menu

Nas - Nasir (2018)

mijn stem
3,31 (116)
116 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: Mass Appeal

  1. Not for Radio (3:22)

    met Puff Daddy en 070 Shake

  2. Cops Shot the Kid (2:47)
  3. White Label (2:58)
  4. Bonjour (3:21)

    met Tony Williams

  5. Everything (7:32)

    met The-Dream

  6. Adam & Eve (4:10)

    met The-Dream

  7. Simple Things (2:19)
totale tijdsduur: 26:29
zoeken in:
avatar van bennerd
waxs Daar verwoord je het erg goed.

avatar van Obscure Thing
3,0
Adam and Eve zoals vaker gezegd hier echt een heerlijke track, maar de rest doet me vrij weinig. Het is niet slecht, maar het doet niks met me.

avatar van Silky & Smooth
3,5
waxs schreef:
Ik had hoge verwachtingen van deze plaat, maar ondanks het feit dat zowel Kanye en Nas kwaliteit leveren krijg ik het gevoel dat ze vooral langs elkaar heen werken, van een echte samenwerking is het niet gekomen daarvoor vloeken de producties teveel met het geluid en de flow van Nas. Dat is jammer, want dit had zomaar het hoogtepunt kunnen zijn uit de release woede van Kanye in de afgelopen weken.

Ik vond dit eerst onzin, maar langzaamaan neig ik ook naar de mening. Daytona heeft de lat erg hoog gelegd en tegelijkertijd ook een bepaalde verwachting gecreëerd. Nasir had net zo explosief kunnen zijn als elke track vergelijkbaar was met Not for Radio. Verder is het verre van slecht, maar het is uiteindelijk Kanye West die de show steelt door de mooie, maar net te aanwezige producties. Dit mag bij Ye en ook bij Kids See Ghost, maar wat meer 'dragende' producties waren hier beter voor Nas. Hij heeft best wel wat nuttigs te melden, maar hij sneeuwt toch wat onder. De beat waarover hij rapt op Everything is eigenlijk al voldoende, maar het de rest van het nummer trekt uiteindelijk alle aandacht (voor mij althans).

Al met al een goed album met prachtige producties en een erg sterk Nas, maar het gevoel dat de hoofdartiest vervangbaar is doet toch wat af aan een album...

avatar van Mausie
3,5
Ik ben positief verrast na de vele negatieve berichten en de matige score. Het zal het niet bij Daytona halen en ik hoor liever ook Illmatic-achtige producties, maar ik vind het eigenlijk wel lekker. Sowieso stukken beter dan Ye en Kids See Ghosts, die zichzelf verliezen in 'creatief geneuzel'. Ik vind dat Nas ook best wel de spotlight krijgt itt sommige reacties hierboven beweren.

avatar van Mausie
3,5
Damn, er moet wel even gezegd worden dat het refrein van Everything echt heel erg slecht is:

If I had everything, everything, I would change anything.
If I had anything, anything, I would change everything.

Dit is het niveau van onze Duitse vrienden van Scooter die ‘zingen’: it’s nice to be important, but it’s more important be nice.

avatar van JayM
3,0
Een paar weken en vele luisterbeurten verder moet ik helaas bekennen dat Nasir voor mij een aardige tegenvaller is. Op papier was dit een project om van te dromen: 2 legendes, een top rapper met één van de allerbeste albums allertijden, samen met een top producer. Allebei super getalenteerd. Zeker na het geweldige Daytona waren mijn verwachtingen hooggespannen.

Een slecht album is het niet geworden, maar de middelmaat ontstijgen doet ie ook niet. In plaats van een samenwerking lijken het 2 verschillende projecten die zijn samengevoegd. Het prekerige van Nas komt mij de neus uit en hoewel ik blijf hopen dat hij me nog eens zal verrassen, is dat sinds The Lost Tapes niet meer gebeurd. Ik zal een nieuw Nas album altijd toejuichen, maar er naar uitkijken zie ik voorlopig niet meer gebeuren. Ook de beats blijven niet hangen. De eerste keer dat ik Cops Shot The Kid hoorde veerde ik even op van mijn stoel... Slick Rick in ADHD-modus, hell yeah. Nu skip ik het nummer vrij snel door. Bonjour heeft een geslaagde beat, maar met de monotone flow van Nas wordt ook die naar een tijdje saai. De switch naar de originele sample in Adam & Eve is voor mij het enige echte hoogtepunt van het album.

Vermoedelijk ben ik dit album over een jaar compleet vergeten en zal ook geen enkel los nummer de revue passeren. Het enige wat me bij zal blijven is een Kanye die het marketing technisch heel slim aan heeft gepakt door flink veel lawaai te maken, wekenlang het gesprek van de dag te zijn, één top album heeft uitgebracht (Daytona), Kid Cudi weer terug op de kaart heeft gezet (Kids See Ghost; voor mij een Cudi Album ft Kanye achter de knoppen en gast vocals), een oké R&B/pop album (Ye) & een teleurstellend knip en plak project met Nas (Nasir). Teyana Taylor heb ik nog niet echt de kans gegeven om daar iets over te kunnen zeggen.

