menu

Genres / Overigen / Klassieke muziek

zoeken in:
Lachende derde
En toen ben ik op eigen houtje maar verder gaan luisteren en uitpluizen.
In mijn tijd was er nog geen Kronos om me de weg te wijzen.

Lachende derde
Het boek dat heartofsoul aanraadt raad ook ik aan.
Voor iedereen die geïnteresseerd is in klassieke muziek, maar niet weet waar te beginnen.

Vaughan Williams Lark's ascending vind ik best wel tof. Een van de grotere inspiratiebronnen achter een van mijn lievelingsalbums: King Crimson - Larks' Tongues in Aspic (1973). Het is altijd tof om te zien hoe (rock)albums geïnspireerd zijn door klassieke muziek. Via King Crimson ook Gustav's Holz' planetensuite ontdekt.

Mooi werk inderdaad van Vaughan Williams. Enkele maanden geleden een sterke uitvoering op de bijgeleverde cd van BBC Music magazine. En in het magazine ook een artikel met interessante achtergrondinformatie.

Op zoek naar dat éne nummer van Wim Mertens.

Ik zoek al langere tijd een specifiek nummer van Wim Mertens waarin cijfers door elkaar gesproken worden. Het lijkt wat gemompel en klinkt als spaanse cijfers. Met een interval komen deze woorden terug in de song.
Gezien het groooote oeuvre van Wim Mertens en omdat je met de titels van de songs ook niet verder komt, blijf ik maar zoeken.
Heeft er iemand een idee op welke CD ik dit nummer kan terugvinden?
Alvast van harte dank !

Nature by Numbers?

Zojuist deze cd besteld: Borgstrøm / Shostakovich - Violin Concerto Op. 25 / Violin Concerto No. 1. Zou het moeten nakijken, maar is denk ik intussen de achtste uitvoering die ik van het vioolconcert van Shostakovich heb. Maar het is vooral het vioolconcert van Hjalmar Borgstrøm, een onterecht vergeten Noors componist, dat de doorslag gaf.

Dardan
Voor wie zin heeft om iets nieuws te leren kennen:
Christian Lindberg - Luciano Berio Sequenza V - YouTube

Schitterende uitvoering van Berio's vijfde sequenza. De comments bij de video zijn ook interessant; muziek? Anti-muziek?

Dardan schreef:
Voor wie zin heeft om iets nieuws te leren kennen:
Christian Lindberg - Luciano Berio Sequenza V - YouTube

Schitterende uitvoering van Berio's vijfde sequenza. De comments bij de video zijn ook interessant; muziek? Anti-muziek?

Ik ben een groot liefhebber van Berio's muziek. Zijn muziek is mijns inziens bij uitstek postmodernistisch en hij speelt dan ook een belangrijke rol in mijn stuk over postmodernisme. Een kenmerk van postmodernisme is het wegvallen van het onderscheid tussen lage en hoge kunst hetgeen ook voor Berio geldt: hij heeft onder meer nummers van The Beatles bewerkt en omgekeerd heeft Mike Patton (van Faith No More) een werk van Berio gedaan. De andere sequenza's zijn overigens ook geweldig zoals deze voor stem:
SEQUENZA III, Luciano Berio, Laura Catrani - YouTube

Vandaag dit prachtige stuk ontdekt!

Op basis van de weinige berichten hier denk ik niet dat er nood aan is maar er blijken op deze site toch best veel liefhebbers. Een tijd geleden maakte ik als test en voor de gein eens een gratis forum aan voor als MusicMeter zou ophouden te bestaan of helemaal zou verzuipen in advertenties. Ik heb het nu veranderd naar een forum voor klassieke muziek. Dan zien we wel of er enige interesse is.

mUsicMATTERs

Even inhaken, hier wordt Bach terecht
Lachende derde schreef:
Rock avant la lettre.
genoemd.
Akademie fur Alte Musik Berlin / Isabelle Faust / Antoine Tamestit - J.S. Bach: Brandenburg Concertos. harmonia mundi (en). - store.harmoniamundi.com
Op deze 2cd tetteren de Brandenburg Konzerte je speakers uit! Rocken!

