Marsha!
Marsha Ambrosius is al jaren één van mijn favoriete zangeressen wanneer het op gastbijdrages komt, dit is echter de eerste keer dat ik een project beluister waar zij de hoofdartieste is. Vanaf 2006 tot en met 2009 stond deze Britse zangeres getekend bij Aftermath Entertainment van Dr. Dre... maar zoals dat gaat bij dat label heeft zij ook nooit een album mogen/kunnen uitbrengen. Na haar vertrek heeft ze 3 studioalbums uitgebracht, buiten het nummer
Stronger (met Dr. Dre) op haar tweede studioalbum ben ik er niet mee bekend. Als gastartieste hoorde ik haar graag voorbij komen, haar soloalbums trokken me nooit echt aan.
Ze stond dan niet meer getekend bij Dr. Dre maar ze hebben altijd wel een goede werkrelatie behouden, zie bijvoorbeeld hun collaboraties op
Friends & Lovers van Marsha en
Compton van Dre. Ze hebben dan uiteindelijk toch de weg naar elkaar gevonden voor een volwaardig album en zo hebben ze ergens in december 2021 dit album opgenomen. We weten denk ik allemaal wel dat Dr. Dre in de studio leeft en heel veel opneemt, 90% van dit alles ziet het daglicht echter nooit.
Exact twee jaar later, op 1 december 2023, lieten ze de eerste single (
The Greatest) van
CASABLANCO los op de wereld... uitgebracht door Aftermath/Interscope nog wel! 22 maart 2024 kregen we de tweede single (
One Night Stand) en een week voor de release van het album werd
Greedy ook uitgebracht.
En hier is 'ie dan,
CASABLANCO. Dit is het vierde soloalbum van Marsha Ambrosius maar in principe is dit gewoon een collaboratiealbum tussen haar en Dr. Dre. Want jawel, de LP is niet alleen uitgebracht door Aftermath Entertainment... Dr. Dre heeft het gewoon volledig geproduceerd ook! De laatste jaren zijn producties door deze grootmeester een rariteit en als we ze dan krijgen zijn ze vaak niet meer het niveau van vroeger, het komt zelfs voor dat ze wat "blikkerig" klinken. Hier niet! Dr. Dre bewijst één van de grootste te zijn op dit album.
Het mag dan geen Hip Hop-album zijn, Marsha is een zangeres. Het is duidelijk een R&B-album met veel elementen van Soul, Jazz en ook Hip Hop. Zo sampled Dre bijvoorbeeld de instrumentals van KRS-One (
MC's Act Like They Don't Know) op
Smoke en Nas (
N.Y. State of Mind) op
Tunisian Nights en hoor je Marsha soms bekende Hip Hop-teksten citeren, denk bijvoorbeeld aan Wu-Tang Clan (
C.R.E.A.M.) op
Thrill Her.
Marsha zingt echt prachtig over de heerlijke composities die de grootmeester zelf haar gegeven heeft. Geen gastartiesten, enkel Sly Pyper die ongecrediteerd voorbij komt op (
Self Care/)
Wrong Right, en die worden ook niet gemist. Dit is werkelijk een passieproject en een uiting van hun gemeenschappelijke liefde voor het vak, dat merk je aan alles.
Aftermath/Dr. Dre zijn namen die normaal op een groot publiek kunnen rekenen, al heeft
thomzi50 groot gelijk dat deze plaat daar niet voor gemaakt heeft. Er is, jammer genoeg, ook amper promotie voor gekomen, videoclips zijn nergens te bekennen en een interview of iets dergelijks heb ik ook nog niet tegengekomen.
Altijd al geïnteresseerd geweest in Marsha maar heb je net zoals mij nooit haar solo-materiaal aangeraakt? Dit is het moment om iets van haar te beluisteren. Voor fans van Dr. Dre is dit voor mij een no-brainer, hij bewijst een heel album lang waarom hij dat legendarische statuut heeft. Hij was altijd al mijn persoonlijke favoriete producer,
CASABLANCO bevestigd dat enkel maar.
Er zijn al veel luisterbeurten achter de rug, er zullen er nog heel veel bijkomen en dit album zal hoog eindigen op mijn eindejaarslijst van 2024! GENIETEN.
Dikke 4*