Suede Mach 2 maakt sinds hun comeback met Bloodsports het ene na het andere heerlijke album. Bloodsports is een erg fijn album dat nog het meest aanleunt tegen hun Coming Up album. Vanaf Night Thoughts gaan ze meer de concept LP kant op. Niks mis mee, zo voelde Dog Man Star voor mij ook. NT is een heerlijk album dat diep in mijn systeem zit. Opvolger The Blue Hour heeft dat minder, wel een aantal goede songs, maar ik vond 'm als album in zijn geheel ten tijde van de release minder waardoor ik 'm relatief snel links liet liggen. Maar ik zal 'm nog een "kans" geven
Met Autofiction heb ik dat helemaal niet. Dit album bevat ook meer echte wat steviger songs dan het vorige album met richting en punch. Ofwel hun punkalbum zoals ze zelf zeggen

Qua thematiek nog wel veel aanverwant met hun laatste worpen vaak, maar als je Brett met zijn stem en zijn manier van zingen
When I think of all the things my mother said hoort ja dan smelt je helemaal van weemoed en melancholie dat je 't helemaal niet erg vindt dat dat niet echt des punks is. Ook al is het debuut van The Sex Pistols zijn meest favoriete album (ook de eerste die hij ooit kocht btw). Met She Still Leads Me On start de band dus met een zalige Interpol/Simple Minds-y banger, maar onmiskenbaar Suede, gevolgd door persoonlijke favoriet Personality Disorder die ik inmiddels al 40x ofzo gedraaid heb, lekker hakken op die drums en Smithsy gitaren en een bezwerende declamerende Brett eroverheen, fuck yeah! Ms wel een top 10 Suede song inmiddels al

15 Again begint zalig met inventief gitaar werk en een Chameleons-y vroege U2 sfeer. Replacements ook? Zalig vers, heerlijk die plotse hoekige ommezwaai in het refrein. The Only Way I Can Love You is een andere favoriet. Weer die geruststellende en soothing zang van Brett, evenzo muzikaal ondersteund. En alhoewel het een ballad is voelt t niet zo. Ms een powerballad dan met andermaal zalig gitaarwerk waarbij die stops af en toe ook zo zalig zijn. Prachtig zorgeloos uplifting!
That Boy on the Stage heeft heerlijk vervormd en shimmering gitaarwerk. Ms een vreemde eend in de bijt, maar wel erg lekker.
Drive Myself Home is het eerste echte rustpunt op het album en zoals anderen memoreerden had het inderdaad best gepast op Dog Man Star. The 2 of Us/Black and Blue? Prachtig in ieder geval. Black Ice had dan zo op Coming Up gepast. Na Filmstar? Misschien ook niet. Zalig die marching drums, heerlijk gitaarwerk. Weer Smithsy vind ik dan, heeft af en toe iets weg van Bigmouth Strikes Again, ook qua sound. Qua pathos had dit ook prima op hun debuut gepast. Erg fijne song ook weer. Shadow Self is een zalige pulsating driving song. Postpunk op z'n best. Beetje The Sound sounding

Helemaal duidelijk in het refrein. Alweer een topsong. Sowieso briljant om in je mid 50's nog zulke muziek te maken.
It's Always the Quiet Ones heeft ook weer iets Interpol/Chameleons achtigs. En weer weet de band een zalig anthemic Suede refrein eruit te peuren waarvan je denkt dat je ze al zo vaak gehoord hebt en toch elke keer word je weer verrast omdat t toch weer anders is en elke keer weer even briljant. What Am I Without You? is alweer een topper onder de toppers op dit album, een waar hoogtepunt. Heerlijk verstild als een vers pak sneeuw in een ijskoude nacht, met een outcrying Brett in het refrein. Starten met een banger en eindigen met een banger yayyy! Turn off Your Brain and Yell is zeker niet de beste track van het album, maar hij mag er zeker zijn. Een beetje hypnotiserende track wel, waarbij voor mij de refreinen echt heerlijk zijn en Brett zijn longen uitschreeuwt. Zalig gitaarwerk in de refreinen ook weer. Sowieso dikke vette kudos voor de gitaarsound op dit album! Anyway, met dit heerlijk frisse en vrij jeugdige album vertrouw ik er wel op dat de boys op hun 70e nog met klassewerk kunnen komen
4,5 *