Ja, de tekst van
In The Flesh is natuurlijk ook niet erg koosjer, en zou tegenwoordig nog minder door de beugel kunnen dan in 1979/1980. Waters verdedigde die tekst destijds door te stellen dat dat niet zijn standpunt was, maar dat hij dat door de hoofdpersoon Pink liet verkondigen. Een auteur cq componist moet die vrijheid hebben, maar die uitglijder met die
Davidster riep terecht de nodige vragen op. Waters had er later sowieso een handje van om overal ter wereld politieke stellingnames te laten afdrukken op die
opblaasbare varkens, al naar gelang het land waar hij optrad en de actuele politieke situatie ter plekke.
Ja, The Wall is als geheel controversieel, tegenstrijdig en veel te gecompliceerd, zoals Waters zelf in interviews al snel toegaf. En dat geldt dus ook voor hemzelf...
Wandelaar schreef:
Mijn derde dubbelalbum op dat moment. Bob Dylan Greatest Hits Volume 2 en Out of the Blue gingen al voor. Met punk had ik helemaal niks en het was een kwestie van eer deze dubbelaar aan te schaffen, evenals eerder dat jaar Supertramp's Breakfast in America.
O ja, Out of the Blue had ik toen ook al, dat zal mijn eerste dubbelaar geweest zijn. En ook The War of the Worlds had ik een jaar eerder al aangeschaft. Dan zou The wall ook bij mij de derde dubbelaar in de collectie geweest zijn.
Onze herinneringen lijken in meer opzichten parallel te lopen. Ook ik kan me van mijn middelbare schooltijd herinneren dat je The wall toen wel goed móest vinden. Tenminste, een deel van de klas vond dat; het andere deel was 'into punk' en vond PF juist een schoolvoorbeeld van muziek van de 'oude orde' waartegen geageerd moest worden. Met punk had ik ook helemaal niets, al waren er zat bands uit de latere new wave-stroming die ik wél kon waarderen. Maar dat kwam dan toch vooral door het muzikale vernuft, iets wat ik bij de eerste lichting punkbands vaak vond ontbreken. Alleen The Clash en The Stranglers spraken me wel enigszins aan.