Op reis door new wave, de albums achter mijn afspeellijsten met losse liedjes van de diverse artiesten, kom ik van
The Motels. Van juni 1980 naar juli.
Bij Any Trouble en debuut met antiheldtitel
Where Are All the Nice Girls? klinken heerlijk frisse gitaarliedjes, waarover ik lyrisch zou kunnen schrijven maar
Dibbel deed het dertien jaar geleden al zo treffend:
"Lekkere melodieën met tingelende gitaren en songs die je bijblijven. De liedjes zijn eigenlijk allemaal even goed."
Soms met vinnig gitaarspel, zoals in
Yesterday's Love,
Turning up the Heat en
Growing Up. Soms een beetje powerpop zoals in
Romance, een andere keer rock 'n' roll via
The Hurt. Maar ook deemoed in
Girls Are Always Right of verslagenheid in
Nice Girls. Ja, het andere geslacht, moeilijk moeilijk moeilijk... Het is hierbij dat mijn associatie met Elvis Costello het sterkst is, een terechte vergelijking die eveneens hierboven werd gemaakt.
Ook leuk: na de drie minuten van
(Get You Off) the Hook volgt een radioreclame voor single
Second Choice, speciaal voor een radiostation in Chicago ingesproken in het ronde Engels van the queen's tongue.
Op naar meer gitaarliedjes maar dan zwaarmoediger: de derde van het eveneens Engelse
The Only Ones.