menu

Teddy's Hit - Painters (2021)

mijn stem
3,54 (28)
28 stemmen

Nederland
Rock
Label: I Love My Label

  1. Inappropriate Behaviour (The Pressure) (3:29)
  2. Suffer (3:22)
  3. Liquor Juice (6:11)
  4. Y.U.P. (2:43)
  5. Solve the Problem * (3:16)
  6. Quote Yourself (4:18)
  7. Painters (4:08)
  8. Instrumental (0:30)
  9. White Socks (2:51)
  10. Comparing Materials (2:54)
  11. The Talk (5:37)
  12. I'm in the Middle of a Muddle (3:44)
toon 1 bonustrack
totale tijdsduur: 39:47 (43:03)
zoeken in:
avatar van WoNa
4,0
In jaren en jaren van mijn muzikale leven, was popmuziek uit Nederland een ding wat er bij hoorde, maar niet veel meer dan dat. Leuke singles, maar zelden een LP die ik de moeite waard vond. Dat is de laatste jaren wel veranderd. De eerste twee LPs van Focus, de platen van Alquin, die heb ik inmiddels wel ontdekt. Wat echter echt veranderd is, zijn de platen die in het alternatieve rockcircuit worden gemaakt in Nederland de laatste jaren. Er is een generatie bands opgestaan, die debuutplaten uitbrengen om de vingers bij af te likken.

Sterker, in mijn beleving zijn ze van wereldklasse en zouden moeiteloos moeten kunnen concurreren met de nieuwe V.K/Ierland lichting van de laatste drie jaar. Waar is het exportplan van het ministerie van EZK?

Een nieuwe naam Teddy's Hit, een band uit Amsterdam, die debuteert op het label van Tim Knol, met de plaat Painters. Deze laat zien dat Teddy's Hit moeiteloos en uiterst creatief in het alternatieve segment mee kan. Een beetje The Velvet Underground, een beetje post punk, een beetje Franz Ferdinand en altijd met een fijne melodie, waar doorheen juist de niet voor de hand liggende noten doorheen worden gespeeld. Het vloeit en schuurt en vaak tegelijkertijd. Een teken dat er hard gewerkt is aan de nummers om ze kloppend te krijgen. In feite vloeien sommige songs zo prettig dat de term alternatieve pop misschien wel meer toepasselijker is.

Wat in Nederland een probleem is, in mijn beleving, is dat er geen mainstream radiostation meer is die dit soort muziek echt aandacht durft te geven. Er moet een markt voor zijn, omdat je mij niet wijs kunt maken dat de enige jongeren die deze muziek leuk vinden al in al die bandjes zitten die nu hun platen uitbrengen. De kwaliteit is dusdanig dat er een strategie moet komen om dit op het niveau te brengen waarop bands als Shame, Fontaines D.C., etc., automatisch (lijken) te acteren (voor ons buitenlanders), want laten we wel wezen, Painters doet heel weinig onder voor 'Drunk Tank Pink' of 'Heroes'. Aan de slag dus, PR mensen van Nederland. "Wij" hebben een potentieel nieuw exportproduct.

Het bovenstaande is een bewerking van een post op WoNoBloG.

avatar van erwinz
4,0
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Teddy's Hit - Painters - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Teddy's Hit - Painters
Er is de afgelopen jaren heel druk gedaan over Ierse gitaarbands met liefde voor postpunk en terecht, maar Teddy’s Hit laat met Painters horen dat we het in Nederland ook prima kunnen

Laat Painters van Teddy’s Hit uit de speakers komen en je wordt bijna 40 minuten getrakteerd op bijzonder lekkere gitaarsongs. Het zijn gitaarsongs met een voorzichtige voorliefde voor postpunk, maar de Amsterdamse band laat zich zeker niet beperken door de grenzen van dit genre en schuift moeiteloos terug in de tijd naar de eerste grote Britse gitaarbands of juist verder in de tijd naar de aanstekelijke gitaarsongs van Pavement en al haar volgelingen. Het zijn invloeden die we de laatste tijd veel vaker tegenkomen, maar zowel in muzikaal als in vocaal opzicht staat Teddy’s Hit zijn mannetje en de band grossiert ook nog eens in geweldige songs. Heerlijke band, uitstekend debuut.

