menu

Kids See Ghosts - Kids See Ghosts (2018)

mijn stem
3,76 (224)
224 stemmen

Verenigde Staten
Hip-Hop
Label: GOOD

  1. Feel the Love (2:45)

    met Pusha T

  2. Fire (2:20)
  3. 4th Dimension (2:33)

    met Louis Prima

  4. Freeee (Ghost Town, Pt. 2) (3:26)

    met Ty Dolla $ign

  5. Reborn (5:24)
  6. Kids See Ghosts (4:05)

    met Yasiin Bey

  7. Cudi Montage (3:17)
totale tijdsduur: 23:50
zoeken in:
avatar van niels94
3,5
Ik vind juist dat Kanye West hier een paar opvallend sterke verses neerzet.

Sowieso een fijn album. Enkele fabelachtige producties. Net als Daytona een enorm contrast met ye, wat dat betreft.

avatar van -marco-
4,5
Kos schreef:

Wacke sampletjes, wacke zanglijntjes en refreintjes, beroerde rappers en lines, interessantdoenerij met quasi-chaotische composities. Enige wat er nog een kein beetje genietbaar is zijn soms de beats.
Als hiphop deze kant op gaat ben ik er snel klaar mee. Gewoon gemaakte popmuziek.


Snap wat je bedoelt en eigenlijk heb je nog gelijk ook. Toch is dat wat de consumptie maatschappij wenst en bestaat het leven toch uit interessantdoenerij en kijk mij eens shinen (FB, Insta, forums etc )

En ondanks dat ik je punt volledig ondersteun, zeg ik met schaamrood op mijn kaken dat ik ook tot deze cultuur behoor en dit album toch ook weer erg dig.... Waar gaat het heen met de wereld.

avatar van Kos
1,5
Kos
Dat de consumptiemaatschappij zo werkt etc zal me verder worst wezen.

Maar als ik een hiphopalbum luister wil ik gewoon hiphop horen en geen stompzinnig gedoe.

avatar van overmars89
4,0
Ik ben hier wel te spreken over. De enige track die me echt tegenstaat is Freeeeee.... Het valse geschreeuw van de mannen wordt me hier toch iets teveel. De rest van de plaat blijft toch wel echt interessant. De producties zijn om van te smullen. "Vooral die beat van Kids See Ghosts" Daarnaast vind ik de vocalen van Kid Cudi aardig.. In ieder geval een stuk beter dan op zijn laatste werk, maar toch lang niet zo goed als op zijn eerste platen..

UnknownPleasure
UnknownPleasure schreef:
De zang gedeeltes zijn vaak zo cringy bij veel hiphop acts tegenwoordig. Zoals dat "Ohowoowoowooooooooowww"bij Cudi Montage. Terwijl dat nummer voor de rest echt wel goed is.


Dit geld ook voor het openingsnummer. "I CAN STILL FEEEEEL THE LOOHOOOVEE" en "I FEEEEEEEEEL FREEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE". Dat soort "zanglijnen" verpesten gewoon hele nummers.

avatar van jordidj1
3,5
Haha, ik vind dat "I FEEL FREEEEEEEEE" wel grappig eigenlijk.

avatar van woutorrmusic
Kos schreef:
Dat de consumptiemaatschappij zo werkt etc zal me verder worst wezen.

Maar als ik een hiphopalbum luister wil ik gewoon hiphop horen en geen stompzinnig gedoe.


Ik krijg soms het idee dat hiphop te snel verandert voor jou. Dat bepaalde zanglijnen, teksten, stemmen je niet liggen - prima. Maar 'gewoon hiphop' bestaat niet meer in 2018, ben ik bang, en dit album is een van de bewijzen.

Lasers
Kos schreef:
Wat boeit het of het nummers met kop en staart zijn.

Wacke sampletjes, wacke zanglijntjes en refreintjes, beroerde rappers en lines, interessantdoenerij met quasi-chaotische composities. Enige wat er nog een kein beetje genietbaar is zijn soms de beats.
Als hiphop deze kant op gaat ben ik er snel klaar mee. Gewoon gemaakte popmuziek.


