menu

Bob Dylan - Fragments: Time Out of Mind Sessions (1996-1997) (2023)

Alternatieve titel: The Bootleg Series Vol. 17

mijn stem
4,40 (44)
44 stemmen

Verenigde Staten
Rock
Label: Columbia

  1. Love Sick (5:22)
  2. Dirt Road Blues (3:34)
  3. Standing in the Doorway (7:42)
  4. Million Miles (5:51)
  5. Tryin’ to Get to Heaven (5:23)
  6. ‘Til I Fell in Love with You (5:15)
  7. Not Dark Yet (6:28)
  8. Cold Irons Bound (7:14)
  9. Make You Feel My Love (3:31)
  10. Can’t Wait (5:46)
  11. Highlands (16:32)
  12. The Water is Wide [8/19/96, Teatro] (5:42)
  13. Dreamin’ of You [10/1/96, Teatro] (7:51)
  14. Red River Shore – Version 1 [9/26/96, Teatro] (6:50)
  15. Love Sick – Version 1 [1/14/97, Criteria Studios] (5:13)
  16. ‘Til I Fell in Love with You – Version 1 [10/3/96, Teatro] (2:57)
  17. Not Dark Yet – Version 1 [1/11/97, Criteria Studios] (7:12)
  18. Can’t Wait – Version 1 [1/21/97, Criteria Studios] (4:52)
  19. Dirt Road Blues – Version 1 [1/12/97, Criteria Studios] (5:29)
  20. Mississippi – Version 1 [1/11/97, Criteria Studios] (6:03)
  21. ‘Til I Fell in Love with You – Version 2 [1/16/97, Criteria Studios] (3:54)
  22. Standing in the Doorway – Version 1 [1/13/97, Criteria Studios] (7:07)
  23. Tryin’ to Get to Heaven – Version 1 [1/18/97, Criteria Studios] (6:56)
  24. Cold Irons Bound [1/9/97, Criteria Studios] (6:08)
  25. Love Sick – Version 2 [1/14/97, Criteria Studios] (6:46)
  26. Dirt Road Blues – Version 2 [1/20/97, Criteria Studios] (4:18)
  27. Can’t Wait – Version 2 [1/14/97, Criteria Studios] (6:01)
  28. Red River Shore – Version 2 [1/19/97, Criteria Studios] (7:35)
  29. Marchin’ to the City [1/5/97, Criteria Studios] (4:33)
  30. Make You Feel My Love – Take 1 [1/5/97, Criteria Studios] (4:10)
  31. Mississippi – Version 2 [1/11/97, Criteria Studios] (5:13)
  32. Standing in the Doorway – Version 2 [1/13/97, Criteria Studios] (7:23)
  33. ‘Til I Fell in Love with You – Version 3 [1/16/97, Criteria Studios] (6:10)
  34. Not Dark Yet – Version 2 [1/18/97, Criteria Studios] (5:30)
  35. Tryin’ to Get to Heaven – Version 2 [1/12/97, Criteria Studios] (5:07)
  36. Highlands [1/16/97, Criteria Studios] (14:06)
  37. Love Sick [6/24/98, Birmingham, England] (5:09)
  38. Can’t Wait [2/6/99, Nashville, Tennessee] (6:31)
  39. Standing In The Doorway [10/6/00, London, England] (8:17)
  40. Million Miles [1/31/98, Atlantic City, New Jersey] (5:47)
  41. Tryin’ to Get to Heaven [9/20/00, Birmingham, England] (5:43)
  42. ‘Til I Fell in Love with You [4/5/98, Buenos Aires, Argentina] (5:26)
  43. Not Dark Yet [9/22/00, Sheffield, England] (6:15)
  44. Cold Irons Bound [5 / 19 / 00, Oslo, Norway] (6:29)
  45. Make You Feel My Love [5/21/98, Los Angeles, California] (4:08)
  46. Can’t Wait [5/19/00, Oslo, Norway] (4:50)
  47. Mississippi [11/15/01, Washington, D.C.] (5:43)
  48. Highlands [3/24/01, Newcastle, Australia] (10:10)
  49. Dreamin’ of You – Tell Tale Signs [10/1/96, Teatro] (5:49)
  50. Red River Shore – Tell Tale Signs, Version 1 [1/19/97, Criteria Studios] (7:33)
  51. Red River Shore – Tell Tale Signs, Version 2 [1/8/97, Criteria Studios] (7:06)
  52. Mississippi – Tell Tale Signs, Version 1 [9/96, Teatro] (6:03)
  53. Mississippi – Tell Tale Signs, Version 3 [1/17/97, Criteria Studios] (6:19)
  54. Mississippi – Tell Tale Signs, Version 2 [1/17/97, Criteria Studios] (6:21)
  55. Marchin’ to the City – Tell Tale Signs, Version 1 [1 / 5/97, Criteria Studios] (6:32)
  56. Marchin’ to the City – Tell Tale Signs, Version 2 [1/6/97, Criteria Studios] (3:42)
  57. Can’t Wait – Tell Tale Signs, Version 1 [10/1/96, Teatro] (5:42)
  58. Can’t Wait – Tell Tale Signs, Version 2 [1/5/97, Criteria Studios] (7:26)
  59. Cold Irons Bound – Tell Tale Signs, live [6/11/04, Bonnaroo Music Festival] (5:45)
  60. Tryin’ to Get to Heaven – Tell Tale Signs, live [10/5/00, London, England] (5:08)
totale tijdsduur: 6:13:38
zoeken in:
De broeierige productie en sfeer van Lanois maakte dit album voor mij extra mooi juist, net als op Oh Mercy van acht jaar daarvoor. Twee hoogtepunten uit een rijk oeuvre.