Iedereen is het er over eens dat de beste gitaarplaten met een flinke dosis postpunk het afgelopen anderhalf jaar uit Ierland en dan met name uit Dublin kwamen. De albums van The Murder Capital, Silverbacks en natuurlijk Fontaines D.C. gaven de concurrentie de afgelopen tijd het nakijken, maar in 2021 is het vooralsnog helemaal anders.

Eerder deze maand was er het geweldige nieuwe album van de Britse band Shame, dat de aanval op de Ierse hegemonie op imponerende wijze opende en deze aanval wordt vervolgd door een verrassingsaanval vanuit ons eigen kikkerlandje. Het label van Tim Knol brengt ons immers Painters van Teddy’s Hit en wat is dat een lekker album.

Teddy’s Hit is een trio uit Amsterdam dat met haar debuutalbum aansluiting vindt bij alle bovengenoemde bands. Net als met name Fointaines D.C. en Shame, doe je de muziek van Teddy’s Hit tekort met het etiket postpunk. De Amsterdamse band kent haar klassiekers binnen het genre, maar kan ook overweg met punky songs, met psychedelisch getinte songs of met songs die bol staan van de invloeden uit de betere indie-rock uit de jaren 90 of die juist terugkeren naar de grote Britse gitaarbands uit de jaren 60 en 70.

Het is knap hoe het debuutalbum van Teddy’s Hit er in slaagt om meer dan eens Britser dan Brits te klinken en het minstens even knap hoe de Amsterdamse band er in slaagt om de koers iedere keer weer net wat te verleggen.

De band doet dat met redelijk bescheiden hulpmiddelen, want gitaar, bas en drums vormen de basis van alle songs op het album en er komt niet veel bij. Het relatief sobere karakter van het instrumentarium voorziet Painters van een wat ruw en direct geluid, maar het is ook een geluid waarin de bijdragen van de ritmesectie goed hoorbaar zijn, waarna fraaie gitaarlijnen zich prachtig om bas en drums heen mogen draaien. Het is overigens ook nog eens veelkleurig gitaarwerk, dat in iedere song weer andere associaties oproept (tot associaties met The Cult en U2 aan toe in Quote Yourself en The Talk).

Teddy’s Hit blijft soms dicht bij de bovengenoemde bands in de buurt, maar kan ook flink afstand nemen en zich op het terrein van een band als Pavement begeven. Net als Fontaines D.C. is ook Teddy’s Hit niet vies van praatzang, maar de band blijft hier niet te lang in hangen en kan ook uit de voeten met veel melodieuzere zangpartijen. Dat melodieuze heeft ook de overhand in flink wat songs op het album, al kan Painters ook wat rauwer en tegendraadser klinken.

In muzikaal en vocaal opzicht klinkt het allemaal prima, maar in een genre waarin de concurrentie momenteel moordend is, draait uiteindelijk alles om de kwaliteit van de songs. En ook met die kwaliteit van de songs zit het helemaal goed op het debuut van Teddy’s Hit. Painters staat vol met aanstekelijke songs, maar het zijn ook songs die interessant blijven wanneer je ze wat vaker hoort.

Painters is bovendien een zeer gevarieerd album, waardoor je van de ene in de andere verrassing valt. Omdat het debuutalbum van Teddy’s Hit ook na meerdere keren horen leuk en aanstekelijk blijft kan ik inmiddels wel concluderen dat niet alleen het Britse Shame, maar ook een Nederlands bandje dit jaar een einde kan maken aan de Ierse hegemonie. Teddy’s Hit is de naam. Erwin Zijleman

avatar van Cor
4,0
Cor
Wat een fijne, gevarieerde rockplaat, dit 'Painters'. Fijne wendingen, kleine schijnbewegingen. Soms gitaarlijntjes, soms stevige riffs. De mannen schudden het moeiteloos uit hun mouw. De aandacht verslapt geen moment en voor je het weet, begin je weer opnieuw. Van het platenlabel van Tim Knol, da's een fijn kwaliteitskeurmerk.

avatar van webrob
Hear hear... WoNa

Spijker op de kop.

BrotherJohn
Fijne indierock van eigen bodem, de muziek loopt als een trein. Lekker rauw, energiek en swingend, maar de productie toch ook heel verzorgd. De nummers Liquor Juice (fantastische videoclip ook!) en The Talk zijn de uitschieters. Check out this Teddy Shit, eeh Teddy's Hit.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:57 uur

geplaatst: vandaag om 18:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.