herman schreef:
Eigenlijk heb ik altijd wel een beetje een aversie gehad voor Stevie Wonder, vooral ingegeven door de hits die hij in mijn jeugd scoorde: kwijlenballenmuziek als I Just Called To Say I Love You en latere nog mindere singles.
Mooi dat het alsnog is goedgekomen tussen jou en Stevie, Herman. In retrospectief kan ik het me wel een beetje voorstellen. Zelf ben ik opgegroeid met Stevie's hits en albums uit de jaren zeventig, dus ik wist wel beter. Maar ook ik viel van mijn stoel toen hij in '84 opeens kwam aanzetten met dat misbaksel, dat ook nog eens uitgroeide tot zijn allergrootste hit. En zoals uit je verhaal blijkt, drukte het een zwaar stempel op de beeldvorming rond Stevie Wonder als getalenteerd muzikant, zeker als dat de nummers zijn die je in je jeugd meekrijgt.
Als die enorme hit en ander jaren-tachtig-spul je referentiekader is, word je ongetwijfeld aangenaam verrast door het werk dat hij in de jaren zestig (vooral de singles) en de jaren zeventig (vooral de albums) uitgebracht. Tot aan Hotter than July en, vooruit, de uitstekende verzamelaar Musiquarium uit '82 (die ook nog enkele goede nieuwe nummers bevatte) was er geen vuiltje aan de lucht. Maar opeens ging het mis door die soundtrack-hit en kwam het naderhand ook nooit echt meer goed.
Nou heeft Stevie er op sommige momenten sowieso een handje van om enigszins klef uit de hoek te komen, maar zolang dat leidt tot pareltjes als (ik noem er maar een paar) My cherie amour, Send one your love, Lately of - op dit album - Summer soft, Ngiculela of Isn't she lovely, blijft het allemaal aan de goede kant van de streep. Eigenlijk kun je geen verkeerde keuzes maken als je een ander jaren zeventig-album van hem gaat beluisteren. Hooguit The secret life of plants (eveneens een soundtrack) steekt er wat bleekjes bij af, maar is uiteindelijk bij mij toch ook een groeiplaatje geworden. En SITKOL is niet eens het ultieme meesterwerk, naar mijn mening. Ik vind Innervisions nog net iets sterker, waarschijnlijk ook omdat het een enkele plaat is, en dus compacter.