Ieder zijn smaak. Ik weet niet precies wat 'deze kant' is, maar vergeleken met de meeste hedendaagse hiphop die uitkomt vallen de "wacke sampletjes, wacke zanglijntjes en refreintjes, bereoerde rapper en lines" erg mee. Ook het pop gehalte is hierin veel hoger, nu vind ik persoonlijk de meeste nummers niet erg 'radio vriendelijk' van dit album. Google voor de grap even iets in de trant van 'Hip hop artist 2018'

Verwacht nu een reactie over old school hiphop/rap of de niet 'mainstream' hiphop...

avatar van bennerd
woutorrmusic schreef:
(quote)


Ik krijg soms het idee dat hiphop te snel verandert voor jou. Dat bepaalde zanglijnen, teksten, stemmen je niet liggen - prima. Maar 'gewoon hiphop' bestaat niet meer in 2018, ben ik bang, en dit album is een van de bewijzen.

Kanye was toch net de man die “gewoon hiphop” over de streep probeerde te trekken met nieuwigheden? Hij heeft altijd al verder af willen staan van wat gezien kan worden als “gewoon hiphop”. Iedereen volgt daarna natuurlijk wel de nieuwe richting.

avatar van woutorrmusic
bennerd schreef:
(quote)

Kanye was toch net de man die “gewoon hiphop” over de streep probeerde te trekken met nieuwigheden? Hij heeft altijd al verder af willen staan van wat gezien kan worden als “gewoon hiphop”. Iedereen volgt daarna natuurlijk wel de nieuwe richting.


Ik snap je opmerking niet echt. Het punt is niet zozeer of Kanye een hiphop-artiest is, eerder dat 'gewoon hiphop' als referentiekader onwerkbaar is, in mijn ogen.

avatar van bennerd
Bij nader inzien snap ik mijn opmerking ook niet echt. Ik las erin dat je Kanye als de standaard van hiphop zag, maar dat zeg je echt helemaal nergens.

Hoedanook, ik maak deel uit van het negatieve kamp. Wazig boeltje waarin beide artiesten wat uitkramen en op plaat gooien. Het voelt allemaal zo schetsmatig en zelfs gemakzuchtig aan. Geen zanglijntje pakt, geen productie maakt echte indruk en geen enkele verse laat mijn wenkbrauwen disproportioneel de lucht in gaan.

avatar van Kos
1,5
Kos
woutorrmusic schreef:
(quote)


Ik krijg soms het idee dat hiphop te snel verandert voor jou. Dat bepaalde zanglijnen, teksten, stemmen je niet liggen - prima. Maar 'gewoon hiphop' bestaat niet meer in 2018, ben ik bang, en dit album is een van de bewijzen.


Hoezo er is zat gewoon goede hiphop nowadays hoor. Alleen niet dit soort onzin.

Is niet voor niks dat dit soort 'hiphop' overal hoog wordt aangeschreven bij niet-hiphopfans. Het is meer een crossover mengelmoesje. Van dat quasi hippe pitchfork gedoe wat over 10 jaar vreselijk verouderd klinkt zeg maar.

avatar van Mausie
2,5
Kos schreef:
Is niet voor niks dat dit soort 'hiphop' overal hoog wordt aangeschreven bij niet-hiphopfans.


Wanneer ben je een niet-hiphopfan? Als je naar hiphop luistert die volgens jou geen hiphop is?

avatar van zaaf
4,0
Ik denk dat Kos uberhip is. Dat er wat gecrossoverd wordt is zonder meer waar, maar ach ja... de pure hiphop moet je dan maar in die andere nowadays producties zoeken.

avatar van Kos
1,5
Kos
Mausie schreef:
(quote)


Wanneer ben je een niet-hiphopfan? Als je naar hiphop luistert die volgens jou geen hiphop is?


Ik bedoelde daarmee mensen die normaal nooit naar hiphop luisterden. Of er verder niks mee hebben.

avatar van Kos
1,5
Kos
zaaf schreef:
Ik denk dat Kos uberhip is. Dat er wat gecrossoverd wordt is zonder meer waar, maar ach ja... de pure hiphop moet je dan maar in die andere nowadays producties zoeken.


Juist, en dit beschouwen als de suffigheid die het verder is.

avatar van woutorrmusic
Kos schreef:
(quote)


Hoezo er is zat gewoon goede hiphop nowadays hoor. Alleen niet dit soort onzin.

Is niet voor niks dat dit soort 'hiphop' overal hoog wordt aangeschreven bij niet-hiphopfans. Het is meer een crossover mengelmoesje. Van dat quasi hippe pitchfork gedoe wat over 10 jaar vreselijk verouderd klinkt zeg maar.


