menu

Genres / Overigen / Nederlandstalige muziek

zoeken in:
Ja zo ken ik er nog wel een paar - gooi die "encyclopedie" (ensie.nl verdient die naam niet) maar gauw bij het vullis.

Volgens die definitie kunnen Roel van Velzen en Bushwick Bill ook bij hetzelfde genre ingedeeld worden omdat ze allebei klein zijn.

Doe Maar is daarentegen de dans ontsnapt: 4us is Pop/Ska, waarschijnlijk was Pop/Ska/Nederlandstalig te complex voor het systeem. Genre-indeling is sowieso wel een dingetje

Engelstalig is dan ook een genre natuurlijk. Dáár zit pas veel kaf tussen het koren...

gaucho schreef:
Engelstalig is dan ook een genre natuurlijk. Dáár zit pas veel kaf tussen het koren...

Wat dacht je van het genre klote muziek dan?

bert114 schreef:
Toch “ genre” maar even in de encyclopedie opgezocht want ik vind jouw opmerking wel wat hebben
Als je dit leest is het voor mij dus wel een genre, vrijwel alle Nederlandstalige producten roepen weerzin op

Nou bert114, dit vind ik wel buitengemeen generaliserend en chargerend hoor….

Wat te denken van de oeuvres van: Boudewijn de Groot, Ramses Shaffy & Liesbeth List, Frank Boeijen het prachtige werk van Bannink & A.M.G. Schmidt etc.. en zo kan ik nog wel even door gaan. En ja ook de hele discografie van Het `Goede Doel en beiden Henk-en

Ik denk dat je deze groep zwaar tekort doet ...

Roxy6 schreef:
(quote)

Nou ja, ondanks zijn geleuter wil ik het hier toch even opnemen voor ons vriendje Bert: hij doet niemand tekort door zijn muzikale voorkeuren en antipathieën te hebben. Dat hij dit als genre bestempelt is dan weer een beetje mal.

Edwynn schreef:
Volgens die definitie kunnen Roel van Velzen en Bushwick Bill ook bij het zelfde genre ingedeeld worden omdat ze allebei klein zijn.

Casartelli (moderator)
Kramer schreef:
Dat hij dit als genre bestempelt is dan weer een beetje mal.
Daar begon hij dan ook niet zelf mee.

Zo, nu even bezemen.

Roxy6 schreef:
(quote)

Nou bert114, dit vind ik wel buitengemeen generaliserend en chargerend hoor….

Wat te denken van de oeuvres van: Boudewijn de Groot, Ramses Shaffy & Liesbeth List, Frank Boeijen het prachtige werk van Bannink & A.M.G. Schmidt etc.. en zo kan ik nog wel even door gaan. En ja ook de hele discografie van Het `Goede Doel en beiden Henk-en

Beste Roxy6, het niet mijn intentie om iemand te kwetsen of artiesten te kort te doen. Muziek in mijn moerstaal is niet mijn kopje thee. Ik schrijf toch heel duidelijk dat het mijn persoonlijke mening is, mijn eigen muziekbeleving. Ik heb ook moeite met G.F. Händel, de producten van de heer Stockhausen en Gagaku ensembles. Ik realiseer mij heel heel goed dat heel veel teksten van mijn muzikale Engelstalige helden nergens over gaan, maar om een niet geheel duidelijk te definiëren reden irriteert me dat niet of in ieder geval minder.

Nederlandstalig is wat mij betreft ook een zeer functioneel genre, dus Bert en zijn encyclopedie hebben gewoon gelijk. Wel mooi om te zien dat de snobs hier moeilijk tegen kunnen.

Als het een muziekgenre is, wat zijn dan de muzikale kenmerken die alle Nederlandstalige muziek bindt?

Kramer schreef:
Als het een muziekgenre is, wat zijn dan de muzikale kenmerken die alle Nederlandstalige muziek bindt?

De taal.

