woutorrmusic schreef:
Grappig: op de achterkant van de LP, waar de muzikanten enzovoort vermeld staan, staat dat er ook een 'spiritual guide' aanwezig was, tijdens het opnemen van dit album.
De man die daarbij genoemd wordt –Ahmet Ertegun– was de baas van Atlantic Records, die op verzoek van Stills Graham Nash van EMI had losgeweekt en zo het opnemen van dit album mogelijk had gemaakt.
Kijk, dit is nou zo'n plaat waarvan de kennis over hoe hij tot stand is gekomen en de algemene sfeer die hij uitstraalt mijn waardering sterk beïnvloedt, of ik dat nou wil of niet. Als Stills zegt: "In those days we were really wide-open as far as making sure we were doing what the other guys wanted", dan hoor ik daar een saamhorigheid in die de prachtige muziek op deze plaat voor mij een enorme meerwaarde geeft (en die ook precies was wat er op
Déjà vu ontbrak). In mijn hart ben ik de hippie die ik vanwege mijn leeftijd nooit heb kunnen zijn, en ik zeg dat zonder enige ironie. (Zelfs
Our house vind ik mooi, ook al laat Stijn_Slayer door ''very very fine house'' een smiley braken…)
Daarom (en vanwege de prachtige pastorale sfeer) geef ik de plaat ook de volle mep qua sterren, ondanks het feit dat zes van de tien nummers naar mijn mening het niveau van de vier absoluut briljante hoogtepunten
Suite: Judy blues eyes, Marrakesh express, Wooden ships en
Helplessly hoping niet halen. (Die luie Stills nam niet eens de moeite om voor het tweede couplet van
You don't have to cry een andere tekst te verzinnen!) Geen perfecte plaat dus, maar wel een extreem sympathieke.
Twee grote voorgangers qua beroemde harmonieën in de Amerikaanse popmuziek zijn natuurlijk de Beach Boys en de Byrds. Beide bands hebben ontegenzeggelijk superbe dingen gedaan, maar voor beide bands geldt ook dat ik na niet al te lange tijd enigszins moe word van hun specifieke harmonieën. Hetzelfde zou het geval kunnen zijn bij de toch uiterst herkenbare en dankzij Graham Nash zo "scherpe" samenzang van CSN, maar in het geval van déze band lust ik er wel pàp van.
Overigens, misschien wel aardig om te weten, door niemand hier nog genoemd, dus daarom doe ik het maar even :
Wooden ships werd geschreven door Crosby, Stills en (zonder dat hij op de oorspronkelijke hoes vermeld werd) Paul Kantner van Jefferson Airplane, en die laatste nam het ook op met zíjn band, op
Volunteers uit 1969. Op YouTube is de studioversie gewoon te vinden, aardig om eens te beluisteren.
En nog een ander aardig weetje, over het begin van
Marrakesh express. Opnieuw Stills: "That was during the time of the Beatles' [supposed] backwards messages, the satanic stuff. It was all so stupid. So we decided to put on something that was meaningless backwards
and forwards."
Heet
49 bye-byes alleen maar zo omdat Stills zijn tekst in dat aantal regels heeft opgeknipt? (Moet je er wel voor zorgen dat bij een re-release de opmaak van de lyrics niet door een onnadenkende lay-out-maker wordt veranderd.)