Op reis door new wave en aanverwanten vlieg ik van
Spiral Scratch van de Buzzcocks naar de in hetzelfde januari 1977 verschenen debuutelpee van Television.
De naam van de groep zong al geruime tijd rond, zoals in de
recensie in Muziekkrant Oor van het debuut van de Ramones. Hierboven noemen enkele MuMensen dit punk of post-punk. Ik ga daar niet in mee: in 2010 sloeg
avdj de spijker op den kop met deze regels:
"In 1976/77 zocht Tom Verlaine een band bij elkaar die het roer wilde omgooien. De 'dirty' Gibson geluiden, effectenpedalen en gelikte nummers maakten plaats voor een clean Fender geluid." Dus geen punk en ook geen napunk, maar vanaf het begin kiezend voor een nieuwe weg.
Wat me vooral opvalt is het hoge muzikale peil op het debuut
Marquee Moon. De heren beheersten hun instrumenten meer dan goed en komen meteen met vrij complexe, sterke composities. Dat het titelnummer op de oorspronkelijke elpee bijna tien minuten duurt, is opvallend; iets soortgelijks deden de Stranglers op hun twee maanden later verschenen
eersteling. Ook die van Television verveelt geen seconde.
Het is melodieus met de soms aangenaam-zeurderig maar altijd heldere vocalen van Tom Verlaine. Diens gitaarpartijen vlechten een fraai wandkleed met die van Richard Lloyd, waarbij de ritmesectie van bassist Fred Smith en drummer Billy Ficca zich niet beperkt tot een elementaire basis, maar eveneens melodieus en gevarieerd speelt.
Favorietjes aanwijzen is lastig. Ik ga maar voor het kortste (
Venus) en langste nummer. Of toch
See No Evil? Hoe dan ook, de reis vervolgt bij Welshman
Dave Edmunds.