Het was 2007 dat ik "BENEATH THE VEIL OF WINTER'S FACE" van Mystery kocht n.a.v. een recensie. Bij de eerste beluistering was ik direct enthousiast, de volgende luistersessies maakten mij alleen maar enthousiaster. Vanaf dat moment was ik liefhebber van deze groep en ze hebben mij nog geen enkele keer teleurgesteld wat betreft nieuwe albums. Zou dat met hun nieuwste ook het geval zijn?
"REDEMPTION" is het achtste album van de Canadese progressieve rockband Mystery, het geesteskindje van Michel St-Père. De op 28 augustus 1967 geboren inwoner van Mirabel, Quebec in Canada, begon op negen jarige leeftijd met het bespelen van de gitaar, richtte op 17 jarige leeftijd zijn eerste bandje op en in 1996 verscheen het eerste album met liedjes van zijn hand. Dat album was getiteld "THEATRE OF THE MIND", de band noemde zich Mystery en dat is de band waar hij nu al ruim 25 jaar de creatief leider van is.
De eerste twee albums van Mystery maakten geen al te grote indruk, waarna het negen jaar duurde alvorens album #3 verscheen, het reeds gememoreerde en fantastische "BENEATH THE VEIL OF WINTER'S FACE". De stijl was op dat album melodieuzer, de rol van de gitaar kwam beter tot zijn recht, maar het was vooral de stem van Benoît David die grote indruk op mij maakte. David was de nieuwe zanger van de Canadezen en dat bleek een schot in de roos. Drie jaar na dit geweldige comeback album verscheen "ONE AMONG THE LIVING", gevolgd door "THE WORLD IS A GAME" in 2012. Beide schijfjes zijn erg goed en herbergen enkele Mystery klassiekers. David vertrok na dit album naar Yes en St-Père vond in Jean Pageau een meer dan waardige vervanger. Sinds het fenomenale album "DELUSION RAIN" uit 2015 heeft Mystery een nagenoeg vaste line-up. Naast St-Père en Pageau zijn Francois Fournier op de basgitaar en toetsen, drummer Jean-Sebastien Goyette en Sylvain Moineau op gitaar vaste Mysterons. Sinds een aantal jaren is ook toetsenist Antoine Michaud vast bandlid en dit zestal heeft gewerkt aan de opvolger van het in 2018 verschenen "LIES AND BUTTERFLIES".
Het nieuwe album kreeg de titel "REDEMPTION" mee, heeft acht gloednieuwe tracks en een speelduur van bijna 75 minuten. Opener "BEHIND THE MIRROR" was het eerste nummer dat uitgebracht werd en het is een typisch Mystery track. Prachtige opbouw, goed geplaatste tempowisselingen, heerlijke melodie en een gitaarsolo die het geheel afmaakt. Het titelnummer "REDEMPTION" begint rustig waarbij de zang van Jean Pageau je meeneemt in dit lied over redding en aflossing. De drums zijn prominent aanwezig, Jean-Sebastien Goyette is een geweldenaar. Het tempo blijft grotendeels hetzelfde, de melodielijn is wederom van grote klasse. Sinds "DELUSION RAIN" is de samenzang veelvuldig te horen en dat geldt ook voor het laatste deel van deze song. Met "THE BEAUTY AND THE LEAST" gaan de Canadezen voor het eerst richting de tien minuten. Mooie opbouw, geweldig gezongen, heerlijke melodie, dit is neo-prog in optima forma. St-Père laat zijn gitaar regelmatig hemels soleren, Francois Fournier krijgt halverwege een solo spot, en in het instrumentale tussenstuk krijg je alle kwaliteiten van de band voorgeschoteld, een weergaloze track. "EVERY NOTE" is een ballad zoals ze op eerdere albums ook stonden, zoals "IF YOU SEE HER" en "HOW DO YOU FEEL", is geschreven door Pageau en ook prachtig door hem gezongen. Het gitaarwerk is schitterend en het is een goed geplaatst rustpunt na het geweld van de eerste drie nummers.
"PEARLS AND FIRE" zit vol met tempowisselingen, stevige passages, toetsensolo's, klokt bijna dertien minuten en is de eerste epic op het album. Instrumentale intermezzo’s zijn er in overvloed en het nummer blijft boeien. De tweede ballad is het bijna acht en een halve minuut durende "MY INSPIRATION". Hierin laat Jean Pageau horen over een stem te beschikken die uitstekend past in dergelijke songs. Ik moet vaak aan Dennis DeYoung, één van de leadzangers van Styx, denken als ik hem hoor zingen. Mooi, hoog, helder en herkenbaar. Toetsensolo's en heerlijke samenzang zorgen voor de spreekwoordelijke kers op de taart. Het door Antoine Michaud geschreven "HOMECOMING" is misschien het meest poppy nummer van "REDEMPTION". Het wordt opgeluisterd met een toetsen- en gitaarsolo, beiden erg gaaf. De langste track is "IS THIS HOW THE STORY ENDS?", bijna twintig minuten en Jean Pageau mag hierin kort laten horen dat hij met op de dwarsfluit uit de voeten kan. Het instrumentale begin gaat alle kanten op, solo’s, tempowisselingen, opnieuw trekken ze alle registers open. Ze hebben vaker dergelijke epics gemaakt die mij net iets meer deden, maar het is voor liefhebbers van het genre genieten.
Persoonlijk vind ik albums van 75 minuten vaak te lang. Er zit altijd wel één of meerdere nummers op die achterwege gelaten hadden kunnen worden. Dat is op dit album niet het geval. De kwaliteit is te vergelijken met het vorige album, "LIES AND BUTTERFLIES". De afwisseling is goed, van toegankelijke, meer commerciëlere tracks tot complexere epics. Verwacht geen stijlbreuk, geen band die progressieve rock maakt en zich elke keer weer opnieuw uit vindt. Mystery doet datgene waar ze goed in zijn en wat mij betreft mogen ze dat blijven doen. St-Père, die zes van de acht nummers schreef, is er weer in geslaagd een heerlijk album uit te brengen dat aan het einde van het jaar ongetwijfeld in mijn jaarlijstje komt te staan.