna geen aandacht voor
-The Upsetters
-Scientist

jammer

Gast
geplaatst: vandaag om 14:22 uur

geplaatst: vandaag om 14:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.