Je spreekt alleen maar over 'goed', 'onzin', 'niet-hiphopfans', (Pitchfork gaf 'ye' trouwens een 7.1 en een recensie die vrijwel nergens over de muziek ging) etc. Dat zijn woorden die in jouw hoofd betekenis hebben - ik weet niet wat je ermee bedoelt. Waarschijnlijk is deze betekenis gestoeld op een referentiekader van wat je noemt 'goede hiphop'. Dit referentiekader is dan waarschijnlijk weer gestoeld op muziek die je in de jaren '90 luisterde.

Kanye West is daar juist het tegenovergestelde van: hij heeft iedere om de twee jaar of iets dergelijks een heel andere kijk op de wereld en muziek. Niet in de laatste plaats vanwege zijn breakdown in november 2016. Zijn idee van hiphop is vloeibaar, dat van jou bikkelhard. Denk ik.

Rudi1984
Vond ik die Pusha T en Kanye nog matig; deze vind ik ronduit slecht. Bah, wat een gemaakt hip, stuurloos gedoe.

Nee, tot nu toe is dit als geheel totaal niet mijn ding. Ik vrees nu al een beetje voor vrijdag, wanneer een van m'n favoriete rappers aan de beurt is. Hopelijk blijft hij wel overeind.

5,0
[quote]Kos schreef:
[quote]woutorrmusic schreef:


Grappig dat pitchfork dit album en ye de grond in boort dan, afgezien van het cijfer dat ze geven.

Dit is absoluut geen 'hip pitchfork' album, je hebt het helemaal niet begrepen. TLOP een hip pitchfork album noemen had nog gekund. Deze past meer in het rijtje van yeezus en ye, die beide niet hip zijn, eerder zoeken naar een grens en juist bepaalde variatie bieden op het gebied van hiphop en kanye z'n eigen discografie.

Ik zou je van harte aanraden om kanye zijn discografie nog eens door te gaan en dan tot de conclusie te komen dat de beste man elke keer weer met iets nieuws komt en tevens in het hiphop straatje blijft.

Dit kunstwerk een hip pitchfork album noemen is echt vloeken in de kerk namelijk.

Kan niet wachten op nas komende vrijdag.

avatar van panjoe
2,5
panjoe (moderator)
IP050 schreef:
Ik zou je van harte aanraden om kanye zijn discografie nog eens door te gaan en dan tot de conclusie te komen dat de beste man elke keer weer met iets nieuws komt en tevens in het hiphop straatje blijft.

Moet je vooral al van tevoren aangeven bij welke conclusie iemand uit moet komen...

Ik heb behoorlijk wat van Kanye geluisterd in mijn leven, en ben tot de conclusie gekomen dat ik hem een bovengemiddelde producer vind en een bar slechte rapper, die niet helemaal terecht op een voetstuk wordt geplaatst. De 'vernieuwingen' waar hij steeds mee komt zijn misschien vernieuwend ten opzichte van de mainstream, maar er zijn zat minder bekende artiesten die die paden al lang betreden hebben. De psychedelische aspecten van dit album zijn in 2005 bijv. al veel beter gedaan. Dus dat hele vernieuwende vind ik een beetje een onzinnig argument.

Als ik de muziek hier op zijn eigen waarde beoordeel - en ik heb het nog eens een paar keer geluisterd naar aanleiding van de reacties hier en elders - zijn het de beats, de mixage en harmonieën die het album redden van een lagere score dan ik geef. Maar die aspecten beheerst Kanye al heel lang, en vind ik dan ook zelfs binnen zijn oeuvre niet vernieuwend.

avatar van thgryda
4,0
Hip hop hoog aangeschreven? De meeste mensen fronsen toch als ik zeg van hip hop te houden hoor...

Los daarvan, je kan dan wel rationeel proberen te beargumenteren waarom je het goed of slecht vindt en daar dient mume ook voor maar elkaar proberen te overtuigen om van smaak te veranderen, is zinloos. Normaal ligt dit niet in mijn straatje maar smaak is niet altijd rationeel en ik vind het dermate fijn klinken dat ik me niet stoor aan dingen die me meestal wel storen. Ik denk ook dat de speelduur hierbij helpt.

avatar van Kos
1,5
Kos
woutorrmusic schreef:
(quote)


Je spreekt alleen maar over 'goed', 'onzin', 'niet-hiphopfans', (Pitchfork gaf 'ye' trouwens een 7.1 en een recensie die vrijwel nergens over de muziek ging) etc. Dat zijn woorden die in jouw hoofd betekenis hebben - ik weet niet wat je ermee bedoelt. Waarschijnlijk is deze betekenis gestoeld op een referentiekader van wat je noemt 'goede hiphop'. Dit referentiekader is dan waarschijnlijk weer gestoeld op muziek die je in de jaren '90 luisterde.