avatar van IntoMusic
5,0
Ik dacht dus ook dat de Lanois-productie niet te evenaren zou zijn, maar vanaf vrijdag kan ik geen genoeg krijgen van deze box. Elke track is weer een feestje, zonder bewerking zoals het zou moeten zijn.

avatar van Stalin
MarkS73 schreef:
Ook de eerste keer dat ik de Bob Dylan versie van dat verschrikkelijke Adele nummer hoor, nu is het ineens een prachtig nummer.


Ik zal wel een harteloos monster zijn, maar ik kan Make You Feel My Love echt niet meer horen. Samen met Dirt Road Blues de nummers die ik altijd skip als ik naar Time Out Of Mind luister. Gelukkig maken de rest van de nummers het meer dan goed.

Voor de liefhebbers van Make You Feel My Love staat er vandaag een leuk artikel in de Guardian:
‘It speaks straight from the heart’: Bryan Ferry, Adele and Engelbert Humperdinck on Bob Dylan’s Make You Feel My Love | Bob Dylan | The Guardian - theguardian.com

avatar van Maartenn
4,0
Maartenn (crew)
Gister eindelijk de boxset thuis ontvangen en na alle Spotify luisterbeurten nu ook de schijven op mijn eigen set kunnen draaien. Dat maakt alvast een wereld van verschil in de luisterbeleving zodat ik tot een goed oordeel kan komen van deze nieuwe Bootleg Series.

De eerste cd met de alternatieve mix klinkt echt geweldig. Ik ben fan van de productie van Lanois, maar door het album van productionele opsmuk te ontdoen, hou je een mix over die heel dicht bij de muzikanten staat. Tel daarbij op dat de technici hun best hebben gedaan om de bestaande tapes zo goed mogelijk op te poetsen en je hebt een geweldige en indringend klinkende mix die je op het puntje van je stoel doet zitten. Het blijft retrospectief toch onbegrijpelijk dat Dylan in deze tijd volledig afgeschreven was als muzikant door vele fans en muziekjournalisten.

De tweede en derde cd's geven een mooi inkijkje in de alternatieve versies van nummers en onuitgebrachte pareltjes. Dit zijn we gewend van The Bootleg Series en levert altijd weer verrassingen op. Een schitterende versie van Cold Irons Bound bijvoorbeeld, of Standing in the Doorway. Het geeft aan dat Dylan tijdens de opnames zijn eigen nummers nog aan het ontdekken was om uiteindelijk tot een finale versie op het album te komen. Feitelijk is dit wat Dylan zijn hele carriere kenmerkt; ook live wordt een nummer vrijwel altijd van een nieuw arrangement voorzien. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat dat wisselend uitpakt wanneer de nummers live worden gespeeld. Met name de timing van Dylan laat dan vaak te wensen over.

Dat is dan ook precies wat we horen op schijfje vier. Hoewel de muzikanten dicht bij de arrangementen van de studioversies blijven (met uitzondering van Tryin' to Get to Heaven), is het vooral Dylan die in zijn timing en intonatie bij vlagen volstrekt zijn eigen ding doet. Voor degenen die Dylan, zoals ik, al meerdere keren live hebben mogen aanschouwen is dat geen nieuws, maar voor mensen die Dylan zo voor het eerst live horen, kan het een (onaangename) verrassing zijn.