Bach rock avant la lettre noemen doet zijn werk én rockmuziek tekort.

Dardan

Een uitvoering die ik de laatste tijd erg vaak opleg; gespeeld door niemand minder dan Albert Schweitzer!

Stijn_Slayer
Grappig die discussie over waar het begon. Ik begon toen ik een jaar of 14 of 15 was met Vivaldi. Beethoven en Mozart vond ik niets, en nu nog steeds niet. Chopin was er ook al vroeg en Mussorgsky via ELP. Aan de uni moest ik een analyse van Brahms 4e schrijven en leerde ik over Sturm und Drang en romantiek. Toen ben ik een tijdje in de romantiek blijven hangen, hetzij wat passief. Ik veerde op toen ik op een gegeven moment college kreeg over La Monte Young, Steve Reich, Terry Riley, aleatorische en seriële muziek. In dezelfde periode werd ik gewezen op Morton Feldmans muziek voor de Rothko Chapel. Dat waren aanknopingspunten om bewust verder mee te gaan. Later werd ik gegrepen door het impressionisme. En vorig jaar nog door Josquin des Prez.

Enig besef van de muziekhistorische context helpt wel, maar ik werk geen lijstjes af en zie vanzelf wel waar ik uitkom. Als je eenmaal bezig bent, gaan sommige componisten, artiesten, dirigenten, labels vanzelf je aandacht trekken. Het is ook deels toeval wat je tegenkomt, hoort, cadeau krijgt of geprogrammeerd wordt in de lokale concertzaal. Wanneer ik bij Bach ben aangehaakt, weet ik vreemd genoeg niet meer precies, maar een van de grootste geesten die ooit geleefd heeft, is het zeker.

Het lukt mij de laatste weken niet om van mijn klassieke muziek obsessie af te stappen. Ik lijd niet heel erg onder deze obsessie, want ik heb een paar zeer mooie stukken mogen ontdekken.

Harrison Birtwistle: Tragoedia (1965)

Eliot Carter - Double concerto for harpsichord and piano

De vier seizoenen van Vivaldi moet zo'n beetje het populairste werk zijn uit de klassieke muziek. Elke keer ik een mooie cd in de kringloopwinkel vind in een uitvoering die ik nog niet heb voeg ik die toe aan mijn collectie. Ik heb er intussen meer dan vijftien. Te veel om grondig met elkaar te vergelijken.

Een tijd geleden nam ik eens van elke uitvoering het presto van L'Estate op MiniDisc op. Dat speelde ik dan random af, zodat ik niet wist wie ik hoorde, en gaf er een cijfer aan op 100. Daar kwam Iona Brown met de Academy Of St. Martin-in-the-Fields als beste uit. Gevolgd door Nigel Kennedy, Fabio Biondi en misschien verrassend, Vanessa-Mae. Sigiswald Kuijken sluit de top vijf af.

De vier concertos van Quattro Stagioni maken deel uit van een groter opus, met de naam Il cimento dell'armonia e dell'inventione. Dat betekent de uitdaging van harmonie en vindingrijkheid. De andere concertos zijn ook de moeite. Van Fabio Biondi is er onder andere een complete uitvoering.

Ik heb er sinds vandaag deze nog bij.

https://i.discogs.com/gFRE4dGLsOAY1YPzAU13r2EB_zPAjKny5okw9936BOE/rs:fit/g:sm/q:90/h:594/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTIwNzMx/OTgxLTE2MzUyMDcw/NDMtNjQxNy5qcGVn.jpeg

ohmusica
Kronos schreef:
De vier seizoenen van Vivaldi moet zo'n beetje het populairste werk zijn uit de klassieke muziek.

Welk seizoen vindt je het mooist?

Dardan
Winter natuurlijk

ohmusica
Zelfs Max Richter heeft zich voor de 2e maal aan de 4 jaargetijden gezet/gewaagd/bezondigd/.