In de definitie zoals het in de door jou als vullis getypeerde encyclopedie wordt gehanteerd gaat het om het gevoel wat iets bij iemand oproept als omschrijving van een genre. Genre wordt zo dus wat dynamischer. Zo zou je punk een genre kunnen noemen zonder naar de taal of geografische herkomst te kijken, punk als (sub)genre gaat over het gevoel wat de muziek oplevert bij iemand. Er hoeft binnen deze definitie niet perse een muzikale binding te zijn in een genre, voor mij is de Nederlandse taal van negatieve invloed, voor andere juist een positieve. Mijn vader (van 1922) hoefde je echt geen Duitstalige muziek voor te schotelen, geen Heino en geen Kraftwerk. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, maar dat komt waarschijnlijk omdat voor jou genre gelijkstaat aan muzieksoort. Voor mij is genre een grote gemene deler

Onweerwolf schreef:
(quote)

De taal.

Tja, dan houdt het op.

Marty McFly schreef:
(quote)

Tja, dan houdt het op.

Daar heb je subgenres voor.

Hellevaerder en Marco Borsato zijn dan niet alleen streekgenoten maar ook genregenoten. Dubbel feest!

Voor iemand die houdt van klassiek maar niet van pop is verder onderscheid niet belangrijk. Net als dat het feit dat Hellevaerder black metal maakt niet relevant is voor iemand die niet van metal houdt.

Genre onderscheid is een instrument, niet een soort van universeel geformaliseerd concept.

Wie heeft het dan ook over een universeel geformaliseerd concept? Waar het allemaal op neerkomt is het volgende: als ik hier bij café Ome Co, waar ze heel graag Huisje Op Wielen meebrullen. naar binnenloop en daar de herbergier vertel dat ik nog een leuk Nederlandstalig ceedeetje heb, zetten de lallende stamgasten mij onmiddellijk met de blote de togus op de glazenborstels als ze horen wat er op dat bewuste Nederlandse ceedeetje staat.

Edwynn schreef:
Wie heeft het dan ook over een universeel geformaliseerd concept? Waar het allemaal op neerkomt is het volgende: als ik hier bij café Ome Co, waar ze heel graag Huisje Op Wielen meebrullen. naar binnenloop en daar de herbergier vertel dat ik nog een leuk Nederlandstalig ceedeetje heb, zetten de lallende stamgasten mij onmiddellijk met de blote de togus op de glazenborstels als ze horen wat er op dat bewuste Nederlandse ceedeetje staat.

Ja, omdat die mensen houden van smartlappen en niet van black metal. Zo moeilijk is het toch allemaal niet?

Ik heb ook niets met Duitstalige muziek maar Radio-Aktivität van Kraftwerk vind ik geweldig. Heb ook veel muziek uit de elektronica hoek. Maar als ik Junge komm bald wider hoor dan gaan mijn tenen krommen. Hellevaerder zal in de platenzaak vlak naast Iron Maiden en Judas Priest staan en niet in hetzelfde vakje als Corry Konings en Koos Alberts.

Conclusie voor mij persoonlijk; de term genre is op meerdere manieren te gebruiken.

Zie genres als tags dan heb je er veel meer aan.

Onweerwolf schreef:
Ja, omdat die mensen houden van smartlappen en niet van black metal. Zo moeilijk is het toch allemaal niet?

Wat mij betreft niet. Daarmee is Nederlandstalig dus geen genre, maar gewoon een overeenkomst. Net zoals dat beide dingen met het gebruik van mengpanelen in elkaar gezet worden.

Edwynn schreef:
(quote)

Wat mij betreft niet. Daarmee is Nederlandstalig dus geen genre, maar gewoon een overeenkomst. Net zoals dat beide dingen met het gebruik van mengpanelen in elkaar gezet worden.

Ja, wat jou betreft. Maar genres zijn nou juist vooral functioneel om muziek in te delen in hokjes en vervolgens de juiste hokjes aan de juiste personen aan te raden.

[quote/] Wat mij betreft niet. Daarmee is Nederlandstalig dus geen genre, maar gewoon een overeenkomst. Net zoals dat beide dingen met het gebruik van mengpanelen in elkaar gezet worden. [/quote]

Je slaat de spijker op de kop. Genre is gebaseerd op overeenkomsten. Dat wil daarna niet zeggen dat alles wat een bepaalde overeenkomst heeft daarna ook volledig vergelijkbaar is. Deze discussie valt en staat met de definitie van het begrip genre.

Kramer schreef:

Off-topic, wat een geweldige Top 10 heb jij, hilarisch !

Gast
geplaatst: vandaag om 17:43 uur

geplaatst: vandaag om 17:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.