menu

Grey DeLisle - Driftless Girl (2024)

mijn stem
3,95 (10)
10 stemmen

Verenigde Staten
Country
Uitgebracht in eigen beheer

  1. Where You're Coming From (4:12)
  2. My Two Feet (3:46)
  3. Driftless Girl (4:25)

    met Nikki Grossman

  4. Little Ol While (2:59)
  5. The Ballad of Ella Mae (3:54)
  6. I Don't Wanna Want You (2:49)
  7. Pretty Jolie (2:51)
  8. Quick Draw (3:41)
  9. In the Living Room (2:58)
  10. Mama's Little Rose (2:53)
  11. Down from Dover (3:16)
totale tijdsduur: 37:44
zoeken in:
avatar van Lura
4,5
De eerste kennismaking tussen Grey DeLisle en Jolie Holland dateert uit de tijd dat ze allebei meewerkten aan de Carter Family-documentaire “The Winding Stream” in 2014. Onlangs kwamen ze weer in contact door een Instagram vriendschap. DeLisle trok vervolgens de stoute schoenen aan en vroeg aan Holland of ze Driftless Girl wilde produceren, ondanks het feit dat ze geen enkele ervaring op dat gebied had.

Naast dat Holland het album produceerde speelt ze altviool en zingt ze samen met DeLisle duetten in Mama’s Little Rose en The Ballad of Ella Mae. De laatstgenoemde song klinkt als een stokoude traditional, maar werd echter door DeLisle zelf geschreven. Vorig jaar werkte Buck Meek (Big Thief) mee aan Holland’s album Haunted Mountain. Ook hier is hij van de partij, hij zingt en speelt gitaar en was mede verantwoordelijk voor de geluidsopnames.

Sinds DeLisle twee jaar terug haar comeback maakte met Borrowed is ze ongekend creatief. Zo verschenen daarna onder andere ook de albums Princess Mike met The Roughhousers en haar prachtige album She’s an Angel met eigen werk, op de cover van Billy Vera’s I Really Got the Feeling, wat hij schreef voor Dolly Parton. Op Driftless Girl zijn een drietal covers te vinden. Opener Where You’re Coming From werd geschreven door Meek en Holland. My Two Feet is een cover van DeLisle’s ex-echtgenoot Murry Hammond (Old 97’s) en afsluiter Down from Dover is van de hand van Dolly Parton.

Aan het eind van My Two Feet laat DeLisle trouwens horen waar ze vocaal tot in staat is. Favoriete song is voor mij het titelnummer Driftless Girl, waar het inventieve vioolspel van Holand de kers op de taart is. Het andermaal bijzonder fraaie Driftless Girl is voorlopig niet het laatste album wat in de pijplijn zit. Binnen afzienbare tijd verschijnen albums met de volgende producers, Andy Paley (Jerry Lee Lewis, Brian Wilson), Marvin Etzioni (Lone Justice, Counting Crows) en John Carter Cash.

Bron : Music that needs attention - musicthatneedsattention.blogspot.com

avatar van erwinz
4,0
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Grey DeLisle - Driftless Girl - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Grey DeLisle - Driftless Girl
Grey DeLisle maakte aan het begin van dit millennium een drietal geweldige albums, maar verdween lang uit beeld, tot haar terugkeer in 2022, die nu nog wat meer glans krijgt met het geweldige Driftless Girl

Luister naar de muziek van de Amerikaanse muzikante Grey DeLisle en je waant je in het Nashville van de eerste helft van de jaren 70. Ook Driftless Girl laat zich weer nadrukkelijk inspireren door de countrymuziek van lang geleden en klinkt ook zo. Dat kan ook haast niet anders, want Grey DeLisle zingt zoals de grote countryzangeressen dat ooit deden. De doorleefde zang op Driftless Girl tilt het album flink op, maar ook in muzikaal en productioneel opzicht is het album, door de bijdragen van onder andere Buck Meek en Jolie Holland van hoog niveau. Het volgende album schijnt al op de plank te liggen. Laat maar komen, want Grey DeLisle is in topvorm.

