Na al mijn negatieve gehakketak van gisteren, realiseerde ik me deze ochtend dat er bar weinig songbarden bestaan - die muzikaal een kortverhaal vertolken binnen een drietal minuten. Newman is er één van - naast Elvis Costello, Joe Henry, Freedy Johnston en Bob Dylan - om er maar vier te noemen.
Ja - mensen. Ik besef wel degelijk dat er andere popmuzikanten bestaan, en dat ik die schromelijk te kort doe - maar ik heb er momenteel niet bijster veel behoefte aan.
Maar de manier waarop Newman deze woorden brengt:
"I remember the night she left
I drove to the station in the pouring rain
Sat all night behind my big iron desk
The oil on the water made a rainbow"
Het is geen grootste poëzie - maar het nummer brengt twee dimensies van een gevoel in kaart.
Het personage is een soort emotionele schipbreukeling: de eerste drie zinnen geven uiting aan dat lethargische gevoel - wat culmineert in het ultieme "loner" beeld: "Sat all night behind my big iron desk". Vooral de manier waarop Newman het woord "Night" articuleert - venijnig & slepend, benadrukt dat het een "nacht" is die verder draagt dan de reguliere tijdsindeling.
En meteen injecteert Newman opnieuw verwondering in zijn personage: "The oil on the water made a rainbow".
En dit alles binnen een paar zinnen - zonder dat het ergens gezocht klinkt. Groots, werkelijk groots
