Stijn_Slayer schreef:
Het is echt een soort totaalspel van licht, beeld en geluid
Zo is het Stijn Slayer. Je wist toch wat je kreeg toen je een ticket voor the Wall kocht. En hallo: wat wil je nog meer?! Mooie beschrijving dat totaalspel van licht, beeld en geluid. Ik zou er nog de toch niet onbelangrijke component van muziek bij willen zetten. Je had de fantastisch uitgevoerde muziek van het album, met als hoogtepunten ondermeer de eerder genoemde solo's van Snowy White bij Another Brick in the Wall en de echt waaaaaaaaaaanzinnige solo van Dave Kilminster bij Comfortably Numb, bovenop de muur.
Onder de kop geluid versta ik alle echt fantastische geluidseffecten. En dat in de Gelrededome: het kwam overal vandaan: ik wil ook zo'n geluidsinstallatie thuis!

Oh ja, nog een component van de show: the special effects, bijvoorbeeld een grandioze ontploffing. Deze show met al die componenten samen was echt van de buitencategorie.
Ik was trouwens benieuwd of dit album the Wall heel zo'n show muzikaal kon dragen. Nou dat ging prima. Het zegt veel over de hoge kwaliteit van dit album en de samenhang die erin zit door al die verhaallijnen. Zowel de persoonlijke verhaallijnen van Roger / Pink als de maatschappelijke verhalen van dit album. Alle emoties, met name angst, zinloze oorlogen en slachtoffers (zoals zijn vader) en vliegtuigen die niet alleen mensen met bommen bombarderen, maar ook met logo's van grote multinationals. De hele bedoeling van the Wall kwam mooi in de live show naar voren. Subliem!
De manier waarop al die emoties en thema's in de muziek zijn vervlochten is buitengewoon knap gedaan. Je hoort het terug in de verschillende nummers. De boosheid op sommige leraren in het oh zo fraaie Another Brick in the Wall. De enge overbezorgdheid van zijn moeder in Mother, die hem ook veel angsten meegeeft, waar hij later last van heeft en die ook terug komen verderop. De wanhoop als zijn vrouw hem verlaat in Don't Leave Me Now. Vervolgens zit hij letterlijk achter The Wall en roept Hey You, Is There Anybody Out There? Maar zelf reageert hij ook niet meer: er is Nobody Home.
Dit alles leidt tot een fantastisch nummer met een nog mooiere gitaarsolo: Comfortably Numb. Dat is de toestand waarin toentertijd Roger en volgens hem nog steeds veel mensen zich bevinden. Dat wordt vervolgens zeer stevig aangepakt in In the Flesh, waarna het snelle en sterke Run Like Hell volgt.
Uiteindelijk dondert the Wall (in de show letterlijk) in elkaar na The Trial, voor mij helaas 1 van de minste nummers en daardoor haalt de finale muzikaal niet het niveau van de rest van het album. Dat is een uitzondering, want juist de 'key' nummers in de verhaallijn - diegene die ik genoemd heb - zijn de beste tracks van het dubbelalbum. Hoewel er nog een aantal hele goede nummers tussen staan. Bij elkaar krijg je zo een muzikale mijlpaal, want dat is the Wall van Pink Floyd.