Borrowed, het in de zomer van 2022 verschenen album van de Amerikaanse muzikante Grey DeLisle, ontdekte ik pas aan het begin van 2023. Borrowed was goed genoeg om Grey DeLisle vanaf dat moment goed in de gaten te houden, maar ook het eind 2023 verschenen en wederom uitstekende She’s An Angel pikte ik pas twee maanden na de release op. Je zou verwachten dat ik vanaf dat moment wel bij de les was, maar ik kom er nu pas achter dat er in februari alweer een album van Grey DeLisle is verschenen. Het is ook wel even wennen aan de hoge productiviteit van de Amerikaanse singer-songwriter, want tussen 2005 en 2022 verscheen er geen enkel album van haar hand.

Grey DeLisle was 29 jaar oud toen ze in 2002 opdook met het briljante Homewrecker, dat aan de ene kant klonk als een stokoud countryalbum, maar dat aan de andere kant ook volop invloeden uit de alt-country bevatte. Met Graceful Ghost (2004) en Iron Flowers (2005) maakte Grey DeLisle nog twee uitstekende albums, maar hierna verdween ze uit beeld, tot ze in 2022 terugkeerde met Borrowed. In de tussentijd verdiende de Californische muzikante overigens de kost als stemactrice en dook ze op in flink wat Disney films.

Ik hoor Grey DeLisle persoonlijk liever als zangeres en het is wat mij betreft dan ook heel goed nieuws dat er na Borrowed en She’s An Angel alweer een album van haar is verschenen. De vorige twee albums waren zeer de moeite waard en ook Driftless Girl is weer een uitstekend album. Het is wederom een typisch Grey DeLisle album, dat vaak klinkt als een countryalbum uit vervlogen tijden.

Dat ligt voor een belangrijk deel aan de stem van de Amerikaanse muzikante, die klinkt zoals de countryzangeressen klonken in de tijd waarin Grey DeLisle zelf nog in de luiers zat. De stem van Grey DeLisle doet me vooral denken aan die van Dolly Parton, die in Nederland niet altijd serieus is genomen, maar die moet worden gerekend tot de grootste countryzangeressen. De stem van Grey DeLisle komt met enorm veel power uit de speakers, maar de muzikante uit Los Angel legt ook veel gevoel en doorleving in haar zang, met hier en daar een fraaie snik als bonus.

Op Driftless Girl werkt Grey DeLisle samen met Jolie Holland, die het album produceerde, maar die ook opduikt in twee fraaie duetten. Jolie Holland werkte op haar vorig jaar verschenen album samen met Big Thief gitarist Buck Meek en ze wist hem ook te strikken voor het album van Grey DeLisle. Driftless Girl trekt in eerste instantie de aandacht met de imposante stem van Grey DeLisle, maar ook het snarenwerk op het album is fantastisch, met hier en daar een glansrol voor de pedal steel.

Net als zoveel andere albums van Grey DeLisle klinkt Driftless Girl als een countryalbum dat ook 50 jaar oud had kunnen zijn, maar de Amerikaanse muzikante blijft niet steken in de countrymuziek van weleer. Op haar nieuwe album verwerkt ze ook invloeden uit de folk, de bluegrass en de jazz, al vormt traditioneel aandoende countrymuziek wel de hoofdmoot op het album.

Driftless Girl had me door de emotievolle vocalen en de instrumentatie zonder opsmuk direct in een wurggreep en het album is sindsdien zeker niet minder geworden. Op naar het volgende album van de Amerikaanse muzikante, dat ik hopelijk wel in de week van de release ga oppakken. Komt er al snel aan begrijp ik. Ik kan niet wachten. Erwin Zijleman

avatar van Lura
4,5
Grey DeLisle live :

09-10 TILBURG : 013
10-10 HOORN : Huis Verloren
11-10 DEVENTER : Burgerweeshuis
13-10 NIJMEGEN : Thiemeloods
19-10 UTRECHT : Ramblin' Roots

Gast
geplaatst: vandaag om 13:58 uur

geplaatst: vandaag om 13:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.