Meneer van de Made: ik heb inderdaad veel van de boeken voor de boekenlijst in de vertaling gelezen. Na al die jaren geef ik toe. Ik was te lui......... u had me toen inderdaad al door.
Toch heb ik met liefde frans gekozen in mijn pakket en deed ik het verder zo beroerd nog niet, dat bent u toch wel met me eens? En ik zal u nog wat vertellen: ik ben best wel dol op muziek gezongen in het frans.
Kent u Serge Gainsbourg? Vast wel. Die duvelse chansonnier die niet vies was van de vrouwtjes.
Ken u dit album? Nee? Dan wil ik het speciaal voor u onder de loep nemen. Sorry, maar ook nu doe ik dat in het nederlands
In 2000 kocht ik het album Production van Mirwais, omdat daar een prachtig nummer met Madonna op stond. Nummer 3 van dat album, V.I. (The Last Words She Said for Leaving) had een heerlijk loopje, en wat bleek? het was een 'adaption' van het nummer
Cargo Culte, een loopje dat ook op de opener
Melody te horen is van dit heerlijke, geile, zwoele, maar vooral meesterlijke album van Serge Gainsbourg één jaar verschenen na mijn geboorte.
Maar dit nummer staat nog steeds als een huis. Niks melige strijkers, dit is warmbloedig, heet en gewoon geil. En gloeiende, gloeiende dit is sexy gitaarwerk wat ik hier hoor............. het is altijd verstandig om het toetje tot het einde te bewaren, maar wat als de opener al klinkt als een toetje zoals je ze niet altijd voorgeschoteld krijgt? Rock, funk, pop: een mengeling die klopt als een bus.
Ballade de Melody Nelson is een heerlijk, lieflijk klinkend liedje mede dankzij Jane Birkin. Zoete pop, donkere bas en lekker glijdende strijkers. Aalglad? Misschien, maar echte charmeurs zijn meestal zo glad als een aal en iedereen stinkt er in of wil zichzelf gewoon overgeven en al helemaal aan Serge of Jane.
Wat jammer toch dat het zo kort duurt.
Voor lange nummers hoef je al helemaal niet bij het zwierige en barokke
Valse de Melody te zijn. Romantiek hoort erbij en u krijgt het hier. Er moet immers een perfecte stemming ontstaan nietwaar?
Ook kort van stof is Gainsbourg op
Ah! Melody. Air mag dan de hedendaagse vertegenwoordiger zijn van zeer aangenaam in de oren klinkende franse melodieën, 36 jaar geleden deed Serge Gainsbourg het ook al. Hoe subtiel is alles in elkaar vervlochten, hoe hemels klinkt het trompetje. Kort? Veel te kort. Maar wel erg krachtig!
L'Hotel Particulier heeft een funky basis. De bas klinkt hier zalig en de inkleuring is wederom perfect te noemen. Dit soort nummers moet je gewoon met een koptelefoon beluisteren dan ontvouwt het zich op zijn best. Wederom sexy, maar daarnaast ook uitermate cool.
En dat gekir van Jane? Ach, die ouwe snoeper.....
Die bas verricht ook op
En Melody uitstekend werk. Het klinkt speels in de oren en is daarom een heel losjes en nonchalant nummer geworden, en toch heeft het een sombere ondertoon: dit kan gewoon niet goed gaan aflopen. Je voelt het gewoon aankomen.
En daar is dat Mirwais-loopje weer, excuus: de van Serge Gainsbourg geleende sample. Maar in die tijd niks samples, dit is the real thing:
Cargo Culte. Tja, een ongeluk als uitgangspunt voor een romance, dat is natuurlijk geen beste en je voelt het gewoon op dit nummer. De sfeer is er somberder door geworden, triest zelfs.... hierdoor hebben we wel een finale waar we u tegen kunnen zeggen, fijn dat verdriet voor zulke hemelse dingen kan zorgen. Zinderend klinken de laatste tonen op dit formidabele meesterwerk.
- Tu t'appelles comment ?
- Melody
- Melody comment ?
- Melody Nelson
Ik hoop beste meneer van de Made, dat u het mij vergeeft na al die jaren. Ik luister nu namelijk met alle liefde naar schitterende franstalige muziek.
En ik weet bijna zeker dat u tevreden bent op mij. Vond u deze cd ook zo goed?
Mag ik u dan ook het meesterwerk van Jean-Claude Vannier aanbevelen die mede verantwoordelijk was voor deze muziek? Dat album heet
L'Enfant Assasin des Mouches.
Het is maar dat u het weet
