menu

Limiñanas / Garnier - De Pelicula (2021)

mijn stem
4,03 (35)
35 stemmen

Frankrijk
Pop
Label: Because

  1. Saul (5:38)
  2. Je Rentrais Par le Bois ... BB (6:20)
  3. Juliette Dans la Caravanne (4:32)
  4. Que Calor! (6:33)

    met Edi Pistolas

  5. Promenades Obliques (5:37)
  6. Tu Tournes en Boucle (3:46)
  7. Steeplechase (6:34)
  8. Juliette (6:20)
  9. Ne Gâche Pas L'aventure Humaine (5:32)
  10. Au Début C'était le Début (5:25)

    met Bertrand Belin

  11. Saul S'est Fait Planter (6:10)
  12. Que Calor! [Edit] * (4:09)

    met Edi Pistolas

toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 1:02:27 (1:06:36)
zoeken in:
avatar van Arrie
Wow, deze combinatie van artiesten klinkt anders zeer tof. Benieuwd!

avatar van Mausie
coldwarkids, dus je voegt een album toe om vervolgens te kunnen zeggen dat het niet jouw ding is

Saul is anders een heerlijke single!

avatar van Arrie
Arrogantie? Mausie geeft gewoon aan dat ie dat merkwaardig vindt, en zegt bovendien ook nog wat over de release.

Een beetje minder mag ook wel.

avatar van Arrie
Oh blijkbaar heb je nu je eerdere bericht verwijderd waar je Mausie arrogantie verweet.

Ik denk niet dat zijn probleem lag bij het feit dat je het hebt toegevoegd, maar bij je berichtje dat weinig bijdraagt.

avatar van philtuper
Vond de eerder uitgebrachte singles stuk voor stuk smaken naar meer. Benieuwd dus naar dit album!

ohmusica
Dit is weer een lekker onweerstaanbaar stukje muziek uit Frankrijk om even op los te gaan. Le combo avec Garnier est parfait.

4,5
Wat een aangename plaat. The Liminanas heeft al veel spannends uitgebracht, maar de combi met elektronische muziek brengt een heerlijke laag aan op de toch al broeiende productie en sfeer. De lange uitgesponnen nummers nemen je mee in een andere dimensie en vervelen geen moment. Was met name Costa Blanca toch al een hoogtepunt in het oeuvre van de band, De Pelicula overtreft dit mijns inziens op elk terrein. In die zin hoop ik dat dit geen eenmalige uitstap zal zijn, maar een nieuwe ingeslagen weg.

4,5 sterren

avatar van Michiel Cohen
3,5
Een paar tracks zijn te lang uitgesponnen en verliezen daardoor aan kracht.

avatar van DjFrankie
4,5
DjFrankie (moderator)
Heerlijke plaat. Punt.

avatar van DjFrankie
4,5
DjFrankie (moderator)
Eigenlijk is dit 1 grote trip die voortdendert.

avatar van henrie9
4,5
Eerder dit jaar werden we al zeer aangenaam verrast door Nicolas Jaar's fraaie samenwerking met Dave Harrington, hetgeen toen leidde tot DARKSIDE's machtige 'Spiral'. En nu weet dat andere techno-icoon, de fransman Laurent Garnier met z'n cross-over met het Franse psychedelische garageduo The Limiñanas en hun beider recente conceptplaat 'De Película' dit succesverhaal te evenaren.

The Limiñanas?  De groep van de bebaarde Lionel en de roodharige Marie Limiñana, illuster garagerockgezelschap uit Perpignan, dat houdt van The Stooges en The Jesus and Marie Chain, maakte eerder al enkele opgemerkte oversteekjes met vooraanstaanden van New Order, Brian Jonestown Massacre en met de Franse filmster Emmanuelle Seigner in hun project L'Epée. Nu was het precies hun beider zwak voor dance, hypnotiserende psychedelica, trancemuziek, krautrock en Duitse progressieve bands als Can en Neu die de vonk bij Garnier deed overspringen. Wat volgde was een intens computerping-pong op afstand. Het verbluffende resultaat is een uniek 'best of both worlds' geworden, een trippy samensmelting waarin beiders kunnen even schoon schittert.

