Bob Dylan.
Iemand die ik alleen van die naam kende, iets zei me altijd dat men hem erg kon waarderen, zo ook mijn vader deed dat, maar echt luisteren ben ik hem toenertijd nooit gaan doen, zoals met wel meer artiesten die nu tot mijn favorieten kunnen gerekend worden. Zo ook nu deze man van die nu ook op mijn avatar te zien is. Toen ik de hele toplijst een beetje afzocht, kwam toch weer die naam tegen, en toen dacht ik: ''laat ik het nou toch maar een keer proberen. Dit was de eerste die ik van hem probeerde, sindsdien is het mijn favoriet gebleven. Dat komt denk ik vooral omdat het anders klinkt dan andere platen van Dylan die ik tot nu toe heb gehoord, de meeste zijn vooral akoestisch gedreven, waarbij in deze heel wat meer te horen valt.
Ik ga maar niet alle nummers doen, dan zou ik veel van hetzelfde vertellen, dus pik ik mijn favorieten er maar uit:
Het eerste nummer is gelijk een klassieker en ook nog mijn favoriet van Dylan. Het plezier is er vanaf te horen bij Dylan's stem, met een waar geen touw aan vast te knopen valt, zoals bij meerder nummers op deze plaat. Maar dat is juist een van die dingen die deze plaat ook zo geweldig maken. Instrumentaal is deze ook dik in orde.
Tombstone Blues is ook een lekker up-tempo nummer ook instrumentaal weer erg goed, en ook weer een briljante tekst. Met enkele prachtige passages:
A bald wig for Jack the Ripper who sits
At the head of the chamber of commerce
The Commander-in-Chief answers him while chasing a fly
Saying, "Death to all those who would whimper and cry"
And dropping a bar bell he points to the sky
Saving, "The sun's not yellow it's chicken"
Ballad of a Thin Man, tja, wat valt daar over te zeggen. Fenomenale tekst weer, de vreemdste tekst van allemaal. Niet vreemd dat Mr. Jones niet weet wat er nou gebeurd. Instrumentatie mag er ook weer, vooral de piano klinkt erg mooi.
Dan sla ik er wat over om het dan te hebben over Desolation Row, dat een eeuwigheid lijkt te duren. Maar dit is het enige nummer waarbij dat niet erg is. Al had hij een half uur geduurd, dan had hij nog mijn aandacht de volle duur kunnen behouden.
Het enige nummer wat in de oude Dylan stijl is op deze plaat, waarbij het wat Spaanse / Mexicaanse invloeden lijkt te hebben. Dit nummer is zoals Xel al zei zowel vrolijk als triest tegelijk. Instrumenteel zit het emotionele gedeelte voor mij, vooral wanneer de mondharmonica erbij haalt kan er weleens een traantje vallen. Maar in de tekst zitten weer wat leuke coupletten. Die van Einstein vermomd als Robin Hood is de meest memorabele van alle memorabele in dit nummer.
Wat deze daarnaast ook mijn favoriete Dylan plaat maken is de sfeer. Die is er natuurlijk op alle Dylan's, maar dit heeft een heel mooi country tintje, zelfs een beetje westerns. En daar kan ik me al helemaal in vinden, de western is mijn favoriete genre. Enkel de afsluiter bevindt zich niet echt in deze sferen. Al met al scheelt het weinig of het had best mijn nummer 1 kunnen zijn. Maar ja, iemand anders die ook de naam Robert draagt heeft een pornografisch meesterwerk af kunnen leveren waarbij het nog lang zou kunnen duren voordat die van die plaats afgaat.
Op het moment luister ik naar mijn andere favoriete Dylan plaat: Blood on the Tracks, een album wat tien jaar later uitkwam en nog steeds erg hoog scoort. Zelf voor deze plaat kwamen al een paar geweldige albums uit. Ik heb het toch niet heel vaak meegemaakt dat een artiest zo lang hooggewaard blijft. Iedereen valt wel na een tijdje weg, Dylan nog niet, zelfs nu. Zijn nieuwste scoort ook nog heel hoog. Laat ik het ook maar zeggen: Bob is een held

. Heb nog veel van hem te ontdekken. Ik kijk er naar uit.
10/5