De Manic Street Preachers is zo'n band die mij maar zelden teleurstelt. Ok, ze hebben enkele matige platen uitgebracht (Lifeblood, Send Away the Tigers met name), maar zelfs daarop zijn altijd een aantal pareltjes te vinden. De laatste paar albums zijn weer van hoog niveau, al moet ik zeggen dat ik het enthousiasme dat ik had over Postcards From a Young Man, Rewind the Film en Futurology ietwat getemperd is, omdat die platen op de lange termijn wat onevenwichtig zijn gebleken (nog steeds prima albums overigens).
Bij de Manics weet je dat ze gaan voor ofwel artistiek (the Holy Bible, Lifeblood, Journal for Plague Lovers, Futurology) ofwel voor het grote publiek (Everything Must Go, This Is My Truth, Send Away the Tigers, Postcards From a Young Man). Beide categorieën hebben prima platen opgeleverd, hoewel de artistieke platen bij mij licht favoriet zijn.
3 meesterwerken hebben ze naar mijn idee gemaakt: The Holy Bible, Everything Must Go en Journal for Plague Lovers. En ik kan meteen zeggen, de nieuwe worp Resistance Is Futile kan ik helaas niet aan dat rijtje toevoegen. Dat gezegd hebbende, vind ik dit wel een zeer geslaagde plaat.
Resistance is Futile is duidelijk een plaat die past in het rijtje Everything Must Go, Send Away the Tigers en Postcards From a Young Man. Een popplaat dus, gemaakt voor het grote publiek, met een vertrouwd geluid en powerpop nummers die luidkeels meegezongen kunnen worden. Maar, meer dan op Send Away the Tigers en Postcards, speelt de band met passie, is het songmateriaal sterk en wordt het vrijwel nergens te plat.
De Manics zijn uniek in die zin dat hun nummers bol staan van de culturele/politieke/historische verwijzingen en in die zin altijd ergens over gaan. Dat is hier niet anders. 'International Blue' gaat over kunstenaar Yves Klein, het 'Vivian' over fotografe Vivian Maier, 'In Eternity' is een prachtig eerbetoon aan David Bowie en het poppy duet 'Dylan & Caitlin' gaat over het dichtersechtpaar Dylan & Caitlin Thomas. Daarnaast is een terugkerend thema de snel veranderende wereld waarin we leven, waarin de band zich soms voelt als een van de laatste der mohikanen ('People Give In', 'Broken Algorithms', 'Distant Colours', 'Sequels of Forgotten Wars').
Muzikaal put de band veel uit eigen werk. Ik hoor veel terug van Everything Must Go, Postcards, Tigers, en soms ook Futurology. 'Broken Algorithms' is een vreemde eend in de bijt en had op Gold Against the Soul kunnen staan. De eerste helft is de meest poppy helft. Prima nummers, shiny geproduceerd, maar niks nieuws onder de zon. De tweede helft is bij mij favoriet. 'Hold Me Like a Heaven' is bijvoorbeeld prachtig. In een betere wereld was dit een hit geworden met een refrein wat zich dagenlang in je kop nestelt. 'In Eternity', 'A Song For Sadness' en 'Soundtrack to Complete Withdrawel' (bonusnummer) zijn andere favorieten: een licht, maar zeer smaakvol 80's sausje wat ik niet eerder bij ze heb gehoord. 'A Song For Sadness' is vooralsnog het hoogtepunt wat mij betreft. Een richting die ik wel meer van ze zou willen horen. 'The Left Behind' is overigens een van de betere door Nicky Wire gezongen composities, al blijven zijn vocale kwaliteiten mijlenver achter bij die van James Dean Bradfield.
Al met een zou ik deze scharen bij de subtoppers in het oeuvre van de Manic Street Preachers. De beste (meest consistente) sinds Journal for Plague Lovers. En dat is misschien wel meer dan je mag verwachten van een band die al 30 jaar meegaat.