Stijn_Slayer schreef:
Ik blijf het jammer vinden dat Bob niet eerlijk is over de arrangementen. Dit is tot op zekere hoogte gewoon plagiaat. Ik heb dan toevallig een cd van Mississippi John Hurt in de kast staan, maar dat zal lang niet iedereen hebben...
Bob zelf hierover in 1993:
…..these songs are really important to me, followed me during all these years so I treated them as if they were my songs, not like covers. It took a short time, you know these are folk songs and do not need too many ornaments."
Voor de volledigheid hieronder de herkomst van de songs:
Frankie & Albert
(traditional, arranged by Mississippi John Hurt)
Jim Jones
(traditional, with new music by Mick Slocum)
Blackjack Davey
(traditional, arranged by Bob Dylan)
Canadee-I-O
(traditional, arranged by Nic Jones)
Sittin' On Top Of The World
(Mississippi Sheiks /music by Tampa Red)
Little Maggie
(traditional, arranged by Bob Dylan)
Hard Times
(Stephen Foster, arranged by De Dannan)
Step It Up And Go
(Blind Boy Fuller)
Tomorrow Night
(Sam Coslow/Will Grosz)
Arthur McBride
(traditional, arranged by Paul Brady)
You're Gonna Quit Me
(Mance Lipscomb)
Diamond Joe
(Tex Logan)
Froggie Went A-Courtin'
(traditional, arranged by Bob Dylan)
Al vanaf het begin van zijn carrière heeft Dylan liedjes van anderen opgenomen. Toen hij in 1988 begon aan de Never Ending Tour heeft hij allerlei obscure folk- en bluessongs op het podium geintroduceerd. Eind 2001 is er een bootleg box met 9 cd’s uitgebracht met enkel covers die Dylan tijdens de NET heeft vertolkt.
Dylan heeft dit album in zijn home-studio in Malibu opgenomen met beperkte technische middelen zonder dat er een producent aan te pas kwam. Mede daardoor klinken de songs nasaal en alles behalve helder.
Frankie & Albert is al sinds mensenheugenis publiek domein en is door tal van artiesten opgenomen. Dylan vertelt het klassieke verhaal van de bedrogen minnaar die de ultieme wraak neemt.
Jim Jones is het eenvoudige maar sinistere verhaal van een deportatie naar Botany Bay. Mooie versie van Dylan, maar lang niet zo prachtig als de live-uitvoering van ruim een jaar later tijdens het afsluitende Supper Club concert.
Blackjack Davey gaat over de grillen van een meisje dat valt voor de charmes van ene Davey. Ik kende het nummer al in een (behoorlijk afwijkende) uitvoering van Steeleyed Span.
Canadee-I-O is voor mij één van de hoogtepunten van dit album. Een werkelijk prachtig verhaal over een meisje dat zich vermomt als matroos om bij haar geliefde te kunnen zijn. De zeelieden ontmaskeren haar en willen haar overboord gooien nadat ze haar handen en voeten hebben vastgebonden (vrouwen aan boord van een schip brengen nu eenmaal ongeluk). Gelukkig valt de kapitein voor haar charmes en daarmee wordt haar leven gespaard.
Op
Sittin 'On Top Of The World horen we Dylan voor het eerst mondharmonica spelen op dit album. Dit is een oude bekende voor Dylan. Hij speelde eerder mondharmonica op een versie van dit nummer in een uitvoering van Big Joe Williams, opgenomen in 1962. Typische blues-klaagzang. Doc Watson heeft een fantastische versie gedaan van dit nummer op zijn debuut-album uit 1964.
Little Maggie is voorzover ik weet voor het eerst door Dylan gespeeld op de vooravond van “Live Aid” (1985), tijdens de rehearsals voor het beruchte optreden met Keith Richards en Ron Wood. Dylan heeft het nummer waarschijnlijk geleerd van de Stanley Brothers. Dylan klinkt hier ietwat vermoeid.
Stephen Fosters
Hard Times wordt door Dylan met verve en veel emotie gebracht. Het klagelijke en aangrijpende lied over de kloof tussen arm en rijk in de Amerikaanse samenleving is nog immer actueel. Opnieuw een hoogtepunt!
Step It Up Go And Go is een vrij onopvallend nummer dat weinig toevoegt aan het album. Het lijkt erop dat hij het nummer alleen maar heeft opgenomen als brug tussen twee langzamere nummers. Je krijgt het gevoel dat Dylan het nummer extra snel speelt omdat hij niet kan wachten om de volgende nummers ten gehore te brengen.
Tomorrow Night is opnieuw een hoogtepunt. Ik kende het nummer al in de uitvoering van Charlie Rich. Eenvoud is hier het sleutelwoord. Dylan croont er lustig op los en vocaal is hij hier op zijn allerbest. Een lief, romantisch liedje, eveneens met mondharmonica.
Arthur McBride is van een heel andere orde. Een zeer gewelddadige lange tekst over de toevallige ontmoeting van de verteller en zijn neef Arthur McBride met een boosaardige sergeant. Dylan leerde dit nummer van Paul Brady. Dylan is duidelijk geinspireerd door Brady (één van zijn “secret heroes”) en mede daardoor is zijn zang op dit nummer fantastisch.
You're Gonna Quit Me is een eenvoudig blues nummer dat de titel voor dit album levert. Live heeft hij dit nummer met name tijdens de voorjaarstour van 1999 vele malen beter vertolkt. De versie hier wordt door Dylan tamelijk obligaat gebracht.
Dat laatste is zeker niet het geval met
Diamond Joe, opnieuw een uitschieter. Het verhaal van de leugenachtige Texaanse rancher die zijn werknemers uitbuit en zijn geld in een met diamanten bezette kruik met zich meedraagt. De bittere wrange humor in dit lied wordt door Dylan met veel ironie vertolkt. Ook hier is zijn zang geweldig.
Ook de afsluiter van het album is voor mij een waar hoogtepunt.
Froggie Went A-Courtin' is een heel oud kinderliedje over een rampzalige bruiloft, doorspekt met allerlei bizarre personages en lachwekkende situaties. Dylan brengt dit onheilspellende relaas onverstoorbaar en droog en daardoor opnieuw met veel humor.
Bob Dylan die na bijna 30 jaar weer eens een plaat opneemt met alleen gitaar, zang en een enkele keer mondharmonica levert hiermee een bijzonder goed album af, en toont daarmee eens te meer aan dat de essentie van zijn kunstenaarschap hem niet in de songwriting zit maar in de vertolking van songs. Toch is dit album nog niet van het niveau van zijn opvolger World Gone Wrong, dat voor mij tot zijn allerbeste albums ooit gerekend mag worden. En dit heeft met name met de opnamekwaliteit te maken die hier toch wat ondermaats is.