Mssr Renard schreef:
Laat ik voorop stellen, want dat is jullie ontgaan, dat ik het openingsnummer echt fantastisch vind.
Oh, nou, eh, hadden we ons die pagina moeite ook kunnen besparen.

Gisteren 'toevallig' Out to Lunch weer eens beluisterd, die zit qua afstandelijkheid (kil, zoals jij dat prima verwoordt, wat overigens niet hetzelfde is als cool, lees verder...) toch heel dicht op de sound van McLean.
Mssr Renard schreef:
De sound van bijvoorbeeld Coltrane maar ook Wayne Shorter en Dolphy en Lateef komen warm op mij over (ik las dat dat in de jazz hot wordt genoemd), terwijl ik McLean wat killer vind klinken (ik las dat dat dan weer cool wordt genoemd)
Niet helemaal... Als ik mag?
Hot jazz: Da's dixie, Louis Armstrong HOT fives & sevens, maar dat is niet wat jij bedoelt. Bij hot jazz springen de vonken, zweetdruppels en emoties er vanaf, vaak gepaard gaande met hoge tempo's. Ik ga geen namen noemen, okee? Nou vooruit, check iedere albumhoes van Art Blakey's Jazz Messengers en je begrijpt wat ik bedoel. Denk ook aan meer diepzinnige, spiritual jazz, allemaal emoties. Moooi....
Cool jazz is veel meer restrained, sophisticated, chill gespeelde jazz. Denk aan Chet Baker, Gerry Mulligan, Paul Desmond, Dave Brubeck, Stan Getz en al die Braziliaanse bossanova. Dat klinkt ook heel warm, maar wordt op een veel terughoudender, relaxte manier gespeeld. Keep your cool. Opvallend vaak te vinden aan de West Coast van de VS overigens. Check ook eens Out of the Cool (1960) en Into the Hot (1961) van Gil Evans, meer big band, maar wel cool en daarna hot...
Zoiets?