Vivaldi Recomposed (2022)

Dardan
ohmusica schreef:
Zelfs Max Richter heeft zich voor de 2e maal aan de 4 jaargetijden gezet/gewaagd/bezondigd/.

Vivaldi Recomposed (2022)
Ik wacht nog met het beluisteren; de eerste keer had het nog iets, maar hier zat denk ik echt niemand op te wachten?

ohmusica schreef:
Welk seizoen vindt je het mooist?

Als (ook) metal liefhebber vind ik het presto van L'Estate te gek. Is wat drive betreft vergelijkbaar met speed metal. Ik benoem het bij deze speed klassiek.

Een seizoen kiezen vind ik moeilijk. Net als in een jaar en in een leven heeft elk seizoen zijn charmes.

ohmusica
Kronos schreef:
(quote)

Als (ook) metal liefhebber vind ik het presto van L'Estate te gek. Is wat drive betreft vergelijkbaar met speed metal. Ik benoem het bij deze speed klassiek.

Een seizoen kiezen vind ik moeilijk. Net als in een jaar en in een leven heeft elk seizoen zijn charmes.

Zo is het, was een flauwe vraag.

Dardan
Als dit niet zoiets als de "muzikale perfectie" benadert dan weet ik het ook niet meer (voor de goede orde: nu goed, eigenlijk weet ik het in het geheel genomen gewoon niet )

Dardan schreef:
Als dit niet zoiets als de "muzikale perfectie" benadert dan weet ik het ook niet meer

En wat dacht je hier van:

Fenomenaal!

Even een bericht over goede ontwikkelingen in de klassieke muziek. Sinds een paar dagen de app Idiago ontdenkt. Een streaming dienst voor klassieke muziek, met een gratis plan. De bibliotheek is best indrukwekkend. gestart als een EU-startup.

Een leuk interview met de oprichter:

Connecting half a million classical music lovers with high quality recordings - Interview with Christoph Lange, founder of IDAGIO | EU-Startups

Hallo! Ik heb al best lang interesse om de klassieke muziek in te duiken (ik ben al jaren bevriend met professionele klassiek muzikanten en heb nooit enig idee waar ze het over hebben!), maar de vele uitvoeringen e.d. duizelen me nogal. Waar te beginnen?

Ik kwam op RYM een lijst tegen n.a.v. het boek 1001 classical recordings you must hear before you die, is dat een goed beginpunt (ik luister zelf wel graag chronologisch), of moet ik het helemaal anders aanpakken?

1001 Classical Recordings You Must Hear Before You Die (2007 US edition) - Rate Your Music - rateyourmusic.com

edit: ik heb het hier natuurlijk ook wel eens met mijn vrienden over gehad, maar die hebben die neiging naar completisme wat minder en ik wil juist zoveel mogelijk horen en zelf ondervinden hoe muziek zich gaandeweg ontwikkelt.

madmadder schreef:
Hallo! Ik heb al best lang interesse om de klassieke muziek in te duiken (ik ben al jaren bevriend met professionele klassiek muzikanten en heb nooit enig idee waar ze het over hebben!), maar de vele uitvoeringen e.d. duizelen me nogal. Waar te beginnen?

Ik kwam op RYM een lijst tegen n.a.v. het boek 1001 classical recordings you must hear before you die, is dat een goed beginpunt (ik luister zelf wel graag chronologisch), of moet ik het helemaal anders aanpakken?

1001 Classical Recordings You Must Hear Before You Die (2007 US edition) - Rate Your Music - rateyourmusic.com

edit: ik heb het hier natuurlijk ook wel eens met mijn vrienden over gehad, maar die hebben die neiging naar completisme wat minder en ik wil juist zoveel mogelijk horen en zelf ondervinden hoe muziek zich gaandeweg ontwikkelt.

Dat boek is inderdaad een mooie opstap. Ook is deze website handig, met name als het gaat om de vergelijking van opnames van de bekendere werken (Verg. Discografieën). Ik heb in de loop der tijd een aantal opnames aangeschaft die daar werden geadviseerd en ik kwam eigenlijk nooit bedrogen uit.

madmadder schreef:

Mijn zoektocht begon ruim dertig jaar geleden en verliep eerder chaotisch maar mijn smaak ontwikkelde zich wel een beetje chronologisch. Zo ongeveer bij het begin beginnen helpt in ieder geval om een beetje zicht te krijgen op de ontwikkelingen en stromingen in de muziek.