Wat verder opvalt is de geluidskwaliteit van deze liveopnames. Het kan natuurlijk zo zijn dat er geen soundboardopnames zijn uit deze tijd, wat ik me overigens bijna niet kan voorstellen, maar om op een deluxe versie publieksopnames te zetten vind ik wel erg vreemd. Zeker omdat Dylan tijdens zijn laatste tour iedereen verplichte om zijn telefoons af te geven om (illegale) opnames tegen te gaan! Het lijkt met deze move juist gepromoot te worden want 'wellicht dat jouw opnames nog een keer op een Bootleg Series verschijnen'.

Schijf vijf bevat voor de doorgewinterde volgers van deze reeks geen verrassingen; het zijn nummers die eerder zijn verschenen op Tell Tale Signs [Bootleg Series Vol. 8]. De enige toevoeging voor mij waren de nummers van disc 3 van Vol. 8, die ik nog niet thuis had staan (en tot voor kort niet op Spotify waren te vinden). Het is wel mooi dat het nu is gebundeld bij een boxset die specifiek is gewijd aan deze periode.

Ik ben weer erg blij met deze nieuwe toevoeging in deze ijzersterke reeks. Er zijn maar weinig artiesten die zo boeiend zijn dat zelfs de b-kantjes en outtakes de moeite waard zijn. Dylan is er zeker zo een.

avatar van Cor
4,5
Cor
Zo naar uitgekeken, naar deze verdieping van één van Dylan’s allerbeste platen (zeker in mijn top 3 Dylan albums). En hoewel de broeierige, swamp-achtige productie van Daniël Lanois mij nooit gestoord heeft (zelfs wel mooie accenten heeft toegevoegd) is de kalere uitvoering van de songs op dit meesterwerk ook wel aan mij besteed. Maar de liedjes, mensen, de liedjes. Van de mijmerende songs als ‘Tryin’ To Get To Heaven’ en zeker ‘Not Dark Yet’, het meanderende ‘Highlands’ tot de stevig pulserende bluesrock van pareltje ‘Cold Irons Bound’; Dylan heeft een schitterende set poetisch-introspectieve songs gemaakt.
Als je ‘Red River Shore’ en ‘Mississippi’ buiten beschouwing kunt laten, dan weet je dat je goud in hand hebt en een album voor de eeuwigheid hebt gecomponeerd.

avatar van IntoMusic
5,0
Helemaal mee eens Cor. Deze sessie blijft voor mij maar stijgen in kwaliteit. Ik kan geen enkele song aangeven die niet past of minder in uitvoering is. De hele sessie al een paar keer volledig achter elkaar gedraaid en het verveelt nergens. Hulde overigens voor de samenstelling waarbij tot de laatste cd nergens dezelfde nummers achter elkaar is gezet waardoor het steeds afwisselend is. Iets dat mij in de meeste andere studio-series een beetje tegenstaat.
Ik ga mee in de ‘swamp-achtige’ benadering, waar Dylan hoorbaar zich erg op zijn gemak voelt.

5,0
Bloedmooi deze set. Ik heb de luxe versie, dus 5 CD's (!) en ik lik m'n vingers er bij af. Het geeft een mooi inkijkje in Dylan's componeerproces. De 1e versie van 'Time Out Of Mind' van Lanois vond ik al heerlijk klinken door het lekkere zompige geluid, maar hier klinkt alles frisser als na een stevige regenbui. Een prachtige toevoeging aan 's mans omvangrijke oeuvre.

De oude bard is de komende tijd weer op het vaste land van Europa te vinden en ik ga - inshallah - hem treffen op 27 oktober in Düsseldorf waar hij mij hopelijk trakteert op iets als dit.

avatar van Wandelaar
5,0
De 2CD versie was voor mij voldoende. Daar waar ik flinke moeite had met de productie van Daniel Lanois op Time Out Of Mind (1997) is deze release voor mij een uitkomst. Het experiment in geluidskunst, de flarden geluid die langs de randen omhoog klimmen als spookbeelden van gesmoorde zielen. Alles goed en wel: daar zat ik destijds niet op te wachten.

Het doet het me goed dat het ook anders kan klinken in deze frisse en kraakheldere mix. Geluidstechnisch aan de top en indringend. En nu helemaal content met de wat late maar juiste waardering. Een uitstekend album en een comeback van een artiest die een jaar of zeven in een creatieve pauze verzeild was geraakt, fraaie coveralbums daargelaten. Alleen daarom al een opzienbarend album. Deze móest er komen. Het heilig vuur was terug.

Natuurlijk hoorde er ook weer een tweede schijfje bij met 'alternate takes'. Dat is leuk, maar niet noodzakelijk. Om nog maar niet te spreken van de vele live-opnames op nog eens drie schijfjes in de 'superdeluxe edition'. Je moet er maar zin in hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:58 uur

geplaatst: vandaag om 19:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.