Een half puntje aftrek als gevolg en de woorden die bij mij blijven hangen: een gemiste kans.

avatar van Maartenn
2,0
Maartenn (crew)
Wat een dikke tegenvaller is dit album zeg.

Nas ken je toch van zijn messcherpe flow, maar hier hoor ik iemand die amper uit zijn eigen woorden komt. Alsof hij net de trap op is gerend en toen de nummers op is gaan nemen. Het is traag, stroperig. Kanye heeft er niet uit kunnen krijgen wat ik had gehoopt.

Daarnaast vind ik dat het thema racisme, wat hier specifiek wordt vertaald naar geweld tegen etnische minderheden en het starten met een achterstand vanwege je afkomst, veel te plat wordt gebracht door Nas. Als een tiener achter Twitter op een zolderkamer. Daarmee wil ik niets te kort doen aan het feit dat het inderdaad een realiteit is in het Amerika van Nas dat racisme helaas nog steeds aan de orde van de dag is, maar Nas brengt het veel te geforceerd, mede door de slappe lines.

Ook vind ik dat de beats van Kanye wat vlak zijn. Het lijkt een haastklus naar alle andere dingen waar hij op dat moment mee bezig was. Hier heb je een tape met wat beats, we komen drie dagen samen, fixen die shit en droppen die plaat.

2,0*

avatar van Mastroianni
3,0
Omdat het Nas is een aantal keren geprobeerd, maar het wil niet beklijven.

avatar van GarnalenPeller
2,5
Nas wordt hier gegijzeld door Kanye West. Een Nas x Apollo Brown album zou interessant zijn, maar dat gaat nooit gebeuren.

avatar van bennerd
GarnalenPeller schreef:
Een Nas x Apollo Brown album zou interessant zijn, maar dat gaat nooit gebeuren.

Het idee alleen al ?

Rudi1984
‘Gewoon een nieuwe Nas’ zie ik nog het liefst. Het is alweer zes jaar geleden dat het laatste album verscheen.

avatar van Ralph.
Merk dat ik deze plaat toch vaak luister.

avatar van Nr.4
4,0
Vind het wel een prima plaatje. Nas kan beter, maar als ik kijk naar z'n gemiddelde beatkeuze gedurende z'n carrière is dit wel ok. Adam & Eve is ook bij mij favoriet.

avatar van frolunda
3,0
Een wat wisselvallig en ook kort album,Simple Things,Adam & Eve en vooral Cops Shot the Kid zijn erg sterk maar de rest is niet echt van het niveau NAS.Valt me alles bij elkaar toch wel tegen.

avatar van Silky & Smooth
3,5
Inmiddels op vinyl thuis liggen en hij staat, mede daardoor, al een tijdje op repeat. Ik begrijp de gematigde reacties nog steeds niet helemaal. Ik blijf het een ijzersterk en ook gevarieerd album vinden.

avatar van Flipm0de
3,0
Er staan hier een aantal parels op met “Not for the radio”, “Cops shot the kid”, “Adam and Eve”, en “Simple Things”. De rest luister ik daarentegen bijna niet meer.

Rudi1984
Flipm0de schreef:
Er staan hier een aantal parels op met “Not for the radio”, “Cops shot the kid”, “Adam and Eve”, en “Simple Things”.


Dat is toch ruim de helft. Normaal gesproken een prima score, maar bij een plaat met zo'n beperkte speelduur mag het percentage wel wat hoger liggen.

avatar van Yestsida
3,5
Nasir begint sterk maar zwakt op het einde af.

Not for Radio maar vooral White Label vind ik heerlijke nummers. Cops Shot the Kid vind ik over het algemeen ook prima al vind ik op momenten dat die Slick Rick-sample té prominent aanwezig is.
Bonjour kan er ook mee door maar is wat simpel. Everything is de zwakste schakel op deze LP. De beat is oké, de strofes van Nas zijn prima maar de valse zang van Kanye West en The-Dream die me maar zelden kan boeien verzieken dit nummer. Met een speelduur van 7:30min. gaat het ook te lang door.
Adam and Eve heeft ook een bijdrage van The-Dream maar is toch verrassend sterk. Simple Things is ook een goed nummer maar heb het altijd wel kleurloos gevonden, als dit nummer speelt ben ik eigenlijk al klaar met dit korte album.

Al bij al mag je toch meer verwachten van een project dat volledig geproduceerd is door Kanye West, maar slecht is het absoluut niet.

3,5*

Gast
geplaatst: vandaag om 19:58 uur

geplaatst: vandaag om 19:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.