Kanye West is daar juist het tegenovergestelde van: hij heeft iedere om de twee jaar of iets dergelijks een heel andere kijk op de wereld en muziek. Niet in de laatste plaats vanwege zijn breakdown in november 2016. Zijn idee van hiphop is vloeibaar, dat van jou bikkelhard. Denk ik.


Ik spreek vanuit mijn eigen referentiekader ja. Lijkt me nogal logisch he!? Is er iemand hier die iets anders doet dan?

Daarnaast wil ik het benoemen dat Kanye wellicht de slechtste rapper van de laatste 10 jaar is (zeker onder de wat bekendere) niet helemaal subjectief noemen.

En dat hippe crossover-gebeuren gaat over dat er gewoon heel veel dance, rock etc liefhebbers zijn die in Kanye opeens wel wat zien en in alle andere hiphop tot nu toe niet. Dat is toch veelzeggend.

Met oude of nieuwe hiphop heeft het ook niets te maken want Ye's veruit beste track ever No more Parties in LA stond gewooon op zn vorige plaatje.

Hte is helemaal niet 'nieuw', 'verfrissend' of origineel. Het is een heel makkelijk samengegooid mengelmoesje van interesantdoenerij en enorm commercieel denken en als mensen zn breakdown hier al bij gaan halen word ik helemaal misselijk.

avatar van Kos
1,5
Kos
panjoe schreef:
(quote)

Moet je vooral al van tevoren aangeven bij welke conclusie iemand uit moet komen...

De psychedelische aspecten van dit album zijn in 2005 bijv. al veel beter gedaan. Dus dat hele vernieuwende vind ik een beetje een onzinnig argument.



Precies, DAT was pas een vernieuwend en goed album.
Maar ja dat was geen commercieel Kanye geneuzel

avatar van woutorrmusic
Kos schreef:
(quote)


Ik spreek vanuit mijn eigen referentiekader ja. Lijkt me nogal logisch he!? Is er iemand hier die iets anders doet dan?

Daarnaast wil ik het benoemen dat Kanye wellicht de slechtste rapper van de laatste 10 jaar is (zeker onder de wat bekendere) niet helemaal subjectief noemen.

En dat hippe crossover-gebeuren gaat over dat er gewoon heel veel dance, rock etc liefhebbers zijn die in Kanye opeens wel wat zien en in alle andere hiphop tot nu toe niet. Dat is toch veelzeggend.

Met oude of nieuwe hiphop heeft het ook niets te maken want Ye's veruit beste track ever No more Parties in LA stond gewooon op zn vorige plaatje.

Hte is helemaal niet 'nieuw', 'verfrissend' of origineel. Het is een heel makkelijk samengegooid mengelmoesje van interesantdoenerij en enorm commercieel denken en als mensen zn breakdown hier al bij gaan halen word ik helemaal misselijk.


Ik zeg nergens dat het niet logisch is dat je vanuit je eigen referentiekader spreekt. Wel denk ik dat je referentiekader te beperkt is om dit album in al zijn volledigheid te kunnen plaatsen. Het feit dat je zijn breakdown hier buiten laat zegt eigenlijk al genoeg: dit album is het gevolg van twee artiesten die elkaar hebben gevonden in een tijd van geestelijke ziekte. Als je dat buiten beschouwing laat verwijder je de angel uit de plaat.

Je 'hippe crossover-gebeuren' slaat kant noch wal. Met name het feit dat je Pitchfork noemt toont je onkunde: PF is in grote mate reactionair, en Ye's recente uitlatingen bij TMZ hebben hem als artiest tijdelijk verpest voor Pitchfork, vandaar de 7.1 en tenenkrommende recensie voor 'ye'. 'Dat er gewoon heel veel dance, rock etc liefhebbers zijn die in Kanye opeens wel wat zien en in alle andere hiphop tot nu toe niet' heeft minder met Kanye te maken dan met blijkbaar een veranderende wens van het publiek. Je kunt veel van Kanye zeggen, maar niet dat hij zijn producten ooit heeft afgestemd op wat het publiek wilde (zie 808's, Yeezus, MBDTF (Runaway!!!!), dit album, Ghost Town op ye, eigenlijk alles na Late Registration).

