menu

Genres / Overigen / Country

zoeken in:
en nog maar eentje, The Black Lillies:

die solo rond 1.50

Wat is dat toch met country op MusicMeter. Veel onbetwiste hoogtepunten uit het genre hebben hier een bedroevend laag gemiddelde:

The Louvin Brothers - Tragic Songs of Life (1956) 3,20
Dolly Parton - Coat of Many Colors (1971) 3,33
George Jones - The Grand Tour (1974) 3,13
Ray Price - Night Life (1962) 2,91
Buck Owens and His Buckaroos - I've Got a Tiger by the Tail (1965) 3,14
Loretta Lynn - Don't Come Home a Drinkin' (With Lovin' on Your Mind) (1967) 3,25

Deze platen krijgen op Allmusic bijvoorbeeld stuk voor stuk de volle vijf sterren. Ze staan volgens mij ook allemaal in 1001 Albums You Must Hear Before You Die.

Dat laatste is waar het 'misgaat'. Omdat sommigen daadwerkelijk denken dat die albums voor iedereen essentieel zijn gaan er niet-liefhebbers naar country luisteren. En die weten het logischerwijs niet geheel op waarde te schatten. Laat ik er een aantal tegenover zetten die (bij mijn weten) buiten die top 1001 vallen en dan blijkt gelukkig dat er hier best wel liefhebbers aanwezig zijn

The Louvin Brothers - Satan Is Real (1960)
Patsy Cline - Showcase (1961)
Merle Haggard and The Strangers - Branded Man (1967)
The Everly Brothers - Roots (1968)
Kris Kristofferson - Kristofferson (1970)
Billy Joe Shaver - Old Five and Dimers Like Me (1973)
Willie Nelson - Phases and Stages (1974)
Linda Ronstadt - Heart Like a Wheel (1974)
Waylon Jennings - Dreaming My Dreams (1975)

Nu je het zegt, ik denk dat je daar gelijk in hebt! Nadat mij de gemiddeldes bij de platen van Loretta Lynn en de Louvin Brothers waren opgevallen, had ik een lijstje gemaakt op basis van country-klassiekers waar ik op had gestemd, met een laag gemiddelde. En die bleken dus allemaal in mijn exemplaar van 1001 albums te staan.

Het contrast tussen Tragic Songs of Life (3,20 gemiddeld) en Satan is Real (4,00 gemiddeld) zegt genoeg, denk ik.

Het is toch een love-it-or-hate-it-genre.

Thekillers87327
Orville Peck is ook redelijk nieuw in het genre.
Kennen jullie die al?
Heerlijke stem gecombineerd met redelijk donkere country

Wel al langs zien komen, maar ik moet het nog eens proberen. Vraag me een beetje af of het niet te veel een gimmick is, met dat masker, en het subversief spelen met het cowboy-stereotype. Maar heb ook al veel positieve dingen gelezen over de muziek, zeker ook over zijn stem zoals jij ook zegt, dus ik ga het binnenkort zeker eens opzetten.

Heb ten tijde van Orville Peck's debuut nooit echt de behoefte gehad om het een kans te geven. Ondanks dat het het label country draagt was dat masker net iets te veel. Maar je moet een boek niet op zijn kaft beoordelen en heb daarom zijn laatste EP Show Pony een kans gegeven.

Het eerste wat opvalt is inderdaad zijn stem. Die werkt zeer verslavend. Melodramatisch en meeslepend zijn denk goede woorden. En de muziek country? Tsja, het was, is en blijft altijd een discussie die al vanaf de jaren 60 speelt: wat valt nu wel en niet onder country? Voor mij is dit in alle gevallen geen country, maar de muziek is zeker genietbaar.

