FrodoK schreef:
Kan ik me wel voorstellen. Genesis live aanschouwen is een voorrecht wat ik jammer genoeg nooit heb mogen meemaken...
Wie weet nu !
Inmiddels heb ik dit album de afgelopen dagen veel opstaan. Omdat dit eigenlijk het laatste wapenfeit is en nog eens live ook. Ik heb ze tijdens deze tournee in Brussel gezien (gruwelijke griotten
vigil , ik was daar toch bij en zag vele lege plekken..

) en ergens heb ik toen wel afscheid genomen van de band. Maar een ijzerstrak en goed concert waar ik gewoon in mijn uppie naar toe was en ook heerlijk uit mijn dak ben gegaan ! En ik vind dit album ook gewoon sterk. Misschien omdat ik tegenwoordig niet meer zo gesplitst ben in het 'oude' vs het 'nieuwe' testament van Genesis. Ik ben gewoon niet meer zo strak in de leer.
Wat toch echt wel indruk op mij heeft gemaakt in de bij dit album behorende dvd is de rol van Collins. Hij kwam meer over als de gastmuzikant en Banks & Rutherford regelden verder alles. Die regelden zelfs alles van het bijbehorende podium met alle effecten. Het was ook stilmakend om te zien hoe vooral Collins tegen de aftakeling van zijn lichaam opliep. Woede uitbarstingen, frustraties en in alles een perfectionist. En ik vond hem vooral eenzaam.
Maar gaat Genesis dadelijk soortgelijke concerten geven als deze 'Turn it on Again' show ? Dit album is natuurlijk een mooi overzicht van hun oeuvre van successen. Van bijna elk regulier album is wel wat te vinden hier (daarom genoot ik toen ook zo van het concert In Brussel). Ik vind ook de interactie met het publiek tof overkomen, het is echt een goed doordraaiende show die je meeneemt. Ja, Phils stem is al wat fragieler aan het worden (damn, en dat al in 2007, 13 jaar geleden) maar de instrumentale beheersing is strak geregisseerd. Sterk nummer hier vind ik 'No Son of Mine' wat voor mij ook een prog hoogtepunt is uit de jaren '90'. Collins en co halen hier sterk uit met de opbouw van hun akkoorden + stemgebruik. Ik kan hier erg genieten van de rauwe rafeligheid die Collins soms zo mooi heeft. Ook zo'n 'Tonight, tonight. tonight' is hier een heerlijke meeblėrder. Het heeft ook iets ongrijpbaars omdat het een vrij uniek liedconcept heeft.
Ik heb nummers als 'Domino' en 'Home by the Sea' eigenlijk nooit zo goed gesnapt. Probeerden ze nu lange nummers in een soort jaren 80 progjasje te gooien ? Soms komt het over alsof ze twee nummers aan elkaar geplakt hebben bij beide songs. Maar live zijn het mooie killers die rustig opgebouwd worden en waar ze, in deel 2, naar lekkere climaxen worden opgestuwd.
Het enige nummer wat ik volledig mis op dit album is het, voor mij, afsluitende van de volledige Collins/Banks/Rutherford periode met het laatste door de band echt geschreven prognummer 'Fading Lights'. Zowel muzikaal als tekstueel een tranenslikker waar - nog altijd en elke keer - bij mij - het kippenvel op mijn huid tevoorschijn wordt getoverd.
Heerlijk
Ach, Genesis, mijn bandje die mij zoveel gegeven heeft. Ik heb het de afgelopen jaren 'moeten' doen met menig goed bedoelde tributes of sterke Hackett optredens en ik dacht dat het al lang gedaan was en de band werd steeds meer een verstillende wegfadende echo van de vorige eeuw. Komen ze nou echt weer terug ? Tsjonge...