De elf overwegend lang uitgesponnen songs werden op Garnier's verzoek volledig ontdaan van clichématige technokicks, maar door hem dan zo gemixt en voorzien van loops, geluidjes en ritmes dat de dancespirit er toch continu in rondwaart, zoniet eruitspat. Er is bovendien evenwicht tussen Garnier's monumentale strijkersarrangementen en structuren en daartegenover de verdovende beats en drones uit het The Limiñanas-universum. Lange weidse, levendige instrumentals in westernsfeer, royaal doordrenkt met Morricone, tegenover de psychedelische fuzzy acidgitaren van The Limiñanas, hun swingende beats, diepe grooves en ruige rock'n roll. 

'De Película', luistert zo als een fascinerende, grootse soundtrack voor een film-noir roadtripfilm. Verliefd Frans tienerkoppel, halfstudent Saul en caravanhoertje Juliette, losers, als in David Lynch' Wild at Heart samen on the road aan een bloedhete Franse zuidgrens. De verbeelding bij de etappes van hun hectische romance langs sombere industriële zones, smerige bordelen, schemerige discotheken vol broeierigheid, drugs en alcohol en sinistere personages, het worden evenveel hallucinante songs op een witgloeiende plaat.

Hé, is dit soms Tom Barman van dEUS' 'Quatre Mains'? Neen, het is wel degelijk de geest van Serge Gainsbourg die het prachtige openingsnummer 'Saul' is binnengedrongen. Zwoel fluisterend Frans parlando-zang op een gelaagd schel hekwerk van Garniertexturen, psychedelisch repetitieve verlatenheid, de dans- en trancevibes van Can zijn gewekt. De tornado van intense ritmes zet zich voort in de even psychedelische rocksong 'Je Rentrais Par Le Bois... BB' en in het sensuele 'Juliette Dans La Caravane.'

Volgt jaardansvloerknaller, de bonkende, stomende nachtclubsong 'Que Calor!' met een in het Spaans vuilzingende Edi Pistolas van de Chileense punkband Panico.

Het filmische, instrumentale 'Promenade Oblique', één lange pulserende beatsong, één massief, op krautrock geïnspireerd stuk highway-psychedelica. Garnier zelf levert even zijn zangbijdrage op 'Juliette Dans La Caravane' en hij doet het nog eens op 'Tu Tournes En Boucle'. Het geniale, instrumentale 'Steeplechase' dan, regelrechte bezwering, met een hoofdrol voor het Hammond-orgel, een en al actie, een almaar tot trance herhalende discotheekmeestamper.

Slepende spoken-wordsong 'Juliette'  vervolgens als een nieuw perfect sensueel Gainbourg-Birkin-duet. Net zo erotisch zuchtend gaat Marie daar nog even mee door op een door drukkend onweer ingeleid 'Ne Gâche Pas L'aventure Humaine'. In de spookachtig mooie tranerige ballade 'Au Début C'était Le Début' komt voor het eerst de gekwelde stem van medetekstschrijver Bertrand Belin meecroonen.

Filmisch afsluitend, in de verte uit de western wegrazend verkeer, de verzengende klaagzang 'Saul S'est Fait Planter', langgerekte distortiongitaren, met de gejoste Saul meetreurende achtergrondvocals, tot alle geluiden van haast en wind zijn weggedeemsterd, tot er na de aftiteling van de roadmovie alleen weemoed overblijft en leegte...

 'De Película' is meer dan zomaar een spannende, melodieuze samenwerkingsplaat van talenten uit twee werelden. Je voelt, er is vooreerst met heel veel liefde en speelplezier samen aan geboetseerd. Als een wilde ballade die constant harmonieus slingert en golft is ze uiteindelijk ook meer en beter geworden dan de som der delen. 'De Película ' werd een meesterwerk, tout court.

The Limiñanas zullen het op de podia met 'De Película' uiteraard toch zonder Garnier moeten doen. Maar zo'n plaat wereldkundig maken is sowieso verplichting voor dit bruisend zuiders zevental Lionel, Marie en hun kornuiten.
Een niet te missen Franse topplaat, alweer, na Feu! Chatterton laatst met hun Palais d'Argile!

avatar van henkiev
5,0
Geweldig dit!

avatar van remcodurez
4,5
Ik kan dit alleen maar beamen. Heb mijn stem ook nog een halfje verhoogd.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:06 uur

geplaatst: vandaag om 20:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.