Om de lijstjes van LuukRamaker en iemand74 aan te vullen en waar ik de laatste tijd naar luister:

George Jones - A Picture of Me (Without You) (1972)
Marty Robbins - Gunfighter Ballads and Trail Songs (1959)
Merle Haggard and The Strangers - Swinging Doors and the Bottle Let Me Down (1966)
Red Simpson - The Man Behind the Badge (1966)
Roger Miller - The Return of Roger Miller (1965)
Waylon Jennings - Lonesome, On'ry and Mean (1973)
Willie Nelson - Shotgun Willie (1973)

Ik kan nog verder terug de tijd in gaan, maar de geluidskwaliteit is slecht en gedateerd. Daar moet je dus echt doorheen bijten. Ik denk dan aan artiesten zoals The Carter Family, Jimmie Rodgers, Roy Acuff, Bill Monroe (uitvinder van Bluegrass) en Hank Williams.

Eindelijk dit topic gevonden. Hier staan tenminste tips waar ik wat mee kan Country blijft op deze site toch zwaar ondergewaardeerd, heel jammer. Maar gelukkig zijn er genoeg users die er wel van houden.

Mijn laatste ontdekking is Alan Power, wat een stem heeft deze man. In november komt zijn nieuwste album uit, deze is te vinden op zijn debuut:

De dame is zijn vrouw.

Hier komt ook af en toe wat voorbij:
Alles over Altcountry, Roots en Americana
Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel #2
Er is wel iemand die wat mij betreft teveel YT filmpjes dumpt..

Joshua68 schreef:
Hier komt ook af en toe wat voorbij:
Alles over Altcountry, Roots en Americana
Maak kennis met folk, americana, roots en beoordeel #2
Er is wel iemand die wat mij betreft teveel YT filmpjes dumpt..

Tsja. Dan moet je zelf gaan luisteren-kijken en een oordeel vormen. Voor sommigen verhaaltjes en lijstjesverslaafden best wel moeilijk.

Heeft iemand wat leuke tips op het gebied van 'rockende' country, een beetje in de trant van dit?
Alvast bedankt

Neil Young - Grey Riders

Moet hierbij toch wel een beetje denken aan The Turnpike Troubadours (al moet ik daar sowieso wel vaak aan denken ). Misschien een tikkeltje minder rockend maar de 'fiddlesound' komt er aardig mee overeen (al schuwen ze ook de wat minder energieke nummers niet).

Turnpike Troubadours - "Before The Devil Knows We're Dead" - HearYa Live Session 7/19/13

Wie niet waagt, die niet wint zou ik zeggen

Oooo die band lijkt me heel leuk! Ga ik gelijk meer van opzoeken

Een heel behoorlijk album. Lijkt me wel iets voor de echte liefhebbers.

Tip: Voor de Nashville liefhebbers.

Ja, wat een verhaal. Iedereen ter linker en rechterzijde claimt hem en ondertussen in alle bescheidenheid loopt hij zijn eigen pad.. Met zijn muziekstijl heb ik niet zo veel, zijn boodschap des te meer.

Zijn bescheidenheid en boodschap vind ik ook sympathiek (o.a. een platencontract van 8 miljoen afwijzen omdat al die opsmuk hem gestolen kan worden). Verder vind ik het gewoon een verdomd mooi nummer. Hoewel het een net iets andere stijl is, moet ik denken aan Bert Jansch. Ergens merk je dat de muziek geschreven is uit een gemeende frustratie en niet om een plaat te vullen of het ego te strelen.

Barney Rubble schreef:
Zijn bescheidenheid en boodschap vind ik ook sympathiek (o.a. een platencontract van 8 miljoen afwijzen omdat al die opsmuk hem gestolen kan worden). Verder vind ik het gewoon een verdomd mooi nummer. Hoewel het een net iets andere stijl is, moet ik denken aan Bert Jansch. Ergens merk je dat de muziek geschreven is uit een gemeende frustratie en niet om een plaat te vullen of het ego te strelen.

Bert Jansch (bij ons thuis ook bekend als Bertje) is een held van mij. Net als Oliver groots in oprechte bescheidenheid, artiesten die dicht bij de kern lijken te staan. Tot zover liljkt Oliver in ieder geval geen last te hebben van alle bullshit die om hem heen gaande is. Bijzonder fenomeen wat ik in de gaten ga houden (lijkt ook niet echt om de muziek te gaan bij hem, geeft zelf aan dat hij totaal geen talent heeft..)

Gast
geplaatst: vandaag om 14:21 uur

geplaatst: vandaag om 14:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.