menu

Ghost Woman - Hindsight Is 50​/​50 (2023)

mijn stem
3,71 (26)
26 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: Full Time Hobby

  1. Bonehead (2:03)
  2. Alright Alright (4:48)
  3. Highly Unlikely (5:00)
  4. Ottessa (3:27)
  5. Along, Pt. 2 (4:49)
  6. Yoko (3:30)
  7. Wormfeast (3:27)
  8. Juan (6:38)
  9. Hindsight Is 50 / 50 (4:00)
  10. Buik (3:17)
totale tijdsduur: 40:59
zoeken in:
avatar van philtuper
4,0
Vrijgekomen single Alright Alright klinkt alvast weer heerlijk. Wat kan de man een fijne melodieën uit zijn gitaar toveren! Deze single hebben ze trouwens al een paar keer live ten gehore gebracht, blij dat deze op plaat wordt gezet. De laatste twee optredens die ik van hen gezien heb (Tivoli De Helling en Bridge festival Eindhoven) speelden ze een stuk harder dan hoe ze op de plaat klinken. Het leek wel stoner. Ushenko vertelde na het optreden dat zijn volgende album ook meer die richting op zou gaan. Heel erg benieuwd dus, maar nog ff wachten. Belooft veel goeds deze single iig!

avatar van coldwarkids
Alright Alright is een erg lekker nummertje. Tegen het hypnotiserend aan!

avatar van philtuper
4,0
Man, wat is Yoko weer een beest van een track! Laat het gauw november zijn!
Overigens, deze hebben ze live ook al ten gehore gebracht. Toen al kickass...

avatar van philtuper
4,0
Juan is ook weer een fijne track, met name het eind is weer een heerlijke, overdonderende climax.
Ook nu al benieuwd naar de slotnummer met de prikkelende titel buik. Zou dat al de invloed van partner en drummer Ille van Dessel zijn?

avatar van koosknook
3,5
Opgaande lijn; Elk album weer ietjes beter. Dit wordt hun eerste *4. Fijn gitaargeluid.

avatar van erwinz
4,0
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ghost Woman - Hindsight Is 50/50 - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Ghost Woman - Hindsight Is 50/50
De Canadees/Belgische band Ghost Woman wist op haar eerste twee albums de psychedelica en garagerock uit de jaren 60 fraai te reproduceren, maar kiest op album nummer drie voor een steviger en eigentijdser geluid

Ghost Woman had maar drie dagen nodig voor het opnemen van haar derde album Hindsight Is 50/50, maar de groei die de band laat horen is indrukwekkend. De band rond Evan John Uschenko is nog steeds niet vies van flink wat invloeden uit de psychedelica en garagerock zoals die in de jaren 60 werd gemaakt, maar laat op haar derde album in slechts anderhalf jaar tijd een wat eigentijdser geluid horen. De prachtige melodieën en de dromerige sfeer van de eerste twee albums zijn gebleven, maar ze zijn dit keer verpakt in een behoorlijk stevig en bij vlagen zelfs loodzwaar geluid. Het prachtige gitaarwerk tilt de songs van Ghost Woman nog een stukje verder op.

Ghost Woman is behoorlijk productief, want met Hindsight Is 50/50 levert de inmiddels Canadees/Belgische band al haar tweede album dit jaar af. Het eerder dit jaar verschenen Anne, If verscheen nog geen half jaar na het vorig jaar verschenen titelloze debuutalbum van de band, waardoor Ghost Woman binnen anderhalf jaar een oeuvre van drie albums heeft opgebouwd, wat knap is.

De band trok in de zomer van 2022 makkelijk de aandacht met een album vol jaren 60 psychedelica en garagerock. Het debuut van Ghost Woman klonk alsof je een van de Nuggets box-sets had opengetrokken, waardoor de band rond Evan John Uschenko misschien niet de originaliteitsprijs verdiende, maar wel aangenaam bedwelmde met psychedelische klanken, ruw gitaarwerk, dromerige zang en heerlijke koortjes. De band leek op haar debuutalbum afkomstig uit een heel ver verleden, maar op een of andere manier klonk het debuutalbum van de band ook urgent en voorzichtig eigentijds.

De band herhaalde dit kunstje op het begin dit jaar verschenen Anne, If dat niet alleen beter klonk, maar ook een net wat breder palet bestreek. Ook Anne, If citeerde nadrukkelijk uit de archieven van de psychedelica en garagerock uit de jaren 60, maar Evan John Uschenko sleepte er ook wat andere invloeden uit het decennium bij. Ook Anne, If klonk door alle invloeden uit het verleden bekend in de oren, maar het was lang geleden dat ik zo’n lekkere portie garagerock en psychedelica geserveerd had gekregen.

Evan John Uschenko en drumster lle van Dessel, die nu samen met de voormalige voorman de band vormt, hebben over inspiratie kennelijk niet te klagen, want op de valreep van 2024 gooien ze er met Hindsight Is 50/50 nog een album tegenaan. Het is een album dat misschien begint waar de vorige twee albums ophielden, maar Hindsight Is 50/50 slaat ook zeker nieuwe wegen in. Ook op het derde album van Ghost Woman hoor je volop invloeden uit de garagerock en psychedelica uit de jaren 60, maar Hindsight Is 50/50 klinkt ook een stuk eigentijdser.

Op Anne, If had ik af en toe associaties met het werk van The Jesus And Mary Chain uit de jaren 80, maar op Hindsight Is 50/50 maakt de band de sprong naar het heden, zonder alle inspiratie uit de jaren 60 te vergeten. Op Hindsight Is 50/50 is het geluid van Ghost Woman wat zwaarder aangezet en neigt het hier en daar zelfs naar stonerrock. De ritmesectie, met een hoofdrol voor het drumwerk van lle van Dessel, speelt wat intenser, maar het zijn vooral het scheurende gitaarwerk en de meedogenloze ridfs die de aandacht trekken.

Het stevigere en wat directere geluid op het derde album van Ghost Woman wordt nog altijd gecombineerd met wat dromerige zang, met bezwerende songs en met de honingzoete melodieën die prachtig contrasteren met de stevige gitaren. Ik was absoluut gecharmeerd van het jaren 60 geluid op de eerste twee albums van de toen nog Canadese band, maar het stevigere en meer eigentijds klinkende geluid op Hindsight Is 50/50 bevalt me nog een stuk beter.

De songs van Evan John Uschenko en lle van Dessel hebben nog altijd een aangename jaren 60 vibe, maar het fantastische gitaarwerk op het album geeft de muziek van Ghost Woman de eigen smoel die nog wat ontbrak op met name het debuutalbum van vorig jaar zomer. Vergeleken met dit pas anderhalf jaar oude album laat Ghost Woman wat mij betreft een bijna duizelingwekkende groei horen. Ik vraag me af waar dit gaat eindigen, want de band slingerde het fantastische Hindsight Is 50/50 in slechts drie dagen op de band. Erwin Zijleman

avatar van malheur
3,5
Prima werk. Er lijkt toch wel een behoorlijke stroming nieuwe bands met mistroostige postpunk als basis op te doemen de laatste pakweg 5 jaar, dit is ook meteen kaartjes aanschaffen als ze in de buurt komen. Moet echt vanuit de composities en niet zozeer zang of teksten komen, vanuit deze band. Erg geraffineerd en doordacht.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:06 uur

geplaatst: vandaag om 14:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.