Het gaat niet om oude of nieuwe hiphop, het gaat om de sound van de hiphop. Je bevestigt mijn punt door 'No More Parties in LA', een vrij conventionele Madlib-beat, te noemen. Dat nummer was Ye op zijn troon, zij het in een slechte stemming - dit album is Ye nadat hij pijnlijk van de troon af is geflikkerd en dat verhaal wil vertellen. Vanzelfsprekend zijn de beats dan chaotischer, onconventioneler, of wat jij noemt: 'interessantdoenerij'.

5,0
panjoe schreef:
(quote)

Moet je vooral al van tevoren aangeven bij welke conclusie iemand uit moet komen...


Ik had er inderdaad hopelijk voor moeten zetten .

avatar van Kos
1,5
Kos
woutorrmusic schreef:
(quote)


Ik zeg nergens dat het niet logisch is dat je vanuit je eigen referentiekader spreekt. Wel denk ik dat je referentiekader te beperkt is om dit album in al zijn volledigheid te kunnen plaatsen. Het feit dat je zijn breakdown hier buiten laat zegt eigenlijk al genoeg: dit album is het gevolg van twee artiesten die elkaar hebben gevonden in een tijd van geestelijke ziekte. Als je dat buiten beschouwing laat verwijder je de angel uit de plaat.

Je 'hippe crossover-gebeuren' slaat kant noch wal. Met name het feit dat je Pitchfork noemt toont je onkunde: PF is in grote mate reactionair, en Ye's recente uitlatingen bij TMZ hebben hem als artiest tijdelijk verpest voor Pitchfork, vandaar de 7.1 en tenenkrommende recensie voor 'ye'. 'Dat er gewoon heel veel dance, rock etc liefhebbers zijn die in Kanye opeens wel wat zien en in alle andere hiphop tot nu toe niet' heeft minder met Kanye te maken dan met blijkbaar een veranderende wens van het publiek. Je kunt veel van Kanye zeggen, maar niet dat hij zijn producten ooit heeft afgestemd op wat het publiek wilde (zie 808's, Yeezus, MBDTF (Runaway!!!!), dit album, Ghost Town op ye, eigenlijk alles na Late Registration).

Het gaat niet om oude of nieuwe hiphop, het gaat om de sound van de hiphop. Je bevestigt mijn punt door 'No More Parties in LA', een vrij conventionele Madlib-beat, te noemen. Dat nummer was Ye op zijn troon, zij het in een slechte stemming - dit album is Ye nadat hij pijnlijk van de troon af is geflikkerd en dat verhaal wil vertellen. Vanzelfsprekend zijn de beats dan chaotischer, onconventioneler, of wat jij noemt: 'interessantdoenerij'.


Man, niemand weet ook maar iets van die veronderstelde breakdown, laat staan hoe dat in dit album te horen is. Doe me een lol zeg. Allemaal gehype.

avatar van woutorrmusic
Kos schreef:
(quote)


Man, niemand weet ook maar iets van die veronderstelde breakdown, laat staan hoe dat in dit album te horen is. Doe me een lol zeg. Allemaal gehype.


Ik raad je aan dit interview te kijken voor een terugblik op zijn breakdown, en dit fragment voor de letterlijke breakdown. Bovendien: je kúnt niets weten van een mentale breakdown, omdat het zich in iemands hoofd afspeelt. Een meer publieke breakdown als die van Kanye ga je echter niet vinden in de wereldgeschiedenis, ben ik bang.

Dat alles hoor je, bijvoorbeeld, terug in Ye's verse op 'Reborn':

'Very rarely do you catch me out / Y'all done "specially invited guest"'d me out / Y'all been tellin' jokes that's gon' stress me out / Soon as I walk in, I'm like, "Let's be out" / I was, off the chain, I was often drained / I was off the meds, I was called insane / What a awesome thing, engulfed in shame / I want all the rain, I want all the pain / I want all the smoke, I want all the blame / Cardio audio, let me jog your brain / Caught in the Audy Home, we was all detained / All of you Mario, it's all a game'

En dit is dan een wel heel concreet voorbeeld - ik zou eigenlijk het hele album kunnen noemen.

avatar van Kos
1,5
Kos
Sorry maar ik vind het schrijnende aandachttrekkerij.

5,0
Kos schreef:
Sorry maar ik vind het schrijnende aandachttrekkerij.


Ok. Next!

avatar van Jordy
2,0
Kos schreef:
Sorry maar ik vind het schrijnende aandachttrekkerij.
Dat kun je dan wel van elk album zeggen waar artiesten hun ziel bloot leggen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:33 uur

geplaatst: vandaag om 16:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.