Ik heb sinds het Ballade Van De Moord duet met Thijs Boontjes een zwak voor Roxeanne Hazes. Het eerdere werk met haar broer boeide mij niet, maar hier hoor ik een zangeres die het levenslied kan dragen, en tot meer in staat is. Ze heeft het geloofwaardige van haar vader in zijn beginjaren, en geeft hier een overtuigende eigen twist aan. Op In Mijn Bloed ontwikkelt ze al een eigen stijl en wisselt ze popdeuntjes met melancholische stukken af. Met het persoonlijke Ik Was Toch Je Meisje weet ze mij al te raken, en bewijst ze dat ze verbaal haar nummers met gemak kan dragen. Mijn jongste dochter deelt deze liefde en al snel heeft Roxeanne er twee fans bij.
Uiteraard volgt er in 2023 het eerste concert, en ondanks dat ze een prima show neerzet is er nog niks bijzonders gaande. Dat veranderd als een half jaar later De Tijd Gaat Mooie Dingen Doen verschijnt. Dit is de plaat die Roxeanne na de zoveelste tegenslag moet maken om haar verdriet te verwerken. Een therapeutisch proces om haar sterker te maken. Vervolgens deelt ze bij het eerstvolgende concert haar pijn met het aanwezige publiek, en blijft de diva maar groeien in haar voordracht. Collega’s verontschuldigen zich voor de valse tonen en onzuiverheden, bij Roxeanne Hazes is dit niet nodig, omdat ze simpelweg live geen misstappen maakt. Ik heb totaal niks met de Eefjes, S10s, Froukjes en Meaus. Ik voel het niet, bij mij komt het niet oprecht over, bij Roxeanne Hazes heb ik dat gevoel wel. Ik heb ze nu ook een paar keer na afloop gesproken en ervaren dat ze een warme amicale persoonlijkheid is, die liever naar anderen luistert als dat ze zelf aan het woord is. Een voorbeeld voor velen.
Op Wie Ik Niet Mis proost op een nieuwe start, de afsluiting van het verleden. Telkens als Roxeanne Hazes het optreden hiermee begint, zie je de podiumvrees in haar ogen. Het denkbeeldige slokje helpt haar verder. Hier staat een sterke vrouw, volledig in de kracht van haar leven. En we voelen elk woord met haar mee. Een flinke trap na, aan iedereen die haar vernedert en bedrogen heeft. Met het De Tijd Gaat Mooie Dingen Doen titelstuk herpakt ze zich en deelt ze de toekomstige hoop met de luisteraar. Er zitten elementen van de feelgood song Millennium van Robbie Williams in verwerkt. Ze weet nu waar ze in het leven staat, en bij haar geloof ik het ook. Natuurlijk heeft ze de nodige mensen naast haar staan die haar in het opnameproces helpen, voor de woorden is ze grotendeels zelf verantwoordelijk. Het is haar verhaal, zonder iemand persoonlijk aan te vallen.
Het uptempo swingende 1234 is luchtiger, dat komt mede door de vriendendienst van collega Kraantje Pappie, die met zijn rappende lyrics iets stoers zelfverzekerds toevoegt. De Wereld Draait Door hoorde ik al bij die eerste live kennismaking, waar ze de toen nog nieuwe track schuchter te gehore bracht. Ondertussen is deze dus voltooid en bezingt ze de liefde voor haar vriend. Prachtig om samen in het moment stil te staan, intiem en bijzonder dat ze dit deelt. Het zwaardere Geen Sorry is de angst dat de dromen uit elkaar spatten, en dat ze in het oude negatieve patroon terugvalt. Moet je jezelf kwetsbaar opstellen, of je hoofd vier overeind houden. Juist door die twijfel overstijgt ze haar zingende collega’s. Het is allemaal zo persoonlijk, zo puur.
Nu Voorbij handelt over vervagende vriendschappen en een wisselend toekomstperspectief. Mes in Mijn Hart staat nog eenmaal bij het bedrog stil. Juist door de krachtig gezongen passages krijgt de melancholische ondertoon meer zeggingskracht. De uptempo beats wuiven het verdriet weg, daaronder is deze nog steeds voelbaar. Dat haar vriend Roxeanne in alles steunt hoor je letterlijk in het voor hem gezongen High terug. Het is een bijzondere verbintenis, die in alles merkbaar is. Zelfs tijdens concerten is hij altijd op de achtergrond aanwezig, en staat hij op de juiste momenten naast haar. Toch ligt het verdriet en het bedrog nog steeds op de loer. Dat ze hier nog steeds gevoelig voor is, bemerk je in het wantrouwende Vals Beschuldigd.
Wat Ik Niet Moet Doen bekijkt de wereld door de jeugdige onschuld. Het onbegrip en het leren van andermans fouten en de angst om in dezelfde valkuil te vallen. Juist door zich zo menselijk in deze hedendaagse smartlap op te stellen houdt ze de muzikale erfenis van haar vader in ere, zonder zich als een kopie van hem te presenteren. Kans gaat letterlijk over het pakken van momenten. Elke Kans biedt mogelijkheden. Toch overstijgt ze ver boven zichzelf uit in het verleidende Van Niemand Anders. Een sensuele duistere triphop track die je als man klein en onderdanig maakt. Toch is de onderliggende gedachte juist dat ze zich maar een iemand laat binden en de touwtjes strak in handen houdt.
De poppy elektrobeat van Signalen benadrukken weer een andere kant van de zangeres, het is allemaal zo gevarieerd en veelzijdig. Vreemde Voor Mij ligt in het verlengde van de In Mijn Bloed nummers, al is deze tranentrekker net wat volgroeider en beeldender. Het melancholische Ik Ben Vrij heeft een optimistische vrijgevochten twist, loslaten en verder ontplooien. Jammer dat De Tijd Gaat Mooie Dingen Doen zo minimaal wordt opgepakt, deze plaat verdient zoveel meer aandacht.