Van dat boek 1001 Classical Recordings heb ik de Nederlandstalige uitgave hier liggen en er zelfs een topic over aangemaakt. Ik ben dan wel met het laatste werk in het boek begonnen om zo eventueel ooit eens tot bij het eerste album uit te komen. Dat was omdat ik toen vooral zin had in het ontdekken van meer modern werk.

Misschien zou ik toch afraden om dat boek heel strikt van begin tot eind te willen beluisteren, omdat je dan best lang blijft hangen in oude muziek terwijl er denk ik veel kans is dat je als muziekliefhebber sneller vooruit wil. Maar dat kan je eventueel omzeilen door er af en toe een willekeurig werk uit te pikken.

Het boek nodigt uit tot een boeiende reis, maar completisme is makkelijk te doorzien als een illusie. Je zou in dit geval gewoon een lijst uit een boek compleet beluisterd hebben. Maar die lijst op zich is natuurlijk niks compleet. De hang naar completisme komt volgens mij voort uit het verlangen naar volheid. En volheid is in feite onbereikbaar en ongrijpbaar maar valt wel onmiddellijk te ervaren hier-en-nu, in 'dit moment'.

Kronos schreef:
(quote)

Mijn zoektocht begon ruim dertig jaar geleden en verliep eerder chaotisch maar mijn smaak ontwikkelde zich wel een beetje chronologisch. Zo ongeveer bij het begin beginnen helpt in ieder geval om een beetje zicht te krijgen op de ontwikkelingen en stromingen in de muziek.

Van dat boek 1001 Classical Recordings heb ik de Nederlandstalige uitgave hier liggen en er zelfs een topic over aangemaakt. Ik ben dan wel met het laatste werk in het boek begonnen om zo eventueel ooit eens tot bij het eerste album uit te komen. Dat was omdat ik toen vooral zin had in het ontdekken van meer modern werk.

Misschien zou ik toch afraden om dat boek heel strikt van begin tot eind te willen beluisteren, omdat je dan best lang blijft hangen in oude muziek terwijl er denk ik veel kans is dat je als muziekliefhebber sneller vooruit wil. Maar dat kan je eventueel omzeilen door er af en toe een willekeurig werk uit te pikken.

Het boek nodigt uit tot een boeiende reis, maar completisme is makkelijk te doorzien als een illusie. Je zou in dit geval gewoon een lijst uit een boek compleet beluisterd hebben. Maar die lijst op zich is natuurlijk niks compleet. De hang naar completisme komt volgens mij voort uit het verlangen naar volheid. En volheid is in feite onbereikbaar en ongrijpbaar maar valt wel onmiddellijk te ervaren hier-en-nu, in 'dit moment'.

Haha ja ik ben me natuurlijk bewust van de illusie van completisme, maar ik haal gewoon erg veel plezier uit het voornemen om zo’n lijst af te werken en alle mooie dingen die ik dan zal ontdekken. Waarschijnlijk krijg ik het in mijn leven niet eens voor elkaar om dat hele boek door te werken, maar ik haal inderdaad veel voldoening uit beginnen bij het begin en mijn kennis t.o.v. stromingen en ontwikkelingen langzaam te vergroten.

Zo heb ik wel meerdere projecten lopen waarvan ik weet dat ik het misschien nooit zal voltooien, maar de reis zelf vind ik gewoon al erg verrijkend.

Ik zal het 1001 boek als leidraad aanhouden en het moment zal misschien soms ingeven dat ik iets recenters uitkies om de variatie erin te houden. Die site van Waverick ziet er ook wel interessant uit, die bookmark ik.

Ik zal je topic ook eens gaan lezen, dank!

Gast
geplaatst: vandaag om 07:48 uur

geplaatst: vandaag om 07:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.